Gå til innhold

Dekket psykolog av nav?

Fremhevede innlegg

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi det med det der! Hva er greia di egentlig? Tåler du ikke det faktum at noen kanskje ikke får hjelp fordi de er FOR syke? Hele innlegget ditt oser av bitterhet. Jeg er enklært UFØR resten av livet KUN pga psykiske problemer så ikke kom her å insinuer at jeg ikke får hjelp fordi jeg ikke er syk nok! At jeg skulle bli ufør ble bestemt alt da jeg var 16 år..

Anonymkode: f5004...525

Dårlig oppførsel ihvertfall om ikke annet. Trenger jo ikke svare folk frekt når de prøve hjelpe deg. Er du syk så får du henvisning fra fastlegen din, ellers får du bytte lege om du føler du ikke blir hørt. Men Er du syk nok så får du nok hjelp. Og aldri hørt om noen som ikke får hjelp fordi dem er for syke ? Men første steg er jobb med holdningene dine og måten du svarer andre på, en kommer langt med å være hyggelig med omgivelsene sine . Kun et tips :)

Anonymkode: 22f2e...2df

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svært mange som er uføre som får psykisk helsehjelp. 

Anonymkode: d281d...4b8

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alvorlig syk med ekstremt komplisert sykdomsbilde og er ung ufør og går på dps

Anonymkode: e6bb1...f5c

Det er forskjellig fra kommune til kommune hvor presset dps er og hvor lite nåløyet er for å få komme i behandling. Det er også dessverre slik at noen som har vært syk i år etter år etter år blir "gitt opp" av psykiatrien og stemplet som behandlingsresistent. Det er synd at det er slik, i hvert fall i ts sitt tilfelle hvor hun sier at hennes store mål er å klare å komme ut i arbeidslivet. Det er vondt å ikke få hjelp til å komme seg ut av uførheten når det er ens ønske. Det er ikke noe liv å bare gå hjemme. Det kjenner jeg på selv om håper virkelig jeg også klarer å komme meg i jobb. Jeg er ikke ferdig avklart, men det går mot ung ufør her og, bare at mitt mål og håp er å klare å jobbe 30-40%. Da er jeg avhengig av god psykisk helsehjelp på veien for per nå har jeg liten arbeidsevne, men med rett hjelp har jeg tro på å klare litt! Jeg har akkurat blitt henvist til dps på nytt for videre behandling etter et år på institusjon. Jeg er faktisk veldig redd for å få avslag. 

Anonymkode: eaeaa...692

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjellig fra kommune til kommune hvor presset dps er og hvor lite nåløyet er for å få komme i behandling. Det er også dessverre slik at noen som har vært syk i år etter år etter år blir "gitt opp" av psykiatrien og stemplet som behandlingsresistent. Det er synd at det er slik, i hvert fall i ts sitt tilfelle hvor hun sier at hennes store mål er å klare å komme ut i arbeidslivet. Det er vondt å ikke få hjelp til å komme seg ut av uførheten når det er ens ønske. Det er ikke noe liv å bare gå hjemme. Det kjenner jeg på selv om håper virkelig jeg også klarer å komme meg i jobb. Jeg er ikke ferdig avklart, men det går mot ung ufør her og, bare at mitt mål og håp er å klare å jobbe 30-40%. Da er jeg avhengig av god psykisk helsehjelp på veien for per nå har jeg liten arbeidsevne, men med rett hjelp har jeg tro på å klare litt! Jeg har akkurat blitt henvist til dps på nytt for videre behandling etter et år på institusjon. Jeg er faktisk veldig redd for å få avslag. 

Det er en sannhet i dette, men samtidig er det mye å hente for noen som ønsker å bli bedre og komme seg ut i arbeid. DPS er ikke det eneste alternativet. Det finnes psykologer og psykiatere som er avtalebasert (ikke privat) og det finnes andre tilbud avhengig av sted, så her må fastlegen bare skrive en sabla god henvisning. Det hjelper også å ringe de behandlerne som har kortest ventetid og tilby å ta avbestillingstimer (det gjorde jeg først, og nå er jeg helt inne i systemet). 

Det er imidlertid ikke behandlingsapparatet som skal gjøre jobben for deg. Det krever 100% egeninnsats, og dét er utfordrende. Det skjer ikke på et blunk, men det er jo lettere når man først er inne i et system. 

