Gå til innhold

Inkonsekvent om hudfarge og etnisitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er påfallende hvor påpasselige media har blitt med å unnlate å skrive noe om hudfarge eller etnisitet når det gjelder uheldige hendelser. Men når de har fått klarhet i at det er en hvit mann - da er det tydeligvis forsidestoff! Altså, jeg er tilhenger av at det er interessant å vite jeg, men vær for faen konsekvent da! Fra Dagbladet for øvrig.

Capture.PNG.d3d431331b2b689b7d855eb04347cb83.PNG

Anonymkode: b1906...3b1

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, hadde det ikke stått etnisitet så hadde folk automatisk sagt "Det må være en utlending!". Er det en med utenlandsk opprinnelse og de ikke nevner det, så klikker det for folk. For det må jo opplyses må du vite.  Er det norsk mann så er det vist unødvendig å nevne. Altså, man vinner jo for pokker meg ikke uansett hva.

Dessuten så nevnes hudfarge for å vise klart og tydelig at dette er hatkriminalitet.

Anonymkode: f9d9b...aec

• Liker 12
Skrevet

Jeg reagerte på det samme. På budstikka.no og på nrk.no står det samme. "En hvit mann med hjelm......"

I saker som ikke omhandler hvite menn står det kryptisk og ikke slike spesifikke beskrivelser av hudfarge eller etnisitet. Bare å se på den episoden tidligere i sommer hvor hunden ble sparket ihjel. Eier, og han som gikk tur med hunden, visste at det var en somaler sparka hunden, politiets beskrivelse var "En mann rundt så-så høy, med sånn-sånn genser og bukse". Mye senere ble han beskrevet som brun i huden, som kan være så mangt. Hyklersk, men det er godt de er så tydelige med det så kanskje flere får øynene opp for hvordan media er!

Anonymkode: fb250...7f8

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten så nevnes hudfarge for å vise klart og tydelig at dette er hatkriminalitet.

Hvordan vet du at det er det? Det kan like gjerne være en som ikke har fått dop-pengene sine og kommer for å kreve dem inn, eller noe i den duren. 

Det er ikke alltid hatkriminalitet når en med en bestemt hudfarge gjør noe mot en som har en annen hudfarge. Hatkriminalitet mot hvite blir feks aldri omtalt som hatkriminalitet.

Anonymkode: fb250...7f8

• Liker 7
Skrevet

Folk som enda ikke har skjønt at mediene er aktører for venstreradikal politisk aktivisme har en vei å gå...

• Liker 2
Skrevet

Wow, den var over streken ja.

Anonymkode: 73f9b...747

• Liker 2
Skrevet

Hadde dette vært en utlending, så ville det sannsynligvis ALDRI blitt nevnt i det hele tatt. 

Eller media ville ha forsøkt å vinkle det som om gjerningspersonen var en  "norsk statsborger" eller "nordmann med oppholdstilatelse i Norge"  

Og, the irony!    

Anonymkode: e130e...ae8

• Liker 9
Skrevet

Som hvit kvinne blir jeg litt trist av dette. Mine brødre er hvite, min far er hvit... Jeg har ikke lyst at de skal leve i et samfunn der de føler seg villifisert fordi de er tilfeldigvis født hvite, i sitt eget land...

Nordmenn har ikke kolonisert verden, så forstår ikke hvorfor vi skal være så privligerte bare fordi vi fant den olja?

Hva er dette tøvet for noe? Jeg synes selvfølgelig det er synd at uskyldige personer dør, men ikke ha en skjult agenda plis.

Hvordan hadde media reagert om folk skrev noe annet ?

MEn jeg ser at Norge er i ferd med å bli som USA.

Anonymkode: 2f6a8...28b

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som hvit kvinne blir jeg litt trist av dette. Mine brødre er hvite, min far er hvit... Jeg har ikke lyst at de skal leve i et samfunn der de føler seg villifisert fordi de er tilfeldigvis født hvite, i sitt eget land...

Nordmenn har ikke kolonisert verden, så forstår ikke hvorfor vi skal være så privligerte bare fordi vi fant den olja?

Hva er dette tøvet for noe? Jeg synes selvfølgelig det er synd at uskyldige personer dør, men ikke ha en skjult agenda plis.

