AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #1 Del Skrevet 10. august 2019 Hei. Dette er en tråd hvor dere kan poste deres beste dialektord. Og det er lov å skrive anonymt, dette er ingen konkurranse hvor det kåres en vinner. Her er min liste over mine beste dialektord (sted hvor dialekten snakkes i parantes): Shugg = snø (Gudbrandsdalen) Pett = kjæledyr (Solør) Stikkedåse = fyrstikkeske (Stavanger) Boss = søppel (Bergen) Sklætte = regn (Helgeland) Rollku = båt (Trøndelag) Kæll = mann (Fredrikstad) Stim = stress (Tønsberg) Løgløge = hyggelig (Indre Telemark) Angbeiti = meitemark (Valle i Setesdal) Brok = bukse (Trøndelag) Bekkalokk = kumlokk (Bergen) Bråte = mye (Bergen) Stampegraute = potetstappe (Indre Telemark) Gebursdag = bursdag (Tønsberg) Poinn = under (Trøndelag) Krimsjuke = forkjølelse (Valle i Setesdal) Viku = uke (Gudbrandsdalen) Badla = tobakk (Stavanger) Pussegummi = viskelær (Tønsberg) Stelle = sted (Toten) Snyye = snø (Helgeland) Anonymkode: 0c826...133 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #2 Del Skrevet 10. august 2019 Sklættæ er ikke regn, hilsen Helgelending. Anonymkode: 4fd50...2af 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #3 Del Skrevet 10. august 2019 Skavar = blyantspisser Hella = være med hverandre Tronk = bagasjerom Tråsskådel = dørkarm Spøta = strikke Ussja = eske Snåfla = snuble Tåssjen = teit (?) Rossjen = galen (?) Rabbagass = rakkerunge Fra Karmøy. Anonymkode: beefa...942 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #4 Del Skrevet 10. august 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Dette er en tråd hvor dere kan poste deres beste dialektord. Og det er lov å skrive anonymt, dette er ingen konkurranse hvor det kåres en vinner. Her er min liste over mine beste dialektord (sted hvor dialekten snakkes i parantes): Shugg = snø (Gudbrandsdalen) Pett = kjæledyr (Solør) Stikkedåse = fyrstikkeske (Stavanger) Boss = søppel (Bergen) Sklætte = regn (Helgeland) Rollku = båt (Trøndelag) Kæll = mann (Fredrikstad) Stim = stress (Tønsberg) Løgløge = hyggelig (Indre Telemark) Angbeiti = meitemark (Valle i Setesdal) Brok = bukse (Trøndelag) Bekkalokk = kumlokk (Bergen) Bråte = mye (Bergen) Stampegraute = potetstappe (Indre Telemark) Gebursdag = bursdag (Tønsberg) Poinn = under (Trøndelag) Krimsjuke = forkjølelse (Valle i Setesdal) Viku = uke (Gudbrandsdalen) Badla = tobakk (Stavanger) Pussegummi = viskelær (Tønsberg) Stelle = sted (Toten) Snyye = snø (Helgeland) Anonymkode: 0c826...133 Shogg er vel mer rett for snø 😊 Anonymkode: 04dae...595 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #5 Del Skrevet 10. august 2019 Å ha attelét (å være bekymret). Ei tvøge (vaskeklut/fille). Ha låkt i haudet (hodepine). Sunnmøre. Anonymkode: 4c474...ab5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #6 Del Skrevet 10. august 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Dette er en tråd hvor dere kan poste deres beste dialektord. Og det er lov å skrive anonymt, dette er ingen konkurranse hvor det kåres en vinner. Her er min liste over mine beste dialektord (sted hvor dialekten snakkes i parantes): Shugg = snø (Gudbrandsdalen) Pett = kjæledyr (Solør) Stikkedåse = fyrstikkeske (Stavanger) Boss = søppel (Bergen) Sklætte = regn (Helgeland) Rollku = båt (Trøndelag) Kæll = mann (Fredrikstad) Stim = stress (Tønsberg) Løgløge = hyggelig (Indre Telemark) Angbeiti = meitemark (Valle i Setesdal) Brok = bukse (Trøndelag) Bekkalokk = kumlokk (Bergen) Bråte = mye (Bergen) Stampegraute = potetstappe (Indre Telemark) Gebursdag = bursdag (Tønsberg) Poinn = under (Trøndelag) Krimsjuke = forkjølelse (Valle i Setesdal) Viku = uke (Gudbrandsdalen) Badla = tobakk (Stavanger) Pussegummi = viskelær (Tønsberg) Stelle = sted (Toten) Snyye = snø (Helgeland) Anonymkode: 0c826...133 For det første så sier ikke alle i Gudbrandsdalen "shugg", og for det andre så er ordet "sjogg". Forresten så er flere av ordene du ramser opp ikke spesielle for hvert av stedene. Anonymkode: d6442...edd 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #7 Del Skrevet 10. august 2019 Mitt beste dialektord er fra trøndelag og er nesten umulig å skrive. Nærmeste jeg kommer er «tatsjlåt», eller «takjslåt» (pysete). «Kj»-lyden er der så vidt før det kommer en «sj»-lyd. Man kan også si: «Du e en stor tatsjl!» Andre trøndere som kjenner til ordet må gjerne hjelpe til med å finne en god skrivemåte. Anonymkode: 3680b...379 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #8 Del Skrevet 10. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første så sier ikke alle i Gudbrandsdalen "shugg", og for det andre så er ordet "sjogg". Forresten så er flere av ordene du ramser opp ikke spesielle for hvert av stedene. Anonymkode: d6442...edd Neivel, men kanskje det er der hun har de i fra. Anonymkode: beefa...942 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #9 Del Skrevet 10. august 2019 Ballerusk (Lørenskog) Anonymkode: f7cdc...b57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #10 Del Skrevet 10. august 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt beste dialektord er fra trøndelag og er nesten umulig å skrive. Nærmeste jeg kommer er «tatsjlåt», eller «takjslåt» (pysete). «Kj»-lyden er der så vidt før det kommer en «sj»-lyd. Man kan også si: «Du e en stor tatsjl!» Andre trøndere som kjenner til ordet må gjerne hjelpe til med å finne en god skrivemåte. Anonymkode: 3680b...379 Tatjsjlåt? 😄 Anonymkode: be724...e8c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #11 Del Skrevet 10. august 2019 Gælvlærv - gulvklut. Bruker det ikke selv, men. Anonymkode: be724...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #12 Del Skrevet 10. august 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt beste dialektord er fra trøndelag og er nesten umulig å skrive. Nærmeste jeg kommer er «tatsjlåt», eller «takjslåt» (pysete). «Kj»-lyden er der så vidt før det kommer en «sj»-lyd. Man kan også si: «Du e en stor tatsjl!» Andre trøndere som kjenner til ordet må gjerne hjelpe til med å finne en god skrivemåte. Anonymkode: 3680b...379 Taillkjått? 😂 Taillkjpank 😂 Sjikjllje.. er min favoritt 😂 Helt umulig å skrive.. men betyr sånn ca: Flaut, ekkelt Anonymkode: 02422...20a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #13 Del Skrevet 10. august 2019 Kydn (kuene/kyrne) Fra Valdres Anonymkode: 4dc3f...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #14 Del Skrevet 10. august 2019 ælbågå (med tjukk L) - albue åkkelkul (med to tjukke L-er) - ankelkul fatafille - kjøkkenklut huggærn - svimmel kjingelor - edderkopp ølløv - elleve hælvtjøu (med tjukk L) - ti aka på høulsko (med tjukk L) - skli på isen med glatte sko Nordre Ringsaker. Mye av dette er ting som folk over 80 sier med den største selvfølge, men som er i ferd med å dø ut. Jeg er i 40-årene og med unntak av de to øverste bruker jeg ingen av de andre ordene. Barn i skolealder vil trolig ikke engang forstå det om oldemor sier en setning med noen av disse ordene. Anonymkode: 69f35...de2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #15 Del Skrevet 10. august 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gælvlærv - gulvklut. Bruker det ikke selv, men. Anonymkode: be724...e8c Du bruker kanskje mopp? Anonymkode: 0a408...009 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #16 Del Skrevet 10. august 2019 Månebedotten = overrasket. Bekkalokk = kumlokk. Bergen Anonymkode: 0fc6d...374 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #17 Del Skrevet 10. august 2019 Hærta ta hørtt = halv av hver (typ halv pommes feires og potetstappe) Pælær = gummistøvler (husker dere Drillo) Men det er neppe mange født etter 1960 som vet hva det betyr. Østfold Anonymkode: 503ee...e3f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #18 Del Skrevet 10. august 2019 •Ålbåggå (tjukk L) ~ albue •Mehenkje ~ mygg •Mehenkjåt ~ mye mygg •Pikke på gLaset ~ banke på vinduet Gudbrandsdalen Anonymkode: 7b3b1...2e2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annebanane Skrevet 10. august 2019 #19 Del Skrevet 10. august 2019 Usikker på stavingen, men "handaklao" er noe av det artigste å si strengt til venner som har minner av mødre og bestemødre fra barndommen som skulle stoppe de. Handaklao er en måte å beskrive en person som tar på ting - en pitler. Fikk først høre den av noen venner da jeg lekte med stearinen rundt til et lys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #20 Del Skrevet 10. august 2019 Gåpple - glasmanet mimær - maur mige - tisse Addiletta - sandala/chipchappa/flippflopps Maroder -vondt i kroppen Mærgande d fahr - dette var voldsomt til greier omsalaust - arbeid ein ikkje treng å bruke hjerneceller på Sjøkuse - havmus Inn i milljå - innimellom + masse meir ifrå øy utanfor Molde. Anonymkode: 5962e...f69 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå