Gå til innhold

Innebygde hvitevarer ved boligsalg

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det virkelig slik at innebygde hvitevarer MÅ følge en leilighet ved salg?

Vi skal selge vår leilighet og har tidligere fått høre at innebygde komfyr og oppvaskmaskin må medfølge med mindre det er utrykkelig presisert, stemmer dette ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innebygde hvitevarer skal følge med dersom ikke annet er uttrykkelig presisert både i prospektet og på visning. En oppvaskmaskin regnes imidlertid ikke som innebygd hvis den ikke har front i samme materiale/utførelse som kjøkkenet for øvrig. (Dette gjelder også kjøl-/frys).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Det stemmer at disse tingene følger leiligheten hvis ikke selger utrykkelig gir beskjed om det motsatte.

Jeg solgte en leilighet hvor jeg tok med meg oppvaskmaskinen. Den var ikke helt innebygd og jeg ga alle på visning beskjed om at den ikke fulgt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det må også komme til uttrykk i taksten at evnt innebygde hvitevarer ikke skal følge med. Takstmannen setter jo verdien også på bagrunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om folk som har solgt som har tatt med seg innebyggningsproduktene sine som har vært av bra merker, nye osv. og kjøpt "billigpakke og plasser i stedet. Det er en mulighet.

Får komfyr og platetopp for 4000-5000 på tilbud enkelte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når vi kjøpte hus, fulgte alle innebygde hvitevarer med (oppvaskemaskin, komfyr, kjølehjørne). Men f.eks. micro stod bare løst i en åpning i kjøkkenskapet, og fulgte derfor ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regelen er at alt som er fastmontert skal følge med dersom ikke annet er tydelig presisert. Dermed skal som oftest alt fra varmeovner til klesskap bli stående. Den samme regelen gjelder for hvitevarer som er innebygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vet om folk som har solgt som har tatt med seg innebyggningsproduktene sine som har vært av bra merker, nye osv. og kjøpt "billigpakke og plasser i stedet. Det er en mulighet.

Får komfyr og platetopp for 4000-5000 på tilbud enkelte ganger.

Men det grenser altså til svindel om visningen viste andre maskiner. Gjøres det før visning eller sies klart fra så er det selvfølgelig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det grenser altså til svindel om visningen viste andre maskiner. Gjøres det før visning eller sies klart fra så er det selvfølgelig greit.

Det har vært sagt ifra hos de jeg kjente som gjorde det. :)

Men de satt ikke akkurat inn det aller billigste heller.

De hadde investert i dyrt Miele og kommer til nytt og ville gjerne ha det med seg og det skjønner jeg jo. For det koster :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det har vært sagt ifra hos de jeg kjente som gjorde det. :)

Men de satt ikke akkurat inn det aller billigste heller.

De hadde investert i dyrt Miele og kommer til nytt og ville gjerne ha det med seg og det skjønner jeg jo. For det koster :-?

Ja selvfølgelig. Det er de som prøver å være smarte og ikke gi beskjed om dette på forhånd som svindler. Ikke de som gjør det klart hva de kommer til å ta med seg.

Om jeg kommer til å kjøpe noe slikt så kommer jeg til å ta bilder først og så sammenligne ved overlevering og eventuelt sette med på bakbeina da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...