Gå til innhold

Oppkjøring snart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Holdt på i 3 år (ikke sammenhengende, til mitt forsvar) strøk fire ganger, bestod i mai. Kunne ikke tro det, ingen er så nervøs som meg men det som hjalp var å snakke til meg selv mens jeg kjørte. Feks her kommer rundkjøring, her må jeg sakke ned osv. Trodde jeg aldri skulle bestå. Du må også tenke at stryker du så gjør det faen meg ingenting, man blir så oppslukt og opptatt av det at man glemmer seg selv litt🤯 men tro meg, består jeg så består du, garantert. 

Anonymkode: e0f70...907

Tusen takk, det hjelper veldig å høre fra noen som kanskje var akkurat i den situasjonen som jeg er i nå. Prøver å tenke akkurat det du sier, at hvis jeg stryker så gjør det ingenting, da tar jeg bare en ukes pause fra kjøringen (for å ikke få kjøringen HELT opp i halsen) og så prøver jeg igjen med nye kjøretimer og øvelseskjøring. Pengene kommer når lappen er i boks og jeg har fått jobb :)

Snakket du høyt til deg selv mens du kjørte, sånn at sensor hørte det, eller bare inni deg? Synes det høres lurt ut, jeg pleier å snakke til meg selv når jeg er ute og kjører med pappa. Er bare redd jeg skal plutselig si noe som viser for mye usikkerhet. 

Anonymkode: 72927...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

I militæret trener de på handlinger til de sitter så godt at de utføres i riktig rekkefølge og til riktig tid selv om man blir skutt. Det vil si at handlingene er så automatisert at selv om man blir truffet av flere skudd klarer man å utføre dem riktig.

En oppkjøring vil aldri føre til samme adrenalinrespons som å se at kompisen blir skutt før man selv deiser i bakken etter å ha blitt truffet av flere skudd. 

Øv mer, drit i oppkjøring nå, bruk pengene på flere kjøretimer. Ta oppkjøringen når du er trygg.

Og bytt lærer, læreren er sikkert innkompetent hvis du har strøket tre ganger.

Det er for sent å avbestille oppkjøring nå, men jeg følte meg klar i går, fått litt kalde føtter i dag. Men det er bare nervøsiteten min. Har byttet til ny lærer nå og han er nok mye bedre enn forrige

Anonymkode: 72927...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt vil jeg si at dersom din trafikklærer sier du er flink nok til å bestå en førerprøve og har gitt deg lov til å bestille oppkjøring så må du stole på det. Jeg jobber selv som trafikklærer på trafikkskole og ville selv aldri sendt en elev til oppkjøring dersom jeg ikke mente eleven var klar for det. At noen over skriver at du ikke er flink nok er antagelig feil, problemet er at du ikke fikk vist det på selve førerprøven sist. ALLE gjør feil i trafikken, selv de aller aller flinkeste elevene kan klare å stryke på en førerprøve. 

At du er nervøs er helt normalt. Desverre er ofte elever sin egen verste fiende på oppkjøring. Nervøsiteten tar ofte over og kan ødlegge ganske mye. Her har jeg ikke flere råd enn de som allerede er kommet.

Veldig ofte ser man at en elev ødelegger for seg selv på en førerprøve. De gjør en feil og lar dette gå ut over resten av prøven. Sensor skal se på helheten av prøven, det vil si at det skal være mulig å gjøre feil i større og mindre grad å likevell få en bestått prøve. Mitt råd til deg er derfor: oppdager du at du gjør en feil så legg det bak deg og fokuser på resten av prøven. Dersom du for eksempel skulle bryte en vikeplikt vil du antagelig få mange muligheter til å vise at du faktisk kan reglene resten av prøven. 

Kort oppsummert: glem feil som er gjort og fokuser på resten av prøven. 

Anonymkode: 406d3...9da

Tusen takk for dette innlegget! Det skal jeg ta med meg. 

Anonymkode: 72927...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle gubber, -og EDB... PRØVER Å ¨Kopiere meg sjøl¨ ...

Kopiert fra annen post:

Noen tips: Sitt riktig i bilen; (Når du sitter komfortabelt inntil ryggstøtte) Ratt: håndledd på toppen av rattet hvis du stekker ut armene, og legger de på toppen av rattet, -ta så grep "Klokka ti på to" (ofte mulig å justere ratt ut/inn) God kontakt med pedaler, uten og overdrive, bruk litt tid til å justere avstand ratt / pedaler, -vinkel rygg, så du har god kontakt med bilen, og sitter i en komfortabel stilling.

