Cilla Skrevet 15. januar 2007 #481 Del Skrevet 15. januar 2007 Da har jeg oppdatert kokeboken! http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...t=20&p=4176813& Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 15. januar 2007 #482 Del Skrevet 15. januar 2007 Jeg spiste (og serverte) Gyngestols favorittpasta i går (igjen). Den er nok kommet for å bli! ← Så kjekkt, den hadde jeg også i går. Gleder meg til carbonara, kjekt å ha en unnskyldning til å kjøpe god parmasan også Tenker det blir denne til helga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #483 Del Skrevet 22. januar 2007 Jeg tror det er min tur i dag. Henger grusomt etter med oppskriftene. Det har vært litt unntakstilstand her i det siste, og da er de planlagte måltidene det første som ryker. Men jeg gleder meg veldig til alt jeg skal lage. Spesielt pasta Carbonara, for det ELSKER jeg!!!! gyngestolpasta har blitt en favoritt her i huset også. I går prøvde jeg den som pizzasaus. Funka kjempebra!! Denne gangen skal jeg dele en deilig salat med dere. Det er en oppskrift jeg har fått av en god venninne, og som har blitt en klassiker i vennekretsen. Sivs lune pastasalat: Forskjellige grønnsaker som passer til woking Jeg bruker: paprika (rød og gul) sjampinjong squash gulrot løk 1 pose pastaskruer 1/2 glass med fetaost Kutt opp grønnsakene og wok de til de blir myke. Kok pastaskruene, og tømm de over i en stor bolle. Bland i alle grønnsakene. Til slutt har du i ca 1/2 glass med fetaost. Jeg pleier å bruke en skje til å fiske opp fetaosten med, da følger det med en del olje som er super som dressing i salaten. bruk gjerne mer olje fra fetaostglasset om du synes den er litt tørr. I desse salaten er det også godt med ristede pinjenøtter, tunfisk eller kyllingrester. Serveres med godt brød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 22. januar 2007 #484 Del Skrevet 22. januar 2007 Takk for oppskrift som skal prøves anna!! Jeg laget Carbonara i forrige uke, kjempegodt! Har også noen oppskrifter som ligger og venter på prøving, men det kommer nok etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelsea Skrevet 23. januar 2007 #485 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Så artig! Den lune pastasalaten var veldig lik noe jeg stadig lager, dvs. jeg bruker lune grønnsaker og har i fetaost og serverer som lun salat (uten pasta) og det blir også kjempegodt. Så god smak du har da, :-) anna Endret 23. januar 2007 av Chelsea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 24. januar 2007 #486 Del Skrevet 24. januar 2007 Det hørtes veldig godt ut, Men har du et tips til dresing (eg er ikke flink på oljebasserte dressinger) for fetaosten jeg har liggende er ikke i olje. Carbonaraen var veldig god forresten. Mannen var særlig veldig fornøyd for det er skjelden vi lager slik mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 28. januar 2007 #487 Del Skrevet 28. januar 2007 Hei, har folk glemt denne tråden eller? Salaten var kjempegod. Var ikke helt fornøyd med dressingen jeg laget, men jeg skal nok få den perfekt til nestegang jeg lager den. Oppskriften er herved notert i kokeboka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 29. januar 2007 #488 Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg har ikke glemt tråden, men har ikke hatt særlig mye tid til å lage mat denne uka, siden vi holder på med å flytte. Men jeg skal absolutt prøve salaten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Stella Skrevet 30. januar 2007 #489 Del Skrevet 30. januar 2007 Oj! Det er min tur igjen!!! Kommer oppskrift i kveld - jeg må gruble litt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattblomst Skrevet 31. januar 2007 #490 Del Skrevet 31. januar 2007 Kan jeg også få være med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sille Skrevet 31. januar 2007 #491 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg er med, har bare vært litt fraværende i juletida. Mangler å teste ut noen av de siste oppskriftene som ble lagt ut. Starter vi forfra på listen igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Stella Skrevet 31. januar 2007 #492 Del Skrevet 31. januar 2007 Sånn. Da blir det oppskrift!!! Osteboller fra meg denne gangen. Ligner litt på ostebriks, jeg pleier å lage dem om vi f eks har "kjedelig" tomatsuppe til middag. De er gode til all slags supper, gryteretter osv, men også som vanlige rundstykker med pålegg. Osteboller 25g gjær 2 dl melk 1 dl kesam 2 ss olje 1.5 dl revet ost 1 ss honning/sirup 6-7 dl hv.mel egg til pensling + litt revet ost - Rør ut gjær i kald melk, tilsett kesam, olje, salt, ost og sirup. - Elt inn mel til en smidig deig - Heves i 1 time - Trilles til boller, etterheves til dobbel størrelse - Pensle med egg, dryss med litt ost på toppen - Stekes midt i ovnen, 250 gr i ca 8 min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Stella Skrevet 31. januar 2007 #493 Del Skrevet 31. januar 2007 Starter vi forfra på listen igjen? ← Vi har startet forfra igjen ja! Og det er vel bare for deg å slenge deg med Foxy - plass til fler her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelsea Skrevet 4. februar 2007 #494 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Da er det min tur da! Denne bærpaien har jeg laget med stor lykke i sikkert 10 år og alle blir like imponerte hver gang. Bærpai Mørdeigsskall fylt med vaniljekrem og bær (fryste eller friske) Mørdeig: 2 1/2 dl hvetemel 1/2 dl melis 1 eggeplomme 100 g smør/margarin Fyll: 3 dl ferdig vaniljekrem evt. 1 dl kremfløte, pisket ca. 400 g bær, friske eller frosne (bringebær, blåbær, jordbær, bjørnbær etc) (Hvis usukrede frosne bær brukes, lønner det seg å sukre litt) 5 plater gelantin 2 1/2 dl uutblandet saft (solbærsirup, bringebærsaft, husholdingssaft etc (ikke kunstig Fun-saft)) Smuldre smøret i melet og bland med melis og eggeplommen. Trykk deigen ut i paiform og la den hvile kaldt en times tid. Stekes ved 200° i 15 minutter til paiskallet er gyllent. Fordel vaniljekremen (og evt. kremen) utover i paiskallet. Legg gelantinen i bløt iflg. pakka (5-10 min). I mens fylles paiskallet med bærene. Kok opp saften. Sett kjelen i vannbad. Klem ut vannet av gelantinen og bland i den varme saften. Rør litt i kjelen slik at blandingen blir litt kaldere og tykkere. Hell saften over bærene. Så er det bare å krysse fingrene for at geleen stivner. Og det har den gjort hver gang for meg så ingen grunn til panikk. Den stivner raskere ved frosne bær enn friske. Jeg bruker også ofte bare vaniljekrem med bær og gele i fine glass som dessert. Da må jeg ofte justere mengde bær og saft. Reglen er at det skal være dobbelt antall av gelantin som saft. Det kommer selvsagt an på hvor mye gele man ønsker. Ved friske bær trenger man vel kanskje ikke geleen i det hele tatt. Noen som fikk oppskriften av meg brukte ferdig butterdeig iblandet litt melis til paiskallet og det fungerte visstnok også. Paien kan serveres som den er eller med is eller pisket krem. Den holder seg i mange dager i kjøleskap og kan også forberedes i forkant. Endret 4. februar 2007 av Chelsea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 4. februar 2007 #495 Del Skrevet 4. februar 2007 Oi, jeg har ikke sett ostebollene, og så har det jammen kommet en ny oppskrift etter det også!! Begge ser utrolig gode ut, og jeg gleder meg til å smake dem! jeg henger litt etter i oppskriftene her nå, og driver og flytter, så jeg vet ikke når jeg får prøvd dem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninen Skrevet 5. februar 2007 #496 Del Skrevet 5. februar 2007 Jeg har ikke fått med meg de to siste oppskriftene, men her kommer rapporten fra de to før det: Carbonaraen ble god, men veldig tørr. Altså, det ble ikke mye saus (les: så å si ingenting, bare litt farge) på pastaen. Skulle den være sånn eller gjorde jeg noe feil? Den lune pastasalaten gjorde stor lykke hjemme og kan gjerne gjentas, men da uten de 5 mikroskopiske fetaostbitene jeg hadde sneket oppi De havnet tydeligvis på feil tallerken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 5. februar 2007 #497 Del Skrevet 5. februar 2007 Jeg har ikke fått med meg de to siste oppskriftene, men her kommer rapporten fra de to før det: Carbonaraen ble god, men veldig tørr. Altså, det ble ikke mye saus (les: så å si ingenting, bare litt farge) på pastaen. Skulle den være sånn eller gjorde jeg noe feil? Den lune pastasalaten gjorde stor lykke hjemme og kan gjerne gjentas, men da uten de 5 mikroskopiske fetaostbitene jeg hadde sneket oppi De havnet tydeligvis på feil tallerken... ← Carbonaraen pleier ikke å ha så mye saus, men når jeg tenker meg om, så tilsetter jeg mer fløte enn det jeg skrev i oppskriften... Burde selvfølgelig tenkt på det da jeg la den inn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 5. februar 2007 #498 Del Skrevet 5. februar 2007 Carbonaraen pleier ikke å ha så mye saus, men når jeg tenker meg om, så tilsetter jeg mer fløte enn det jeg skrev i oppskriften... Burde selvfølgelig tenkt på det da jeg la den inn! ← Jeg tilsatte også mer fløte enn i oppskriften, tenkte ikke over at jeg gjorde jeg heller. Tror jeg bruker en halv pakke fløte i den carbonaraen jeg lager til vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 6. februar 2007 #499 Del Skrevet 6. februar 2007 Hei. Jeg har ikke hengt med den siste uka og kommer nok ikke til å henge meg på denne uka heller. Nå har jeg bakt så mye i det siste at fryseren er full og magene gode og mette, så det blir lite baking på meg fremover. Men følger med og er klar til nye oppskrifter ukene fremover. Kanskje jeg i mellomtiden skal teste et par andre nye oppskrifter som jeg kan dele med dere neste gang det er min tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iingvild Skrevet 9. februar 2007 #500 Del Skrevet 9. februar 2007 Gleder meg til jeg har mitt eget kjøkken! Men i dag blir det test av middelhavspanne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå