Gå til innhold

Er DNA test alltid riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Thyra skrev:

Dette høres rart ut. Det finnes riktignok mennesker med to DNA-profiler, såkalt mosaikk. Men det vil vel heller kunne føre til at noen slipper unna med mord enn at de blir feilaktig anklaget for mord. Selv om de har to DNA-profiler, vil de jo ikke dele DNA med noen andre. Så ingen av deres DNA-profiler vil matche morderens DNA med mindre de er morderen eller morderens eneggede flerling.

Blodet er jo også det samme enten det tas fra høyre eller venstre arm. Blodet sirkulerer gjennom hele kroppen. Høyre og venstre side har ikke hvert sitt separate system. Derimot kan det hende at f.eks DNA fra vedkommendes blod og vedkommendes sæd ikke matcher. 

Her forstår su tydeligvis ikke problemstillingen og har heller ikke lest saken. Jeg studerte den inngående da den var fersk. 

Anonymkode: 2cfd3...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk kun 36% skandinavisk. Man arver åpenbart ikke like mye dna fra mor og far. Mor har norsk og svensk slekt tilbake til år 1500. Jeg ser ut som min fars slekt og har få fellestrekk med mor så det stemmer nok. Min datter derimot ser ut som mors slekt. 

Anonymkode: f7ed6...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de er ikke pålitelige. Europa er et lite kontinent, med lang folkevandringstid og skiftende landegrenser. Det er lite sannsynlig at slike tester klarer å isolere nasjoner nøyaktig. Jeg fikk en stor prosent italiensk på en slik test, noe som var gøy siden jeg elsker Italia, men vi vet at vi ikke har noe italiensk i familien fra de siste genreasjoner tilbake. Men bestefar var fra Sør-Tyskland, bare noen timer med bil nord for Italia, så det er mest sannsynlig at etnisiteten hans ble tolket som italiensk. 

Anonymkode: 1fff2...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her forstår su tydeligvis ikke problemstillingen og har heller ikke lest saken. Jeg studerte den inngående da den var fersk. 

Anonymkode: 2cfd3...666

Nei, jeg har ikke lest saken. Men siden du har det, hvordan kunne det at vedkommende hadde to DNA-profiler som ikke stente med morderens DNA føre til at hen ble feilaktig anklaget for mord? 

Og nei, det er ikke mulig å ha ulik DNA-profil fra blod tatt fra høyre og venstre arm. Blodet sirkulerer rundt i hele kroppen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...