Gå til innhold

Hva kan man forvente av (unge) besteforeldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alene med ett barn på 9 år, og min mor er i 50-årene. Vi bor ca. 30min unna hverandre og ses 1-2 ganger i mnden. Hun har sjeldent barnet mitt på overnatting, kanskje 1 gang annenhver måned.

Når hun er på besøk her, pleier hun gjerne å overnatte. Og da ønsker barnet mitt at vi kan spille brettspill sammen, men moren min har ikke tålmodig til det. Hun blir fort irritert om barnet somler litt i spillet, så barnet mitt foreslår ikke det lenger. Hun blir fort rastløs og er veldig hjelpsom når hun er her med husarbeid osv, men ellers sitter hun mest på tlf og blir fort irritert når barnet vil fortelle noe eller snakker mye.

Når barnet er på overnatting hos henne, gjør de heller ikke noe. Det er greit nok for én natt, men noen ganger har det vært en hel helg, hvor de bare sitter på hver sin tlf/iPad, og "aktivitetene" består av å gå på butikken eller besøke en venninne av mamma.

Jeg forventer ikke fullt sirkus, men hun er forholdsvis ung og frisk, sett bort fra at hun har en sykdom som kommer og går, så det må da gå ann å finne på noe. De kan gå å bade, gå ut å spise noe god mat, sykle, stå på ski (de begge har ski), gå på kino. Hun har masse planer når helgen starter, men når barnet kommer hjem, får jeg høre at ingenting ble gjort, fordi de ble "opptatt" med andre ting, som å besøke venninner. Og det blir aldri brukt penger, men det kan jeg heller ikke forvente.

I sommerferien foreslo min mor flere ting vi skulle gjøre sammen, men ingenting ble noe av. Hun er arbeidsledig og sliter med økonomi, men hun har likevel svidd av tusenvis på å drikke seg full ett par ganger i sommer, og hadde derfor ikke råd til å gjøre noe med oss. Når hun skal passe barnet, må jeg alltid betale bensinpenger, og sørge for både middag og pålegg for at barnet skal være der.

Før slapp jeg i det minste å betale for barnepass, men dette året har jeg gjort det hver gang. Hun spør også om å få låne penger hver eneste måned, og jeg har begynt å si nei, og håper at alle andre også nekter henne, så hun kan komme asjur med økonomien og kanskje ha noe å leve for og kunne gjøre noe med oss innimellom. Hun kan aldri være med oss ut å spise, gå på kino eller bade, men hun har seg råd til andre ting hun vil.

Jeg forstår at jeg ikke kan forvente at mine venner skal bruke penger på å gjøre ting med meg og mitt barn, men min mor? Har jeg lov til å bli litt skuffet over prioriteringene hennes?

Anonymkode: b2529...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet ditt vil jo være hos henne, så da trives hn der tydeligvis. Det er det som er viktig.

En kan tydeligvis aldri vinne her inne uansett hvordan en er som besteforeldre. Hun er den hun er, og så lenge barnet ditt er glad i henne og vil tilbringe døgn og helger der, så sett pris på det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er flink til å finne på ting med min eldste sønn og han har vært masse der, og vi er ofte sammen alle sammen på hytta. Etterhvert tipper jeg hun blir flink til å finne på ting med min yngste også 😊 jeg hadde helt klart blitt skuffa, jeg er av den som syntes det er veldig dårlig gjort å avlyse planer i eningen, og som du sier så har hun mange planer bare ikke interesse av å gjennomføre de. Det koster ikke stort å dra på blåbærtur, og det er ikke fryktelig dyrt å ta med seg barnebarnet i bassenget en gang i blant. En ting om hun aldri hadde sagt noe, men ikke skru opp forventningen for så ikke å gjennomføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen

En bestemor som ikke kan spille brettspill uten å bli irritert fordi barnet somler 🤔 hun høres jo veldig trivelig ut.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som synes at det er tragisk å forlange betaling for å være «barnevakt» for sitt 9-årige barnebarn? 

