Gå til innhold

Hvor blir smarte, unge menn av?

BareEnBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er viktig, men det er ikke slik at IQ ikke er viktig i logiske/matematiske fag. Selv om interesse, motivasjon, arbeidsmoral, studieteknikk, metode osv. er viktig innen slike fag, så hjelper det stort med intelligens/evne til slike fag. Det er ikke slik at gitt at alle jobber like mye og har like god metodikk/fremgangsmåte, så vil resultatet være det samme. Noen har rett og slett mer anlegg for slike fag enn andre og gjør det bedre. 

Anonymkode: c6d6a...313

Jeg er litt usikker på nøyaktig hvilken fordel høy IQ gir. Jeg tenker at det kan handle om mer regnekraft, at det går fortere, og kanskje også større hurtigminne.  Med høy IQ så er det nok lettere å jobbe fort gjennom oppgavene. Men blir det for lett å frese gjennom pensum og oppgaver så lærer man ikke å jobbe mye, og da er det fort gjort å falle igjennom når presset blir høyere på høyere nivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg er litt usikker på nøyaktig hvilken fordel høy IQ gir. Jeg tenker at det kan handle om mer regnekraft, at det går fortere, og kanskje også større hurtigminne.  Med høy IQ så er det nok lettere å jobbe fort gjennom oppgavene. Men blir det for lett å frese gjennom pensum og oppgaver så lærer man ikke å jobbe mye, og da er det fort gjort å falle igjennom når presset blir høyere på høyere nivåer.

Nei, det handler om hvor lett man tar til seg og lærer seg ny informasjon i slike fag, ikke om "regnekraft". Det er stor sammenheng mellom de som har høy iq og f. eks. hvor god romlig forsåelse, matematisk forståelse etc. de har. Det spiller ingen rolle om de freser seg gjennom oppgavene, lærer man først raskt (som ofte er et resultat av høy iq), så lærer man fort og mye. Tvert imot, høy iq gir deg bedre forutsetninger til å lære på et høyt nivå, ikke dårligere (gitt at man ikke gir totalt faen selvfølgelig). Alle må gjennom pensum på høyere nivåer, men intelligens påvirker i stor grad om den veien er trøblete eller forholdsvis enkel. 

Anonymkode: c6d6a...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg synes det er rart at ingen her har kommet innom testosteron. På en lang skoledag der de som har best forutsetning for å sitte stille lengst, gjør det best, kommer jenter best ut. Skolen er ikke lagt opp for gutter. Gutter har prestert best i gym da, helt til det ble teoretisk eksamen der også, så gjorde jentene det like bra. Gutta blir premiert med ADHD diagnose og satt på ritalin. 

Anonymkode: f4e84...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...