Gå til innhold

Hvorfor kan ikke folk ordentlig norsk..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Nimbus2000
2 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:

TROR Du ja...

a.

Selvsagt, hvis ikke så hadde jeg jo ikke skrevet det.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så feil kan en ta... Nimbus2000

Gromme båter da... https://nimbus.se

Men har vel ikke noe i ¨Klasse A¨, -Du vet ¨¨til bruk utenfor kysten¨  -Og videre...

Så ikke helt greia mi...

A er for havgående båter. De skal tåle en vindstyrke på mer enn 20,8 sekundmeter og en bølgehøyde på mer enn fire meter.
Fra... https://www.batliv.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=23556

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Pfff. ...MÅ Seff tåle MYE MER... a.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekt og språk i endring. Det er naturlig. Vi har ikke kasus i språket lenger, så «henne» er jo i praksis bortkasta. En artig liten rest fra det gamle språket, da :). 

Anonymkode: 5ebbe...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 9.06, AnonymBruker skrev:

Upopulær mening: pga alle innvandrerne som snakker utydelig og ikke lærer seg norsk godt nok. 

Anonymkode: e5421...712

Mener du dette på alvor? Innvandrerne jeg kjenner er omtrent de eneste som KAN akkurat dette - det er nordmenn som ikke kan. Innvandrere kan slite med noen andre ting da. 

Anonymkode: 276a4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2019 den 14.24, AnonymBruker skrev:

Dialekt og språk i endring. Det er naturlig. Vi har ikke kasus i språket lenger, så «henne» er jo i praksis bortkasta. En artig liten rest fra det gamle språket, da :). 

Joda, vi har fremdeles flere kasus i språket: nominativ, akkusativ, genitiv, dativ. Mange bruker ikke betegnelsen "kasus" lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/23/2019 at 12:48 AM, Arabella said:

Joda, vi har fremdeles flere kasus i språket: nominativ, akkusativ, genitiv, dativ. Mange bruker ikke betegnelsen "kasus" lenger.

Joa, men forma «henne» er ikke nødvendig for å kunne bli forstått. Alle skjønner hva du mener om du sier «henne heter Laila». Ikke at jeg selv sier sånn, men jeg skjønner hva folk mener. Og det er ingenting å bli sint for, som noen her inne blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å si hun som hu er greit, er som å si han og hænn, dialekt. Men dette med å bytte om på hun og henne er irriterende. Kj lyden ja! Og for ikke snakke om å bytte ut hvilken med hvem!! Ser butikker skriver dette feil i sine reklamer og. Helt jævlig. 

Anonymkode: c6238...b25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...