Jeg har ikke barnebarn enda, men hadde skjemtes hvis jeg hadde stelt meg slik at jeg hadde måttet ta betalt for å ha barnebarn hos meg en natt... for ikke å snakke om å låne penger av barna 😳

Det at hun ikke finner på så mye reagerer jeg ikke stort på; det kan godt hende de har det kjekt sammen selv om de sitter med hver sin iPad 😂

Men det er dårlig å planlegge masse som man ikke greier å gjennomføre, da er det bedre å ikke ha så mange planer.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Solkremen skrev:

En bestemor som ikke kan spille brettspill uten å bli irritert fordi barnet somler 🤔 hun høres jo veldig trivelig ut.. 

 

Jeg må jobbe skikkelig med meg selv for å ikke eksplodere når jeg spiller med barn som somler.. inkl mine egne.

Og vokste opp med en bestemor som ble dritsur om hun ble slått ut eller ikke fikk seksere når vi spilte ludo 😄 var kjempeglad i henne likevel.

Anonymkode: 0048b...aa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes nå at det var langt ifra sjelden å ha barnet på overnatting annenhver måned. Det er mye mer enn vi har. Så der synes jeg du er urimelig.

Anonymkode: 0048b...aa3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når foreldrene mine passer barna gjør de heller ikke så mye «barneaktiviteter», men barna elsker å være der.

de går på kafé, baker av og til og en sjelden gang en tur å leker i barnehagen. Som regel ser barna film, tegner eller spiller på ipad. Men de elsker det og får koblet ut. Vi er strenge på skjerm hjemme:) ganske sikker på at foreldrene mine ikke ser på barnefilmer sammen med de. Men de og eldste på 9 ser feks skal vi danse sammen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at forventningene er der ettersom det i vårt samfunn ofte er slik at besteforeldre tar på seg en stor rolle i barnebarnas liv. Min mening er dog at dette slettes ikke er noe man kan forvente - besteforeldrene er ferdige med barn, de har gjort alt det der og det er ikke sikkert de er så gira på en ny runde. De vil kanskje knyttes mer til barna etterhvert som de blir større? Jeg synes ikke at man skal forvente verken barnepass eller X antall aktiviteter eller pengebruk, men heller ta det som en bonus de gangene det skjer. 

Du må huske at vi kan aldri endre andre mennesker, vi kan kun endre vårt eget reaksjonsmønster. 

Anonymkode: 95555...ab9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må jobbe skikkelig med meg selv for å ikke eksplodere når jeg spiller med barn som somler.. inkl mine egne.

Og vokste opp med en bestemor som ble dritsur om hun ble slått ut eller ikke fikk seksere når vi spilte ludo 😄 var kjempeglad i henne likevel.

Anonymkode: 0048b...aa3

😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne sykdommen hennes prege henne mer enn hun vil innrømme?

Anonymkode: 4a626...77b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene med ett barn på 9 år, og min mor er i 50-årene. Vi bor ca. 30min unna hverandre og ses 1-2 ganger i mnden. Hun har sjeldent barnet mitt på overnatting, kanskje 1 gang annenhver måned.

Når hun er på besøk her, pleier hun gjerne å overnatte. Og da ønsker barnet mitt at vi kan spille brettspill sammen, men moren min har ikke tålmodig til det. Hun blir fort irritert om barnet somler litt i spillet, så barnet mitt foreslår ikke det lenger. Hun blir fort rastløs og er veldig hjelpsom når hun er her med husarbeid osv, men ellers sitter hun mest på tlf og blir fort irritert når barnet vil fortelle noe eller snakker mye.

Når barnet er på overnatting hos henne, gjør de heller ikke noe. Det er greit nok for én natt, men noen ganger har det vært en hel helg, hvor de bare sitter på hver sin tlf/iPad, og "aktivitetene" består av å gå på butikken eller besøke en venninne av mamma.

Jeg forventer ikke fullt sirkus, men hun er forholdsvis ung og frisk, sett bort fra at hun har en sykdom som kommer og går, så det må da gå ann å finne på noe. De kan gå å bade, gå ut å spise noe god mat, sykle, stå på ski (de begge har ski), gå på kino. Hun har masse planer når helgen starter, men når barnet kommer hjem, får jeg høre at ingenting ble gjort, fordi de ble "opptatt" med andre ting, som å besøke venninner. Og det blir aldri brukt penger, men det kan jeg heller ikke forvente.

