Gå til innhold

Hvorfor kan ikke folk ordentlig norsk..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det spørs jo litt på om enn skriver på skriftspråket som er bokmål eller Nynorsk, eller om enn velger å formulere seg på dialekter i ren dialog.

Feks ved dialekt så er det ikke unormalt at hun eller henne kan bli til hu, ho, eller bare a..

Feks Ringe du til ho? Ho sa det. Ringte du til hu? Hu sa det.  Ringte du til a? Ja hun sa det. 

Ta også feks ordet helg, og hvordan det uttales en rekke steder. I bestemt form så er det enten helgen, Helga, ellr hælja som uttrykkes. Ordet skole er også noe som enten blir skolen, skulen, skoorn osv..

I tillegg skjer det jo at jeg enten blir jeg, je, jæ, eg eller æ på dialekt. 

Mye av det er ikke rett iht til norsk skriftspråk, men skal enn gå etter dialekt så kan enn bruke disse utrykkene uten problem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg vet du kan skrive skikkelig, så hva prøver du på nå?

HVOR Har du dette fra. ... :nei:

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sliten&kjørt52 skrev:

HVOR Har du dette fra. ... :nei:

a.

Jeg har lest mange interessante innlegg fra deg. Der skorter det ikke på språkkunnskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:angry:... Fullførte aldri Grunnskole, -og det var \ er faktisk ett ærlig spørsmål...

Forskjellen på... Kødder faktisk ikke nå. ...

Hypp på å lære...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arabella skrev:

Se her, sannelig hadde du et spansk ord, også.

2 timer siden, Arabella skrev:

Nominativ og normativ betyr ikke det samme, da. Men jeg mistenker at du er en smule spydig. ;)

Endret 2 timer siden av Arabella

SYNS jeg du var URIMELIG streng...

Nominativ og normativ... -Er jo ett lite helvete å finne ut av,

-men siden ingen her på KG Vil, så...

-Får jeg prøve å fikse det sjøl...

UHH- Altså... Nominativ og normativ ... -wtf... FAEN, -NÅ DUKKA DET OPP EN Sånn derre KASUS og...

ER Det  rart jeg blir rar...

a.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arabella skrev:

Jeg har lest mange interessante innlegg fra deg. Der skorter det ikke på språkkunnskapen.

HARDT Å VÆRE MANN...

PÅ KG. ...

-Samma det.

a. 

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Men jeg mistenker at du er en smule spydig. ;)

Endret 2 timer siden av Arabella

Ikke falt meg inn å vært ¨Spydig¨ mot deg, -hvorfor I HULE SKULLE JEG VÆRT DET...

Hakk¨e noen ¨biff¨ mot deg jeg. ... Serr. ...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Facts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tussi84 skrev:

Det spørs jo litt på om enn skriver på skriftspråket som er bokmål eller Nynorsk, eller om enn velger å formulere seg på dialekter i ren dialog.

Feks ved dialekt så er det ikke unormalt at hun eller henne kan bli til hu, ho, eller bare a..

Feks Ringe du til ho? Ho sa det. Ringte du til hu? Hu sa det.  Ringte du til a? Ja hun sa det. 

Ta også feks ordet helg, og hvordan det uttales en rekke steder. I bestemt form så er det enten helgen, Helga, ellr hælja som uttrykkes. Ordet skole er også noe som enten blir skolen, skulen, skoorn osv..

Mye av det er ikke rett iht til norsk skriftspråk, men skal enn gå etter dialekt så kan enn bruke disse utrykkene uten problem. 

Da/når har ikke noe med dialekt å gjøre? Ser veldig mange her ikke vet forskjellen på "Ann" og "an".

Anonymkode: cfcc0...a1c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 16.31, AnonymBruker skrev:

Hallo 

Hvorfor er det noen som bruker "henne" som nominativ? Og ikke kan forskjell på hun og henne, han og ham... Og du/deg og jeg/meg har de ingen problemer med...?

Om man ikke lærte det på skolen, så burde man ihvertfall hørt det via andre som snakker norsk 😂

Henne sa til meg at.. 

Ringte du hu? 

Henne skal komme etterpå

Også er det kj-lyden, da... 

Altså etnisk norske folk... 😨 

Hvorfor?? 

Anonymkode: e2ff7...7f3

Når bruker man ham? Samme som henne? 

Han ringte henne. 

Han ringte ham? 

Har aldri lært han/ham. Kan man la være å bruke ham og det er rett? 

Anonymkode: b3245...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da/når har ikke noe med dialekt å gjøre? Ser veldig mange her ikke vet forskjellen på "Ann" og "an".

Anonymkode: cfcc0...a1c

Ann er autokorrekt 😂

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når bruker man ham? Samme som henne? 

Han ringte henne. 

Han ringte ham? 

Har aldri lært han/ham. Kan man la være å bruke ham og det er rett? 

Da er du kanskje yngre enn meg, og kanskje ham er i ferd med å bli valgfritt.. Ham er det samme som henne.. 

Sånn egentlig blir det feil å la være å bruke ham, for da burde man la være å bruke henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frantic skrev:

Av en eller annen grunn er kvinneguiden full av autistisk kvinnfolk som bryr seg veldig mye om skrivefeil.

Hehe, ja :) jeg legger merke til det, men kommenterer det aldri. Men får fordommer og lager en egen tråd om det😂

7 timer siden, tussi84 skrev:

Helt enig. Jeg ser dette i de som skriver bokmål.

Og de som snakker sånn vanlig Oslo, Østfold og Vestfold mål, at de bruker henne som en form for hun isteden, "henne er i butikken, henne kommer snart". 

Og jeg kan jo ikke snakke for dialekter jeg ikke er kjent med.. Men jeg tenker på de jeg er kjent med, der er det ikke vanlig å bruke henne i subjekt. 

At henne blir byttet med hu/ho (ikke a, det er dialekt for henne faktisk), er mer "ok" enn at hun blir byttet med henne.. Hvorfor? Nominativ er enklere, når man begynner med akussativ, blir det vanskeligere.. Så her er det forenkling av språket om man utelater akkusativ, men omvendt blir det bare teit og rart, om man er norsk. 

For dette er jo direkte feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Egenskap skrev:

Fordi vi har dialekter i Norge. 

Man skal formelt og profesjonelt sett, ikke skrive på dialekt. Greit at man kan gjøre det på forum, chat osv.
Men det kan lett oppstå misforståelser og forvirring ved å gjøre det. Selv foretrekker og forstår jeg best bokmål  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dialektbegrunnelsen holder ikke. Dialekt er muntlig, skriftspråk er standardisert. Likevel lurer jeg på om ikke dialekt kan ha noe å gjøre med det. Korriger meg om jeg tar feil men jeg mener å ha hørt at det å skrive dialekt i småskolen er akseptert i dag. Eller det var i hvertfall slik for noen år tilbake. Det skulle visstnok gjøre det lettere for barna å lære å lese og skrive.

Jeg hadde mine tvil da, jeg har mine tvil nå. 

Kan det rett og slett tenkes at det er "dialektgenerasjonen" som nå er blitt voksne nok til å bruke det de lærte som små? Dessverre hoppet de over "trinn 2" som burde vært å lære å skrive korrekt norsk og tviholdt på dialektvarianten eller forvanskninger av denne ut fra en tankegang om at "Det er ikke så farlig. Vi lærte det jo på skolen så da forstår sikkert folk det."

Hadde man startet med vanlig bokmål (evt. nynorsk for dem som har det som førstespråk) så tror jeg kanskje utvklingen hadde vært en helt annen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ann er autokorrekt 😂

Pølsevev. Den retter kun til Ann om du skriver an med to n-er. Skriver du an riktig, altså med én n skjer det ingenting. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Cata skrev:

jeg mener å ha hørt at det å skrive dialekt i småskolen er akseptert i dag

Tja, alt i dag skal jo være politisk korrekt og tilpasset for alle og enhver, så om det er riktig det du sier så kommer ikke det akkurat som en bombe for meg

Endret av Lexicon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ann er autokorrekt 😂

Da er du kanskje yngre enn meg, og kanskje ham er i ferd med å bli valgfritt.. Ham er det samme som henne.. 

Sånn egentlig blir det feil å la være å bruke ham, for da burde man la være å bruke henne også.

Mulig det er dialekta mi som spiller meg et puss. Bruker ikke ham, men i dialekta mi bruker vi ikke henne heller. 

Jaja jeg har en kjæreste som fremdeles sover. Får gå og lage frokost før jeg vekker ham. (riktig?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ann er autokorrekt 😂

Du er kanskje over 100 år, du da? 

I 1917 ble det tillatt å skrive han i stedet for ham, og formene ble likestilte i 1938. Grunnen til at det ble sammenfall mellom han/ham, men ikke hun/henne, er trolig at han/ham er svært like ord. Det er på ingen måte noe "feil" her.  

(jf. språkrådet.no) 

Anonymkode: 55195...17b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kanskje over 100 år, du da? 

I 1917 ble det tillatt å skrive han i stedet for ham, og formene ble likestilte i 1938. Grunnen til at det ble sammenfall mellom han/ham, men ikke hun/henne, er trolig at han/ham er svært like ord. Det er på ingen måte noe "feil" her.  

(jf. språkrådet.no) 

Anonymkode: 55195...17b

Ah takk. Ble redd for at jeg var helt håpløs. Skriftlig norsk var et av de sterkeste fagene mine på skolen så syntes det var rart at jeg ikke hadde fått med meg dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Sliten&kjørt52 skrev:

:angry:... Fullførte aldri Grunnskole, -og det var \ er faktisk ett ærlig spørsmål...

Forskjellen på... Kødder faktisk ikke nå. ...

Hypp på å lære...

a.

Det jeg skriver nå er ikke for å være frekk eller spydig, men hvis du vil lære så er det første du gjør er å slutte med overdreven bruk av kursiv, -bindestrek og ¨  samt den salige blandingen av STORE og små bokstaver og andre symboler.

Hvis du vil formidle noe så hjelper det heller ikke at du prøver å formidle i stikkordsform, nå vet ikke jeg om dette er noe du gjør med vilje eller om det er dysleksi eller noe annet som ligger bak. Du har vært så lenge på dette forumet at du burde ha lagt merke til hvordan 98% av de andre brukerne skriver og bygger opp setninger.

Anonymkode: e97be...19a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...