Gå til innhold

Hvor blir smarte, unge menn av?


BareEnBruker

Anbefalte innlegg

Vi ser innenfor statusfagene at det er svært mange kvinner etterhvert, og veldig få menn.

En av teoriene, er at menn har blitt dummere, og kvinner smartere.

En annen teori, er at IQ ikke svinger så raskt, og at det vil være mange menn med høy IQ som utkonkurreres av kvinner med lavere IQ.

Hva gjør da menn med høy IQ?

Hva velger de å gjøre med livene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er smarte nok til å ikke gjøre noe nummer ut av hva de gjør med livene sine, som de fleste andre smarte og bemidlede folk der ute.

Anonymkode: d29eb...a92

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

De er smarte nok til å ikke gjøre noe nummer ut av hva de gjør med livene sine, som de fleste andre smarte og bemidlede folk der ute.

Anonymkode: d29eb...a92

Joda, det tar jeg for gitt. Smarte folk svømmer under vannet, med fokus på målet. Smarte folk vet hva de vil.

Hvor svømmer de smarte gutta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er vel i flertall på de fleste siving-studiene og det er vel statusfag? Så er det sant at kvinner er i flertall på medisin, psykologi, tannlege, og juss. Men kvinner er jo også i flertall på i omsorgsyrker som har lavere inntakskrav enn prestisjestudiene. Så kan virke som om dette har noe med interesse å gjøre hvor menn er mer glad i realfag. 

Halvparten av kvoten på studier er også for folk som ikke har tatt opp karakterer. Kvinner får bedre karakterer enn menn på videregående så da gir det jo mening at de får flertallet av plassene på studiene med høyest inntakskrav. Man må være motivert fra dag 1 på videregående om man skal få karakterene som trengs for å komme inn på medisin. 

Man trenger ikke være spesielt intelligent for å få gode karakterer på videregående, det holder å være motivert. Det ser man veldig godt på de som tar opp karakterer etter de er ferdig med VGS. De får ofte veldig mye bedre karakterer og det er jo fordi de er mer motiverte, ikke fordi IQen deres har blitt høyere. 

Anonymkode: 91cf8...71f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så voldsomt status å følge strømmen? 

Min teori er at jo flere folk som hopper på høystatus-utdanning jo mindre attraktivt blir det for de virkelig smarte og kreative som vil utmerke seg og skape noe eget. Det er status i mine øyne. 

Personlig har jeg kun videregående men tjener rått i et kreativt yrke der jeg virkelig får brukt hodet og skape noe eget. 

Prisen er at man jobber mye, belønningen er ære og berømmelse. Det vil i mitt tilfelle si at «alle» har hørt om meg og vil ha meg på laget. 

Anonymkode: d358c...24f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De smarte unge mennene er fortsatt på mange av de samme studiene. Det er kanskje en viss overvekt av kvinner, men det er fortsatt plenty av smarte menn også på en del av disse studiene. 

Andre av dem starter egne bedrifter eller driver med innovasjon på annen måte. 

Anonymkode: c6d6a...313

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, BareEnBruker said:

Hvor svømmer de smarte gutta?

Mange drar utenlands, f.eks. USA.

Anonymkode: 14efd...d9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, BareEnBruker said:

Vi ser innenfor statusfagene at det er svært mange kvinner etterhvert, og veldig få menn.

En av teoriene, er at menn har blitt dummere, og kvinner smartere.

En annen teori, er at IQ ikke svinger så raskt, og at det vil være mange menn med høy IQ som utkonkurreres av kvinner med lavere IQ.

Hva gjør da menn med høy IQ?

Hva velger de å gjøre med livene sine?

Er dette dine teorier?

Anonymkode: 7758c...449

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

De smarte unge mennene er fortsatt på mange av de samme studiene. Det er kanskje en viss overvekt av kvinner, men det er fortsatt plenty av smarte menn også på en del av disse studiene. 

Andre av dem starter egne bedrifter eller driver med innovasjon på annen måte. 

Anonymkode: c6d6a...313

Det er en digresjon. Da har du ikke skjønt premisset.

Når kvinner er i flertall, uten at det har skjedd noe med IQ-balansen, så vil mange menn forskyves til fordel for dummere kvinner. Jeg betviler ikke at det er mange supersmarte på medisin. Skjønt, de virkelig supersmarte, som anser det som realistisk å oppnå noe nasjonalt eller internasjonalt innenfor fag som krever genialitet, de velger nok heller det, enn et autoritært, gjennomregulert og lite kreativt yrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BareEnBruker skrev:

Det er en digresjon. Da har du ikke skjønt premisset.

Når kvinner er i flertall, uten at det har skjedd noe med IQ-balansen, så vil mange menn forskyves til fordel for dummere kvinner. Jeg betviler ikke at det er mange supersmarte på medisin. Skjønt, de virkelig supersmarte, som anser det som realistisk å oppnå noe nasjonalt eller internasjonalt innenfor fag som krever genialitet, de velger nok heller det, enn et autoritært, gjennomregulert og lite kreativt yrke.

