Gå til innhold

Er DNA test alltid riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok dna test bare for gøy med kjæresten min, men svarene ble ikke helt sånn som jeg hadde trodd. I følge testen er jeg 40% østeuropeer. Hvordan er dette mulig hvis både mamma og pappa er 100% norsk? Jeg var bare 30% skandinaver. Betyr dette at pappa ikke er min biologiske pappa?! Eller kan det hende at det har skjedd en feil?

Anonymkode: e6c84...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det betyr bare at et eller annet sted i slekta di har noen vært østeuropeisk, det trenger ikke involvere utroskap hos dine foreldre 😅

Anonymkode: cca08...9e7

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke alltid disse testene 100% pålitlige. Mange falske matcher osv.

 

Men med det sagt, så har vi en grense til Russland. Kan det være noe der kanskje?

Eller så var vikingene mye ut å reiste!

Anonymkode: 0310b...ab6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke alltid disse testene 100% pålitlige. Mange falske matcher osv.

 

Men med det sagt, så har vi en grense til Russland. Kan det være noe der kanskje?

Eller så var vikingene mye ut å reiste!

Anonymkode: 0310b...ab6

Håper virkelig det, begynner virkelig og lure nå.

Anonymkode: e6c84...4a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok dna test bare for gøy med kjæresten min, men svarene ble ikke helt sånn som jeg hadde trodd. I følge testen er jeg 40% østeuropeer. Hvordan er dette mulig hvis både mamma og pappa er 100% norsk? Jeg var bare 30% skandinaver. Betyr dette at pappa ikke er min biologiske pappa?! Eller kan det hende at det har skjedd en feil?

Anonymkode: e6c84...4a8

Den typen hobby tester hadde ikke jeg giddet å bruke tid eller penger på. 

Man har inntil for noen år siden trodd ett ett menneske har en DNA profil. Men det finnes faktisk unntak der ett menneske kan ha to totalt ulike DNA profiler, noe som gjorde at en person feilaktig ble fengslet i USA for noen år siden. Tror det var slik at han hadde to ulike DNA profiler på blodprøver tatt i henholdsvis høyre og venstre arm.  

Interessant lesning, og enda mer interessant opppdagelse for dem som hardnakket påstår at man bare har en DNA profil. 

Anonymkode: 2cfd3...666

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 2cfd3...666

Jeg tror ikke noe på deg, Satan.

Anonymkode: a9774...014

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal kjøpe meg litt sprit og lære meg russisk. Nostrovia!

Anonymkode: e6c84...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min familie har vandret opp fra Italia, så mye rart som har skjedd på veien hit hvis jeg skulle tatt en test. 

Begge foreldrene mine er norske. Begge besteforeldrene mine også. Mulig begge sett med oldeforeldre også. 

Anonymkode: 69360...b8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den typen hobby tester hadde ikke jeg giddet å bruke tid eller penger på. 

Man har inntil for noen år siden trodd ett ett menneske har en DNA profil. Men det finnes faktisk unntak der ett menneske kan ha to totalt ulike DNA profiler, noe som gjorde at en person feilaktig ble fengslet i USA for noen år siden. Tror det var slik at han hadde to ulike DNA profiler på blodprøver tatt i henholdsvis høyre og venstre arm.  

Interessant lesning, og enda mer interessant opppdagelse for dem som hardnakket påstår at man bare har en DNA profil. 

Anonymkode: 2cfd3...666

Dette høres rart ut. Det finnes riktignok mennesker med to DNA-profiler, såkalt mosaikk. Men det vil vel heller kunne føre til at noen slipper unna med mord enn at de blir feilaktig anklaget for mord. Selv om de har to DNA-profiler, vil de jo ikke dele DNA med noen andre. Så ingen av deres DNA-profiler vil matche morderens DNA med mindre de er morderen eller morderens eneggede flerling.

