Gå til innhold

Hvor bo i Bergen(/omegn)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, snoren skrev:

de jeg kjenner som vokste opp der har nå blitt narkiser, derfor ville jeg ikke anbefalt noen med barn å bo i det området, veien til nark er kort på Flaktveit, så tydeligvis har ikke alt endret seg.

Jeg vokste opp på Flaktveit på 90-tallet, og ingen jeg kjenner ble rusmisbrukere, selv om det var i den perioden det var størst problemer med det. Og området er blitt mye bedre siden den gang, det er ikke noe større rusmiljø der enn det er i de andre bydeleme. Ville mye heller bodd der med barn enn i sentrum eller utover mot Laksevåg.

Anonymkode: 4394c...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan virkelig anbefale Fyllingsdalen. En grønn bydel med parker, vann og fine turområder, både i skog og på fjell. Mange skoler og barnehager, kjøpesenter med det meste du trenger, 10 min med buss til byen- og bybanen er under bygging. Vi har selv barn, og trives godt. Jeg og mannen kommer fra andre bydeler, men kunne ikke tenke oss å bo noe annet sted enn i Fyllingsdalen :)

Anonymkode: 9f35e...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan virkelig anbefale Fyllingsdalen. En grønn bydel med parker, vann og fine turområder, både i skog og på fjell. Mange skoler og barnehager, kjøpesenter med det meste du trenger, 10 min med buss til byen- og bybanen er under bygging. Vi har selv barn, og trives godt. Jeg og mannen kommer fra andre bydeler, men kunne ikke tenke oss å bo noe annet sted enn i Fyllingsdalen :)

Anonymkode: 9f35e...d7f

Helt enig! Fyllingsdalen er stort også. Det er ikke bare blokkene rundt Oasen...Krohnegården, varden, Bønes, Bjørge feks ligger ikke midt i hvis man har lyst å bo i mer enebolig eller rekkehus-strøk. Varden og Bønes har ganske bra busstilbud tror jeg. Kort vei inn til sentrum fra Fyllingsdalen også. Føler det ligger litt mellom alt :) 

Anonymkode: e778d...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er veldig koselig på litle sotra. Trygt oppvekstmiljø for barn

Anonymkode: 06b43...178

Veldig lite og bygdeaktig. Ikke noe særlig for en innflytter.

ts: Sandviken er veldig fint. Sentralt og mindre bygd enn mange av småstedene rundt Bergen. 

Anonymkode: a514c...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange bias i levekårsundersøkelsen. 

I Fjellsiden er det enkelte utleieboliger på grunn av nærheten til Haukeland, samt at barnefamiliene ofte ikke er helt fornøyde, da mange bor på mindre plass og uten hage. På Landås er det mange blokker og sosialboliger som også vil trekke ned noe, da de ofte svarer mer negativt på levestandard. 

Selv om jeg bor i Fjellsiden opplever jeg både Solheimsviken, Fyllingsdalen og Flaktveit som trygt og fint når jeg er på besøk, slik er det generelt i Bergen. Alle disse er områder med sine fordeler. Selv Møllendal har jo blitt folksomt og trygt etter at studentboliger og leiligheter ble bygd. 

Anonymkode: 7c752...d12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv i Loddefjord og vil ikke anbefale det. Eneste grunnen til at jeg bor her, er at jeg ikke har råd til noe bedre. Vil anbefale deg å ligge unna Olsvik, Loddefjord, Laksevåg og gyldenpris. Mye rus, bråk og kommunale boliger. 

Fana, indre sandviken, Fyllingsdalen og starefossen er fine, rolige plasser. 

Åsane er greit nok, men mye motorvei og ingen sjarm. 

Anonymkode: bba27...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor selv i Loddefjord og vil ikke anbefale det. Eneste grunnen til at jeg bor her, er at jeg ikke har råd til noe bedre. Vil anbefale deg å ligge unna Olsvik, Loddefjord, Laksevåg og gyldenpris. Mye rus, bråk og kommunale boliger. 

Fana, indre sandviken, Fyllingsdalen og starefossen er fine, rolige plasser. 

Åsane er greit nok, men mye motorvei og ingen sjarm. 

Anonymkode: bba27...ff3

Hvordan er det mulig å fraråde en hel, stor bydel? Jeg har bodd på Melkeplassen i 12 år og har knapt sett noen fulle folk her engang, langt mindre narkomane.

Anonymkode: 97502...c79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel TS burde komme med noen krav til pris/størrelse samt hvor jobben ligger for å kunne få bedre råd.

Kan og være forskjell på om de prioriterer nærhet til sentrum kontra plass rundt boligen.

Om man har småbarn ville jeg sett på områdene der det finnes en del nybygg og småbarnsfamilier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Så kjekt å lese at det er masse fine steder! 

Vil ha minst 120 kvm for maks 6,5-7 mill, så det utelukker nok sentrum. Trenger heller ikke å ha maks boliglån, så bor gjerne billigere om mulig. Vil også gjerne ha litt hage da vi har hund, men er ikke akkurat hageinteressert, så må ikke være store flekken. Men det utelukker nok leilighet.

Er viktigst at det er bra miljø for barn å vokse opp, med skoler, idrett, kultur, osv. Vil helst kulle klare oss med én bil, men om det ikke går kan vi ha to. 

Skal jobbe i sentrum (hhv Nygårdshøyden og utover mot Nordnes), og kan vel se for meg 30-40 min hver vei med buss/bane maks. 

 

Ts

Anonymkode: e8607...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra hva du skriver ville jeg droppet Landås, sandviken, Solheimsviken- her betaler man ganske mye for å bo sentralt.

Om du skal jobbe midt i sentrum så er det greit å bruke kollektivt. Da ville jeg sett på områder i nærheten av bybanen. Vi bor på Sandsli- som har bra kollektivtilbud med både bybane og ekspressbuss til sentrum. Men Sandsli er nok ikke så vakkert. Dere kan kanskje se på Nesttun-området og Skjold. 

Jeg synes Eidsvåg er fint. Det ligger i retning Åsane, og har et greit busstilbud. Men andre deler av Åsane kan også være fint. 

Bønes har ikke bybane, men er et barnevennlig område og har fin utsikt.

Om dere har mulighet til å parkere i byen kan du absolutt sjekke ut Os (selv om noen av oss sier at Os hadde vært perfekt hadde det ikke vært for alle Osingene;). Veldig fint område, som er i utvikling pga utbygging av vei til Bergen. 

Noen nevner Arna. Dette er landlig og billig, og har som nevnt togforbindelse til Bergen sentrum. 

Som du også sikkert ser så vil du få veldig mange ulike svar. Folk har mange fordommer mot bydeler de ikke kjenner til. Men selv om Loddiken (altså Loddefjord) nok er det området som de fleste ville hatt som sistevalg- så finner man fine områder der også. Jeg tror ikke Bergen er så klassedelt som f.eks Oslo, så man må gjerne bare kjenne på om man liker huset og området rundt selv.

Om mannen din selv er fra Bergen så har han gjerne noen preferanser selv?

 

Anonymkode: 7e22f...0a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utifra hva du skriver ville jeg droppet Landås, sandviken, Solheimsviken- her betaler man ganske mye for å bo sentralt.

Budsjettet til TS er mer enn romslig nok for 120 kvm på disse stedene. Kan få rekkehus på Lægdene til rundt 5 millioner for eksempel.

Jeg hadde vurdert Sandviken, Landås, Minde/Wergeland og Sletten. Pluss med disse er at det i tillegg til gode kollektivlinjer også er godt med biler fra bildeleringen. Da kan man droppe å eie bil helt, og det sparer man veldig mye penger på! 

Fine familievennlige steder med skole, turområder, idrett, osv. 

 

Anonymkode: a68a9...750

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Så kjekt å lese at det er masse fine steder! 

Vil ha minst 120 kvm for maks 6,5-7 mill, så det utelukker nok sentrum. Trenger heller ikke å ha maks boliglån, så bor gjerne billigere om mulig. Vil også gjerne ha litt hage da vi har hund, men er ikke akkurat hageinteressert, så må ikke være store flekken. Men det utelukker nok leilighet.

Er viktigst at det er bra miljø for barn å vokse opp, med skoler, idrett, kultur, osv. Vil helst kulle klare oss med én bil, men om det ikke går kan vi ha to. 

Skal jobbe i sentrum (hhv Nygårdshøyden og utover mot Nordnes), og kan vel se for meg 30-40 min hver vei med buss/bane maks. 

 

Ts

Anonymkode: e8607...5b3

Da gjentar jeg: Arna!! For 6,5 - 7 millioner får du et palass der (hvis det i det hele tatt finnes så dyre hus der).

Anonymkode: 167eb...f78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Så kjekt å lese at det er masse fine steder! 

Vil ha minst 120 kvm for maks 6,5-7 mill, så det utelukker nok sentrum. Trenger heller ikke å ha maks boliglån, så bor gjerne billigere om mulig. Vil også gjerne ha litt hage da vi har hund, men er ikke akkurat hageinteressert, så må ikke være store flekken. Men det utelukker nok leilighet.