Så hva er premisset da? At relativt lik kjønnsandel på et studie genererer ca like mange smarte og innovative arbeidstakere? Jeg er ikke nødvendigvis enig i det, for det er uansett veldig få av studentene på slike studier som har egenskapene og drivet til å bli et internasjonalt ess. Selv på studier som medisin, så er de naturlig nok dyktige, men de aller fleste blir ikke så mye bedre enn gjennomsnittet i populasjonen de sammenlignes med (altså andre studenter på medisin). Internasjonalt anerkjente forskere eller de som bedriver medisinsk innovasjon på annet vis er det ganske langt mellom. 

For det andre er det ikke helt slik at menn aldri kommer inn fordi de ikke er kvalifiserte heller, det dreier seg om interesse:

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/01/14/mer-enn-70-prosent-kvinnelige-medisinstudenter-ved-siste-opptak/

"Tallene fra Samordna opptak viser at det er den store skjevheten i kjønnsfordelingen blant søkere til studiet som fører til skjevheten ved inntaket. Problemet er altså ikke at de mannlige søkerne er dårligere kvalifisert, men at det er for få av dem. Dette forteller oss i Nmf at det er interessen for faget som er dalende hos potensielle mannlige søkere, ikke deres kvalifikasjoner, sier han."

Når interessen ikke er der, så gjør de smarte mennene andre ting i samfunnet. 

Anonymkode: c6d6a...313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, BareEnBruker said:

Vi ser innenfor statusfagene at det er svært mange kvinner etterhvert, og veldig få menn.

En av teoriene, er at menn har blitt dummere, og kvinner smartere.

En annen teori, er at IQ ikke svinger så raskt, og at det vil være mange menn med høy IQ som utkonkurreres av kvinner med lavere IQ.

Hva gjør da menn med høy IQ?

Hva velger de å gjøre med livene sine?

Hvor ser du det? Er det legestudiet du tenker på? Det finnes mange andre statusutdannelser.

Anonymkode: e6a3a...a09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så voldsomt status å følge strømmen? 

Min teori er at jo flere folk som hopper på høystatus-utdanning jo mindre attraktivt blir det for de virkelig smarte og kreative som vil utmerke seg og skape noe eget. Det er status i mine øyne. 

Personlig har jeg kun videregående men tjener rått i et kreativt yrke der jeg virkelig får brukt hodet og skape noe eget. 

Prisen er at man jobber mye, belønningen er ære og berømmelse. Det vil i mitt tilfelle si at «alle» har hørt om meg og vil ha meg på laget. 

Anonymkode: d358c...24f

Høres ut som en drøm 🙏❤️😍 så heldig (og flink) du er 

Anonymkode: f3910...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har nesten vært en dobling i antall studieplasser de siste 20 årene, så selv om kvinneandelen ha økt i noen fag har det blitt flere mannlige studenter også.

Anonymkode: 307fb...4bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dette dine teorier?

Anonymkode: 7758c...449

Ja, det tror jeg det må være, for de henger ikke på greip.

Det er da ingen grunn til at menn skal ha blitt dummere, mens kvinner har blitt smartere. Selv hvis det hadde vært sånn at kvinner konsekvent valgte bort «smarte» menn og heller valgte å få barn med «dumme» menn (noe som er usannsynlig), ville halvparten av barna deres (som da i gjennomsnitt ville vært litt «dummere» enn foreldregenerasjonen som helhet) vært kvinner. 

Og hvorfor skulle menn med høyere IQ bli utkonkurrert av kvinner med lavere IQ? Høres bare ut som antifeminist-propaganda fra shady kommentarfelt. 

Anonymkode: 6fa38...68a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det tror jeg det må være, for de henger ikke på greip.

Det er da ingen grunn til at menn skal ha blitt dummere, mens kvinner har blitt smartere. Selv hvis det hadde vært sånn at kvinner konsekvent valgte bort «smarte» menn og heller valgte å få barn med «dumme» menn (noe som er usannsynlig), ville halvparten av barna deres (som da i gjennomsnitt ville vært litt «dummere» enn foreldregenerasjonen som helhet) vært kvinner. 

Og hvorfor skulle menn med høyere IQ bli utkonkurrert av kvinner med lavere IQ? Høres bare ut som antifeminist-propaganda fra shady kommentarfelt. 

Anonymkode: 6fa38...68a

Alle, menn og kvinner, har generelt blitt dummere. Etter den industrielle revolusjonen, hvor vi var på vårt smarteste, så har det bare gått nedover med intelligensnivået. En av årsakene er medisinske fremskritt. Tidligere var det de velbemidlede (også da gjerne de smarteste) som fikk flest barn. I hvert fall flest barn som overlevde på grunn av bedre levekår. Etterhvert som velstand og medisinske fremskritt har økt for den gemene hop får alle barn som overlever og resultatet er at det generelle nivået på intelligens også går ned. Nå er det slik at de smarteste av oss får færre barn og den onde sirkelen fortsetter.

