Gå til innhold

Generelt om vertinnegaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker tips til vertinnegaver som er litt mer kreative og spennende enn en vin eller blomster. Har hørt at en del tar med duftlys eller papirservietter, men slike ting kan man vel ikke ta med dersom man er invitert hjem til en enslig mann? 

 

Lurer også på hvilket prisnivå man bør legge seg på når man er bedt på middag hjemme hos noen man ikke kjenner så godt.

Hva tenker dere om prisnivået dersom gjesten har betydelig dårligere økonomi enn vertskapet? Er det viktig at vertinnegaven står i stil i forhold til prisnivået vertskapets servering ligger på, eller er det gesten som blir satt pris på til tross for at gaven er rimelig? 

 

Hvilket prisnivå bør man legge seg på dersom man er invitert til å overnatte hos noen en helg? Skjønner at man da kjøper en større og flottere gave (og også gjerne tilbyr seg å betale noe av maten), men hadde vært fint å høre hva folk tenker om vertinnegaver til ulike anledninger. 

 

Annet man bør tenke over når det gjelder vertinnegaver? 

Anonymkode: 1faf9...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gir alltid vin eller blomst, evt Lakrids, sjokoladetrøfler, hjemmelaget granola, hjemmestrikka kluter eller en god is (om vi avtaler at jeg fikser kos). Tilpass til mottaker, hva du tror denne liker. Pleier å bruke 100-200kr, litt avhengig av hva jeg tar med. 

Unngå å kjøpe ting som ikke forbrukes men bare samler seg opp. Jeg har nettopp flyttet, og det gikk en god del vertinnegaver til Fretex... Alt sånn stasj som bare hoper seg opp. Unngå det, om du ikke vet mottaker elsker sånt 😊

Til helgebesøk hadde jeg tatt med noen gode viner. Og så blitt enig med vertinna om hvordan vi deler matkostnaden. 

Anonymkode: c00f4...cba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier og ha med en god håndsåpe, sånt man gjerne ikke bruker penger på selv men er glad for og få. Sånn ca 200 kroner.

Nå på høsten kan det være hjemmelaget syltetøy, agurk, tomater osv fra balkongen. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk så mye... Forbruksvarer, enten de skal spises, drikkes eller settes i vase, er fint - de fleste har nok ting. Kreative løsninger har en tendens til å være mer til glede for giver enn mottaker... Gave til vertskapet (er man invitert til en enslig mann blir det strengt tatt feil å snakke om vertinngave...) er en symbolsk gest, det skal ikke koste all verden uansett anledning, servering eller vertskapets økonomi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LittDiva skrev:

Jeg pleier og ha med en god håndsåpe, sånt man gjerne ikke bruker penger på selv men er glad for og få. Sånn ca 200 kroner.

Nå på høsten kan det være hjemmelaget syltetøy, agurk, tomater osv fra balkongen. 

 

Håndsåpe til 200 kr ? :klo: 

Det hadde jeg enslig ikke satt særlig pris på, i og med at vi forbruker 2 flasker i uka (har små barn, det blir mye grising og medfølgende håndvask 🙈

Jeg pleier å gi vin. Noen ganger en telysestake eller noe, men ting som bare blir stappet inn i et skap bør egentlig unngås. 

Dersom jeg skulle kjøpe «vertinnegave» til en mann tror jeg faktisk jeg hadde gått for telysestaken, en velduftende håndsåpe eller noe «nips» siden menn vanligvis har så lite av det fra før :ler:

Anonymkode: 037a1...0dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom du ønsker å gi en gave som faktisk gleder en mann så ville jeg gått for noen gode øl fra polet :) 

Anonymkode: 037a1...0dc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må innrømme at jeg tilpasser verdi noe etter hvor mye energi jeg vet vertskapet legger i besøket, og hva slags type besøk det er. Enkelte legger mye i et besøk, topp service, gode viner og gode matopplevelser. Jeg gir fra 100 til 400. 

Av gaver utover de tradisjonelle, vin og blomster, gir jeg gjerne; gode oster med marmelade, spekeskinke fra bondens marked, Lakrids (allerede tipset om), Oliviers produkter. Nære venner/familie som kjenner oss godt får gjerne hjemmelagde gaver, grytebrød, knekkebrød, likør, syltetøy, gravet laks. 

Anonymkode: 1800a...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å være frekk, men MÅ det være viktig at gaven koster et visst beløp? Skjønner jo at man ikke tar med seg Lano til verten/vertinnen, men jeg hadde satt veldig stor pris på iskrem av god kvalitet, eller vin slik enkelte her inne nevner. Eller andre "typiske" gaver slik som sjokolade.

Det som vedkommende har gitt inntrykk av at han/hun liker.

 

Anonymkode: 4687c...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, tåpelig fjas med vertinnegave synes nå jeg. Det blir vin/blomster om jeg virkelig føler jeg MÅ om det er en spesiell anledning (bursdag/innflyttingsfest/høytid). Evt som andre skriver her noe sjokolade eller andre forbruksvarer. 

Betaler heller bidrag for maten enn å fylle opp huset til folk med nips. Vil virkelig ikke ha nips selv heller når jeg arrangerer. Foretrekker egentlig at vi varierer på hvem som inviterer, så utgiftene jevner seg ut i det lange løp, og ingen gavefjas.

Har heldigvis ikke inntrykk av at dette er vanlig i mine kretser/aldersgruppe. Håper det er noe som egentlig er/blir utdatert.

Anonymkode: 21ba5...006

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, blir imponert over hvordan man skryter på seg her inne. Er jo tross alt internett! Alt skal fremstå som så flott, overgå hverandre.

Nei, mine venninner har ikke med noe slikt. Vi møtes 1 gang i uken å spiser mat sammen, da trenger man ikke noen vertinnegave. Den som får besøket lager maten selv som regel, om man tar med noe så er det helt frivillig. 

Det håpløse styret med å ha med en vertinnegave heletiden ville blitt utrolig pinlig og latterlig.

Anonymkode: 36f6a...501

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har heldigvis ikke inntrykk av at dette er vanlig i mine kretser/aldersgruppe. Håper det er noe som egentlig er/blir utdatert.

Anonymkode: 21ba5...006

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det håpløse styret med å ha med en vertinnegave heletiden ville blitt utrolig pinlig og latterlig.

Anonymkode: 36f6a...501

 

Nå var ikke spørsmålet i tråden om man synes vertinnegaver er håpløse eller ikke. 

Men tips til vertinnegaver, og verdi :)

Koser meg med å gi og få vertinnegaver, så lenge det er noe som kan konsumeres. 

Anonymkode: 1800a...b86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til vin. Det kommer i hvert fall til nytte. 

En god håndsåpe må være ett av de aller dårligste forslagene du har fått!!

Anonymkode: 37a0a...27e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å ta med vin, god øl, sjokolade eller noe annet litt fint godteri. God kaffe eller te kan også passe. En gang fikk jeg hjemmelagde biscotti pent pakket inn i cellofan-pose av en venninne. Det syns jeg var en super gave som antegelig ikke kostet all verden. 

 

Som en annen her sa, det er en symbolsk gest. Trenger ikke koste mye. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hold deg til vin. Det kommer i hvert fall til nytte. 

En god håndsåpe må være ett av de aller dårligste forslagene du har fått!!

Anonymkode: 37a0a...27e

At du synes vin er mer nyttig enn såpe sier vel mest om deg. Jeg hadde blitt veldig glad for en god håndsåpe, og det kjenner jeg flere som hadde blitt 🙂 

Hvis mottakeren er en enslig mann ville jeg riktignok droppet såpe og heller gått for vin/øl, kaffe, sjokolade eller lignende. 

Anonymkode: da2aa...641

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håndsåpe til 200 kr ? :klo: 

Det hadde jeg enslig ikke satt særlig pris på, i og med at vi forbruker 2 flasker i uka (har små barn, det blir mye grising og medfølgende håndvask 🙈

Jeg pleier å gi vin. Noen ganger en telysestake eller noe, men ting som bare blir stappet inn i et skap bør egentlig unngås. 

Dersom jeg skulle kjøpe «vertinnegave» til en mann tror jeg faktisk jeg hadde gått for telysestaken, en velduftende håndsåpe eller noe «nips» siden menn vanligvis har så lite av det fra før :ler:

Anonymkode: 037a1...0dc

Ja. Jeg fikk en flaske Fitjar som gave, og nå bruker jeg ikke annet. Mulig jeg er rar, men vi har ikke barn, og liker en god såpe på badet. Bonus med en sånn gave er at det blir brukt opp i motsetning til mye annet som blir kanskje bare skapfyll.

Aesop har også en med peeling jeg hadde blitt glad for.

Endret av LittDiva
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir kjempeglad for vin og blomster jeg.  Har man dårlig råd kan man kjøpe roser på Rema.  Har man litt silkepapir og bånd liggende hjemme og pakker de fint inn er det ingen som tenker noe på hvor de kommer fra.  Alle blir glade for roser uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig glad for forbruksting som god olivenolje, balsamico, krydderoljer, saltkvern etc. Pluss den uimotståelige lakridsen fra Bulow! Vin liker jeg ikke, blomster er greit nok, men foretrekker spiselige saker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den samme vinen gå fra den ene til den andre i min bekjentskapskrets. 😄 (Jepp, nøyaktig den samme, pga et merke på etiketten.) Så om verten ikke drikker vin selv, er det en perfekt sak de selv kan bruke som ga e senere. 

Anonymkode: da114...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett den samme vinen gå fra den ene til den andre i min bekjentskapskrets. 😄 (Jepp, nøyaktig den samme, pga et merke på etiketten.) Så om verten ikke drikker vin selv, er det en perfekt sak de selv kan bruke som ga e senere. 

Anonymkode: da114...8ae

Haha i min krets hadde vi også Vinflaska som gikk på rundgang i sikkert over et år, på et tidspunkt ble den mer vandrepokal.

Jeg gir alltid enten vin eller fin juice fra polet (alkoholfritt alternativ til vin). Selv har jeg blitt veldig glad for sånne gavesett med urtesalt og oljer fra Olivers&Co!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...