AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #1 Skrevet 10. august 2019 Har meldt meg på R1 som privatist. Skal begynne i VG3, og tok 2P i VG2. Alle kaller meg for en våghals når jeg sier at jeg skal ta R1, men skal selvfølgelig ikke la det stoppe meg! Jeg SKAL klare det. Å få faget bestått hadde betydd alt for meg. (Drømmestudiet krever R1 eller S1+ S2 og fysikk 1). Tok fysikk 1 i vg2 og besto. Har allerede begynt å lest litt og det ser jo ikke så ille ut som jeg hadde trodd. Men tror dere det vil være mulig for meg å klare? Målet er bare å bestå R1. Anonymkode: 56057...6f6 1
Gjest FunnyBoy123 Skrevet 10. august 2019 #2 Skrevet 10. august 2019 Absolutt alt er mulig om du VIRKELIG vil det! Var i AKKURAT samme situasjon som deg forleden, til og med læreren begynte å le når jeg sa at jeg skulle ta R1. Men jeg klarte det! Ikke la andre stoppe deg, om et par år kan du stå foran dem og si "den som ler sist, ler best"! Jobbe hardt og stå på! Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #3 Skrevet 10. august 2019 Det er ikke HELT umulig, men det vil kunne være vanskelig. Du mangler en del fra 1T, for å si det slik. Hadde du lest deg opp på dette i ferien, så kunne du hatt mye større sjanse for å greie det. Anonymkode: a0ccc...b9b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #4 Skrevet 10. august 2019 Kommer jo helt an på hvordan du er med matte. For noen kommer det Lett, men andre må jobbe hardt. Anonymkode: 4df08...7c9 2
stan Skrevet 10. august 2019 #5 Skrevet 10. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har allerede begynt å lest litt og det ser jo ikke så ille ut som jeg hadde trodd. Men tror dere det vil være mulig for meg å klare? Målet er bare å bestå R1. Det er fullt mulig. Men som @FunnyBoy123 skriver : 3 minutter siden, FunnyBoy123 skrev: Jobbe hardt og stå på! Lykke til. Jeg hadde en som tok 2PY og R1 samtidig. Det var hardt og mye arbeid, men det endte med svært gode karakterer i begge fag. Men selv om det er nok å stå for å komme inn på studiet, så kan det være at du videre i studiet trenger kunnskapen, så sats på mer enn å bare få ståkarakter. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #6 Skrevet 10. august 2019 22 minutter siden, stan skrev: Det er fullt mulig. Men som @FunnyBoy123 skriver : Jeg hadde en som tok 2PY og R1 samtidig. Det var hardt og mye arbeid, men det endte med svært gode karakterer i begge fag. Men selv om det er nok å stå for å komme inn på studiet, så kan det være at du videre i studiet trenger kunnskapen, så sats på mer enn å bare få ståkarakter. Jeg er også mer bekymret for de videre studiene. Hvilket studium er det du tenker deg inn på? Hvis det er mye matte i studiet har du et svært dårlig utgangspunkt med bare toer i R1. Anonymkode: 94adc...dd3 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #7 Skrevet 10. august 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også mer bekymret for de videre studiene. Hvilket studium er det du tenker deg inn på? Hvis det er mye matte i studiet har du et svært dårlig utgangspunkt med bare toer i R1. Anonymkode: 94adc...dd3 Enig. Det kan skape mye frustrasjon å ha hull "langt tilbake" i skoleløpet. Anonymkode: a0ccc...b9b 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #8 Skrevet 11. august 2019 Jeg angrer på at jeg ikke tokk R matte da jeg gikk på vidregående skole. Jeg hadde S og jeg fant ut etter at jeg hadde kalkulus på universitetet at R var lett! Selv om jeg strøk første gangen i kalkulus da, men det var mer på grunn av at jeg var lazy og ikke jobbet med faget. Så om du virkelig sitter ned og prøver å forstå faget, jobber med masse oppgaver, prøver å forstå hva læreren sier i timene (spør om du ikke forstår noe), og ser på videoer (eksempel Khan Acadamy) så klarer du deg. Lykke til! Anonymkode: 03724...943
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #9 Skrevet 11. august 2019 Er du kvalifisert til å ta R1 når du ikke hadde 1T? Da jeg gikk på vgs måtte vi ta 1T for å kunne gå videre med R1. Men det er fullt mulig å få til hvis målet ditt bare er å bestå, men du mangler jo mye grunnleggende kunnskap om derivasjon osv hvis du ikke har hatt 1T Anonymkode: da475...d58 1
Arba Skrevet 11. august 2019 #10 Skrevet 11. august 2019 Forskjellen på matematikk 2P og R1 er enormt stor. Velger du realfagsmatematikk bør du virkelig være interessert! Det er der imot et krav om å ha matematikk 1T før du kan ta R1 - men jeg vet ikke om det også gjelder i privat sektor. Uansett; min anbefaling er at du virkelig er interessert i matematikk og har særdeles gode resultater i 2P om du skal velge R1. Om du skal inn på et realfagsstudium og kun sikter på "stå-karakterer" vil du slite - for realfaget blir mer og mer innviklet desto høyere opp du kommer - du må jobbe og ikke tenke "ståkarakter"!! Lykke til! Hilsen faglærer i naturfag, biologi og matematikk 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #11 Skrevet 11. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du kvalifisert til å ta R1 når du ikke hadde 1T? Da jeg gikk på vgs måtte vi ta 1T for å kunne gå videre med R1. Men det er fullt mulig å få til hvis målet ditt bare er å bestå, men du mangler jo mye grunnleggende kunnskap om derivasjon osv hvis du ikke har hatt 1T Anonymkode: da475...d58 Rent faglig er man jo ikke det, men det er vel ingenting som hindrer en i å ta faget som privatist, som TS sier h*n skal gjøre. Anonymkode: a0ccc...b9b 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #12 Skrevet 11. august 2019 På 10.8.2019 den 22.46, AnonymBruker skrev: Har meldt meg på R1 som privatist. Skal begynne i VG3, og tok 2P i VG2. Alle kaller meg for en våghals når jeg sier at jeg skal ta R1, men skal selvfølgelig ikke la det stoppe meg! Jeg SKAL klare det. Å få faget bestått hadde betydd alt for meg. (Drømmestudiet krever R1 eller S1+ S2 og fysikk 1). Tok fysikk 1 i vg2 og besto. Har allerede begynt å lest litt og det ser jo ikke så ille ut som jeg hadde trodd. Men tror dere det vil være mulig for meg å klare? Målet er bare å bestå R1. Anonymkode: 56057...6f6 Hva slags drømmestudie er det? Det hadde vært lettere hvis du bare sa det - jeg forstår ikke hvorfor folk her på forumet, selv under anonymkoder er så "hemmeligsfulle". På grensa til paranoia. For å svare på spm ditt: Hvis det er slik at drømmestudiet ditt krever BÅDE R1 OG Fysikk 1 som et absolutt minimum, så kommer du til å slite videre uansett til tross for et ønskelig scenario der du får en 2-er i R1. Du må huske på at du kommer til å "konkurrere" mot medstudenter på drømmestudiet som gjerne også har gått gjennom R2 og Fysikk 2 og da med betydelig bedre karakter enn en 2-er. Hadde studiet "ditt" krevd "kun" R1 eller S1 + S2, som et absolutt minimum, så hadde jeg sagt kjørt på - men siden Fysikk 1 er inne i bilde, så er det tydeligvis et studie som kommer til å involvere både fysikk og matematikk på en og samme gang og det er hardt for de som ikke har "anlegg" for dette. Jeg har også sett at universiteter setter karakterkrav på visse studier, f eks en 4-er i fysikk og / eller i R1. Så, ja, det er godt mulig at du får en 2-er i R1, det har du absolutt gode sjanser for å få, men du har veldig dårlige sjanser videre i "drømmestudiet" ditt som krever både R1 og Fysikk 1 hvis du scorer 2-ere i disse fagene. Som regel, når folk søker seg til Samordnaopptak så blir de irritert over at totalt irrelevante fag trekker ned snittet deres. De liker gjerne å fremheve at de har 5-ere og 6-ere i relevante fag og at det er virkelig sløsing at lavere karakterer som ikke har noe med studiene å gjøre, ødelegger for opptaket i Samordnaopptak. Men din situasjon er motsatt - ikke bare trekker karakterene dine det totale snittet ditt nedover om du får 2-ere, men du får 2-ere i fag som er svært relevante videre i studieløpet, så det er et stort problem. Det blir litt som å score 2-er i rettslære eller psykologi i VGS-fagene, men man drømmer om å være advokat eller psykolog. Det sier seg selv at da har man et dårlig utgangspunkt. Anonymkode: 14b05...981 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #13 Skrevet 12. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags drømmestudie er det? Det hadde vært lettere hvis du bare sa det - jeg forstår ikke hvorfor folk her på forumet, selv under anonymkoder er så "hemmeligsfulle". På grensa til paranoia. For å svare på spm ditt: Hvis det er slik at drømmestudiet ditt krever BÅDE R1 OG Fysikk 1 som et absolutt minimum, så kommer du til å slite videre uansett til tross for et ønskelig scenario der du får en 2-er i R1. Du må huske på at du kommer til å "konkurrere" mot medstudenter på drømmestudiet som gjerne også har gått gjennom R2 og Fysikk 2 og da med betydelig bedre karakter enn en 2-er. Hadde studiet "ditt" krevd "kun" R1 eller S1 + S2, som et absolutt minimum, så hadde jeg sagt kjørt på - men siden Fysikk 1 er inne i bilde, så er det tydeligvis et studie som kommer til å involvere både fysikk og matematikk på en og samme gang og det er hardt for de som ikke har "anlegg" for dette. Jeg har også sett at universiteter setter karakterkrav på visse studier, f eks en 4-er i fysikk og / eller i R1. Så, ja, det er godt mulig at du får en 2-er i R1, det har du absolutt gode sjanser for å få, men du har veldig dårlige sjanser videre i "drømmestudiet" ditt som krever både R1 og Fysikk 1 hvis du scorer 2-ere i disse fagene. Som regel, når folk søker seg til Samordnaopptak så blir de irritert over at totalt irrelevante fag trekker ned snittet deres. De liker gjerne å fremheve at de har 5-ere og 6-ere i relevante fag og at det er virkelig sløsing at lavere karakterer som ikke har noe med studiene å gjøre, ødelegger for opptaket i Samordnaopptak. Men din situasjon er motsatt - ikke bare trekker karakterene dine det totale snittet ditt nedover om du får 2-ere, men du får 2-ere i fag som er svært relevante videre i studieløpet, så det er et stort problem. Det blir litt som å score 2-er i rettslære eller psykologi i VGS-fagene, men man drømmer om å være advokat eller psykolog. Det sier seg selv at da har man et dårlig utgangspunkt. Anonymkode: 14b05...981 Når det gjelder teknologiske fag kan jeg si meg enig, der brukes matten videre. Medisin, psykologi, dyrlege - uenig. Jeg tror også at om man får en 2-er i rettslære er helt irrelevant for om man blir en stjerneadvokat 12 år senere. Det er så utrolig mye som skjer på vgs, mentalt og fysisk. Folk kan ha vært uheldige med sykdom og diveres. Evner utvikles også over tid. En som ikke skjønte rettslære på vgs, kan fint forstå det 5-10 år senere for eksempel. Anonymkode: d3a9b...260
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #14 Skrevet 12. august 2019 Jeg hadde kun p1-matte fra VGS (tok noe som tilsvarte p2-matte på utveksling i USA, men lærte så og si ingenting), og tok R1 som privatist et par år etter VGS. Det gikk veldig fint, jeg tok det via sonans - som var en god ordning. Sommeren før jeg startet opp tok jeg et forkurs (internettbasert) via sonans som er beregnet for oss som ikke har så godt grunnlag fra før. Dette var MEGET nyttig og anbefales virkelig på det sterkeste. Var det oppgaver i forkurset jeg ikke forstod/slet med, hadde de «leksetider» på sonans hvor man kunne komme å få hjelp med det man ikke forstod. Vet ikke hvor godt jeg hadde klart meg uten kurset. Så startet jeg med R1-matten! Jeg var minimalt i undevisning, jeg leste selv i matteboka og gjorde så og si alle oppgaver. Sammenlignet mine ferdigløste oppgaver med en fasit på nett tilhørende boken (der er det også løsningsforslag). Veldig nyttig da man regner at man kan se hvordan oppgavene løses (men ikke sjekk før du har fullført oppgaven selv). Var det noe jeg ikke forstod, møtte jeg opp på leksehjelpen og fikk hjelp! For meg gikk det veldig fint, jeg fikk 5. Men det krever mye jobb å lære seg matte. Du må regne mye oppgaver og lese godt i boka. Ikke glem at det er et trappefag. Du må forstå det nederste trinnet før du går videre til trinnet over. Lykke til! Med litt innsats (og gjerne forkurset jeg snakket om) går nok dette supert! Anonymkode: f0396...e1b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #15 Skrevet 12. august 2019 Glemte å si at jeg regnet litt hver dag, og brukte kanskje en uke på forkurset om jeg ikke husker feil. Anonymkode: f0396...e1b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #16 Skrevet 12. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder teknologiske fag kan jeg si meg enig, der brukes matten videre. Medisin, psykologi, dyrlege - uenig. Jeg tror også at om man får en 2-er i rettslære er helt irrelevant for om man blir en stjerneadvokat 12 år senere. Det er så utrolig mye som skjer på vgs, mentalt og fysisk. Folk kan ha vært uheldige med sykdom og diveres. Evner utvikles også over tid. En som ikke skjønte rettslære på vgs, kan fint forstå det 5-10 år senere for eksempel. Anonymkode: d3a9b...260 Siden kravet TS har nevnt er minimum R1 (Eller S1 + S2) i tillegg til minimum Fysikk 1, så faller alle de tre eksemplene dine ifra. 1. Veterinær / dyrelege krever R1 (S1 + S2) og Kjemi 1 og 2. https://www.nmbu.no/studier/studietilbud/veterinar Jeg ser ikke noe sted at TS har nevnt kjemi, så da kan man utelukke dyrelege med en gang. 2. Psykologi - det krever ikke noen spesielle realfag, verken matematikk, kjemi eller fysikk. Kun "standard" generell studiekompetanse. Så da er også dette utelukket med en gang. https://www.uio.no/studier/program/psykologi-profesjon/opptak/ 3. Opptakskrav til medisin - akkurat som med dyrelege, krever også både kjemi 1 og 2 i tillegg til fysikk 1 og enten R1 eller S1 + S2. https://www.uio.no/studier/program/medisin/opptak/ Så nok en gang kan vi utelukke dette alternativet også siden dette alternativet krever også begge fagene innenfor kjemi, noe jeg ikke ser at TS har nevnt i det hele tatt, samtidig som psykologi krever ingen spesielle realfagkrav. Så konklusjonen må være at det er snakk om "ingeniørretninger" / teknologi. Vi hadde ikke trengt engang å diskutere dette om folk med anonymkoder hadde sluttet å være så hemmelighetsfulle hva gjelder totalt simple ting som å faktisk nevne hva "drømmestudiet" er, så slipper vi å gjette. Jeg er selvsagt helt enig i at det skjer veldig mye på VGS - alt fra mobbing til sykdom og andre livskriser. Det jeg mente med rettslære er at man burde uansett prøve dette en eller annen gang - ikke nødvendigvis på VGS - men prøve ut dette faget når man mener at man har "fred og ro" til å lese i en periode, for hvis man da finner ut at man sliter hardt med dette faget, så er sjansene ikke gode videre fremover. Anonymkode: 14b05...981 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #17 Skrevet 12. august 2019 Sønnen min tok R1 i fjor og syntes det var ganske vanskelig. Han hadde 5 på T-matten i førsteklasse, og klarte så vidt å karre seg til en 4'er i R1. Anonymkode: 15c01...f34
