Gå til innhold

Oppkjøring snart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal ha oppkjøring snart og er redd for å føkke det opp enda en gang til pga nervøsitet, har strøket 3 ganger nå. Har blitt fortalt av flere ganske lenge nå at jeg er god til å kjøre bil, og kjørelærer sier at jeg er klar for oppkjøring, men dessverre er det nervene som ødelegger sånn at jeg ikke klarer å handle slik jeg pleier... Og det som gir meg nervene er at hvis jeg stryker så må jeg vente i 4 lange uker til, betale mye penger i ny oppkjøring og flere kjøretimer, og ikke kunne søke på jobber jeg ønsker som en må bruke bil for å ha. Ventetiden er det verste, hadde jeg kunnet ta ny oppkjøring en uke senere hadde det ikke gjort så mye selv om det hadde blitt dyrt.

Noen som har noen tips? 

Anonymkode: 72927...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan konsentrer du best? Litt prat med sensoren? Ha de stilt? Litt radio? 

Selv grudde jeg meg enormt mye. For meg fungerte det best med litt prat. Men ikke for mye for da mister jeg fokus. Jeg prøvde å tenke at sensoren var en jeg skulle kjøre hjem. Fokuserte på jeg skulle kjøre so fint så jeg kunne. Å plutselig bestod jeg. Det beste du kan gjøre er å prøve å halde roen, kjøre med foreldrene eller noen andre før og ikke «øse» det sann opp. 

Masse lykke til!! Håper utrolig mye at du består denne gangen. Det fortener du 🙂

Anonymkode: 37614...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress med oppkjøring. Ta det når du føler deg trygg selv. Øve kjøring privat og pugg regler skilt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha jobb med bil? Tror det kan bli vanskelig som helt grønn sjåfør uansett mtp forsikring hos arbeidsgiver.

Endret av 334
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, 334 skrev:

Hvorfor skal du ha jobb med bil? Tror det kan bli vanskelig som helt grønn sjåfør uansett mtp forsikring hos arbeidsgiver.

Nei det er ikke noe problem hos arbeidsgiver i det hele tatt. Vil ikke skrive her hvorfor, det finnes ikke så mange personer i akkurat min situasjon som ønsker seg akkurat en sånn jobb akkurat nå. Det er ikke en jobb "alle" har for å si det sånn, og ønsker ikke å utlevere meg selv her. 

Anonymkode: 72927...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*vil ikke skrive her hvorfor jeg skal ha jobb med bil, mente jeg. 

Anonymkode: 72927...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan konsentrer du best? Litt prat med sensoren? Ha de stilt? Litt radio? 

Selv grudde jeg meg enormt mye. For meg fungerte det best med litt prat. Men ikke for mye for da mister jeg fokus. Jeg prøvde å tenke at sensoren var en jeg skulle kjøre hjem. Fokuserte på jeg skulle kjøre so fint så jeg kunne. Å plutselig bestod jeg. Det beste du kan gjøre er å prøve å halde roen, kjøre med foreldrene eller noen andre før og ikke «øse» det sann opp. 

Masse lykke til!! Håper utrolig mye at du består denne gangen. Det fortener du 🙂

Anonymkode: 37614...3b8

Tusen takk for tips. Jeg trenger å prøve å slappe av. Men må finne ut i dag om jeg tror jeg klarer å bevare roen, da må jeg flytte oppkjøringstimen til senere. Har time i slutten av uka. Skulle ønske jeg klarte å unngå psykiske barrierer...

Anonymkode: 72927...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier visst ikke å formulere meg heller, mente at jeg må flytte timen hvis jeg ikke tror jeg kommer til å bevare roen. Var ganske rolig på forrige oppkjøring, men sjokket med at jeg strøk sist har nærmest ført til psykiatritilstander for meg. 

Anonymkode: 72927...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, 334 skrev:

Tror det kan bli vanskelig som helt grønn sjåfør uansett mtp forsikring hos arbeidsgiver.

Hvorfor tror du det?😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sjokket med at jeg strøk sist har nærmest ført til psykiatritilstander for meg. 

Anonymkode: 72927...cb6

Høres ikke veldig lovende ut for ny oppkjøring.

Anonymkode: 7dd8c...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whoisthere

Om du virkelig er så nervøs for og ta oppkjøringen så skjønner jeg ikke hvorfor du skal kjøre i det hele tatt.

