Gå til innhold

Hvordan løses tur i svømmehall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg er far til to jenter på 9 og 11år. De trenger en del hjelp i hverdagen. 

Hvordan løser man det lettest når man ikke har tilgang til en garderobe for slikt her. 

Anonymkode: a840c...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så store jenter må gå i damegarderoben. Du får øve på badet med dem hjemme, eller få en dame til å øve med dem et par ganger i svømmehallen. Dvs jentene gjør alt selv uten hjelp, den voksne bare er der for spørsmål og litt veiledning ved behov, type ikke hiv håndkleet på gulvet i dusjen, få med såpe og badedrakt hjem. OK om de glemmer og så sjekker du bagene når de kommer utenfor garderobe, de kan da gå tilbake og hente. 

Anonymkode: a4938...fbe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går i Dame garderobe og du i herre garderobe. 

Her jeg bor har flere barn med både kognitive og fysiske vansker, etter de begynner på skolen går de allikevel alene i garderoben. 

Om de har så store vansker at de ikke kan kle av seg selv og kanskje sitter i rullestol ville jeg tatt med jentene i herre garderoben, men ville latt de bytte klær på toalettet og ikke foran masse ukjente menn. 

Anonymkode: dedd0...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke gå i den ene svømmehallen her for de har ikke HC garderobe. De gangene vi har vært der har jeg fått en kamerat til å bli med eller støttekontakt. 

Anonymkode: 8784d...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har spesielle behov som gjør at de ikke klarer seg selv i garderoben ville jeg forhørt meg med svømmehallen om å få bruke handikap-garderobe eller liknende.

Anonymkode: df505...38d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de har spesielle behov som gjør at de ikke klarer seg selv i garderoben ville jeg forhørt meg med svømmehallen om å få bruke handikap-garderobe eller liknende.

Anonymkode: df505...38d

Slik jeg forsto HI så har de ikke HC garderobe. 

Anonymkode: 8784d...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare dusj dem på forhånd, kle på dem badetøy og la dem gå rett gjennom garderoben.

Ta på dem skjørt og tskjorte utenpå badetøyet når de kommer ut, legg et håndkle på bilsetet så kan de dusje hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg forsto HI så har de ikke HC garderobe. 

Anonymkode: 8784d...8c9

Ofte finnes det toalett du kan bruke til skift for så å dusje de i herre garderoben. 

Eventuelt høres det jo greit ut å ha med støttekontakt. 

Anonymkode: dedd0...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg forsto HI så har de ikke HC garderobe. 

Anonymkode: 8784d...8c9

Ser det nå. Jøss! Trodde sånt var pålagt? Da ville jeg ringt svømmehallen og forklart problemstillingen og hørt om de hadde forslag til løsninger. Har de en ansattgarderobe som kan lånes? Er det mulighet for at en kvinnelig ansatt følger og hjelper dem litt? (Forutsatt at det er OK for barna og at behovene kan løses av noen som ikke kjenner dem så godt.)

Anonymkode: df505...38d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte finnes det toalett du kan bruke til skift for så å dusje de i herre garderoben. 

Eventuelt høres det jo greit ut å ha med støttekontakt. 

Anonymkode: dedd0...a08

Problemet vi møtte på var at i dusj/garderobe møtte han gjerne på jenter fra skolen og de alle syntes dette var ubehagelig. Forståelig. Og han syntes likevel det var ubehagelig å dusje sammen med damene og skifte selv om vi ikke møtte noen han kjente. Det var ikke optimalt. 

Anonymkode: 8784d...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det nå. Jøss! Trodde sånt var pålagt? Da ville jeg ringt svømmehallen og forklart problemstillingen og hørt om de hadde forslag til løsninger. Har de en ansattgarderobe som kan lånes? Er det mulighet for at en kvinnelig ansatt følger og hjelper dem litt? (Forutsatt at det er OK for barna og at behovene kan løses av noen som ikke kjenner dem så godt.)

Anonymkode: df505...38d

De gangene vi har øvd på at han skal klare seg selv har en ansatt måtte gå inn å hjelpe. En annen gang spurte jeg en far som kom ut om han hadde tid og mulighet. Fikk da hjelp, og en annen gang hjalp noen eldre gutter til slutt. Så vi ga opp det stede. Har heldigvis flere å velge mellom, men dette er den som ligger nermest og har en sklie som guttungen liker veldig godt. 

Anonymkode: 8784d...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke svømming på skolen? Om såpass store jenter ikke klarer seg selv i dusjen får dere øve og avstå fra å dra i svømmehallen inntil de klarer det selv. 

Anonymkode: 422e2...cb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har de ikke svømming på skolen? Om såpass store jenter ikke klarer seg selv i dusjen får dere øve og avstå fra å dra i svømmehallen inntil de klarer det selv. 

Anonymkode: 422e2...cb0

For en holdning! Mitt barn f. Eks er 10 år og har bsrneautisme. Han sliter f. Eks med å tørke seg skikkelig og har allerede vansker med å kle på seg, altså motorikk, og med en kropp som ikke er tørr gjør bekledning vanskeligere. 

De gangene vi har øvd har avtalen vært at kun ytterjakke skal på og bukse. Så er jeg heldig har han klart å få skoene med seg i hånden. Selv om jeg har laminert ett ark som har huskeliste på hva som skal oppi sekken før han går, og at den skal tas med. 

Vi har alltid måtte få en person til finne tingene hans i garderoben og legge de i sekken. Håndkle, såpe, underbukse, genser og sokker.

Anonymkode: 8784d...8c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de ikke svømming på skolen? Om såpass store jenter ikke klarer seg selv i dusjen får dere øve og avstå fra å dra i svømmehallen inntil de klarer det selv. 

Anonymkode: 422e2...cb0

Innse at ikke alle er A4, og at det er ekstremt mange som har spesielle behov. 

Anonymkode: 18346...c2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om de har en skolegarderobe eller annet lignende ledig? Ring i forkant og avtal med dem. 

Anonymkode: 0b351...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei jeg er far til to jenter på 9 og 11år. De trenger en del hjelp i hverdagen. 

Hvordan løser man det lettest når man ikke har tilgang til en garderobe for slikt her. 

Anonymkode: a840c...060

Loven om universell utforming pålegger alle kommunale og andre offentlige bygg tilgjengelighet for alle. 

Der er handikapgarderober du kan benytte om ikke andre har kommet før deg. Men normalt sett så skal barn i skolealder klare seg selv i egen garderobe. Har barna noen diagnoser? 

Anonymkode: 726d0...a94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Loven om universell utforming pålegger alle kommunale og andre offentlige bygg tilgjengelighet for alle. 

Der er handikapgarderober du kan benytte om ikke andre har kommet før deg. Men normalt sett så skal barn i skolealder klare seg selv i egen garderobe. Har barna noen diagnoser? 

Anonymkode: 726d0...a94

Rart ikke svømmehallen i nærheten har HC. På svømmekurs kunne ikke jeg følge, måtte ha støttekontakt av samme kjønn som følgte. 

Anonymkode: 8784d...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...