Gå til innhold

Klumpfølelse i hals.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Andre som var opplevd det? 

Har en klumpfølelse i halsen og setter ofte fast mat.. gruer meg alltid til å spise. 

har vært hos legen. Fant ingenting. Men det er vell ikke mulig å se om det er kreft av å bare se ned i halsen??

kan angst/stress gi disse symptomene ?  

Anonymkode: 7e774...068

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er det psykisk.

Anonymkode: 2c986...a3b

Skrevet

Opplevd det samme. Oppsøkte legen både en, to og tre ganger. Han fant ikke noe. Men han ville ikke avskrive det med at det var psykisk (som jeg også sa), før han hadde sjekket det mer ut.

Så etter andre gangen henviste han meg til røntgen. Etter tredje gangen til ØNH.

De fant ingenting heldigvis. Men glad for at legen tok det på alvor.

Merker det nå også innimellom, i stressende perioder.

Så jeg ville bedt om en henvisning videre før noen sier at det er psykisk.

Anonymkode: 11368...fba

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplevd det samme. Oppsøkte legen både en, to og tre ganger. Han fant ikke noe. Men han ville ikke avskrive det med at det var psykisk (som jeg også sa), før han hadde sjekket det mer ut.

Så etter andre gangen henviste han meg til røntgen. Etter tredje gangen til ØNH.

De fant ingenting heldigvis. Men glad for at legen tok det på alvor.

Merker det nå også innimellom, i stressende perioder.

Så jeg ville bedt om en henvisning videre før noen sier at det er psykisk.

Ja jeg er henvist. Men ikke til røntgen, det jeg ville.. 

men hvordan kjennes det ut hos deg? Av og til føles det ut som det er nåke hardt så sitter fast, føles ut som jeg må brekke meg, og av og til verker oppover øret... ekkelt. Får helt panikk av å kjenne det, føles ut som jeg blir kvelt 

Skrevet

Hvor ble du henvist da?

Det kjennes liksom ut som jeg har en stor klump, midt i spiserøret. Men den kan ikke kjennes på utsiden, å spise er som vanlig, merker det stort sett bare når jeg svelger. Men jeg blir ofte øm på den ene siden av halsen i tillegg. Gjerne bare på den ene siden.

Masse lykke til! Heldigvis oftest ufarlig.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor ble du henvist da?

Det kjennes liksom ut som jeg har en stor klump, midt i spiserøret. Men den kan ikke kjennes på utsiden, å spise er som vanlig, merker det stort sett bare når jeg svelger. Men jeg blir ofte øm på den ene siden av halsen i tillegg. Gjerne bare på den ene siden.

Masse lykke til! Heldigvis oftest ufarlig.

Setter du ikke lett fast i halsen da?

Skrevet

Jeg får klumpfølelsen hovedsakelig av allergi (bjørk/hasselnøtter + kryssallergier) og stress. 

(Jeg var i Paris og spiste en chevrésalat med brød til. Yums! Den hadde valnøtter i. Jeg tok de vekk og spiste fort fordi det var godt. Plutselig får jeg ikke maten ned. Det går ikke ned med drikke heller og jeg må løpe til toalettet og spy opp alt sammen 😞 Etterpå hadde jeg en skikkelig «klump» i halsen. Akkurat den dagen hadde jeg ikke tatt Zyrtek og var en time unna hotellet. Spiste noe is etterpå men det hjalp svært lite og hele veien til hotellet gjorde det vondt i brystet med sterk ubehag i halsen. På hotellet fikk jeg tatt Zyrtek og det tok en time før det ble bedre igjen  >_<  

Jeg reagerer på en del forskjellig og må være var med det jeg spiser). 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en klumpfølelse i halsen og setter ofte fast mat.. gruer meg alltid til å spise. 

har vært hos legen. Fant ingenting. Men det er vell ikke mulig å se om det er kreft av å bare se ned i halsen??

Er vel kanskje globus? https://www.medicalnewstoday.com/articles/318633.php Kan komme av stress f.eks. 

Anonymkode: e01b7...5d3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel kanskje globus? https://www.medicalnewstoday.com/articles/318633.php Kan komme av stress f.eks. 

Ja, leste også at den klumpen forsvinner ved svelging, eller at det hjelper å svelge/drikke. Hos meg blir det verre.. 

men er sikkert bare stress/angst 🤷🏼‍♀️

Skrevet

Har du vært utsatt for overgrep?

Anonymkode: 49ccd...731

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært utsatt for overgrep?

Anonymkode: 49ccd...731

Nei, hva har det med dette å gjør???

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, leste også at den klumpen forsvinner ved svelging, eller at det hjelper å svelge/drikke. Hos meg blir det verre.. 

men er sikkert bare stress/angst 🤷🏼‍♀️

Min erfaring og mine kollegaer sin erfaring, er at den forsvinner av seg selv, uten å gjøre noe spesifikt. Som logoped møter en mange med dette symptomet, og fellesnevner for alle er en eller annen form for stress. Det å roe ned, avslappende øvelser kan hjelpe. I svelget er det mange små muskler, og er de anspente kan man få en del plager/ubehag i hals/svelg. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring og mine kollegaer sin erfaring, er at den forsvinner av seg selv, uten å gjøre noe spesifikt. Som logoped møter en mange med dette symptomet, og fellesnevner for alle er en eller annen form for stress. Det å roe ned, avslappende øvelser kan hjelpe. I svelget er det mange små muskler, og er de anspente kan man få en del plager/ubehag i hals/svelg. 

Er det vanlig at en kjenner den klumpen mest når en svelger ?  

Hvilken øvelser er best, og hvordan? 

Skrevet

Ja angst kan gi slike symptomer. Jeg ble selv vist til ØNH og de fant ingenting, ble konkludert med angst. Har mye vondt i kroppen ellers, så mistenker muligens fibromyalgi..

Anonymkode: 5e9ad...a7a

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiserørsbrokk?

• 4 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2019 den 19.04):

Dette kunne vært skrevet av meg. Fant du ut av det? 

Skrevet

For meg (ikke ts) var det angst og stress. 

Anonymkode: e1648...972

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg (ikke ts) var det angst og stress. 

Anonymkode: e1648...972

Hvordsn hadde du det da? Jeg kjente meg helt igjen i ts sitt innlegg 

Skrevet

Jeg har hatt det, sammen med en del halsbrann. Fikk somac, og halsbrannen er over. Men ØNH sa at det kunne ta to-tre måneder før klumpfølelsen forsvant. Han kikka meg langt ned i halsen, så noen faktisk klump var der ikke.

Anonymkode: 286f0...d7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt det, sammen med en del halsbrann. Fikk somac, og halsbrannen er over. Men ØNH sa at det kunne ta to-tre måneder før klumpfølelsen forsvant. Han kikka meg langt ned i halsen, så noen faktisk klump var der ikke.

Anonymkode: 286f0...d7d

Okei,. Kanskje jeg skulle prøvd det jeg også.. syntes du også det gikk utover mat/drikke inntak? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...