Gå til innhold

Hvordan trene etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før jeg ble gravid var jeg utrent og «tynnfeit». Jeg var syk hele svangerskapet, spydde opp nesten alt så kostholdet var ikke bra. Mistet mye muskler. Babyen hadde kolikk så der gikk enda 3 måneder uten mental mulighet og overskudd. Tiden gikk og jeg spiste vanlig mat igjen men lørdagene  ble fordelt utover uken.

Nå er permisjonen over, jeg har begynt i jobb og har 7 kg i overvekt. Det verste for meg er totalt mangel på fysisk overskudd, blir uvel av å gå i trapper, løfte og kun spise frokost og lunsj mellom kl 7-16. 

Dette går på helsen løs både fysisk og psykisk. Hverdagen er beintøff. 

Kan ikke jogge eller løfte tungt, fikk underlivsprolaps så bekkenet må styrkes først. 

Hvordan kommer jeg meg i form? Jeg har spist variert og har ikke mangel på jern lengre.  

Anonymkode: ca876...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å begynne å trene på et senter under veiledning enten av pt eller fysio etc som har greie på opptrening etter fødsel? Jeg tror du trenger både noe som er til en viss grad bindende og samtidig motiverende! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også underlivsprolaps og skal ikke ha noe bukpress når jeg trener. Dvs ikke løpe/jogge, ikke knebøy, markløft eller tunge vekter. 

Har meldt meg inn i treningssenter og må ha personlig trener som skal sette opp et program for meg. 

Går også jevnlig til fysio for oppfølging og i tillegg har jeg gruppetrening en gang i uken med fokus på bekkenbunn og kjernemuskulatur på klinikken hos fysio. 

Hvilken oppfølging har du fått av helsevesenet mtp underlivsprolapset?

Anonymkode: a0f53...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også underlivsprolaps og skal ikke ha noe bukpress når jeg trener. Dvs ikke løpe/jogge, ikke knebøy, markløft eller tunge vekter. 

Har meldt meg inn i treningssenter og må ha personlig trener som skal sette opp et program for meg. 

Går også jevnlig til fysio for oppfølging og i tillegg har jeg gruppetrening en gang i uken med fokus på bekkenbunn og kjernemuskulatur på klinikken hos fysio. 

Hvilken oppfølging har du fått av helsevesenet mtp underlivsprolapset?

Anonymkode: a0f53...b9e

Dette høres bra ut. Jeg har ikke fått oppfølging, legen sier det vil bli bedre etter babyen er blitt 1 år, som er om et par måneder bare. I tillegg ammer jeg litt innimellom, noe som en annen lege sa er med på å opprettholde prolaps. Så etter ammeslutt og ungen er blitt 1 år skal visstnok dette bli bedre. 

Ts

Anonymkode: ca876...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også underlivsprolaps og går turer i hurtig tempo. Driver også med yoga. Begynner smått å komme i form igjen.👍

Anonymkode: 9dab8...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2019 den 15.22, AnonymBruker skrev:

Dette høres bra ut. Jeg har ikke fått oppfølging, legen sier det vil bli bedre etter babyen er blitt 1 år, som er om et par måneder bare. I tillegg ammer jeg litt innimellom, noe som en annen lege sa er med på å opprettholde prolaps. Så etter ammeslutt og ungen er blitt 1 år skal visstnok dette bli bedre. 

Ts

Anonymkode: ca876...45a

Ja for de fleste blir det bedre etter 1 år. Men i mitt tilfelle var det viktig å komme i gang med fysio og oppfølgning av helsevesenet da jeg ikke er interessert i å gå å tisse på meg i et helt år. 

Mulig prolapset ditt er veldig lite siden legen din ikke henviser til sykehuset eller anbefaler fysio? 

Her blir det og så tidlig ammeslutt pga dette. Kommer ikke til å amme lenger enn 10-12 mnd denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...