Gå til innhold

Spm. til dere som nylig har søkt foreldrepenger hos NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Venter barn om noen uker (jeg er mann), og jeg har noen spørsmål til foreldrepengesøknaden hos NAV. Det går ikke an for meg å søke før barnet er født, så jeg får ikke sett hvordan selve søknadsskjemaet ser ut enda.

Det jeg lurer på er om man i søknaden må sette opp hele planen på alle ukene man kan ta ut?

Jeg vet at jeg skal ta ut noen uker i år, men jeg vet ikke når jeg ønsker å ta ut de resterende ukene. Siden man har helt frem til barnet blir 3 år å benytte seg av permisjonen, så vet jeg jo ikke allerede nå at jeg for eksempel ønsker 4 uker i august 2021 liksom. Hvis man må lage en plan for alle ukene allerede nå, kan man i så fall logge inn og redigere den underveis?

Og et spørsmål til: Hvis jeg for eksempel bytter arbeidsgiver neste år og går opp i lønn, har jeg da krav på at inntektsgrunnlaget mitt beregnes på nytt med den nye lønnen, før jeg tar ut flere uker?

På forhånd takk for svar!

Anonymkode: b675b...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan forandre ukene etterhvert. Det er et skjema for endring av uttak av permisjon. Men jeg tror du må sette opp en plan for når uttaket skal skje i originalskjemaet.

Inntektsregulering vet jeg ikke. 

Anonymkode: 8a1a2...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV har en chat på nettsiden sin hvor du kan stille spørsmålene dine helt anonymt, og få svar fra noen som kan regelverket. Mellom 08 og 15 kan du få svar fra en veileder, utenom vil du få svar fra en chatbot. Du kan også ringe inn og få svar om for eksempel beregningsgrunnlag og endring av uttaksperiode. 

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Relatert+informasjon/chat-med-oss-om-foreldrepenger

Anonymkode: eb549...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette opp en plan men den kan endres på så lenge du søker FØR endringen skal skje. 

Beregning gjøres av inntekten du har før permisjonsstart/mors siste dag og kan ikke endres senere.  

Det er ikke noe poeng for deg å søke før 4-6 uker før du skal starte/mors siste dag.  

Anonymkode: 5d5b4...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, theTitanic skrev:

Er ikke skråsikker men mener du må ha plan for alle ukene. 

 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan forandre ukene etterhvert. Det er et skjema for endring av uttak av permisjon. Men jeg tror du må sette opp en plan for når uttaket skal skje i originalskjemaet.

Anonymkode: 8a1a2...8a9

Hva hvis jeg ender opp med å ikke ønske de ukene jeg i utgangspunktet satt opp, da kan de fjernes helt (er klar over at jeg mister de hvis jeg ikke tar de ut innen 3 år) ved å sende endringsskjema? Kan man sende endringsskjema så mange ganger man ønsker?

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

NAV har en chat på nettsiden sin hvor du kan stille spørsmålene dine helt anonymt, og få svar fra noen som kan regelverket. Mellom 08 og 15 kan du få svar fra en veileder, utenom vil du få svar fra en chatbot. Du kan også ringe inn og få svar om for eksempel beregningsgrunnlag og endring av uttaksperiode. 

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Relatert+informasjon/chat-med-oss-om-foreldrepenger

Anonymkode: eb549...7c3

Er klar over den, så jeg skal benytte meg av den etterhvert, tenkte bare å høre her i forkant :)

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må sette opp en plan men den kan endres på så lenge du søker FØR endringen skal skje. 

Beregning gjøres av inntekten du har før permisjonsstart/mors siste dag og kan ikke endres senere.  

Det er ikke noe poeng for deg å søke før 4-6 uker før du skal starte/mors siste dag.  

Anonymkode: 5d5b4...fe8

Greia er at jeg må ta ut noen uker i år, men så "må" jeg ikke ta ut noe før jeg evt. vil. Og jeg skal mest sannsynlig gå opp i inntekt før den gang. Er du sikker på at det er slik?

Anonymkode: b675b...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva hvis jeg ender opp med å ikke ønske de ukene jeg i utgangspunktet satt opp, da kan de fjernes helt (er klar over at jeg mister de hvis jeg ikke tar de ut innen 3 år) ved å sende endringsskjema? Kan man sende endringsskjema så mange ganger man ønsker?

Hvis du sender inn skjema med endringene noen dager FØR endringen, så mister du ikke noe. Behandlingen kan ta opp til 3 uker, men du kan gå tilbake til jobb osv. så blir alt justert i forhold til den nye planen din.

Er klar over den, så jeg skal benytte meg av den etterhvert, tenkte bare å høre her i forkant :)

Greia er at jeg må ta ut noen uker i år, men så "må" jeg ikke ta ut noe før jeg evt. vil. Og jeg skal mest sannsynlig gå opp i inntekt før den gang. Er du sikker på at det er slik?

De første 3 ukene er for mor. Det er en rettighet og ikke et krav. Så de kan du nekte å ta. 6 uker etter fødselen må moren ta. Du kan ikke utsette disse ukene med jobb eller studier. Etterpå er det frit fram. Les om gradert uttak av foreldrepenger.

Når det gjelder inntektsgrunnlaget, så er det inntekten som blir rapportert før den første perioden med foreldrepenger. Endringene i inntekten underveis har ingenting å si.

Anonymkode: b675b...82f

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/11/2019 at 11:02 AM, AnonymBruker said:

 

Hva hvis jeg ender opp med å ikke ønske de ukene jeg i utgangspunktet satt opp, da kan de fjernes helt (er klar over at jeg mister de hvis jeg ikke tar de ut innen 3 år) ved å sende endringsskjema? Kan man sende endringsskjema så mange ganger man ønsker?

Er klar over den, så jeg skal benytte meg av den etterhvert, tenkte bare å høre her i forkant :)

Greia er at jeg må ta ut noen uker i år, men så "må" jeg ikke ta ut noe før jeg evt. vil. Og jeg skal mest sannsynlig gå opp i inntekt før den gang. Er du sikker på at det er slik?

Anonymkode: b675b...82f

Jeg er sikker på det er slik. Vi er rammet av det samme.

Anonymkode: ed6d0...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...