Gå til innhold

Dekket psykolog av nav?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er mulig?

Jeg får ikke noe hjelp noe annet sted og jeg har ikke råd til privat. Har allerede uføretrygd så jeg blir ikke prioritert, men alt jeg vil overden er å få et normalt liv og kunne jobbe...

Anonymkode: f5004...525

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du det ikke via henvendelse så trenger du det dessverre ikke nok. Du kan ikke få gå til psykolog bare fordi du vil. Du må være syk for å gå til psykolog, og da får du det dekket av helfo. 

Anonymkode: ad233...cbf

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får du det ikke via henvendelse så trenger du det dessverre ikke nok. Du kan ikke få gå til psykolog bare fordi du vil. Du må være syk for å gå til psykolog, og da får du det dekket av helfo. 

Slutt å vær så frekk! Bare fordi jeg får avslag så betyr ikke det at jeg ikke er syk. Mange er rett og slett FOR syke til at dps vil hjelpe.

• Liker 3
Skrevet

Tror dessverre ikke nav dekker dette (?) man kan såvidt jeg vet få dekket utgifter til livsnødvendige medisiner, men lite annen behandling. 

Anonymkode: 025e7...184

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å vær så frekk! Bare fordi jeg får avslag så betyr ikke det at jeg ikke er syk. Mange er rett og slett FOR syke til at dps vil hjelpe.

Jeg er alvorlig syk med ekstremt komplisert sykdomsbilde og er ung ufør og går på dps

Anonymkode: e6bb1...f5c

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om det er mulig?

Jeg får ikke noe hjelp noe annet sted og jeg har ikke råd til privat. Har allerede uføretrygd så jeg blir ikke prioritert, men alt jeg vil overden er å få et normalt liv og kunne jobbe...

Nei nav dekker ikke dette

Anonymkode: e6bb1...f5c

Skrevet

Men du kan jo få henvisning fra lege, til psykolog med avtale. Hvis du har fått avslag på DPS. Jeg fikk først avslag, så la jeg ved et personlig brev, og da fikk jeg time. 

Anonymkode: 457bb...de3

• Liker 4
Skrevet

Du kan muligens trekke fra noe av utgiftene på skattenm om du går privat. Mener å ha hørt noe om det. Du kan jo alltids undersøke?

Anonymkode: c456b...192

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Så enkelt er det nok desverre ikke. Det kan være mange grunner til at man ikke får innvilget plass på DPS, blant annet en dårlig skrevet henvisning eller som TS skriver selv at man kan være for psyk til de har noe godt tilbud.

Anonymkode: b4ae2...7fc

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble henvist til psykolog via fastlege og har aldri betalt en krone. Har betalt rundt 200 kr hos lege og dps, men har frikort nå. Ville tatt en legetime først og eventuelt fått en henvisning. Legen vet kanskje om eventuelt nav kan hjelpe

Anonymkode: c92a4...4da

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det andre enn DPS som kan hjelpe, så går det fortsatt via fastlege og da på frikort. Dersom det er slik at du virkelig er så syk at DPS ikke kan hjelpe, men at en privat klinikk med spesialister innenfor sitt felt kan, så kan du få henvisning. Får du henvisning via fastlege eller DPS så får du det på frikort. Dersom denne ene  spesielle super klinikken ikke har avtale med helfo, så kan det søkes til kommunen eller what not dersom det er slik at de er den eneste innen for helsenorge som kan hjelpe deg med dine spesielle problemer som verken DPS eller normale private klinikker kan hjelpe deg med, så da kan det søkes om for å få det godkjent. Men som sagt, da må det være en reell grunn til det! Og ikke fordi pasient er behandlingsresistens fordi de er vanskelige pasienter!! Det skal med andre ord, jævlig mye til for at man ikke kan benytte seg av offentlig og godkjent privat behandling. Om det er type naturmedisin, shaman-person du mener kan hjelpe, så får du det ikke dekket av noen som helst. 

Får du avslag på offentlig og privat med avtale, så sier det seg selv at enten så har du en jævlig dårlig fastlege, ellers så er du ikke syk nok til å motta hjelp på statens penger. Det finnes pasienter som dps ikke kan hjelpe, og de blir henvist til andre plasser og da under frikort ordningen. Er det en virkelig spesiell situasjon hvor en spesialist ikke har avtale, så kan det søkes om å få det som avtalespesialist. NAV har ingenting med dette å gjøre.