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en sannhet i dette, men samtidig er det mye å hente for noen som ønsker å bli bedre og komme seg ut i arbeid. DPS er ikke det eneste alternativet. Det finnes psykologer og psykiatere som er avtalebasert (ikke privat) og det finnes andre tilbud avhengig av sted, så her må fastlegen bare skrive en sabla god henvisning. Det hjelper også å ringe de behandlerne som har kortest ventetid og tilby å ta avbestillingstimer (det gjorde jeg først, og nå er jeg helt inne i systemet). 

Det er imidlertid ikke behandlingsapparatet som skal gjøre jobben for deg. Det krever 100% egeninnsats, og dét er utfordrende. Det skjer ikke på et blunk, men det er jo lettere når man først er inne i et system. 

Ja, man må jo nødvendigvis komme seg inn en plass for å få hjelp for å kunne begynne å gjøre den jobben. Man er jo gjerne rådløs når man søker hjelp, så da er det vanskelig å jobbe med seg selv uten riktig hjelp først. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd flere steder i landet,og har aldri opplevd noe problem.

Skrevet

Ja, man må jo nødvendigvis komme seg inn en plass for å få hjelp for å kunne begynne å gjøre den jobben. Man er jo gjerne rådløs når man søker hjelp, så da er det vanskelig å jobbe med seg selv uten riktig hjelp først. 

Men fastlegen er første instans uansett (som regel). 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd flere steder i landet,og har aldri opplevd noe problem.

Så fordi du aldri har opplevd noe problem så er det ikke noe problem? Bra forskning. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi du aldri har opplevd noe problem så er det ikke noe problem? Bra forskning. 

Jeg hae bodd mange steder i landet noe som har gjort at jeg har møtt mange i samme situasjon som meg under mange forskjellige innleggelser,og har aldri hørt noen få avslag fordi de er for syke,for vi blir faktisk prioritert. Det er heller de som er for friske som ikke får hjelp. 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hae bodd mange steder i landet noe som har gjort at jeg har møtt mange i samme situasjon som meg under mange forskjellige innleggelser,og har aldri hørt noen få avslag fordi de er for syke,for vi blir faktisk prioritert. Det er heller de som er for friske som ikke får hjelp. 

Det er faktisk slik at noen blir gitt opp av psykiatrien og stemplet som behandlingsresistent. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk slik at noen blir gitt opp av psykiatrien og stemplet som behandlingsresistent. 

Men de blir neppe stående helt uten tilbud. Feks har den kommunale psykiatritjenesten oppfølging av mange svært syke som ikke lenger er i behandling, men som likevel trenger hjelp og oppfølging for å ikke bli verre. 

Skrevet
På 19.8.2019 den 16.43, AnonymBruker skrev:

Jeg er alvorlig syk med ekstremt komplisert sykdomsbilde og er ung ufør og går på dps

Forstår jeg deg dit hen at du ønsker å gå til psykolog i tillegg til tilbudet hos DPS? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Institusjoner kan gjemme seg bak dette. Det vet jeg alt om,men dps som er andrelinje tjeneste vil få betraktelig større problemer om de prøve på dette 

Skrevet
Akkurat nå, Nooni skrev:

Forstår jeg deg dit hen at du ønsker å gå til psykolog i tillegg til tilbudet hos DPS? 

Eh nei. Jeg går til psykolog på dps

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei. Jeg går til psykolog på dps

Du benytter deg av et tilbud, psykolog på DPS, og lurer på om NAV dekker psykolog?

Hvis jeg forstår deg riktig så er tilbakemeldingen at du allerede får dekket dette hvis det er en offentlig psykolog (på DPS), men du må betale egenandel frem til frikortet slår inn. Akkurat som med lege.

Hvis det ikke er det du lurer på så må du forklare bedre, da forstår jeg ikke hva du mener.  

Endret av Nooni
Skrevet
10 timer siden, Nooni skrev:

Du benytter deg av et tilbud, psykolog på DPS, og lurer på om NAV dekker psykolog?

Hvis jeg forstår deg riktig så er tilbakemeldingen at du allerede får dekket dette hvis det er en offentlig psykolog (på DPS), men du må betale egenandel frem til frikortet slår inn. Akkurat som med lege.

Hvis det ikke er det du lurer på så må du forklare bedre, da forstår jeg ikke hva du mener.  

Nå blander du TS med en annen AB. TS går ikke til noen akkurat nå og lurer på om Nav kan dekke privat da hun får avslag fra dps. 

Skrevet
14 timer siden, Nooni skrev:

Eh nei. Jeg er i Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...