Hvordan hadde media reagert om folk skrev noe annet ?

MEn jeg ser at Norge er i ferd med å bli som USA.

Med det sagt så vet jeg faktisk ikke hva som har skjedd her. Noen som kan briefe meg?

Hvordan har en person fått tak i skytevåpen??

Skrevet

Jeg reagerte på det samme. 

Hadde det vært en mørkhudet mann hadde det ikke stått noe om hudfarge (evt. bare «norsk statsborger») men når det er en hvit mann så er det plutselig greit å skrive det? 

Hva med å være litt konsekvent? Enten opplyses det om hudfarge eller ikke. Jeg stemmer for sistnevnte, med mindre det er noen politiet er på utkikk etter. Da er jo hud-og hårfarge relevant for å få inn evt. tips i saken. 

Når gjerningsmannen er anholdt så er det vel ingen grunn for å opplyse om hudfarge ? :klo: Motivet for ugjerningen kommer vel fram etter hvert uansett ? 

Anonymkode: 80477...7c6

• Liker 1
Skrevet

Er det virkelig sånn du velger å vinkle dette? En drapsmann som går løs på uskyldige mennesker og så er det "buhu pressen, stakkars Nordmenn". Herregud, skjerp deg. 

Anonymkode: 8fbe4...2c4

• Liker 8
Skrevet

Det var nærmest lynsjestemning mot muslimer i noen timer 22. juli før pressen gikk ut med at dette var en terrorhandling utført av en etnisk Nordmann. Det er naturlig at pressen setter fokus på den største trusselen i dagens samfunn: høyreekstremisme og hatkriminalitet. 

Hvorfor vil ikke dere snakke om dette? Hvorfor er det alltid "jammen hadde det vært en utlending..." Det er ikke utlendinger som går inn i norske kirker og forsamlinger og meier ned folk. 

Anonymkode: e7afa...52d

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig sånn du velger å vinkle dette? En drapsmann som går løs på uskyldige mennesker og så er det "buhu pressen, stakkars Nordmenn". Herregud, skjerp deg. 

Det er et problem når de driver med denne splitte-retorikken i Norge som de driver med i USA.

Hvis en virkelig vil kvitte seg med rasisme, så er vel ikke dette måten??

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et problem når de driver med denne splitte-retorikken i Norge som de driver med i USA.

Hvis en virkelig vil kvitte seg med rasisme, så er vel ikke dette måten??

En person er drept! Hvorfor er ikke dette fokuset ditt? 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En person er drept! Hvorfor er ikke dette fokuset ditt? 

Hæ? Det står at ingen ble skadet i artikkelen?? Og at personen var en bekjent. ?

• Liker 5
Skrevet

Hvordan klarte de egentlig å overmanne gjerningsmannen? Det stod at det var 3 personer i moskeen, og gjerningsmannen skjøt vilt rundt seg. Ser ikke helt hvordan 3 personer skulle klare det. 

Godt ingen ble skadet. 

Anonymkode: 2ec1f...bab

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarte de egentlig å overmanne gjerningsmannen? Det stod at det var 3 personer i moskeen, og gjerningsmannen skjøt vilt rundt seg. Ser ikke helt hvordan 3 personer skulle klare det. 

Godt ingen ble skadet. 

Det stod at politiet fant flere våpner i moskeen. Mest sannsynlig var dette muslimene sine. Det stod også på tv2 at det så ut til at gjerningsmannen ble skutt. 

Anonymkode: 99b78...836

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det stod at politiet fant flere våpner i moskeen. Mest sannsynlig var dette muslimene sine. Det stod også på tv2 at det så ut til at gjerningsmannen ble skutt. 

Anonymkode: 99b78...836

Er det lov å ha våpen liggende i moskeen? 

Skrevet

Helt idiotisk!

Det verste er at det skaper mer hat fra utlendinger mot nordmenn. Jeg er redd for hva som kan skje i kirkene i jula når det spres hat på denne måten.

Anonymkode: 29319...8c7

Skrevet

Hva med å heller skrive "etnisk norsk", slik de ellers skriver når det er en asylsøker som har fått opphold eller 2.generasjon utlending, osv som har gjort ugjerningen?

Anonymkode: 29319...8c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...