Har selv oppkjøring den 3 september, stryker jeg så stryker jeg, ferdig med det, er bare og ta den igjen neste time. 

slutt og tenke at alt e negativt på en oppkjøring, for da går det galt.

Ta heller og tenke at det e faren din eller en kompis som du skal kjøre hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2019 den 13.13, AnonymBruker skrev:

Høres ikke veldig lovende ut for ny oppkjøring.

Anonymkode: 7dd8c...97c

Har klart å roe meg ned en hel del nå. Men tok det ganske tungt da jeg strøk sist. 

Anonymkode: 72927...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2019 den 13.18, Gjest Whoisthere skrev:

Om du virkelig er så nervøs for og ta oppkjøringen så skjønner jeg ikke hvorfor du skal kjøre i det hele tatt.

Har selv oppkjøring den 3 september, stryker jeg så stryker jeg, ferdig med det, er bare og ta den igjen neste time. 

slutt og tenke at alt e negativt på en oppkjøring, for da går det galt.

Ta heller og tenke at det e faren din eller en kompis som du skal kjøre hjem

At jeg er nervøs for en oppkjøring har ingenting å gjøre med kjøringen min ellers. Som sagt har jeg fått tilbakemeldinger om at jeg kjører bra, men det er nervene mine som ødelegger. Tøvete utsagn å si at du ikke skjønner hvorfor jeg skal kjøre i det hele tatt bare fordi jeg er veldig nervøs for oppkjøringen. 

Anonymkode: 72927...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker said:

At jeg er nervøs for en oppkjøring har ingenting å gjøre med kjøringen min ellers. Som sagt har jeg fått tilbakemeldinger om at jeg kjører bra, men det er nervene mine som ødelegger. Tøvete utsagn å si at du ikke skjønner hvorfor jeg skal kjøre i det hele tatt bare fordi jeg er veldig nervøs for oppkjøringen. 

Anonymkode: 72927...cb6

igjen så skjønner jeg ikke hvorfor du er nervøs i det hele tatt... Om du kan kjøre bil så består du, kan du ikke så består du ikke, så enkelt er det bare

Anonymkode: c9733...17a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2019 den 23.51, AnonymBruker skrev:

Skal ha oppkjøring snart og er redd for å føkke det opp enda en gang til pga nervøsitet, har strøket 3 ganger nå. Har blitt fortalt av flere ganske lenge nå at jeg er god til å kjøre bil, og kjørelærer sier at jeg er klar for oppkjøring, men dessverre er det nervene som ødelegger sånn at jeg ikke klarer å handle slik jeg pleier... Og det som gir meg nervene er at hvis jeg stryker så må jeg vente i 4 lange uker til, betale mye penger i ny oppkjøring og flere kjøretimer, og ikke kunne søke på jobber jeg ønsker som en må bruke bil for å ha. Ventetiden er det verste, hadde jeg kunnet ta ny oppkjøring en uke senere hadde det ikke gjort så mye selv om det hadde blitt dyrt.

 Noen som har noen tips? 

Anonymkode: 72927...cb6

Tips? Øv så mye at du klarer å bestå selv om du er nervøs. Nervøsiteten drar deg ned ett nivå, øv derfor til du er så god at du består selv om du er nervøs. Om kjørelæreren sier du er klar trenger ikke nødvendigvis å bety noe. Selv hadde jeg en kjørelærer som jeg følte var alt for streng, følte at det tok forferdelig lang tid før jeg fikk komme til neste trinn. Jeg bestod oppkjøringen min på første forsøk, og er selv en veldig nevrotisk/nervøs type. 

Tviler sterkt på at den gjennomsnittlige kjørelæreren er like kravstor som min var (mulig at jeg tar feil, men det er nå inntrykket jeg har). Søstera mi tok f. eks lappen så fort at jeg ikke kan se for meg at det var fysisk mulig dersom hun hadde min kjørelærer, uansett om hun hadde hatt dobbelt så mye talent som meg i kjøring.