Blodet er jo også det samme enten det tas fra høyre eller venstre arm. Blodet sirkulerer gjennom hele kroppen. Høyre og venstre side har ikke hvert sitt separate system. Derimot kan det hende at f.eks DNA fra vedkommendes blod og vedkommendes sæd ikke matcher. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vikingetiden var det veldig vanlig å hente seg slaver, eller treller som det kalles, fra Øst. Disse har over århundrene blitt blandet inn i herrefolket, så ingen lenger kan se hvem som er hva. Derfor har vi nok alle DNA fra øst-europa blandet inn i mindre eller større grad.

Anonymkode: dfa7d...cb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 35% baltisk og det er fordi mine besteforeldre kom fra Finnmark, hvor det er mye russere som er blandet inn i slekta underveis. 

Anonymkode: fe0d5...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du tatt en DNA-test og sammenlignet direkte med din far/mor, ville du fått er ekte svar. En slik test som du sender inn til et firma via internett vil ikke gi svar på hvem som er din far. Den typen tester har tidligere vist seg å gi identiske tvillinger ulike resultater, så jeg ville ikke stolt på det.

Anonymkode: f830d...7fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde du tatt en DNA-test og sammenlignet direkte med din far/mor, ville du fått er ekte svar. En slik test som du sender inn til et firma via internett vil ikke gi svar på hvem som er din far. Den typen tester har tidligere vist seg å gi identiske tvillinger ulike resultater, så jeg ville ikke stolt på det.

Anonymkode: f830d...7fe

Jeg kjenner eneggede tvillinger som tok hver sin med to forskjellige tester og fikk samme svar. Og her ser du trillinger som det funka med hvor alle tre tok tre forskjellige tester: https://youtu.be/s9-zIITdgiA

Anonymkode: fe0d5...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I vikingetiden var det veldig vanlig å hente seg slaver, eller treller som det kalles, fra Øst. Disse har over århundrene blitt blandet inn i herrefolket, så ingen lenger kan se hvem som er hva. Derfor har vi nok alle DNA fra øst-europa blandet inn i mindre eller større grad.

Anonymkode: dfa7d...cb9

Mener du alle nordmenn?  Eller europeere generelt?

Anonymkode: 0310b...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok dna test bare for gøy med kjæresten min, men svarene ble ikke helt sånn som jeg hadde trodd. I følge testen er jeg 40% østeuropeer. Hvordan er dette mulig hvis både mamma og pappa er 100% norsk? Jeg var bare 30% skandinaver. Betyr dette at pappa ikke er min biologiske pappa?! Eller kan det hende at det har skjedd en feil?

Anonymkode: e6c84...4a8

Tok du test via MyHeritage ?

Jeg fikk 12% østeuropeer etter den testen. 

Anonymkode: e19ff...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok dna test bare for gøy med kjæresten min, men svarene ble ikke helt sånn som jeg hadde trodd. I følge testen er jeg 40% østeuropeer. Hvordan er dette mulig hvis både mamma og pappa er 100% norsk? Jeg var bare 30% skandinaver. Betyr dette at pappa ikke er min biologiske pappa?! Eller kan det hende at det har skjedd en feil?

Anonymkode: e6c84...4a8

Det betyr at din mor inviterte den polske postmannen Pavel inn på kaffe...

Anonymkode: 1ab86...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pappa ble 100% skandinavisk, mamma ble 80% skandinavisk og 10% irsk/skotsk/walisisk og 10% Øst-Europa. Tror ikke det er uvanlig med litt østeuropeiske gener i nordmenn. 

Anonymkode: 72976...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNA er sikker såfremt ikke prøver er forbyttet.. Eks. følger man et slektstre så kan man også få overraskelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også tatt testen, jeg og samboeren. Han er helt norsk, han er også blond og høy, med «riktig» nese. Men han er fra kystby, skal det sies. Så viset seg at i hans slekt var der engelsk, spansk, og azkenasi-jødisk blod. Mye spennende. Jeg er fra innlandet derimot og i min familie, i de siste 500 år, kom alle fra samme geografisk område. 😂 Visste ikke om jeg skulle le eller grine. Så innavlet. Og jeg har ikke blond hår engang. 😅

Anonymkode: a0a3c...5a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...