Gå til innhold

Noen som vil være med i en matklubb

:-) anna

Anbefalte innlegg

Monja - uke 52 (?)

Leiababe - uke 1 (?)

Pellegrino - uke 2 (?)

Folkens, skal vi legge ut oppskrift i uke 52, eller blir det bare stress?

Jess, jeg er meeed!! :ler:

I uke 52 er jeg trolig ikke på nett. For min del gjør det ingenting om vi dropper den uka, såfremt Monja ikke har veldig lyst til å legge ut oppskrift da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ny redigert oppdatering!

søndagsengel? - Ost og skinkepai

:-) anna - Mors hjemmebakte grovbrød

Frk. Stella - Enchiladas

Chelsea - Baconkledd breiflabb

Gyngestol - Favorittpasta

Lisee - Ginger snaps

mee mee - Fisk i løk og paprikasaus

Cilla - Mammas kanelboller

Ulva - uke 46

Ninen - uke 47

Sille - uke 48

Ingrid78 -uke 59

Latee - uke 50

Monja - uke 51

Leiababe - uke 1

Pellegrino - uke 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar bort noen dager jeg nå og tar ikke noen kokebok med meg ;)

Legger heller ut oppskrift i dag selv om det blir et par dager for tidlig.

Så etter et par middager tenkte jeg å legge ut oppskrift på kjeks. Kjekt å ha med på stranda eller annen tur nå i sommer. Eller nytes i hagen med kald saft eller melk.

CHOCOLATE CHIP COOKIES:

2 1/2 dl smør romtemperert

2 1/2 dl sukker (halvparten hvitt og halvparten brunt)

2 egg romtemperert

1 ts vaniljeessens

5 dl hvetemel

1 ts natron

1 ts salt

200 g mørk sjokolade i biter  (kokesjokolade eks. men lys sjokolade blir for søtt i disse).

* Bland smør og sukker i elektrisk mikser.

* Tilsett egg og vaniljeekstrakt og bland videre til en jevn røre.

* Bland mel, natron og salt i en bolle.

* Hell litt og litt av melblandingen i og miks godt sammen.

* Rør i sjokoladebitene med sleiv.

* Sett deigen på plate med bakepapir. 1 toppet ts med ca 5 cm mellomrom (den flyter ned og blir ganske store)

* Stek 10-12 minutter på 160 grader til de er litt gyllene (steker litt når de kommer ut også)

* avkjøl 2-3 minutter på plata før de settes over på rist.

Dl med smør måles opp ved å fylle et litermål med 5 dl vann. ta i smør til det er på 7,5 dl.

Kan bytte ut sjokoladebiter med minismarties f.eks.

En oppskrift jeg fant i et blad eller bok en gang jeg var litt "hekta" på amerikanske oppskrifter og har blitt godt mottatt her hjemme ihvertfall.

Noen som har prøvd å lage denne oppskriften..? Lurer på hvor mange kjeks det blir, sånn ca hvertfall..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å smake Cillas mammas kanelboller. Skal på barselbesøk i neste uke, så da planlegger jeg å bake de og ta med. Det er vel en god plan? :)

Rapport om smak, utseende og aroma kommer fra min kant i neste uke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere?

Jeg har hatt en "friuke" og er nesten ajour med matrettene, har bare igjen den siste fiskeretten, skulle egentlig ha den i dag, men hadde ikke alt som skulle oppi, så den skal vi ha i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det på tide med en oppdatering fra meg.

Fiskeretten var veldig god, og jeg fikk mye skryt :) Skal nok prøve med noe annet enn torsk neste gang, men det var torsken som var best i butikken. (Torsk er ikke min favorittfisk..)

Kanelbollene ble veldig gode! Jeg har lenge lett etter en perfekt kanelbolleoppskrift, og nå tror jeg nok jeg har den :) Fikk masse skryt og det var kamp om bollene! Vi hadde ikke nok muffinsformer til alle så jeg laget noen uten former også. Vi hadde avstemning og kom frem til at det var best i muffinsformer, ja. (Må kjøpe flere former til neste gang og må absolutt lage dobbel porsjon, ellers blir det ingen å fryse ned...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanelbollene ble veldig gode! Jeg har lenge lett etter en perfekt kanelbolleoppskrift, og nå tror jeg nok jeg har den  :)  Fikk masse skryt og det var kamp om bollene! Vi hadde ikke nok muffinsformer til alle så jeg laget noen uten former også. Vi hadde avstemning og kom frem til at det var best i muffinsformer, ja. (Må kjøpe flere former til neste gang og må absolutt lage dobbel porsjon, ellers blir det ingen å fryse ned...)