• Liker 5
Skrevet

Du kan kontakte kommunen, de skal ha en kommunal psykisk helsetjeneste. Noen kommuner har også psykolog.

Anonymkode: 025e7...184

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde du lite greie på til å være så bastant.

Ts, få henvisning fra lege og bestill time hos en som har refusjonsavtale. Ta ev. kontakt med kommunen, de har sannsynligvis ansatt kommunepsykolog.

Har du sjekket om kommunen din har "rask psykisk helsehjelp?"

Anonymkode: 1deb7...cef

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det andre enn DPS som kan hjelpe, så går det fortsatt via fastlege og da på frikort. Dersom det er slik at du virkelig er så syk at DPS ikke kan hjelpe, men at en privat klinikk med spesialister innenfor sitt felt kan, så kan du få henvisning. Får du henvisning via fastlege eller DPS så får du det på frikort. Dersom denne ene  spesielle super klinikken ikke har avtale med helfo, så kan det søkes til kommunen eller what not dersom det er slik at de er den eneste innen for helsenorge som kan hjelpe deg med dine spesielle problemer som verken DPS eller normale private klinikker kan hjelpe deg med, så da kan det søkes om for å få det godkjent. Men som sagt, da må det være en reell grunn til det! Og ikke fordi pasient er behandlingsresistens fordi de er vanskelige pasienter!! Det skal med andre ord, jævlig mye til for at man ikke kan benytte seg av offentlig og godkjent privat behandling. Om det er type naturmedisin, shaman-person du mener kan hjelpe, så får du det ikke dekket av noen som helst. 

Får du avslag på offentlig og privat med avtale, så sier det seg selv at enten så har du en jævlig dårlig fastlege, ellers så er du ikke syk nok til å motta hjelp på statens penger. Det finnes pasienter som dps ikke kan hjelpe, og de blir henvist til andre plasser og da under frikort ordningen. Er det en virkelig spesiell situasjon hvor en spesialist ikke har avtale, så kan det søkes om å få det som avtalespesialist. NAV har ingenting med dette å gjøre.

Nå må du gi det med det der! Hva er greia di egentlig? Tåler du ikke det faktum at noen kanskje ikke får hjelp fordi de er FOR syke? Hele innlegget ditt oser av bitterhet. Jeg er enklært UFØR resten av livet KUN pga psykiske problemer så ikke kom her å insinuer at jeg ikke får hjelp fordi jeg ikke er syk nok! At jeg skulle bli ufør ble bestemt alt da jeg var 16 år..

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi det med det der! Hva er greia di egentlig? Tåler du ikke det faktum at noen kanskje ikke får hjelp fordi de er FOR syke? Hele innlegget ditt oser av bitterhet. Jeg er enklært UFØR resten av livet KUN pga psykiske problemer så ikke kom her å insinuer at jeg ikke får hjelp fordi jeg ikke er syk nok! At jeg skulle bli ufør ble bestemt alt da jeg var 16 år..

Så når du da er FOR syk, hvorfor skal du da ha dekket privatbehandling fra NAV som ikke virker, fordi du er FOR syk? Det henger jo ikke på greip og akkurat det jeg sier. Får du hjelp, offentlig eller privat, så vil du få det dekket. Får du det ikke så må du betale for det selv, uavhengig av om du er FOR syk eller ikke syk nok. 🤦‍♀️

• Liker 2
Skrevet

Dessuten så aner jeg ikke din situasjon, så jeg må dekke hele spekteret i en og samme innlegg. Om det ikke sier seg selv, så er du problemet og ikke jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Nav har sin egen psykolog som dem bruker, og den dekker Nav, så hør med dem. Jeg kom ikke overens med den psykologen, så jeg valgte å betale for privat isteden. Men er verdt å undersøke😊

Anonymkode: 8866d...f66

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis pasient er uføretrygdet grunner psykisk sykdom, så er jo personen syk nok til dps.

Anonymkode: 4ecf0...e65

Skrevet

Er man ufør er man ferdig avklart og «ferdig» med nav. Dette må du dekke selv, inntil frikort. Du har helt grei inntekt på ung ufør. Som enslig 24 216 brutto, gift/samboer 22 135 brutto.  Mer enn enkelte i full jobb, så med litt prioritering bør dette gå bra. Evt kan du søke sosialkontor om supplerende. I noen kommuner, Oslo i allefall, kan man få dekket inntil frikort. 

Anonymkode: 7e5aa...f1b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...