Gå til innhold

KlompeLompe garnet er så dyrt...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg strikker litt, og gir vekk til kollegaer/venner. Mest babyklær.

Men klompelompe-garnet, som de fleste ønsker seg, er så dyrt😰

Blir jo fort et par hundre kroner for en liten cardigan... 

Noen som kjenner til rimeligere alternativer?

Bestilte noe fra Gjestal, men det var ikke like fint/mykt

 

monica 

Anonymkode: 14fed...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med Drops sitt merino garn? Du kan bruke Drops Merino extra fine istedenfor Sandnes/ Klompelompe sitt Merino, og Drops Babynerino istedenfor Sandnes/ Klompelompe Tynn Merino. 

Anonymkode: 40bb2...aac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drops merino extra fine! Mine to minste barn har ca alt ifra klompelompe og det er strikket i merino extra fine og det er så mykt og godt, liker det bedre enn klompelompe sitt garn😊 bestiller ifra garnius, bestandig salg der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viking merino er også en god erstatter 😊 

Anonymkode: 9aacc...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så dyrt jeg? Kvalitet koster da litt. Drops sitt har ikke like god kvalitet. Strekker seg mer og nupper velfig mye etter noen vask. 

Anonymkode: 3a89a...1f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får begynne å ta betalt for garnet da!😊

Anonymkode: fa71f...d53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare til advarsel så vokser drops sitt merinogarn. Dvs at du strikker str 1år, og litt bruk og en vask senere passer det til en 3 åring. Jeg strikket genser til meg selv i det garnet, brukte en halv oinnestr mindre og strikket en størrelse mindre, og da var denr omslig til meg etter vask. 

Anonymkode: f97d8...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2019 den 1.02, AnonymBruker skrev:

Jeg strikker litt, og gir vekk til kollegaer/venner. Mest babyklær.

Men klompelompe-garnet, som de fleste ønsker seg, er så dyrt😰

Blir jo fort et par hundre kroner for en liten cardigan... 

Noen som kjenner til rimeligere alternativer?

Bestilte noe fra Gjestal, men det var ikke like fint/mykt

 

monica 

Anonymkode: 14fed...4be

Du må se på strikkefastheten og sammenligne med annet garn. 

Sandnesgarnet er blitt vannvittig dyrt! 

Strikkemekka.no og garnius.no har ofte tilbud på garn. Men de forhandler ikke Sandnes. Dale garn er gjerne like bra om ikke bedre og på tilbud fra tid til annen. 

Drops merino garnet er fullt av plastikk, superwash, og ikke noe man bruker til babyer når man er miljøbevisst. Holdbarheten er og elendig. 

Anonymkode: 8ebcd...d1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare til advarsel så vokser drops sitt merinogarn. Dvs at du strikker str 1år, og litt bruk og en vask senere passer det til en 3 åring. Jeg strikket genser til meg selv i det garnet, brukte en halv oinnestr mindre og strikket en størrelse mindre, og da var denr omslig til meg etter vask. 

Anonymkode: f97d8...af6

Da har du vasket på ullvugge eller for hånd. Det plastikkgarnet skal vaskes på 40 grader og med mye bevegelse på trommelen. Min maskin sier hurtigvask er best, andre sier finvask eller normalprogram. 

Anonymkode: 8ebcd...d1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må se på strikkefastheten og sammenligne med annet garn. 

Sandnesgarnet er blitt vannvittig dyrt! 

Strikkemekka.no og garnius.no har ofte tilbud på garn. Men de forhandler ikke Sandnes. Dale garn er gjerne like bra om ikke bedre og på tilbud fra tid til annen. 

Drops merino garnet er fullt av plastikk, superwash, og ikke noe man bruker til babyer når man er miljøbevisst. Holdbarheten er og elendig. 

Anonymkode: 8ebcd...d1e

 

Akkurat som klomplompe-garnet med andre ord?

Det er også superwash. 

Det gjelder for øvrig alle merino-garn til salgs i Norge - inkludert alt ferdigkjøpt ull-undertøy.

Er en virkelig miljøbvisst, så velger en drops babymerino, som er det eneste garnet som er miljøsertifisert med Oeko-Tex:
https://www.garnstudio.com/yarn.php?show=drops-baby-merino&cid=1

Anonymkode: 253b9...a82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Akkurat som klomplompe-garnet med andre ord?

Det er også superwash. 

Det gjelder for øvrig alle merino-garn til salgs i Norge - inkludert alt ferdigkjøpt ull-undertøy.