I sommerferien foreslo min mor flere ting vi skulle gjøre sammen, men ingenting ble noe av. Hun er arbeidsledig og sliter med økonomi, men hun har likevel svidd av tusenvis på å drikke seg full ett par ganger i sommer, og hadde derfor ikke råd til å gjøre noe med oss. Når hun skal passe barnet, må jeg alltid betale bensinpenger, og sørge for både middag og pålegg for at barnet skal være der.

Før slapp jeg i det minste å betale for barnepass, men dette året har jeg gjort det hver gang. Hun spør også om å få låne penger hver eneste måned, og jeg har begynt å si nei, og håper at alle andre også nekter henne, så hun kan komme asjur med økonomien og kanskje ha noe å leve for og kunne gjøre noe med oss innimellom. Hun kan aldri være med oss ut å spise, gå på kino eller bade, men hun har seg råd til andre ting hun vil.

Jeg forstår at jeg ikke kan forvente at mine venner skal bruke penger på å gjøre ting med meg og mitt barn, men min mor? Har jeg lov til å bli litt skuffet over prioriteringene hennes?

Anonymkode: b2529...39c

Jeg skjønner godt at du er skuffet.

Jeg forventer i grunnen to ting av besteforeldrene til mine barn:

1) Jeg forventer at de skal være interessert i barnebarna sine som mennesker. Og det er de. Besteforeldre på begge sider møter barnebarna sine jevnlig. Ikke fordi jeg trenger barnevakt eller av pliktfølelse, men fordi de er glade i å være sammen med dem. De bor i nærheten, og noen ganger kommer de innom i en halvtime på vei til noe annet, noen ganger blir de i flere timer, noen ganger tar de med barna ut på noe (skogstur, museum), en gang i blant overnatter barna.

Hva barn og besteforeldre gjør sammen synes jeg ikke er det viktigste. Ikke å bruke penger heller. Det viktigste er tid sammen. Det ene besteforeldreparet er glade i å finne på ting ute. Det andre besteforeldreparet er veldig hjemmekjære. Barna liker begge deler like godt. Det ene barnet kan si: "Åååå, nå vil jeg til bestemor og bestefar snart. Og der skal vi ikke gjøre noe annet enn å kose oss og slappe av".

2) Jeg forventer at de forsøker å hjelpe hvis det er krise en sjelden gang. Merk "forsøker" - det er jo ikke alltid mulig. Men det gjør de. Det er alltid lett å ringe å si "Jeg MÅ jobbe sent tirsdag neste uke, har dere mulighet til å være hos oss noen timer?".

Jeg er veldig, veldig heldig. Og det er en glede å se hvilke bånd barna har til besteforeldrene sine. Når faren min sitter og ler i sofaen sammen med ungene blir jeg varm om hjertet.

Med andre ord: Jeg forstår godt at du er skuffet. En gjennomgående undertone i innlegget ditt (du får korrigere hvis jeg misforstår) er at du opplever at din mor ikke egentlig er så opptatt av barnebarnet sitt. Hun holder på med sitt når hun er sammen med barnebarnet. Hun tilpasser ikke aktivitetene selv om barnet er på besøk. Og når du må betale for barnepass til din egen mor forsterker det jo en følelse av dette ikke er noe lystbetont for henne. Det hadde jeg tatt meg veldig nær av.

Men om jeg skal være ærlig høres det jo ut som om moren din har en del problemer. Å bruke tusenvis på fyll i en alder av femti når man er arbeidsledig, er stusslig. Det er også stusslig at hun ikke har nok mat i huset, fordi hun ikke evner å prioritere. 

Jeg tror ikke du får forandret dette. Du kan jo si hvordan du opplever det og se om hun våkner opp, men jeg har mine tvil. Hun høres så fastlåst ut, ut fra det du skriver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke rett til å forvente noen ting av disse. Det er du som er moren og barna er ditt ansvar.

Anonymkode: 2d3f4...6f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forventer ingenting av andre når det kommer til mine barn. Jeg elsker at de blir prioritert og ser på det som en heldig ressurs, men jeg forventer ingenting. 

 

Min mor er svært deltagende i livet til meg og mine barn, men har ikke 9-åringen på overnatting i nærheten så mye som annenhver måned. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Helgeline skrev:

Er det bare meg som synes at det er tragisk å forlange betaling for å være «barnevakt» for sitt 9-årige barnebarn? 