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #18 Skrevet 12. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Siden kravet TS har nevnt er minimum R1 (Eller S1 + S2) i tillegg til minimum Fysikk 1, så faller alle de tre eksemplene dine ifra. 1. Veterinær / dyrelege krever R1 (S1 + S2) og Kjemi 1 og 2. https://www.nmbu.no/studier/studietilbud/veterinar Jeg ser ikke noe sted at TS har nevnt kjemi, så da kan man utelukke dyrelege med en gang. 2. Psykologi - det krever ikke noen spesielle realfag, verken matematikk, kjemi eller fysikk. Kun "standard" generell studiekompetanse. Så da er også dette utelukket med en gang. https://www.uio.no/studier/program/psykologi-profesjon/opptak/ 3. Opptakskrav til medisin - akkurat som med dyrelege, krever også både kjemi 1 og 2 i tillegg til fysikk 1 og enten R1 eller S1 + S2. https://www.uio.no/studier/program/medisin/opptak/ Så nok en gang kan vi utelukke dette alternativet også siden dette alternativet krever også begge fagene innenfor kjemi, noe jeg ikke ser at TS har nevnt i det hele tatt, samtidig som psykologi krever ingen spesielle realfagkrav. Så konklusjonen må være at det er snakk om "ingeniørretninger" / teknologi. Vi hadde ikke trengt engang å diskutere dette om folk med anonymkoder hadde sluttet å være så hemmelighetsfulle hva gjelder totalt simple ting som å faktisk nevne hva "drømmestudiet" er, så slipper vi å gjette. Jeg er selvsagt helt enig i at det skjer veldig mye på VGS - alt fra mobbing til sykdom og andre livskriser. Det jeg mente med rettslære er at man burde uansett prøve dette en eller annen gang - ikke nødvendigvis på VGS - men prøve ut dette faget når man mener at man har "fred og ro" til å lese i en periode, for hvis man da finner ut at man sliter hardt med dette faget, så er sjansene ikke gode videre fremover. Anonymkode: 14b05...981 Enig. Uansett hva den dårlige karakteren skyldtes - hvis man ikke har *kunnskapene* som trengs fra faget, har man et stort problem når det er snakk om en realfagsretning ala det du skisserer her. Hvis man hadde problemer (mobbing, helse, livskrise) på vgs som ikke er et problem lenger, og klarer å ta igjen kunnskapsgapet (krever arbeid! Og husk at tempoet på universitetet er MYE høyere enn på vgs!), er det ok. Men hvis man har dårlige resultater pga manglende arbeid (og fortsatt ikke jobber), laber interesse, rett og slett ikke så gode evner i det faget etc, vil man ha store problemer på høyere studier hvis man såvidt klarer å karre til seg en toer i R1. Anonymkode: 94adc...dd3 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #19 Skrevet 25. september 2019 Hei alle sammen TS her! Da har jeg meldt meg på R1 eksamen til høsten. I følge privatist-lærerne mine ligger svært godt an til å få en 4 i faget til og med! Drømmen er å komme inn på luftfartsfag UIT, der fysikk 1 og R1 (S1+S2) er et krav. Pilotutdannelsen i seg selv omhandler ikke mye matte og fysikk, bare i et par ATPL fag som navigasjon og "mass balance". Ellers er matten og fysikken ganske minimal i ATPL teorien. Til alle dere som prøver å trykke meg ned og si at jeg har et dårlig utgangspunkt, ta hodet ut av rumpen, siden alt er mulig. Anonymkode: 56057...6f6 1
Gjest FunnyBoy123 Skrevet 25. september 2019 #20 Skrevet 25. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hei alle sammen TS her! Da har jeg meldt meg på R1 eksamen til høsten. I følge privatist-lærerne mine ligger svært godt an til å få en 4 i faget til og med! Drømmen er å komme inn på luftfartsfag UIT, der fysikk 1 og R1 (S1+S2) er et krav. Pilotutdannelsen i seg selv omhandler ikke mye matte og fysikk, bare i et par ATPL fag som navigasjon og "mass balance". Ellers er matten og fysikken ganske minimal i ATPL teorien. Til alle dere som prøver å trykke meg ned og si at jeg har et dårlig utgangspunkt, ta hodet ut av rumpen, siden alt er mulig. Anonymkode: 56057...6f6 Sånn skal det låtes! Masse lykke til! Bare til å glede seg til pilotutdannelsen!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå