Ninen Skrevet 10. februar 2007 #501 Del Skrevet 10. februar 2007 Carbonaraen pleier ikke å ha så mye saus, men når jeg tenker meg om, så tilsetter jeg mer fløte enn det jeg skrev i oppskriften... Burde selvfølgelig tenkt på det da jeg la den inn! ← Jeg tilsatte også mer fløte enn i oppskriften, tenkte ikke over at jeg gjorde jeg heller. Tror jeg bruker en halv pakke fløte i den carbonaraen jeg lager til vanlig. ← Jeg lurte på å tilsette mer, for instinktene mine sa det Men jeg tenkte at jeg har vel aldri laget skikkelig carbonara, så jeg ville smake hvordan det SKULLE være. Tar nok i litt mer fløte neste gang. ------------------------ Nå har jeg fått laget thaisuppen og middelhavsgryten. Thaisuppen ble litt for sterk, trolig siden chilien jeg hadde oppi var vanvittig stor Prøver med en mindre chili neste gang for å få smakt suppen og ikke bare få svie i munnen... Middelhavsgryten ble god, men jeg fikk litt følelse av å spise bønner når jeg spiste den. Skjønner ikke helt hvorfor. Men kanskje jeg pleier å spise noe lignende som inneholder bønner...? Mannen likte den veldig godt. I dag blir det bærpai. Gleder meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninen Skrevet 11. februar 2007 #502 Del Skrevet 11. februar 2007 Bærpaien ble veldig god! Jeg er så glad i vaniljekrem, så jeg lurer på å ta på enda mer neste gang, men ellers var paien perfekt I dag blir det Gyngestol-pasta til middag, forresten. Og så håper jeg å få bakt ostebollene i løpet av dagen - hvis jeg har husket å handle inn alt jeg trenger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iingvild Skrevet 12. februar 2007 #503 Del Skrevet 12. februar 2007 Spiste middelhavspanne på fredag. Det var veldig godt. Vi spiste de stekte potetene ved siden av. Resten av "panna" ble brukt som pizzafyll på lørdag. Det var også godt. Greit å kunne bruke restene til noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 12. februar 2007 #504 Del Skrevet 12. februar 2007 Var det min tur nå? Lette litt etter den lista, og tror jeg kom fram til at det var min tur. Jeg tenkte at siden det har vært litt baking de siste ukene kunne det være greit med en hverdags-middagtsmat oppskrift. Pølse og grønnsaksmiks: 2p 3-5 hakkede hvitløkfedd 1/2 revet buljongterning 2-3 pølser i små biter (middagspølser) 2 store gulerøtter i skiver 3 dl strimlet hodekål 1 paprika i store biter(gul paprika tåler best oppvarmingen) 2 tomater i biter 10 cm purre i ringer 1 dl vann Krydre godt med salt og pepper og evnt urter man er glad i, tror det meste passer inn. Fres hvitløk, ha over buljong og fres rakst, ta av panna. Stek pølser og ha over grønnsaker, hvitløken og vann. Kok i 10 min med lokk. (noe ekstra vann kan behøves, men tilpass dette etterhvert med ca 1/2 dl) Det høres ut som veldig mye hvitløk i denne oppskrifta, men når denne surres først mister den mye av smaken og det blir ikke en utpreget hvitløkssmak. Så er man glad i hvitløk bruker man 5 fedd i denne oppskriften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulva Skrevet 16. februar 2007 #505 Del Skrevet 16. februar 2007 nå har eg laga anna sin sjokolade mousse til min kjære som kjem om noen timer...håper han setter like stor pris på den som eg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 17. februar 2007 #506 Del Skrevet 17. februar 2007 Jeg laget Middelhavspanne i går og det var veldig godt. Nå går restene til frokost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 17. februar 2007 #507 Del Skrevet 17. februar 2007 Da har jeg oppdatert kokeboka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninen Skrevet 17. februar 2007 #508 Del Skrevet 17. februar 2007 Jeg har laget Gyngestols pølse og grønnsaksmiks. Den var veldig god Jeg serverte den med litt hjemmelaget potetmos (inspirert av den tradisjonelle retten pølser og potetmos ) og det synes jeg passet veldig bra. Skal spise rester senere i dag. Gleder meg allerede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 20. februar 2007 #509 Del Skrevet 20. februar 2007 Ny oppskrift? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Stella Skrevet 21. februar 2007 #510 Del Skrevet 21. februar 2007 Har også laget pølse-grønnsaksmiksen med ris til - kjempegodt og lettvint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pellegrino Skrevet 21. februar 2007 #511 Del Skrevet 21. februar 2007 Er det noen som kan oppdatere lista over hvem sin tur det er? Dere er forresten utrolig flinke til å finne gode oppskrifter, jeg har kost meg masse med nye (deres!) oppskrifter. Er dessverre lite flink til å gi ros, så her komme min generalros: Tusen takk for masse deilig mat og gode, enkle oppskrifter. Keep up the good work! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #512 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg tror det er Lisee sin tur. Lista er som følger: Lisee mee mee Cilla Ulva Ninen Sille Latee Monja Leiababe Pellegrino søndagsengel? :-) anna Frk. Stella Chelsea Gyngestol Jeg lagde forresten bærpai her på søndag og den var virkelig deilig!!!!!! Har allerede skrevet den inn i favorittkokeboken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelsea Skrevet 22. februar 2007 #513 Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg lagde forresten bærpai her på søndag og den var virkelig deilig!!!!!! Har allerede skrevet den inn i favorittkokeboken! ← Så bra at du likte den! Jeg lager den ganske ofte evt. som dessert uten bunnen. Jeg synes det har mye å si hva slags bær jeg har, bra bær gir bedre pai osv. Hvis bærene f.eks. er for sure har det hendt jeg har måttet sukre. Det fine med paien er at den nesten er bedre dagen etter den er laget evt. to dager etter. Så akkurat på den er det fint med rester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #514 Del Skrevet 23. februar 2007 Da er ostebollene laget og spist. Kjempegode!! Lagde noen av dem som horn som jeg fylte med ost og skinke - det var også godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelsea Skrevet 23. februar 2007 #515 Del Skrevet 23. februar 2007 Da er ostebollene laget og spist. Kjempegode!! Lagde noen av dem som horn som jeg fylte med ost og skinke - det var også godt! ← Uff, jeg har visst ikke fått laget de enda, har veldig lyst for er veldig glad i sånne. Brukte du fersk eller tørr gjær? Og hvilken ost? Vil gjerne ha litt smak på osten, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Stella Skrevet 23. februar 2007 #516 Del Skrevet 23. februar 2007 Jeg bruker så godt som alltid tørrgjær for det har jeg alltid i hus. Av ost bruker jeg det som finnes i kjøleskapet. "Vanlig" gulost, Jarlsberg, port salut, ridder, mozzarella er vel det som har gått igjen... Kjempegrei måte å bli kvitt osteskorper på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 23. februar 2007 #517 Del Skrevet 23. februar 2007 Jeg tror det er Lisee sin tur. ← Gahh! Min tur? Hadde helt glemt hele matklubben jeg. Har ikke fått fulgt opp med å prøve deres oppskrifter heller. *skjerpings* Har ingen oppskrift klar nå, men skal se om ikke jeg får til noe i morra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 26. februar 2007 #518 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Enkel og rask tomatsuppe To/tre bokser hakkede tomater En stor gul løk Hvitløk etter smak Urtekrydder (f.eks oregano, basilikum, timian) 1 Buljongterning Litt olivenolje Litt sukker Salt og pepper Hakk løken og hvitløken, Fres løken i litt olje i en gryte uten at den tar særlig farge. Tilsett tomatboksene. Bruker du tørre urter tilsettes dette nå. Tilsett bujongterningen og et par dl vann. La koke et par minutter (eller så lenge du har tid til) og smak til med sukker, salt og pepper. Dette er kjapp hverdagsmat her i huset. Har jeg tid og lyst lager jeg Focaccia til, ellers blir det en skive brød eller noe halvstekt vi varmer. Suppen kan varieres i det uendelige med krydder, litt spisskum har jeg ofte oppi, eller ørlite kanel, eller safran....mmmm Focaccia 8 stk eller en langpanne full 1/2 kg hvetemel (evt. halvparten durumhvete og halvparten vanlig hvetemel) 25 gram gjær 1 ts honning 4 dl lunkent vann 1 ts salt 1 ts olivenolje Garnityr 2 ss hakket frisk rosmarin (eller 2 ts tørket) ca 1 dl sorte stenfrie oliven Litt olivenolje 2 ts havsalt Fremgangsmåte Hvis du bruker fersk gjær, løs opp gjæren i 37 graders vann blandet med honningen og oljen. Bruker du tørrgjær, blandes dette direkte i melet. Vannet med honninen og oljen i må da være 39 - 40 grader C. Bland mel, salt og vannet med tilsetningene godt i en bolle. Dekk bollen med plast og sett den lunt til heving i 1,5 til 2 timer. Del deigen i 8 deler og rull hver del til en bolle som legges på bakepapir på en bakeplate og trykkes ut til runde flate brød. Eventuelt kan du istedet for å dele trykke hele deigen til et flatt brød i langpannen. La dem etterheve i ca 15 minutter. Imens deler du olivene i skiver. Sett ovnen på 250 grader. Lag fordypninger i brødet/brødene med fingrene, og strø over olivenskiver, rosmarin og salt. Fordel litt olivenolje over brødet/brødene. Stekes i midten av ovnen i 10 - 12 minutter, kanskje litt lenger hvis du lager et helt stort brød. Fine og fryse, og smaker nesten like godt når de varmes i micro eller ovn. Endret 26. februar 2007 av Lisee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninen Skrevet 27. februar 2007 #519 Del Skrevet 27. februar 2007 Jeg laget tomatsuppen til Lisee i går. Den var veldig god og ikke minst rask og enkel å lage. Dette blir nok en av mine nye "hurtigmatretter" Jeg har ikke rukket foccacia-brødet enda, men gleder meg! Ellers har jeg gravd tilbake i tidligere forsømte oppskrifter og laget marokkansk kyllinggryte til middag i dag. Veldig godt, selv om sausen var i tynneste laget. Gleder meg allerede til neste oppskrift! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #520 Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg må bare få si at jeg digger matklubben vår!! Det er så kult å få så mange gode oppskrifter!!! Griper meg stadig vekk i å lete gjennom tråden etter den ene eller andre oppskrifta som ble en hit. Lagde for øvrig blåbærpai igjen til syklubb i går. Mmmmmm. Gleder meg til somemren. Da skal jeg prøve med masse friske bær fra hagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå