Gå til innhold

Ukomfortabel rundt søster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg avskyr søsteren min, vi har ikke kontakt men møtes dessverre noen ganger når foreldrene våre inviterer osv. Jeg kjenner at jeg blir ukomfortabel bare av å være rundt henne og at jeg blir kvalm. Min umiddelbare reaksjon er å komme meg vekk. Noen andre som føler seg ukomfortabel rundt slekt? 

Anonymkode: c6fc2...379

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Hubbie skrev:

Har det skjedd noe mellom dere? 

Hun er en dårlig person, i tillegg til at hun ofte tyr til fysisk vold.

Anonymkode: c6fc2...379

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt å føle slikt om slekt, så fremst det ikke har hendt noe mellom dere. Det må jo være en grunn til at du ikke liker søsteren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som at du bør fortelle foreldrene dine om dine tanker og følelser, slik at de forhåpentligvis ikke inviterer dere samtidig oftere enn absolutt nødvendig. 

Anonymkode: ea656...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg avskyr søsteren min, vi har ikke kontakt men møtes dessverre noen ganger når foreldrene våre inviterer osv. Jeg kjenner at jeg blir ukomfortabel bare av å være rundt henne og at jeg blir kvalm. Min umiddelbare reaksjon er å komme meg vekk. Noen andre som føler seg ukomfortabel rundt slekt? 

Anonymkode: c6fc2...379

Jeg har det desverre sånn med min søster. Jeg misliker henne og takler ikke oppførselen hennes eller utseende. Det skriver seg helt tilbake til barndommen da hun var veldig styrende i forhold til meg og mobbet meg. Har prøvd å snakke med henne om dette siden vi ble voksne, men hun sier at hun husker ikke og har ikke gjort noe mot meg. Når hun tar den tonen får jeg bare et enda dårligere forhold til henne.i og vi krangler og diskuterer alt mulig. Hun kan aldri be om unnskylding eller innrømme at hun har svakheter, og det takler jeg ikke. Hun går rundt og tror at hun er så mye bedre enn andre.

Anonymkode: d79c0...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke unormalt å føle sånn rundt slekt. Jeg har to søstre, tåler dem i forbindelse med familiesammenkomster og telefonsamtaler. Men ellers ser jeg på begge to som litt sprø og vanskelige å holde ut i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanligere å ha det slik enn det man får inntrykk av. De færreste ønsker å brette ut et dårlig søskenforhold.

Jeg har et dårlig forhold til broren min. En ting er at vi har grunnleggende motstridende menneskesyn og syn på samfunnet. Han mangler i tillegg empati, er egoist og har uttallige ganger skjelt meg ut meg når jeg ikke har gjort det han vil jeg skal gjøre. Han er også slem mot moren vår, har f.eks. kjefta på henne for det som i hans øyne er feil dessert (riskrem) på julaften, og da var han godt oppi 20-åra, ikke en 14 år, hormonell tenåring...

Jeg har grudd meg til julefeiringen i tjue år (er tidlig i 30-åra nå), og jeg treffer og snakker med ham når jeg må fordi foreldrene våre vil at vi skal ha kontakt. Dessverre brukte jeg veldig lang tid på å forstå hvor ille han faktisk er. Jeg synes rett og slett det er vanskelig å forstå at man kan være slik. Håpet i mange år at det var en periode, og at han ville vokse seg av det, men måtte til slutt innse at han kommer til å være slik livet ut. Livet mitt er dog mye bedre når jeg ikke involverer ham, og planen videre er ha minst mulig med ham å gjøre.

Jeg pleier ikke å fortelle til andre hvordan broren min er. Kun de nærmeste vennene og kollegene vet det. Det er selvsagt noen venner som har reagert på oppførselen hans overfor meg opp gjennom åra, men han klarer fint å oppføre seg normalt når vi er sammen med andre.

Anonymkode: 17862...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drar du når du hater henne sånn? Hvorfor sier du ikke bare at du ikke kan fordra henne til foreldrene dine og at de skal la være å invitere dere samtidig? De er mest sannsynlig glad i dere begge, men interessert i familiefred i feriene stedet for å tråkke i bedriten stemning dere i mellom når man skal ha det hyggelig. 

Anonymkode: 1e285...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar hvordan du mener hun er en dårlig person. 

 

Jeg er for øvrig enig i den personen som svarer lengre her oppe, at dette er absolutt langt vanligere enn hva man får inntrykk av. Facebook viser bare glansbilder og gode relasjoner.

Anonymkode: 51af7...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«den beste gaven man kan gi sitt barn er søsken».... yeah right!

Anonymkode: f3de3...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«den beste gaven man kan gi sitt barn er søsken».... yeah right!

Anonymkode: f3de3...ff1

Jeg ser jo at de aller, aller fleste rundt meg har glede av søsknene sine, og jeg ønsker å gi mine barn flere søsken. Spesielt i vanskelige situasjoner opplever de støtte fra hverandre.

Kanskje må man som foreldre bli flinkere til å lytte til barna når de opplever dyptgripende konflikter, og akseptere at barna ikke er nære. Mine foreldre har alltid avfeid mine følelser og opplevelser, eller ment at min brors atferd vil gå over. Kanskje har de gjort det fordi de intenst ønsker at vi skal være nære. Det har vært både sårende og også ødeleggende.

Anonymkode: 17862...bed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke liker søsteren din, hvorfor presser du deg til å være med henne? Si at du har andre avtaler og sno deg unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og broren min har null og niks kontakt med søsteren vår etter at foreldrene våre døde. Da var vi i tjue-årene, og søsteren vår ett par år eldre enn oss.        

De eneste gangene vi har hatt noen som helst kontakt er dersom andre slektninger har en eller annen sammenkomst (for eksempel i forbindelse med bryllup, barnedåp eller lignende) og så forsøker de å invitere henne også. Men det har blitt alt for mange hendelser hvor hun for eksempel har snappet med seg penger eller andre gaver fra gave-bordet, og deretter stukket av. Eller annen oppførsel, så de aller fleste har vel mer eller mindre gitt henne opp....                 

Anonymkode: 3947b...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...