Formene er kjempeviktige!

De holder på smøret og gjør at de ikke blir tørre, selv om de har vært fryste.

Jeg laget vanligvis 1,5 porsjon (bruker da 50 g gjær) og synes det blir passe mange.

Disse har vært fast i mine egne barnebursdager, og nå i min datters bursdager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosti Laksekaker med agurksalsa

Du trenger:

500g laksefilet uten skn og bein

400g rå poteter, grovt raspa

1 finhakka løk

revet skal av 1 sitron

2 ss hakket persille

1 ss hakket kapers (kan sløyfest)

1 piska egg

salt og peppar

olje til steiking

Del laksefileten i biter og kjør dei i ein hurtgmkser på høg hastighet i eit par min.

klem ut overflødigt vann fra dei raspa potetene og bland i finhakka løk, sitronskall, persille,kapers, piska egg, salt og pepar. Tilsett fisken og rør alt godt sammen.

Form deigen til 12-14 flate kaker som du steiker gyldenbrune olja, la dei renne av seg på eit kjøkkenpapir.

Agurksalsa

1/2 slange agurk, grovt revet

2 vårløk i tynne strimler

1 1/2 ss soyasaus

1-2 ss rømmekolle

bland alle ingrediensene til agurksalsaen og sett kaldt i 20 min.

Er godt til kokte poteter, råsteikte poteter i ovn eller ris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakseoppskriften ser nyydelig ut!!! Tror vi prøver den på onsdag! :)

Jeg har dessverre ikke fått laget kanelbollene. Har rett og slett ikke hatt tid, og nå tror jeg at jeg venter til en passende anledning. Men de skal bakes, og jeg gleder meg til å smake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å dette så godt ut, sitter og sliter med hva vi skal ha til middag i helga, men nå vet jeg det jo. Nå er jeg egentlig litt lei av laks, men dette blir jo laks på en litt annen måte, og fet fisk er jo alltid lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte mannen om jeg lagde laks på en veldig spesiell måte om han spiste det da....Nei sa han :sur: Hvordan kan en være så kresen?Og lite villig til å gi det et forsøk? Laks hadde så dominerende smak mente han.....

Dvs jeg kunne gjerne lage det, og han trengte ikke middag den dagen.

Kanskje han burde se og lære av vår 2 åring som spiser det aller aller meste så lenge det ikke blir for sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn om du bare lager og serverer det da, Cilla? Nekter han å smake er han barnslig :ler: , liker han det ikke så greit nok - da har dere sikkert brød og egg om ikke annet - da har han iallefall smakt! ;)

Min samboer er ikke særlig glad i verken fisk eller mye grønnsaker - hadde jeg spurt haddehan garantert sagt nei til både fiskemat og f eks wok. Men han er "høflig" og spiser det han får servert, noe av det synes er " så där" - noe synes han faktisk er godt! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Enn om du bare lager og serverer det da, Cilla? Nekter han å smake er han barnslig  :ler: , liker han det ikke så greit nok - da har dere sikkert brød og egg om ikke annet - da har han iallefall smakt!  ;)

Min samboer er ikke særlig glad i verken fisk eller mye grønnsaker - hadde jeg spurt haddehan garantert sagt nei til både fiskemat og f eks wok. Men han er "høflig" og spiser det han får servert, noe av det synes er " så där" - noe synes han faktisk er godt!  :sjarmor:

Ja det skal jeg gjøre, han blir ikke sur eller noe hvis jeg lager det, så lenge ikke jeg blir sur for at han ikke vil ha, men det blir jeg jo :sjenert:

Men tror vi skal ha dette i morgen :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen, Cilla! Men jeg har sagt fra om at vi skal ha det i dag, og har sagt han skal smake. Han ba meg bare om å lage ekstra mye poteter til... ;) Jeg har allerede smakt på fiskekakene, og de er kjempegode! Så jeg gleder meg til vi skal spise!! :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm, nydelig middag!!! :sikle: Mannen forsynte seg til og med en gang til, han som ikke liker fisk :) Har mer igjen, så det blir god middag i morgen også! Spiste det med ovnsstekte potetbåter og litt sweet chili saus. Kjempegodt!

Jeg bare lurer på om det er meningen at man skal la agurken renne av før man lager salsaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg pleier ikkje la den renne av først, men der går sikkert ann:)

kjekt at den oppskrifta falt i smak...var redningen min når eg slanka meg, når eg trengte noe godt å spise:)

er også veldig godt å ha på brødskiva med litt sennep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...