For å finne ut mer om temaet kan du jo se youtubevideoen lenger opp her og også se flere av Edward Duttons videoer. Du vil nok bli ganske overrasket over hvorfor vi er som vi er og hvordan vi har blitt sånn.

Anonymkode: 1172c...92a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, BareEnBruker skrev:

Vi ser innenfor statusfagene at det er svært mange kvinner etterhvert, og veldig få menn.

En av teoriene, er at menn har blitt dummere, og kvinner smartere.

En annen teori, er at IQ ikke svinger så raskt, og at det vil være mange menn med høy IQ som utkonkurreres av kvinner med lavere IQ.

Hva gjør da menn med høy IQ?

Hva velger de å gjøre med livene sine?

Mange unge menn er blitt "slått" ut av panserfeminismen, dessverre. Å opphøye kvinner hele tiden som verdens navle, gjør at man glemmer å fortelle de unge mennene at det betyr "fære ledige plasser" for dem - uansett hva det måtte gjelde. Enten det gjelder jobb eller studieplasser. 

Kvinner derimot, spesielt kvinner som mener at "menn er slemme", er såpass idioter at de tror at krigføringen deres mot menn kommer til å lønne seg på noe måte på sikt. Med tanke på historie, så har samfunn der man har endt opp med mange menn som "tapere" aldri blitt noe særlig fredelige samfunn og det vil dermed gå utover kvinner til slutt, når man har brutalisert, og "silt ut" flertallet av menn til "søppelhaugen", mens bare en liten andel av mannlige "vinnere" tilbes og "respekteres" av resterende 90% kvinner. 

Kvinner har "overtatt" overalt - men de glemmer som sagt at deres "ambisiøse medsøstre" er konkurrentene deres når høna endelig skal ut og prøve å finne en "verdig hane" til seg selv. Litt vanskelig å finne seg en "verdig mann" når man fører krig i media og det sosiale livet / hverdagen mot menn og dermed produserer flere mannlige "tapere".

Det er bare Siv.Ing og noen få plasser igjen i finans som holder stand mot den feministiske panser-terroren, men her også har de satt igang "pro-feminist" tiltak, som "flere kvinner i finans" og "flere kvinner og teknologi", og alt det tullet der. Er glad for at studiet mitt har fortsatt overvekt av menn (ingeniør), men det varer nok ikke så lenge det heller. Heldigvis blir jeg ferdig med studiene innen det har skjedd.

 

Anonymkode: 2c135...099

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor skulle menn med høyere IQ bli utkonkurrert av kvinner med lavere IQ? Høres bare ut som antifeminist-propaganda fra shady kommentarfelt. 

 

Den logikken lurer jeg også på. Om noe blir menn med moderat IQ utkonkurrert av kvinner med bedre IQ, slik at de mest intelligente av begge kjønn vinner kampen om studieplassene.

For øvrig tror jeg ikke verken kvinner eller menn har fått målbart høyere (eller lavere) IQ de siste årene og jeg stiller meg også tvilende til hvor mye en parameter som IQ har å si for søknadsmassen til universiteter og høyskoler. 

Anonymkode: f2c6f...15e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IQ er ikke veldig utslagsgivende på karakterer. Om du har over middels IQ så er det innsats og lite annet som styrer karakterene dine. 

Om feminismen gjør at flere kvinner jobber hardt og får plass på "prestisjestudier" enn menn? Ja det tror jeg absolutt. Men ikke av den grunn flere her nevner. Jeg tror dagens unge kvinner ser at de ikke kan forvente å bli forsørget av noen, og derfor alt fra ung alder (tenårene) legger opp livene sine til å kunne forsørge både seg selv og sine barn selv. Ikke at de VIL bli alenemødre, men de tar høyde for at det kan skje. Og de vil ikke være avhengige av en dårlig mann.

Unge gutter har ikke mange alenefedre rundt seg, ser ikke det samme behovet for å ta tidlig ansvar for seg selv eller sine barn, suser rundt lengre. De fleste av dem får også ok jobber og utdannelser med årene, og mange får barn - men de er eldre i snitt når de får barn enn kvinnene er. Og litt færre av dem får barn totalt sett. Noen selvvalgt, noen er bare for sent ute når de "begynner å bli voksne".

Men iallefall: det er ikke IQ det står på, det er forventede/tillærte livsroller som er ulike.

Anonymkode: 7031f...46e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For øvrig tror jeg ikke verken kvinner eller menn har fått målbart høyere (eller lavere) IQ de siste årene og jeg stiller meg også tvilende til hvor mye en parameter som IQ har å si for søknadsmassen til universiteter og høyskoler. 

Du kan jo tro så mye du vil, men forskning er uenig med deg.

https://www.sciencealert.com/iq-scores-falling-in-worrying-reversal-20th-century-intelligence-boom-flynn-effect-intelligence

https://edition.cnn.com/2018/06/13/health/falling-iq-scores-study-intl/index.html

https://slate.com/technology/2018/09/iq-scores-going-down-research-flynn-effect.html

Anonymkode: 1172c...92a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...