Gå til innhold

Drikker menn som jobber offshore mer enn andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært i kontakt med to menn som jobber offshore og begynt å snappe med dem. Felles for dem begge at det er mye snapper med alkohol involvert.. det er hver dag en øl på kvelden og flere ganger i uka med sterkere saker til. Jeg begynner bare å lute???

Anonymkode: 248f3...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å si det sånn: det er mange narkisser og alkisser som søker seg til offshore jobber fordi det krever null utdannelse, gir mye penger og MYE fri til å bruke pengene på drugs, reiser og alkohol. Du kan si det sånn: offshore-jobber er perfekt designet for misbrukere som vil brødfø seg selv og misbruket sitt på en lovlig måte og for dem av dem som har selvkontroll nok til å holde seg unna hva enn de er avhengig av de ukene de jobber. 

Så JA: det er lite overraskende at du dumpet over 2 av den fuktige typen blant dem gjengen, ettersom misbrukere er overrepresentert i offshore-jobber. 

Anonymkode: f3ff9...d96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn: det er mange narkisser og alkisser som søker seg til offshore jobber fordi det krever null utdannelse, gir mye penger og MYE fri til å bruke pengene på drugs, reiser og alkohol. Du kan si det sånn: offshore-jobber er perfekt designet for misbrukere som vil brødfø seg selv og misbruket sitt på en lovlig måte og for dem av dem som har selvkontroll nok til å holde seg unna hva enn de er avhengig av de ukene de jobber. 

Så JA: det er lite overraskende at du dumpet over 2 av den fuktige typen blant dem gjengen, ettersom misbrukere er overrepresentert i offshore-jobber. 

Anonymkode: f3ff9...d96

Nei. Har en kjæreste som jobber offshore og han har et moderat alkoinntak. 

Menn innenfor forvaltning derimot har jeg dårlig erfaring med! Altså jobber med flexitid og hjemmekontor.. 

Anonymkode: 5a23a...c2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn: det er mange narkisser og alkisser som søker seg til offshore jobber fordi det krever null utdannelse, gir mye penger og MYE fri til å bruke pengene på drugs, reiser og alkohol. Du kan si det sånn: offshore-jobber er perfekt designet for misbrukere som vil brødfø seg selv og misbruket sitt på en lovlig måte og for dem av dem som har selvkontroll nok til å holde seg unna hva enn de er avhengig av de ukene de jobber. 

Så JA: det er lite overraskende at du dumpet over 2 av den fuktige typen blant dem gjengen, ettersom misbrukere er overrepresentert i offshore-jobber. 

Anonymkode: f3ff9...d96

FØR trengte man ikke utdanning, NÅ gjør man det!

Har selv en mann som har jobbet offshore i over 25 år. Før kunne de drikke og feste når de var i land, altså på jobb med skipet til kai. Nå er det nulltoleranse ved alkohol-/rusbruk! Har vel vært det 10-15 år. Det er ofte random testing før de går ombord. Uansett om det er rigg eller båt.

Når de har fritur derimot, de har jo fri ca annenhver måned, så gjør de jo hva de vil. De yngre fester vel og kanskje reiser litt. De eldre har jo familie og hus, og dermed diverse å følge opp når de har fri.

 

Anonymkode: 8c103...153

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn: det er mange narkisser og alkisser som søker seg til offshore jobber fordi det krever null utdannelse, gir mye penger og MYE fri til å bruke pengene på drugs, reiser og alkohol. Du kan si det sånn: offshore-jobber er perfekt designet for misbrukere som vil brødfø seg selv og misbruket sitt på en lovlig måte og for dem av dem som har selvkontroll nok til å holde seg unna hva enn de er avhengig av de ukene de jobber. 

Så JA: det er lite overraskende at du dumpet over 2 av den fuktige typen blant dem gjengen, ettersom misbrukere er overrepresentert i offshore-jobber. 

Anonymkode: f3ff9...d96

Hvor er kilden til dette?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har mye penger og mye fritid. Den tida går mange av de på fylla. Spesielt de som er ungkarer. Dette er vel en kjennsgjerning. 

Anonymkode: f2722...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De har mye penger og mye fritid. Den tida går mange av de på fylla. Spesielt de som er ungkarer. Dette er vel en kjennsgjerning. 

Anonymkode: f2722...528

 Så kilden er «Dette er vel en kjennsgjerning»?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her finner dere yrkesgruppene som drikker mest i jobbsammenheng, og litt lenger ned på siden; hvilke yrkesgrupper drikker mest utenfor arbeidstiden.

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/70pGwv/Disse-yrkesgruppene-drikker-mest-pa-jobb

Anonymkode: 8c103...153

Hm. Takk. Så denne kilden sier jo at det er andre yrkesgrupper som drikker mer, både på og utenfor jobb. 

Så hvorfor er det en kjennsgjerning at sjøfolk og offshore oljearbeidere drikker mer enn andre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fjollefyr skrev:

Hm. Takk. Så denne kilden sier jo at det er andre yrkesgrupper som drikker mer, både på og utenfor jobb. 

Så hvorfor er det en kjennsgjerning at sjøfolk og offshore oljearbeidere drikker mer enn andre?

Hvor denne "kjensgjerningen" kommer fra vet jeg ikke, at noen sier det er en kjensgjerning gjør det jo ikke til fakta... Det vitner i beste fall om en påståelig type som vil ha rett 🤪

(Det var ikke jeg som sa det. Sjekk ab.kodene 😉)

Anonymkode: 8c103...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FØR trengte man ikke utdanning, NÅ gjør man det!

Har selv en mann som har jobbet offshore i over 25 år. Før kunne de drikke og feste når de var i land, altså på jobb med skipet til kai. Nå er det nulltoleranse ved alkohol-/rusbruk! Har vel vært det 10-15 år. Det er ofte random testing før de går ombord. Uansett om det er rigg eller båt.

Når de har fritur derimot, de har jo fri ca annenhver måned, så gjør de jo hva de vil. De yngre fester vel og kanskje reiser litt. De eldre har jo familie og hus, og dermed diverse å følge opp når de har fri.

 

Anonymkode: 8c103...153

Man kan få jobb med bare sikkerhetskurs:laugh: Det er seriøst ikke en utdanning. 

Anonymkode: f3ff9...d96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor denne "kjensgjerningen" kommer fra vet jeg ikke, at noen sier det er en kjensgjerning gjør det jo ikke til fakta... Det vitner i beste fall om en påståelig type som vil ha rett 🤪

(Det var ikke jeg som sa det. Sjekk ab.kodene 😉)

Anonymkode: 8c103...153

Hihihi.. nei. Du legger ut bevis på at kjennsgjerningen er tull. Spørsmålet mitt går til de som mener det er en kjennsgjerning. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FØR trengte man ikke utdanning, NÅ gjør man det!

Har selv en mann som har jobbet offshore i over 25 år. Før kunne de drikke og feste når de var i land, altså på jobb med skipet til kai. Nå er det nulltoleranse ved alkohol-/rusbruk! Har vel vært det 10-15 år. Det er ofte random testing før de går ombord. Uansett om det er rigg eller båt.

Når de har fritur derimot, de har jo fri ca annenhver måned, så gjør de jo hva de vil. De yngre fester vel og kanskje reiser litt. De eldre har jo familie og hus, og dermed diverse å følge opp når de har fri.

 

Anonymkode: 8c103...153

Ts jeg har fått snap fra en platform der de hadde øl skap der en slapp på penger som når man kjøper brus fra sånne automater

Anonymkode: 248f3...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her finner dere yrkesgruppene som drikker mest i jobbsammenheng, og litt lenger ned på siden; hvilke yrkesgrupper drikker mest utenfor arbeidstiden.

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/70pGwv/Disse-yrkesgruppene-drikker-mest-pa-jobb

Anonymkode: 8c103...153

Men dette er jobbrelatert drikking utenfor arbeidstid, altså typisk lønningspils, julebord også videre. Folk som jobber offshore bor ofte geografisk spredt og drikker nok ikke særlig mye jobbrelatert sammenlignet med yrker hvor man bor i nærheten av arbeidsplassen. 

Selv jobber jeg offshore og har tidligere vært tilitsvalgt, så har ofte vært involvert i saker der det har vært mistanke om rusmisbruk. Og jeg ser helt klart en sammenheng mellom det å jobbe offshore og overdrevet alkoholinntak. 

Dette gjelder dog langt ifra alle og de færreste har rusproblemer når de starter i jobben. Siden det er nulltoleranse for alkohol ombord så er ikke en oljeplattform det typiske stedet der drankere søker seg til. Ser dog at en del kan få problemer med å skille mellom hverdag og fest når de er hjemme.

Opp til fire uker fri med jevne mellomrom krever relativt stor selvdisiplin. Noen kan lett havne i et mønster hvor hver dag blir en fest og at man alt for lett finner anledninger og unnskyldninger til å drikke. Disse personene klarer ofte å skjule rusmisbruket en god stund fordi de alltid blir «avruset» på tvang når de kommer tilbake på jobb. 

Men igjen så finnes det de som sklir litt ut, men som likevel klarer å hente seg inn og endre vaner uten at alkohol/rus har rukket å bli et stort problem, og ikke minst så har man mange som holder lenge i denne type jobb uten at rus er i nærheten av å bli et problem også. :) 

Anonymkode: 264d6...278

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fjollefyr said:

Hm. Takk. Så denne kilden sier jo at det er andre yrkesgrupper som drikker mer, både på og utenfor jobb. 

Så hvorfor er det en kjennsgjerning at sjøfolk og offshore oljearbeidere drikker mer enn andre?

Tidene har sikkert forandret og i dag er det stort fokus på HMS osv, men før var det mange sjømenn som hadde et høyt alkoholforbruk og når båtene la i havn diverse steder så var det kvinnfolk og børst som gjaldt. Mange drakk vel for å overleve tøffe tak på sjøen og mange av dem var veldig unge.

Anonymkode: feb3e...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tidene har sikkert forandret og i dag er det stort fokus på HMS osv, men før var det mange sjømenn som hadde et høyt alkoholforbruk og når båtene la i havn diverse steder så var det kvinnfolk og børst som gjaldt. Mange drakk vel for å overleve tøffe tak på sjøen og mange av dem var veldig unge.

Anonymkode: feb3e...060

Jeg har selv vært sjømann, og det du beskriver er tilstander som var vanlig lenge før min tid. (Jeg er ca 50). Det festes og drikkes, med opptil 5 uker fri så blir det fullt mulig å gjøre. Men øl automater på plattform? Det er rent oppspinn at dette finnes på norske offshore installasjoner. En slik snap er garantert ikke fra en plattform på norsk sokkel. Den kjennsgjerning om at sjøfolk er mer rusavhengig enn andre kan komme av hva som var mer utbredt på 40~50~60 tallet. Nå er det helt andre tilstander. Ja, det finnes rusavhengige offshore arbeidere, ja det finnes rusavhengige sykepleiere, men derifra til å si at det er vanlig og svært utbredt i de to yrkesgrupper er ikke riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjæresten jobber offshore. Drikker sjelden. På plattforma er det ikke tillat å drikke alkohol, er så strenge regler at medisiner t.o.m må klareres og gjennom sikkerhetskontroll. Ikke nesespray en gang kan de ha med uten å føre det opp. 

Anonymkode: 36fdb...7ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det mye mer drikking enn nå, spesielt med folk som jobbet turnus. Både i anleggbransjen og offshore.

Er mye mindre nå. Ute på plattform er det strengt som faen, noen har det så strengt at om du har promille når du møter mister du turen din. Må betale for den som må stå ekstra.

Anonymkode: ef659...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner 3 stykker som jobber offshore, de har alle et alkoholproblem, de er en fast gjeng som møtes til mye fest i friperiodene sine, og holder det gående sånn. Trist. 

Anonymkode: 80b45...8e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner/har kjent en del offshore-arbeidere (er fra oljebyen), og det er jo selvsagt forskjell på dem som det er på alle folk.

Når det er sagt så har jeg sett mer enn nok av de som drikker MYE. De har plutselig fri lenge og mange penger å blåse, er man glad i alkohol (og/eller drugs) så er det jo fritt frem i uker av gangen. Imens vi andre 9 til 5-slitere har helt andre hverdagsrutiner. Så jeg har sett mange av dem som drar ut på byen så fort de lander og blir der til de skal på rigg igjen. Og de som reiser masse når de har fri, de er jo på "ferie" ørten ganger i året, og på ferie så er det ofte mer drikking blant de av oss som er glade i det.

Når det er sagt så drikkes det også mye i min bransje som er mediebransjen, veldig mye jobbrelatert festing der, det er faktisk ofte regelrett drikkepress. I tillegg kjenner jeg også en del dopskaller og borderline alkoholikere fra restaurant- og utelivsbransjen.

Ikke dermed sagt at alle i disse yrkene er like, må understreke det! Men det er vel ikke til å stikke under en stol at noen yrkesgrupper i snitt har høyere alkoholkonsum enn andre, av mer eller mindre naturlige årsaker. Jeg har inntrykk av (imidlertid ikke kilder på) at offshore er en av disse.

Anonymkode: 90b39...7fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...