Er en virkelig miljøbvisst, så velger en drops babymerino, som er det eneste garnet som er miljøsertifisert med Oeko-Tex:
https://www.garnstudio.com/yarn.php?show=drops-baby-merino&cid=1

Anonymkode: 253b9...a82

Sandnes kommer med tynn merino som ikke er superwash😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Det er også superwash. 

Det gjelder for øvrig alle merino-garn til salgs i Norge - inkludert alt ferdigkjøpt ull-undertøy.

 

Det stemer ikke. Nøstebarn f,eks, selger ullundertøy som ikke er superwashbehandlet. 

Anonymkode: 7f1d0...b40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du vasket på ullvugge eller for hånd. Det plastikkgarnet skal vaskes på 40 grader og med mye bevegelse på trommelen. Min maskin sier hurtigvask er best, andre sier finvask eller normalprogram. 

Anonymkode: 8ebcd...d1e

Nei du, har fulgt vaskeanvisningen. Ditt svare er typisk sånn ansatt-i-strikkebutikk-svar, sammen med "det har jeg aldri hørt før, må være noe du gjør". Hvis du leser på Ravelry så vil du se at veldig mange kommenterer på det samme, deilig garn, men det vokser i vask og bruk.

Anonymkode: f97d8...af6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei du, har fulgt vaskeanvisningen. Ditt svare er typisk sånn ansatt-i-strikkebutikk-svar, sammen med "det har jeg aldri hørt før, må være noe du gjør". Hvis du leser på Ravelry så vil du se at veldig mange kommenterer på det samme, deilig garn, men det vokser i vask og bruk.

Anonymkode: f97d8...af6


Mange 'nymotens' oppskrifter har alt for løs strikkfasthet - spesielt de amerikanske. Overhold det som er angitt på garnet så går det helt fint :)

Anonymkode: 253b9...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Mange 'nymotens' oppskrifter har alt for løs strikkfasthet - spesielt de amerikanske. Overhold det som er angitt på garnet så går det helt fint :)

Anonymkode: 253b9...a82

 

Og i tillegg - amerikanere pleier å ikke vaske strikketøy i maskin, slik vi er vant med og dette garnet krever.  De legger ullvask i bløt, ofte i et vaskemiddel som hete nettop 'Soak' - derfor er det nå angitt spesifikt på flere av drops sin garn nå, at de ikke skal bløtlegges. 

Anonymkode: 253b9...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemer ikke. Nøstebarn f,eks, selger ullundertøy som ikke er superwashbehandlet. 

Anonymkode: 7f1d0...b40

Og Rauma har garn....

Anonymkode: 8ebcd...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei du, har fulgt vaskeanvisningen. Ditt svare er typisk sånn ansatt-i-strikkebutikk-svar, sammen med "det har jeg aldri hørt før, må være noe du gjør". Hvis du leser på Ravelry så vil du se at veldig mange kommenterer på det samme, deilig garn, men det vokser i vask og bruk.

Anonymkode: f97d8...af6

Ja, og hva står det så i din berømmelige vaskeanvisning som ikke står i min vaskranvisning eller beskrivelse over? 

Forklar meg også hvorfor garnet har heter babymerino, og hva som da gjerne skjer når man strikker store voksen klær av garn beregnet på småklær? 

Slike som deg er det gjerne umulig å diskutere med, fordi du er av typen vet best. Men jeg skal fortelle deg en sqk, jeg jobber ikke i strikkebutikk, og uttalelsen kommer ikke fra en ansatt med egen interesse, men fra en person med erfaring fra to like strikkejakker strikket i Babymerino. Den ene gikk en gang i maskinen på ullvask, fordi jeg ikke visste bedre. Den kom utigjen som noe helt annet enn den gikk inn som. Tvillingjakken har blitt vasket på hurtigvask 40 grader mangen ganger. Den har ikke vokst men den nupper som garn laget på korte fibre og av den dårligere ulla på sauen gjør. (Om du googler så finner du at fibrene og ikke brukerne avnplagg i ull avgjør om det blir nupping eller ei, så den diskusjonen trenger vi ikke ta). 

Måten din å kommunisere på kan du hodt modere så blir det både triveligere å svare deg og triveligere for andre å lese tråden. 

Anonymkode: 8ebcd...d1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører alltid merinoplagg i tørketrommelen en runde, da siger de ikke.

Anonymkode: fffe2...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...