Gå til innhold

Noen som vil være med i en matklubb

:-) anna

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Latee_*
Ja, det er klart for nye oppskrift denne uken, Latee?! :)

Uke 19: Cornygirl

Uke 21: Alou

Uke 23: Chelsea

Uke 25: Latee

Uke 27: Ninen

Uke 29: Leiababe

Uke 31: Søndagsengel?

Uke 33: Gyngestol

Uke 35: Ulva

Uke 37: :-) Anna

Uke 39: pusla

Uke 41: Rosenrød

Uke 43: Montezuma

Uff, oppskrift kommer snart, er i USA naa! Kanskje jeg han bytte med Ninen? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg kan godt bytte med deg, Latee :)

Denne oppskriften ligner kanskje litt på den kinesiske risretten, men jeg håper det går bra. Såvidt jeg vet er det en japansk risrett...

Japansk risrett til 4 personer

Ris til 4 personer (sjekk pakken)

3 gulrøtter

2 poteter

3 pølser

2 løk

ca 4 ss ketchup

evt 4 egg om du ønsker

Sett på risen til koking. Den blir best om du skyller den først.

Kutt opp gulrøtter og poteter i små biter (da stekes de fortere) og stek dem i stekepanne med rikelig olje. Kutt opp pølser i småbiter og hiv i pannen sammen med gulrøtter og poteter. Kutt opp løk og putt den også i pannen. La alt bli godt stekt mens du venter på at risen blir ferdig. Bland til slutt ris og alt i pannen. Ha i ketchup og bland godt. Dersom du vil kan du nå lage omelett med eggene og servere denne til. Jeg pleier å droppe omeletten...

Veldig fin mat for å få barn til å spise grønnsaker, for har du kuttet opp smått, er det en stor jobb å plukke ut det man ikke liker :ler:

Man kan selvsagt variere grønnsakene, både i type og mengde. Men pølsene og ketchupen er viktige for å få riktig smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal testes, men klok av skade skal jeg ikke si når... :sjenert:

Ser du skriver at ketchup er viktig, men jeg er ikke så innmari glad i smaken i ketchup. Finnes det noe annet som vil funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke liker ketchup, kan du jo ta ketchup i bare en liten del av retten først, for å prøvesmake. Jeg er ikke så glad i ketchup selv og bruker det bare i denne retten (og to ganger i året på pølser). Synes ikke det blir "vanlig" ketchupsmak av retten selv om det er ketchup i. Jeg har vel ikke noen gode ideer til hva du kan erstatte ketchupen med, men kanskje du kan ta i veldig lite? Jeg har laget maten til flere som ikke har vært glad i ketchup og de har likt den veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, å erstatte ketchup med noe annet er kanskje ikke så lett. Men da bare prøver jeg meg fram med mengden :) . Neste uke er samboeren min og jeg hjemme til middag samtidig igjen, så da skal jeg teste denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har teste retten din, Ninen og for å si det sånn så er det altså nå lagret i min digitale oppskiftsbok. ;) Middagen var kjempe god og jeg lagde den til 5 andre personer og alle skrøt av middagen.

Jeg hadde ganske mye mer pølser og gulrøtter enn angitt, men ellers nokså likt som din oppskrift. Skal definitivt lages igjen.

Jeg oppdaterer kokeboken vår! :)

Uke 19: Cornygirl

Uke 21: Alou

Uke 23: Chelsea

Uke 25: Ninen

Uke 27: Latee

Uke 29: Leiababe

Uke 31: Søndagsengel?

Uke 33: Gyngestol

Uke 35: Ulva

Uke 37: :-) Anna

Uke 39: pusla

Uke 41: Rosenrød

Uke 43: Montezuma

Er du her Latee? Hvis ikke kan jo bare Leiababe komme med sin oppskrift. Jeg venter i spenning!

Endret av Alou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Latee_*

Er det meg allerede? Trodde vi hadde annenhver uke nå jeg :) Men jeg er klar til mandag! Beklager alle sammen! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal testes, men klok av skade skal jeg ikke si når... :sjenert:

Ser du skriver at ketchup er viktig, men jeg er ikke så innmari glad i smaken i ketchup. Finnes det noe annet som vil funke?

Kan du ikkje bruka f.eks Dolmio pastasaus (i glas), i staden for ketchup? Det burde vel funka bra. ;)

Eg er heller ikkje glad i ketchup, og erstattar ofte ketchup med ein litt tjukk pastasaus! Det går så bra så. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, vekommen! :)

Og, Latee - ingen skade skjedd. ;) Det er annenhver uke; hver oddetallsuke. Bare at denne gangen kom den i en partallsuke.

Vi venter i spenning, Latee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden jeg er i utlandet må jeg dele en oppskrift jeg faktisk har tilgang på, så det ble denne:

Herb Rolls

1 pakke tørrgjær

1,2 dl vamt vann (ca 43 'C)

6 dl mel

1 spiseskje sukker

1/2 teskje hakket fersk oregano

1/2 teskje hakket fersk rosmarin

1/2 teskje hakket fersk basilikum

2,7 dl kaldt vann

2 eggehvitter, lett vispet

1,2 dl smør

Olje til steking

Løs opp gjær i det varme vannet.

Bland sammen mel, sukker, oregano, rosmarin og basilikum i en stor bolle. Hell så oppi det kalde vannet, gjæret, eggehvittene og smøret.

Kna deigen i rundt 3 min.

Dekk til med plastfolie og la heve et varmt sted (rundt 30'C) til deigen er dobbelt så stor (ca 1 - 1 1/2 time).

Forvarm ovn til 200'C. Spray et bakepapir med non-stick cooking spray (eller hva du nå har).

Kjevle deigen til den er ca 1 cm tykk. Bruk en rund pepperkakefrom e.l. til å kutte deigen i små rundinger (ca 5-7cm?).

Stek i ovnen i 20-25 min eller til de er gyldne.

Håper de smaker! :sol:

Beklager at det tok så lang tid forresten.

Endret av Latee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MMM. Dette hørtes godt ut. Nå har jeg vært ganske fraværende de siste ukene. Jeg har begynnt i ny jobb, stressa og mat har vært det siste på hjernen, men nå begynner tilg å roe seg litt slik at jeg kan begynne å spise ordentelig igjen. Gleder meg til å teste de to siste oppskriftene.

Jeg hadde uansett planlagt å bake på torsdag så da kan jeg jo teste den siste oppskrifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg testa retten til Ninen, og den var kjempegod. Falt i smak både hos meg og samboeren. Brukte litt ketchup i og det ødela ikke smaken synes jeg, den ville nok blitt litt kjedelig uten. Skal ikke se bort fra at denne blir lagd til middag igjen, kjapt og greit som hverdagsmiddag. :)

Gjærbakst er ikke det morsomste jeg gjør, men det så utrolig godt ut, så jeg kommer nok til å prøve dem snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løs opp gjær i det varme vannet.

Bland sammen mel, sukker, oregano, rosmarin og basilikum i en stor bolle. Hell så oppi det kalde vannet, gjæret, eggehvittene og smøret.

Kna deigen i rundt 3 min.

Hmmm mulig jeg er litt treig nå, men når skal det varme vannet oppi? Blander man først inn melblandinga i det varme vannet, for så å ha i det kalde?

Hva passer dette "brødet" sammen med? Som tilbehør til middag, eller som lunch med ost og smør for eksempel?

Vet du ca hvor mange det blir på denne oppskrifta? Vurderer om jeg skal lage litt mer og fryse ned, men det er mulig jeg undervurderer størrelsen på oppskrifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hmmm mulig jeg er litt treig nå, men når skal det varme vannet oppi? Blander man først inn melblandinga i det varme vannet, for så å ha i det kalde?

Hva passer dette "brødet" sammen med? Som tilbehør til middag, eller som lunch med ost og smør for eksempel?

Vet du ca hvor mange det blir på denne oppskrifta? Vurderer om jeg skal lage litt mer og fryse ned, men det er mulig jeg undervurderer størrelsen på oppskrifta.

Skrev det kanskje litt rotete :)

Først løser du opp gjæret i en bolle e.l.

Så tar du en ny bolle og blander sammen mel, sukker, oregano, rosmarin og basilikum. Deretter heller du (altså i bollen med mel)oppi det kalde vannet, det vannet du løste opp gjæret i, eggehvittene og smøret.

Ble det mer forståelig nå? Har nok aldri vært noe flink til å forklare.. :sjenert::)

Jeg liker det godt til salat, men passer nok til enkelte middagsretter også. Med ost og smør har jeg ikke prøvd, kanskje jeg burde?

Det blir ca 2 dusin "boller".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget disse i går. Laget det første brettet for tynne, men de neste ble bra. Men jeg lurte på om det er en feil i oppskrifta di. Du sier 6 dl mel og over 5 dl væske, jeg fyllte bare på vann til den ble grei, men vet ikke nøyaktig hvor mye jeg utelatte, men det var en del.

Jeg laget også noen med Parmesan ost på toppen, bare fordi jeg hadde en del ost liggende som jeg må få brukt opp før den blir dårlig. Har ikke smakt dem enda, men tenker de passer godt som tilbehør til supper etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. det var rart :klø: Har dobblet- og trippeltsjekket, men finner ikke noe galt i oppskriften.. Godt du sa ifra iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...