Er viktigst at det er bra miljø for barn å vokse opp, med skoler, idrett, kultur, osv. Vil helst kulle klare oss med én bil, men om det ikke går kan vi ha to. 

Skal jobbe i sentrum (hhv Nygårdshøyden og utover mot Nordnes), og kan vel se for meg 30-40 min hver vei med buss/bane maks. 

 

Ts

Anonymkode: e8607...5b3

Om jeg var dere ville jeg sett på områder i Åsane (men vr obs på at det ca 3-5 ganger pr år er ekstreme køer der grunnet stengt tunell), Fyllingsdalen, Nesttunområdet eller Bønes. 

Hadde holdt meg unna Sandviken (masse rotter og andre skadedyr), Sotra (køer) og noen steder i Loddefjord (men andre steder der er veldig greie. Bare vær litt obs). 

Om du tåler litt mer reisevei ville jeg valgt Os (Søfteland i Os ligger ca 25-30 min fra sentrum, men i rushen tar det 50 min). Det er det enormt gode tilbud for innbyggerne og lett å bli kjent med folk. 

Anonymkode: 43f10...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foreslår Ytre-Sandviken. Det er litt lenger utenfor sentrum enn Indre-Sandviken, men før Eidsvåg. Området har både blokker og hus (med større og mindre hager). Veldig gode turmuligheter og gode bussforbindelser til sentrum. P.g.a bominger ville jeg vært skeptisk til å bosette meg for langt unna sentrum hvis dere tenker å kjøre til jobb. 

 

Ellers har jeg hørt mye positivt om Fyllingsdalen og Landås fra venner med ban som bor der. 

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra Landås- kjempefint sted å vokse opp. Nært sentrum, og mange koselige hus/ rekkehus med passe store hager. Områdene på Nattlandsfjellet og Sollien er særlig å anbefale, og er nok de "peneste" stedene på Landås. Nå bor jeg i Fyllingsdalen, da vi fikk litt mer for pengene her. Veldig grønt, trivelig og barnevennlig. Raskt å komme seg til byen med både kollektiv og bil. Lykke til med valget :)

Anonymkode: 9f35e...d7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hop! Det er dyrt, men nydelig å bo her. Nært by, gode bybane/bussmuligheter, masse unger og stort sett veldig greie naboer. 👌

Anonymkode: 7e9ba...6e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil anbefale Os varmt ! Det er ikke midt i sentrum, men vi bor i Os (søfteland) og jobber i sentrum, og det tar oss 20 min, 30 om det er kø. Med ny vei som straks kommer vil det bli ennå bedre.

Det er ikke eiendomsskatt, og en av få kommuner som ligger høyt oppe på ulike undersøkelser år etter år. Politikerne har gjort mye bra her, så økonomien og tilbudene er knallbra. Jeg er tilflytter , og føler meg så godt tatt imot :)

du får liksom det landlige OG kjøpesenter, spahotell, badeland, sentrumsnært osv osv i ett.

 

❤❤

Anonymkode: 08b41...a3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg var dere ville jeg sett på områder i Åsane (men vr obs på at det ca 3-5 ganger pr år er ekstreme køer der grunnet stengt tunell), Fyllingsdalen, Nesttunområdet eller Bønes. 

Hadde holdt meg unna Sandviken (masse rotter og andre skadedyr), Sotra (køer) og noen steder i Loddefjord (men andre steder der er veldig greie. Bare vær litt obs). 

Om du tåler litt mer reisevei ville jeg valgt Os (Søfteland i Os ligger ca 25-30 min fra sentrum, men i rushen tar det 50 min). Det er det enormt gode tilbud for innbyggerne og lett å bli kjent med folk. 

Anonymkode: 43f10...ecd

Jeg er veldig enig med han her. (utenom Os. flott sted, men tar bare for lang tid.) Vil derimot slå et slag for noen av stedene som har fått litt medfart her. Varden kan jeg ikke si så mye om da jeg har lite førstehåndskunnskap. Flaktveit derimot?
Det tar i underkant av 25 min fra byen med ekspressbussen (35 hvis vanlig buss). Disse går ca hvert tiende minutt(oftere i rushen) De som sørget for det dårlige ryktet er long gone, men prisene er enda relativt lave. Du kan se her for eksempel på dette. https://kalandogpartners.no/prospekt/8190027/Veldig gode tilbud til ungdom på flaktveithallen.
Gode turstier for hunden. Jeg stortrives her.

Anonymkode: 98485...4ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...