Gå til innhold

Noen som vil være med i en matklubb

:-) anna

Anbefalte innlegg

I dag hadde vi tomatsuppe, og den var kjempegod! :sikle: Ingen av butikkene jeg var innom hadde frisk basilikum, så da ble det bare et dryss med tørket basilikum over, i stedet for den blandingen det skulle vært. I tillegg hadde jeg i litt yoghurt naturell ved servering, fordi suppa var litt sterk (stor chili...) Burde sikkert vært lettrømme i stedet, men det hadde jeg ikke. Også hadde jeg kokt egg i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er visst meg denne uken - tiden har gått veeeldig fort. Jeg tenkte at jeg skulle legge inn min oppskrift på en lammegryte med tomatsaus og oliven, men glemte oppskriften hjemme (ja jeg sitter på jobb og bruker arbeidsgivers verdifulle tid på oppskrifter, hehe). Siden jeg ikke har internett hjemme, er jeg nødt til å vente til i morgen med å legge inn min absolutte favorittoppskrift. Gled eder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny redigert oppdatering!

søndagsengel? - Ost og skinkepai

:-) anna - Mors hjemmebakte grovbrød

Frk. Stella - Enchiladas

Chelsea - Baconkledd breiflabb

Gyngestol - Favorittpasta

Lisee - Ginger snaps

mee mee - Fisk i løk og paprikasaus

Cilla - Mammas kanelboller

Ulva - Rosti laksekaker med agurksalsa

Ninen - Favorittgrovbrød

Sille - Thaisuppe

Latee - Sweet potato pie

Monja - Middelhavspanne

Leiababe - Tomatsuppe

Pellegrino - uke 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig lammegryte 4 porsjoner

Ca 600 g. lammekjøtt uten for mye ben. Tilpass etter apetitt 

3 ss olivenolje

2 ts salt

1 nett småløk

3 fedd hvitløk

Sjampinjong

1 ss hvetemel

1 ts provancekrydder

2,5 dl. eplejuice (kan byttes ut med hvitvin)

1 lite glass sorte oliven uten ”fyll”

1 boks hele hermetiske tomater

Kjøttet saltes mens det brunes i olivenoljen på middels varme i ca. 15 minutter. Legg over i en gryte.

Ha løk, hvitløk og sopp i pannen og dryss over urter og salt. Øk varmen og stek til væsken til soppen er fordampet. Strø over mel og la det surre i et par minutter.

Ha blandingen over i gryten og hell over eplejuicen (evt. hvitvinen).

Tilsett tomatene og kok opp. Demp varmen og la det småsurre i ca. 1 time. Tilsett oliven når det er igjen ca. 15 minutter.

Serveres med gode poteter, kokt broccoli og salat (gjerne tomat/løk-salat).

Denne er vår favoritt, og vi lager den gjerne søndager eller når vi får gjester. Får mye skryt for gryten.

God apetitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ser kjempegod ut! Gleder meg! Hvis jeg finner billig og bra lammekjøtt noe sted nå (kjøper det aldri, så jeg aner ikke...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å finne rimelig kjøtt, ja. Jeg kjøper det hvis jeg tilfeldigvis "dumper over" det når jeg handler, og da blir det god middag til søndag. Eller så fryser jeg kjøttet til jeg får bruk for det. Sjekk rema, de pleier ikke å være så spesielt dyre. Ellers finnes det tilbud her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å finne rimelig kjøtt, ja. Jeg kjøper det hvis jeg tilfeldigvis "dumper over" det når jeg handler, og da blir det god middag til søndag. Eller så fryser jeg kjøttet til jeg får bruk for det. Sjekk rema, de pleier ikke å være så spesielt dyre. Ellers finnes det tilbud her og der.

Jeg så etter det på en Remabutikk i sted, men der hadde de ikke. Får lete litt til, hvis ikke så skal jeg lagre oppskriften til jeg finner det, for den skal prøves :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pellegrino, smaker det mye lam av den? Jeg mener, sånn sterk lammesmak som jeg noen ganger forbinder med ull? Jeg er ikke begeistra for så smakfullt lammekjøtt, (forstår du hva jeg mener?), så derfor lurte jeg bare på om den fristende oppskriften din har en type "mild" lammesmak?

Eh... noen som skjønte? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sille: Gryta smaker mildt lammekjøtt, og masse annet som er tilsatt. Det du beskriver syns jeg høres mest ut som sau! Sau kan av og til både smake og lukte veldig stramt. Denne gryta skal ikke gjøre det! Heldigvis, sier nå jeg... for jeg er helt enig med deg mht. smaken av "ull".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har enda ikke fått laget gryta, men da jeg nevnte det om kjøttet for mamma i dag, sa hun at hun har lammekjøtt i fryseren som jeg kan få! Så snart blir det lammegryte :)

Er det min tur i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskriften for uke 3:

Spaghetti alla Carbonara

500 g spaghetti

8 skiver bacon

2 ss olivenolje

3 eggeplommer, lett pisket

Salt og nykvernet sort pepper

3 ss matfløte

1 1/2 dl revet parmesanost

Hakket persille

Kok spaghettien. Skjær baconet i småstykker i mens, og fres det i en stor panne til det er gyllenbrunt. Hell den avrente spaghettien over baconet. Rør så forsiktig inn eggeplommer, salt og pepper og fløte. Rør svært forsiktig på lav varme til eggene begynner å stivne. Rør mesteparten av parmesanen inn i spaghettien og server straks.

Serveres med resten av osten og hakket persille over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også vært litt fraværende men er nå sterkere tilbake. Digger carbonara, så den lages denne uka. Skal også prøve meg på mange av de andre oppskriftene jeg ikke har fått gjort tidligere. Det blir mye god mat hos oss fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...