Jeg har ikke barnebarn enda, men hadde skjemtes hvis jeg hadde stelt meg slik at jeg hadde måttet ta betalt for å ha barnebarn hos meg en natt... for ikke å snakke om å låne penger av barna 😳

Det at hun ikke finner på så mye reagerer jeg ikke stort på; det kan godt hende de har det kjekt sammen selv om de sitter med hver sin iPad 😂

Men det er dårlig å planlegge masse som man ikke greier å gjennomføre, da er det bedre å ikke ha så mange planer.

Dette er bare sladder. Det viktige her er at barnet vil være hos henne. Hvordan livssituasjonen hennes er forøvrig har vi ingenting med. Hva du skammer deg over er uvesentlig. Syns det er så dårlig med tråder som kun vil ha fram sladrementaliteten i folk. Det fins ikke konstruktivt. Det er besteforeldre som sliter med mye, og vi skal vel ikke sitte her å dømme dem. Det viktige er om barnebarna kan være med dem iblant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres dessverre verken ut som en god mor eller bestemor. Sånn er det bare, det har ingenting med alderen hennes å gjøre, eller hvordan andre har det eller hva andre forventer. 

Du kan dessverre ikke forvente deg mye hjelp og støtte fra henne, og hun kommer neppe til å forandre seg. 

Det var mye negativt: passiviteten og den dårlige økonomien verst. Har du ikke andre som kan være barnevakt og selskap for dere? Far, tanter, onkler, noen? Det gir ingen mening i at du skal betale henne bensinpenger og matpenger, for å tilbringe tid med eget barnebarn. 

Jeg ville forsøkt å omgås andre folk, og henne mindre, ikke ønsket mer. 

Anonymkode: ed8a3...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Man har ikke rett til å forvente noen ting av disse. Det er du som er moren og barna er ditt ansvar.

Anonymkode: 2d3f4...6f6

Enig. Hun har gjort sitt i livet og kan leve slik hun vil. Det er du som valgte å få barna, så barna dine er ditt ansvar 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun høres dessverre verken ut som en god mor eller bestemor. Sånn er det bare, det har ingenting med alderen hennes å gjøre, eller hvordan andre har det eller hva andre forventer. 

Du kan dessverre ikke forvente deg mye hjelp og støtte fra henne, og hun kommer neppe til å forandre seg. 

Det var mye negativt: passiviteten og den dårlige økonomien verst. Har du ikke andre som kan være barnevakt og selskap for dere? Far, tanter, onkler, noen? Det gir ingen mening i at du skal betale henne bensinpenger og matpenger, for å tilbringe tid med eget barnebarn. 

Jeg ville forsøkt å omgås andre folk, og henne mindre, ikke ønsket mer. 

Anonymkode: ed8a3...26d

Gode tips her. Drit i mora di om hun ikke gidd å stille opp. Håper du får samme behandling fra dine barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så forundret over alle som forventer alt mulig fra barnas besteforeldre. Har man barn så er det jo ens eget ansvar. Får man hjelp fra besteforeldre, så hurra. Men man kan jo ikke forvente noe. Mine barn har aldri overnattet hos min mor. Hun er heller ikke typen som tar dem med i lekeparker, svømming osv Men de har et kjempegodt forhold likevel. Koser seg sammen i hagen feks barna hopper på trampolinen mens hun sitter i en stol og ser på. De elsker henne og hun dem. Jeg kan ikke forlange mer.

Anonymkode: 0b5cf...e1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Solkremen skrev:

En bestemor som ikke kan spille brettspill uten å bli irritert fordi barnet somler 🤔 hun høres jo veldig trivelig ut.. 

 

Bestemoren min fusker som en full sjømann og blir sint når vi tar henne på fersken. 

Men tingen er - barn er glad i de besteforeldrene de har, fordi de vet faktisk ikke at andre barn har artigere besteforeldre. Akkurat som barn er glad i de foreldrene de har, og kun som godt voksen oppdager at ingenting var på stell. Så lenge barnet vil til bestemor er derfor dette et problem som kun eksisterer for ts. 

At barnet kjeder seg hos besta er jo etter alle forskningsresultater kjempesunt - alle moderne barn lider av overstimulering, ikke understimulering. 

Anonymkode: c790d...0c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...