Gå til innhold

Hva kan man forvente av (unge) besteforeldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må jobbe skikkelig med meg selv for å ikke eksplodere når jeg spiller med barn som somler.. inkl mine egne.

Og vokste opp med en bestemor som ble dritsur om hun ble slått ut eller ikke fikk seksere når vi spilte ludo 😄 var kjempeglad i henne likevel.

Anonymkode: 0048b...aa3

Kjente meg igjen der, tar meg i å bli irritert hvis de tar klossene jeg vil ha når vi bygger lego også. Men jeg prøver å skjule det 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, ti10 skrev:

Kjente meg igjen der, tar meg i å bli irritert hvis de tar klossene jeg vil ha når vi bygger lego også. Men jeg prøver å skjule det 😄 

Haha, jeg og, og jeg har en ettåring som bare skal rive ned.. blir dritsur inni meg når jeg har bygget noe kjempefint, og han fullstendig ramponerer det på tre sekunder :p 

Anonymkode: 0048b...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så forundret over alle som forventer alt mulig fra barnas besteforeldre. Har man barn så er det jo ens eget ansvar. Får man hjelp fra besteforeldre, så hurra. Men man kan jo ikke forvente noe. Mine barn har aldri overnattet hos min mor. Hun er heller ikke typen som tar dem med i lekeparker, svømming osv Men de har et kjempegodt forhold likevel. Koser seg sammen i hagen feks barna hopper på trampolinen mens hun sitter i en stol og ser på. De elsker henne og hun dem. Jeg kan ikke forlange mer.

Anonymkode: 0b5cf...e1a

Akkurat. Syns dette er voksent og fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så forundret over alle som forventer alt mulig fra barnas besteforeldre. Har man barn så er det jo ens eget ansvar. Får man hjelp fra besteforeldre, så hurra. Men man kan jo ikke forvente noe. Mine barn har aldri overnattet hos min mor. Hun er heller ikke typen som tar dem med i lekeparker, svømming osv Men de har et kjempegodt forhold likevel. Koser seg sammen i hagen feks barna hopper på trampolinen mens hun sitter i en stol og ser på. De elsker henne og hun dem. Jeg kan ikke forlange mer.

Anonymkode: 0b5cf...e1a

Det er forskjell på å forvente "alt mulig" og å forvente noe.

Jeg er forundret over alle her som ikke forventer noe av barns besteforeldre.

Man skal selvfølgelig ikke innrette livet sitt slik at man er avhengig av besteforeldrenes hjelp for at hverdagen skal gå opp. Jeg har sett noen foreldre som er slik, og det er ikke et sympatisk syn. Men i en familie er det naturlig familiemedlemmene forventer noe av hverandre. Besteforeldre har gjerne forventninger til barn og barnebarn, de også.  

En vanlig forventning i en familie vil jeg si er at familiemedlemmene bryr seg om hverandre og (innen rimelighetens grenser) prioriterer å tilbringe tid sammen.

Mennesker som ikke eier forventninger til hverandre har jo i praksis ikke noe forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Det er forskjell på å forvente "alt mulig" og å forvente noe.

Jeg er forundret over alle her som ikke forventer noe av barns besteforeldre.

Man skal selvfølgelig ikke innrette livet sitt slik at man er avhengig av besteforeldrenes hjelp for at hverdagen skal gå opp. Jeg har sett noen foreldre som er slik, og det er ikke et sympatisk syn. Men i en familie er det naturlig familiemedlemmene forventer noe av hverandre. Besteforeldre har gjerne forventninger til barn og barnebarn, de også.  

En vanlig forventning i en familie vil jeg si er at familiemedlemmene bryr seg om hverandre og (innen rimelighetens grenser) prioriterer å tilbringe tid sammen.

Mennesker som ikke eier forventninger til hverandre har jo i praksis ikke noe forhold.

Hva mener du konkret at en kan forvente da? Dette blir veldig svevende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hva mener du konkret at en kan forvente da? Dette blir veldig svevende. 

Hva med "prioritere å tilbringe tid sammen" er det du synes er svevende?

Hvis mine foreldre ikke har sett barna mine på et par uker ringer de og sier: "Nå er det lenge siden vi har sett dere, kan vi stikke innom en tur i morgen?" De ringer og spør hvordan det går. Det samme gjelder motsatt vei.

Dersom foreldrene mine aldri tok initiativ til å treffe ungene, ikke ringte og spurte hvordan det gikk og forventet betaling for å være alene med dem noen timer, da ville det vært klart i strid med forventningene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, CamillaCollett skrev:

Hva med "prioritere å tilbringe tid sammen" er det du synes er svevende?

Hvis mine foreldre ikke har sett barna mine på et par uker ringer de og sier: "Nå er det lenge siden vi har sett dere, kan vi stikke innom en tur i morgen?" De ringer og spør hvordan det går. Det samme gjelder motsatt vei.

Dersom foreldrene mine aldri tok initiativ til å treffe ungene, ikke ringte og spurte hvordan det gikk og forventet betaling for å være alene med dem noen timer, da ville det vært klart i strid med forventningene mine.

Lurte bare på hvor mye tid, og hvor ofte. 

At bestemoren sliter økonomisk kan en ikke klandre henne for. At Ts må kjøpe inn mat osv syns jeg er greit, men ikke betaling for å ha barnet. Det er ikke ok.

Ene naboen min er alkoholiker. Hun er ikke istand til å ha barnebarnet på overnatting pga det, og hun sliter jo økonomisk. Men hun holder seg edru sånn at barnebarn kan komme på besøk på dagtid i helger et par ganger i måneden. Hun får alltid kjøpt bursdagsgave og julegaver. Hun har flotte barn som ser utfordringene til sin egen mor, og de er veldig glade for at hun og barnebarna får tilbringt tid sammen. Syns det er flott at de ser ting på den måten de gjør. Og jeg syns bestemoren her er veldig flink! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Lurte bare på hvor mye tid, og hvor ofte. 

At bestemoren sliter økonomisk kan en ikke klandre henne for. At Ts må kjøpe inn mat osv syns jeg er greit, men ikke betaling for å ha barnet. Det er ikke ok.

Ene naboen min er alkoholiker. Hun er ikke istand til å ha barnebarnet på overnatting pga det, og hun sliter jo økonomisk. Men hun holder seg edru sånn at barnebarn kan komme på besøk på dagtid i helger et par ganger i måneden. Hun får alltid kjøpt bursdagsgave og julegaver. Hun har flotte barn som ser utfordringene til sin egen mor, og de er veldig glade for at hun og barnebarna får tilbringt tid sammen. Syns det er flott at de ser ting på den måten de gjør. Og jeg syns bestemoren her er veldig flink! 

Man kan ikke klandre henne for at hun sliter økonomisk. Men jeg forstår at det er trist for TS å se at mor prioriterer fyll og derfor ikke har råd til å være med familien.

Jeg synes nabofamilien din høres fleksibel og fin ut. De har funnet en løsning som gjør at de kan tilbringe tid sammen selv om bestemoren er alkoholiker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CamillaCollett skrev:

Man kan ikke klandre henne for at hun sliter økonomisk. Men jeg forstår at det er trist for TS å se at mor prioriterer fyll og derfor ikke har råd til å være med familien.

Jeg synes nabofamilien din høres fleksibel og fin ut. De har funnet en løsning som gjør at de kan tilbringe tid sammen selv om bestemoren er alkoholiker.

Jeg skjønte ikke helt den med at hun brukte flere tusen på fyll et par ganger. Det koster ikke flere tusen med et par fester...

Nei, en får ta besteforeldre for hvem de er, og gjøre det beste ut av det syns jeg. Så lenge de faktisk vil og er i stand til å være med barnebarna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bestemoren min fusker som en full sjømann og blir sint når vi tar henne på fersken. 

Men tingen er - barn er glad i de besteforeldrene de har, fordi de vet faktisk ikke at andre barn har artigere besteforeldre. Akkurat som barn er glad i de foreldrene de har, og kun som godt voksen oppdager at ingenting var på stell. Så lenge barnet vil til bestemor er derfor dette et problem som kun eksisterer for ts. 

At barnet kjeder seg hos besta er jo etter alle forskningsresultater kjempesunt - alle moderne barn lider av overstimulering, ikke understimulering. 

Anonymkode: c790d...0c4

Er helt enig altså, men må jo uansett si at ei sånn bestemor ikke høres særlig trivelig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring tilsier at man ikke kan forvente noe særlig. Har nesten gitt opp min egen mor. Ellers synes jeg du er heldig hvis barnet er på overnatting annenhver måned.

Anonymkode: e60be...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Du kan ikke forvente noe. Din mor er ferdig med barn. Hun har gjort sin jobb med småbarn og er ikke forpliktet til å gjør noe. Din unge, ditt ansvar. At hun ikke typisk «bestemor» er jo kjipt, men folk er forskjellig. Mye mulig at hun vil få en bedre relasjon med barnet når hun blir eldre? At de kan gjøre mer ting sammen som turer og shopping etc. Ikke alle synes det er spennende å leke med småbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 23.04, WhisperingWind skrev:

Du kan ikke forvente noe. Din mor er ferdig med barn. Hun har gjort sin jobb med småbarn og er ikke forpliktet til å gjør noe. Din unge, ditt ansvar. At hun ikke typisk «bestemor» er jo kjipt, men folk er forskjellig. Mye mulig at hun vil få en bedre relasjon med barnet når hun blir eldre? At de kan gjøre mer ting sammen som turer og shopping etc. Ikke alle synes det er spennende å leke med småbarn.

Så man kan ikke forvente noe fra besteforeldre? Som i ingenting?

Da blir jo logikken at gamle foreldre ikke kan forvente noe som helst fra voksne barn/barnebarn heller. Ikke besøk, ingenting. Noe som ikke bare høres forferdelig trist ut, men heller ikke bærekraftig. Ikke nå, og ihvertfall ikke i fremtida. 

Jeg og mannen min hjalp mamma med masse de siste årene av livet hennes, skulle jeg overlatt alt til det offentlige hadde de siste årene hennes blitt tragiske.

Det viktigste i livet er relasjoner. Familien er den viktigste enheten vi har. I mitt hode er det en selvfølge at ALLE medlemmer hjelper og støtter hverandre, alt etter behov og mulighet. Men jeg er nok veldig gammeldags. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
4 minutter siden, Helgeline skrev:

Så man kan ikke forvente noe fra besteforeldre? Som i ingenting?

Da blir jo logikken at gamle foreldre ikke kan forvente noe som helst fra voksne barn/barnebarn heller. Ikke besøk, ingenting. Noe som ikke bare høres forferdelig trist ut, men heller ikke bærekraftig. Ikke nå, og ihvertfall ikke i fremtida. 

Jeg og mannen min hjalp mamma med masse de siste årene av livet hennes, skulle jeg overlatt alt til det offentlige hadde de siste årene hennes blitt tragiske.

Det viktigste i livet er relasjoner. Familien er den viktigste enheten vi har. I mitt hode er det en selvfølge at ALLE medlemmer hjelper og støtter hverandre, alt etter behov og mulighet. Men jeg er nok veldig gammeldags. 

Ja, sånn det faktisk. Man kan ikke forvente noe fra noen. Familie eller ei. Man kan bare håpe på at man som foreldre skaper god nok relasjon til barna sine slik at de ønsker å stille opp. For besteforeldre som ikke stiller opp så vil dere tap være å skape et sterkt bånd med barnebarn og med tiden sitter gamle og ensomme uten familie som gidder å involvere seg. Man høster som man sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens bestemødre er ikke som før i tiden. Nå er det fest og unge elskere som gjelder   :vin: 😁

Barnebarn kommer på 2. eller 3. plass.   😥

Anonymkode: 4e4b2...465

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes besteforeldre må få stille opp med det de kan/vil/orker, men synes jammen det er trist å måtte betale mormor for å sitte barnevakt. 

Anonymkode: 56a0b...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...