En annen ting som må sies er at det i blant oppstår nervepirrende situasjoner i trafikken. Du kan ikke akkurat sitte og klage på nervøsiteten da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

igjen så skjønner jeg ikke hvorfor du er nervøs i det hele tatt... Om du kan kjøre bil så består du, kan du ikke så består du ikke, så enkelt er det bare

Anonymkode: c9733...17a

Hvis du ikke forstår at nervøsitet kan ødelegge for konsentrasjonen så bør du kanskje lese en bok eller to om psykologi og pedagogikk

Anonymkode: 72927...cb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Holdt på i 3 år (ikke sammenhengende, til mitt forsvar) strøk fire ganger, bestod i mai. Kunne ikke tro det, ingen er så nervøs som meg men det som hjalp var å snakke til meg selv mens jeg kjørte. Feks her kommer rundkjøring, her må jeg sakke ned osv. Trodde jeg aldri skulle bestå. Du må også tenke at stryker du så gjør det faen meg ingenting, man blir så oppslukt og opptatt av det at man glemmer seg selv litt🤯 men tro meg, består jeg så består du, garantert. 

Anonymkode: e0f70...907

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2019 den 23.51, AnonymBruker skrev:

Skal ha oppkjøring snart og er redd for å føkke det opp enda en gang til pga nervøsitet, har strøket 3 ganger nå. Har blitt fortalt av flere ganske lenge nå at jeg er god til å kjøre bil, og kjørelærer sier at jeg er klar for oppkjøring, men dessverre er det nervene som ødelegger sånn at jeg ikke klarer å handle slik jeg pleier... Og det som gir meg nervene er at hvis jeg stryker så må jeg vente i 4 lange uker til, betale mye penger i ny oppkjøring og flere kjøretimer, og ikke kunne søke på jobber jeg ønsker som en må bruke bil for å ha. Ventetiden er det verste, hadde jeg kunnet ta ny oppkjøring en uke senere hadde det ikke gjort så mye selv om det hadde blitt dyrt.

Noen som har noen tips? 

Anonymkode: 72927...cb6

I militæret trener de på handlinger til de sitter så godt at de utføres i riktig rekkefølge og til riktig tid selv om man blir skutt. Det vil si at handlingene er så automatisert at selv om man blir truffet av flere skudd klarer man å utføre dem riktig.

En oppkjøring vil aldri føre til samme adrenalinrespons som å se at kompisen blir skutt før man selv deiser i bakken etter å ha blitt truffet av flere skudd. 

Øv mer, drit i oppkjøring nå, bruk pengene på flere kjøretimer. Ta oppkjøringen når du er trygg.

Og bytt lærer, læreren er sikkert innkompetent hvis du har strøket tre ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt vil jeg si at dersom din trafikklærer sier du er flink nok til å bestå en førerprøve og har gitt deg lov til å bestille oppkjøring så må du stole på det. Jeg jobber selv som trafikklærer på trafikkskole og ville selv aldri sendt en elev til oppkjøring dersom jeg ikke mente eleven var klar for det. At noen over skriver at du ikke er flink nok er antagelig feil, problemet er at du ikke fikk vist det på selve førerprøven sist. ALLE gjør feil i trafikken, selv de aller aller flinkeste elevene kan klare å stryke på en førerprøve. 

At du er nervøs er helt normalt. Desverre er ofte elever sin egen verste fiende på oppkjøring. Nervøsiteten tar ofte over og kan ødlegge ganske mye. Her har jeg ikke flere råd enn de som allerede er kommet.

Veldig ofte ser man at en elev ødelegger for seg selv på en førerprøve. De gjør en feil og lar dette gå ut over resten av prøven. Sensor skal se på helheten av prøven, det vil si at det skal være mulig å gjøre feil i større og mindre grad å likevell få en bestått prøve. Mitt råd til deg er derfor: oppdager du at du gjør en feil så legg det bak deg og fokuser på resten av prøven. Dersom du for eksempel skulle bryte en vikeplikt vil du antagelig få mange muligheter til å vise at du faktisk kan reglene resten av prøven. 

Kort oppsummert: glem feil som er gjort og fokuser på resten av prøven. 

Anonymkode: 406d3...9da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

igjen så skjønner jeg ikke hvorfor du er nervøs i det hele tatt... Om du kan kjøre bil så består du, kan du ikke så består du ikke, så enkelt er det bare

Anonymkode: c9733...17a

Mange med lappen som faktisk ikke kan kjøre også, så der tar du veldig feil.

Anonymkode: ba1b7...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...