AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #21 Skrevet 11. august 2019 1 minutt siden, Retz skrev: Gjør det noe om det tar litt lengre tid å lage mat fra bunnen? Klart det må oppveies med å smake bedre, være billigere eller på andre måter ha fordeler, men hva så om man bruker noen minutter lenger? Om man foretrekker ferdigmat/halvfabrikater rent smaksmessig, så er det en annen sak. Noen dager orker jeg ikke å stå noe særlig lenge over grytene. Noen dager har man kanskje ikke tid til å stå der lengre. Det er generelt mine grunner de dagene det blir enklere varianter. Smaksmessig så kan man få så mangt. Jeg kan bomme med mine egne ferdigheter, mens toro, ja da vet man hva man får 😅 Jeg foretrekker toro tomatsuppe fremfor hjemmelaga, men grønnsasksuppe, den lager jeg selv. Da pleier jeg å planlegge for å ha nok tid til å lage. Det krever litt å kutte, skrelle og få alt oppi gryta, i forhold til de 10 min toro sin grønnsasksuppe tar, men akkurat denne typen, ja da er det verdt de 20-30 minuttene jeg trenger å lage det selv. Poenget mitt er bare at man ikke kan si at det ikke tar lengre tid med «fra bunnen» mat. For det tar lengre tid. Noen ting er verdt den ekstra tiden, mens andre ikke er det (som foccacia brød) Men det er ikke billigere med grønnssuppe fra bunnen, blomkål, brokkoli, purre, løk, poteter, gulerøtter... ja da har man plutselig en hel del penger ut 😅 (verdt det, men ikke nødvendigs billigere enn det man får ferdig i pose). Anonymkode: 2a6e8...376
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #22 Skrevet 11. august 2019 Et annet eksempel på at mat fra halvfabrikat går raskere. Saritas har er glass med «butter» chicken. Tilberedning der i steketid/kokerid er 12 minutter. Må skjære opp kyllingen, så totalt bruker man kanskje 15-20 minutter. Jeg lagde Butter Chiken fra bunnen. Ikke bare måtte jeg starte minimum 4 timer i forveien for å marinere kyllingen, men brukte rundt 60 min på å steke, lage saus, koke ris, nanbrød (ferdig kjøpt) og ha alt ferdig. Totalt med all marineringsrid brukte jeg 6 timer og 10 minutter 😅 (5 timer til marinering da jeg var fri til å se tv, men ja 😄). Skulle jeg laget nanbrød også fra bunne, da hadde jeg måtte stå på kjøkkenet en hel del av marineringstiden også. Lage deig tar tid! Selve kyllingen og sausen var litt verd tiden, men nanbrødene er ikke det. Eller jo litt verd tiden, men da bruker jeg halvfabrikat til selve hovedretter for alt sammen er bare for mye arbeid. Anonymkode: 2a6e8...376 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #23 Skrevet 11. august 2019 Ganske mye fra bunnen. fôrer opp både sau, geit og gris til hjemmeslakt, videreforedler det selv. Gror grønnsaker og frukt. Men steike jeg er glad det finnes lette løsninger i hverdagen og, og jeg bare elsker toro tomatsuppe 😂 Anonymkode: 2f1f8...045 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #24 Skrevet 11. august 2019 Alt, siden 2006. Unntaket er en og annen bønneboks. Gjorde samme erfaring som deg, det tar ikke noe særlig lengre tid, men det kommer an på hva man lager så klart. Har man dårlig tid går det fint an å lage noe superenkelt fra bunnen også. Jeg vokste opp med posesuppe osv. og visste ikke at det gikk an å lage suppe uten pose...tragisk. Anonymkode: 7efb3...200 1
Chizue Skrevet 11. august 2019 #25 Skrevet 11. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og da snakker jeg om folk uten en diagnose, friske folk har det som skal til mener jeg. Anonymkode: 1e993...4e9 Har du barn? Har du barn som er på fritidsaktiviteter? Jobber du skift/turnus? Er mange som mangler tid, du er kanskje ferdig på jobb 1630, må kjøre /ta buss for å hente barna i b.hage, kanskje sfo, når du kommer hjem er klokken allerede blitt 1730, så skal eldstemann på fotball 1900, kanskje har du en eldre unge som skal på håndball 1930, kjøre ungene, hente ungene og plutselig er klokken blitt så mye at minste poden skal stelle seg.. Hente barna og vips dagen er over. Toro er en livredder ^^ 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #26 Skrevet 11. august 2019 Akkurat nå, Chizue skrev: Har du barn? Har du barn som er på fritidsaktiviteter? Jobber du skift/turnus? Er mange som mangler tid, du er kanskje ferdig på jobb 1630, må kjøre /ta buss for å hente barna i b.hage, kanskje sfo, når du kommer hjem er klokken allerede blitt 1730, så skal eldstemann på fotball 1900, kanskje har du en eldre unge som skal på håndball 1930, kjøre ungene, hente ungene og plutselig er klokken blitt så mye at minste poden skal stelle seg.. Hente barna og vips dagen er over. Toro er en livredder ^^ Jeg har voksne barn, men jeg har en hektisk jobbhverdag, ansvar for syke foreldre, diverse verv. Så jeg har ikke mer tid til overs enn småbarnsforeldre. Nettopp derfor har jeg gjort dette forsøket med tid til å lage mat fra bunnen vs å bruke toro og andre lettvindte muligheter. Og fastholder på at det er kun planlegging som er cluet. TS Anonymkode: 1e993...4e9 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #27 Skrevet 11. august 2019 Grunnen til at posesuppe smaker bedre er èn ting: MSG/smaksforsterker. Dette finnes i ALLE posesupper og omtrent all ferdigmat som finnes. De forklér det med gjærekstrakt, gjær, hydrolyserte proteiner osv. Her er ingrediensene på Toro posesuppe, "aroma" er også mest sannsynlig MSG. På denne måten sparer de på råvarer, alt man putter MSG i smaker godt uansett: Anonymkode: 7efb3...200
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #28 Skrevet 11. august 2019 Det som er litt morsomt med oppskrifter på mat som skal lages fra bunnen av: Det er gjerne oppgitt hvor lang tid det skal ta å lage maten. Og da er det sjelden tatt høyde for vasking og oppskjæring av grønnsaker. Ikke alle kan skjære grønnsaker i et imponerende tempo... Når jeg lager mat fra bunnen, er det stort sett alltid grønnsakene som gir "plunder" i tidsskjemaet. Det tar tid... Anonymkode: 62983...063 5
Chizue Skrevet 11. august 2019 #29 Skrevet 11. august 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at posesuppe smaker bedre er èn ting: MSG/smaksforsterker. Dette finnes i ALLE posesupper og omtrent all ferdigmat som finnes. De forklér det med gjærekstrakt, gjær, hydrolyserte proteiner osv. Her er ingrediensene på Toro posesuppe, "aroma" er også mest sannsynlig MSG. På denne måten sparer de på råvarer, alt man putter MSG i smaker godt uansett: Anonymkode: 7efb3...200 Mnja, godt og godt, synes egentlig alt smaker salt x) Så er deilig når jeg har energi til å lage mat, lager da ofte myyyyyye, gryteretter, supper, kan da sette mesteparten i fryd og bare ta ut, men.. Det går jo tomt det også, x)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå