Gå til innhold

Noen som vil være med i en matklubb

:-) anna

Anbefalte innlegg

Nå er øllebrødet laget, og smakt på. Jeg var ikke så veldig begeistret, men med masse vaniljesaus spiste jeg ca en halv porsjon. Vet jo ikke om jeg har laget det helt riktig, det står ikke noe om konsistens eller mengde sukker i oppskriften. Jeg kokte den til ca samme konsistens som havregrøt, og hadde i en god del sukker, men ikke kjempemye. Er det sånn det skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er det vel tid for en ny oppskrift da? Er spent jeg nå, altså! :) Det er visst ikke like mye aktivitet her som tidligere, men noen er vel fortsatt med? Neste er magolia, tror jeg?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme konsistens som havregrøt, ja.

Så dumt at jeg ikke har kjøkken for tiden, så jeg kunne ha målt av nøyaktig hvor mye jeg bruker av de forskjellige ingrediensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere matklubbmedlemmer ønsker så kan jeg komme med en dessertoppskrift for voksne som jeg ikke har fått prøvet selv enda, da den krever rørte tyttebær + litt til. Jeg planlegger å lage den selv i løpet av noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere matklubbmedlemmer ønsker så kan jeg komme med en dessertoppskrift for voksne som jeg ikke har fått prøvet selv enda, da den krever rørte tyttebær + litt til. Jeg planlegger å lage den selv i løpet av noen uker.

Legg den ut du ;) Jeg har dessverre ikke hatt muligheten/hatt lysten til å være aktiv i matlagingen i det siste, og tror neppe jeg får mulgheten fremover. Må dessverre melde meg ut... :forvirret: :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd da!!!

Jeg er litt i samme situasjon. Har hatt så mye å holde på med at det igrunn har blitt lite tid til matlaging. Men nå kommer høsten så da blir det nok bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fyrstedessert

Den er rask å lage og høres god ut. Jeg har som sagt ikke smakt den selv enda men har fått den anbefalt. Tenker jeg skal ha den som dessert til en vilt-middag.

- 6 eggeplommer og 4 ss sukker piskes til eggedosis

- 7.5 dl fløte og 4 ss sukker piskes til krem

- Krem og eggedosis blandes sammen med 6 dl rørte tyttebær og 2.5 dl gin

Hvor mange denne er til vet jeg ikke, men den burde rekke till endel. Den siste ingrediensen burde jo også sørge for forhøyet stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrstedessert

Den er rask å lage og høres god ut. Jeg har som sagt ikke smakt den selv enda men har fått den anbefalt. Tenker jeg skal ha den som dessert til en vilt-middag.

- 6 eggeplommer og 4 ss sukker piskes til eggedosis

- 7.5 dl fløte og 4 ss sukker piskes til krem

- Krem og eggedosis blandes sammen med 6 dl rørte tyttebær og 2.5 dl gin

Hvor mange denne er til vet jeg ikke, men den burde rekke till endel. Den siste ingrediensen burde jo også sørge for forhøyet stemning.

Hmm...den er kanskje ikke noe for gravide? Hørtes god ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Valmue i.i.

Skal vi gjøre et nytt forsøk? Noen som er interessert? En uke på å lage retten er litt kort tid syns jeg, hva med to uker? (og man MÅ jo ikke nødvendigvis lage retten)

Har noen lyst til å komme med en oppskrift i morgen mandag? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare nevne at jeg har prøvet fyrstedesserten. Jeg synes det ble for mye gin og det ble vanskelig å å holde kremen fast. Litt mindre gin er nok greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bride to be

Har laget sjokolademoussen som ble lagt ut her i begynnelsen, og den er _kjempegod_!!

Men, synes det kan være litt vanskelig å få blandet den smeltede sjokoladen i eggedosisen, den legger seg lett som en klump rundt vispen (bruker kjøkkenmaskin). Tips, anyone? I tillegg har jeg kanskje pisket kremen litt for hardt, for den har også blitt litt tørr enkelte ganger.

Håper noen har noen gode tips å komme med, har nemlig tenkt å lage denne om ikke så lenge igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer jeg med en oppskrift :)

Har ikke prøvd den selv, så dette kan bli spennende:

Koksboller (34 stk)

Ingredienser:

4,5 dl sukker

1,5 dl melis

1 eggehvitte

1,5 dl kaldt vann

1,5 dl varmt vann

7 pl gelatin

1 ts vaniljesukker

1,5 dl kokos

GARNERING:

2 dl kokos

1-2 ts kakao

evt. sjokolade

Fremgangsmåte:

1. Legg alla ingredienserne i en stor skål.

OBS! gelatinen skal være løst opp i det varme vannet.

2. Visp med el. visp i ca 30 minutter på høyeste hastighet. Røren er tynnflytende i begynnelsen men tykner etterhvert.

3. Når røren er klar helles den i en form ca 20 x 30 cm og strykes flatt utover.

4. Formen settes i fryseren til neste dag. Skjær så kaken i jevne biter på ca 5 x 5 cm.

Stykkene rulles i en blandning av kakao och sukker evt. dyppes i flytende sjokolade og rulles i kokos. Legges i en tett boks med lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har laget sjokolademoussen som ble lagt ut her i begynnelsen, og den er _kjempegod_!!

Men, synes det kan være litt vanskelig å få blandet den smeltede sjokoladen i eggedosisen, den legger seg lett som en klump rundt vispen (bruker kjøkkenmaskin). Tips, anyone? I tillegg har jeg kanskje pisket kremen litt for hardt, for den har også blitt litt tørr enkelte ganger.

Håper noen har noen gode tips å komme med, har nemlig tenkt å lage denne om ikke så lenge igjen!!

Jeg synes jeg husker at jeg bare vendte sjokoladen forsiktig inn med slikepott.

Da kommer jeg med en oppskrift :)

Har ikke prøvd den selv, så dette kan bli spennende:

Koksboller (34 stk)

Ingredienser:

4,5 dl sukker

1,5 dl melis

1 eggehvitte

1,5 dl kaldt vann

1,5 dl varmt vann

7 pl gelatin

1 ts vaniljesukker

1,5 dl kokos

GARNERING:

2 dl kokos

1-2 ts kakao

evt. sjokolade

Fremgangsmåte:

1. Legg alla ingredienserne i en stor skål.

OBS! gelatinen skal være løst opp i det varme vannet.

2. Visp med el. visp i ca 30 minutter på høyeste hastighet. Røren er tynnflytende i begynnelsen men tykner etterhvert.

3. Når røren er klar helles den i en form ca 20 x 30 cm og strykes flatt utover.

4. Formen settes i fryseren til neste dag. Skjær så kaken i jevne biter på ca 5 x 5 cm.

Stykkene rulles i en blandning av kakao och sukker evt. dyppes i flytende sjokolade og rulles i kokos. Legges i en tett boks med lokk.

Mmm, kokosboller :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valmue i.i.

Kokosboller har jeg ikke laget på "hundre år"! Prøver til helgen, ungene gleder seg allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Susann_*

Hmm - dette hørtes ut til å være en glimrende tråd....kan jeg få være med eller...??? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - dette hørtes ut til å være en glimrende tråd....kan jeg få være med eller...??? :sjenert:

Seff! :)

Alle er velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...