Gå til innhold

Forsinket språk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jenta vår på 2 år og 2 måneder er liksom så stille....... Hun kan mange ord (har ikke tellet) og kan si toordssetninger (mamma sove, pappa borte etc.). Men hun bruker på en måte ikke de ordenehun kan så ofte. Hun liker å observere, sitte stille i gresset og plukke blomster etc. og er generelt en rolig jente. Hun skjønner «alt», men bruker på ikke språket så mye. Føler at «alle andre» skriver at 2-åringen prater som en foss etc. Hun skal begynne i barnehage nå.

Anonymkode: 7732e...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er logoped. Du sier hun forstår "alt", og hvis dette er tilfelle så er det ikke snakk om noen språkvanske.  Den språklige normalvariasjonen i denne alderen er veldig stor, og to-ordssetninger er midt på gjennomsnittet, altså helt normalt. Jeg hører mange foreldre som skryter voldsomt av språket til barna sine, men som regel tilegner de barna sine mye mer språk enn det som er reellt, samt at de har en tendens til å overdrive en smule når de snakker med andre foreldre.  Hvis du reagerer på språket hennes om et år eller to så kan du ta det opp med pedagogene i barnehagen, og eventuelt kontakte logoped :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta vår på 2 år og 2 måneder er liksom så stille....... Hun kan mange ord (har ikke tellet) og kan si toordssetninger (mamma sove, pappa borte etc.). Men hun bruker på en måte ikke de ordenehun kan så ofte. Hun liker å observere, sitte stille i gresset og plukke blomster etc. og er generelt en rolig jente. Hun skjønner «alt», men bruker på ikke språket så mye. Føler at «alle andre» skriver at 2-åringen prater som en foss etc. Hun skal begynne i barnehage nå.

Anonymkode: 7732e...73f

Det er her fokuset ligger ved 2 år. Hva hun selv produserer er ikke så viktig. Språkforståelsen er alfa og omega. 

Kan godt være hun får en liten spurt når hun begynner i BHG, men uansett bare fortsett å les for henne, prat til henne. Sett mest mulig ord på alt du gjør når hun er der. Jo mer pratsom du er jo bedre. 

Anonymkode: 76cf6...9fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var også slik i den alderen, men forstod veldig mye da. Plutselig nå som han nærmer seg 3 år kommer det stadig mer kompliserte setninger og enda flere nye ord. Det har kommet veldig fort. Han har en sånn personlighet hvor han vil kunne ting godt før han prøver det ut i praksis, merker det på veldig mye. Rolig gutt :) 

Anonymkode: b7c6d...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Honningmor skrev:

Jeg er logoped. Du sier hun forstår "alt", og hvis dette er tilfelle så er det ikke snakk om noen språkvanske.  Den språklige normalvariasjonen i denne alderen er veldig stor, og to-ordssetninger er midt på gjennomsnittet, altså helt normalt. Jeg hører mange foreldre som skryter voldsomt av språket til barna sine, men som regel tilegner de barna sine mye mer språk enn det som er reellt, samt at de har en tendens til å overdrive en smule når de snakker med andre foreldre.  Hvis du reagerer på språket hennes om et år eller to så kan du ta det opp med pedagogene i barnehagen, og eventuelt kontakte logoped :)

Du har veldig rett i det du skriver.

Jeg må bare ta annledningen til å si at dere logopeder gjør en fantastisk jobb! Jeg hadde en logoped som jobbet mye med meg da jeg var liten, fra jeg var 4 til jeg var 16, tror jeg. Jeg hadde store språkproblemer ( har fremdeles en del, foretrekker å uttrykke meg skriftlig i stede for muntlig), men det hjalp så mye. Så ja, dere gjør en fantastisk jobb!  

Anonymkode: ee619...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei som er 2 mnd yngre enn din. Hun kan bare noen ord, men bruker dem mye. Hun kan bare et par toords-setninger ("sitte der" og "Nei, mamma/pappa"). Hun forstår ikke alt vi sier, men en del. De andre på samme alder har noe mer språk, men hverken helsesykepleier eller barnehage er bekymret. De utvikler seg forskjellig. 

Anonymkode: dcd43...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har veldig rett i det du skriver.

Jeg må bare ta annledningen til å si at dere logopeder gjør en fantastisk jobb! Jeg hadde en logoped som jobbet mye med meg da jeg var liten, fra jeg var 4 til jeg var 16, tror jeg. Jeg hadde store språkproblemer ( har fremdeles en del, foretrekker å uttrykke meg skriftlig i stede for muntlig), men det hjalp så mye. Så ja, dere gjør en fantastisk jobb!  

Anonymkode: ee619...bad

Godt å høre du fikk hjelp :) Det er dessverre alt for få som får den hjelpen de trenger (FY kommuner!) 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min var akkurat sånn. Husker vi var på besøk i barnehagen han skulle begynne i. Vi var på besøk i mai når han var 2 år og 1 mnd, han hadde ord men brukte dem ikke og vi snakket om barnehagen om vår bekymring for at han ikke skulle bli forstått. Ved oppstart i august hadde det løsnet og han snakket mye mer. 

Anonymkode: d237a...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevøen min sa knapt et pip før han var 3... Han bare pekte, nikket og gryntet, men skjønte tydeligvis hva vi sa.

Plutselig (nesten over natten 😂) begynte han å prate! Masse! Fullstendige setninger og hele pakka 😊

Anonymkode: 05192...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fetteren min satt stort sett å slikket på en ball frem til han var 3 år, nå er han professor i matematikk. 

Anonymkode: d237a...715

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...