Se  l a n g t  fremover! -Dette kjøper deg tid inn i situasjoner... Gjør unna arbeidsoppgaver tidlig.

Eksempel: Du nærmer deg en rundkjøring... Siden du ser langt frem, oppdager du den tidlig. Du har god tid til å bytte fil, -Edit... Blinklys på...

om du trenger det, -god tid til å klarere blindsone, Gire ned tidlig. Fartsavpasning inn mot situasjoner er jo selvfølgelig også med på å redusere arbeidsbelastning / "stress". Siden de "jobbene" er gjort, og du ligger i riktig fil, riktig gir og justerer farten inn,

Kan du rolig konsentrere deg om selve rundkjøringen... Du har kontroll... Da ser du etter luke i trafikken... Gire ned mer ..?

Må du stoppe ..? Gir da ned i første, så du er klar når du skal sette fart igjen, Du har kontroll, og kan planlegge bruk av blinklys...

Det handler om å ligge i forkant... Da har du ingen grunn til å stresse ! Se langt fremmover, gjør unna arbeidsoppgavene tidlig,

Fartsavpassning. -Selvfølgelig utvilt, og i grei form. ( God frokost etter en god natt`s søvn.) Detta går bra !

Senk skuldra, går bra.

A.(CAVE:Fnatt)

Endret søndag, 11:52 av Sliten&kjørt51

...

( Skal utvikle en teknikk så jeg kan hoppe på tunga mi... Tips ? )

Og: G R A T U L E R E R  !

A.CAVE:Fnatt)

Endret November 15 av Sliten&kjørt51

 

Som du sier selv, -nå vet du hva som venter. Blir en smule enklere da !

Og med innstililnga du har, -tror jeg virkelig du "Spiser" den neste gang 🙂

Om noe jeg kan hjelpe med, gi lyd ! Spørsmål: Fyr løs...

 

A.(CAVE:Fnatt)

Endret lørdag, 15:16 av Sliten&kjørt51

a.

Endret av Sliten&kjørt52
NB. IKKE Kjørelærer, -men kjørt litt bil... a.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg var så nervøs at jeg grein foran både sensor og kjørelærer, men besto! 😉😁 

Lappen endelig i boks! 🚗

Anonymkode: 72927...cb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg var så nervøs at jeg grein foran både sensor og kjørelærer, men besto! 😉😁 

Lappen endelig i boks! 🚗

Anonymkode: 72927...cb6

Gratulerer så mye og kjør pent! 🚘

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lappen endelig i boks! 🚗

GRATTIS... :tommelopp:

Bilkjøring er noe som tar år å bli god på, sier en gammal gubbe...

Kos deg med lappen.   :reise:      -Kjøre litt pent i starten... 

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, nå må du ha lykke til med resten av de 2 årene med prøvetid. God nok til å øvelseskjøre alene, bra jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 20.20, Veslefrikk skrev:

Gratulerer så mye og kjør pent! 🚘

 

På 15.8.2019 den 20.22, Sliten&kjørt52 skrev:

GRATTIS... :tommelopp:

Bilkjøring er noe som tar år å bli god på, sier en gammal gubbe...

Kos deg med lappen.   :reise:      -Kjøre litt pent i starten... 

a.

Tusen takk! Jeg er nok av den mer forsiktige typen, så kjører ikke akkurat aggressivt 😊

Anonymkode: 72927...cb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2019 den 21.31, GjestSiden2006 skrev:

Gratulerer, nå må du ha lykke til med resten av de 2 årene med prøvetid. God nok til å øvelseskjøre alene, bra jobbet.

Takk! Tror nok ikke jeg kommer til å tenke noe på det med prøvetid, jeg har lappen nå og vet at jeg blir en enda bedre sjåfør med mer erfaring, men ikke noe jeg stresser over akkurat. Deilig å være ferdig med stresset med å få lappen, nå skal jeg nyte at jeg har fått den ;)

Anonymkode: 72927...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den som eventuelt måtte lure så er jeg nok blant de som følger trafikkregler ganske nøye, og er opptatt av aktsomhetskravet, så ingen fare her i gården. 

Anonymkode: 72927...cb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...