Gå til innhold

Guttungen lager slitsomme lyder gjennom hele dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kunne kanskje gå å etablere et eller flere rom som stillerom i huset, evt. stilletider hvis det ikke finnes et rom som kan være spesifikt stillerom. 

Anonymkode: 782e2...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en gutt på 9 år som lager lyder. Det går opp og ned i perioder. Han har hatt litt fysiske tics. Blunking og beveger nesen. En periode var det konstant snufsing, så gikk det over til ganske høye gryntelyder. Dette ble også merkbart på skolen. Vi har vært hos legen og fikk beskjed om å føre en slags dagbok. Han har holdt på med dette i nesten 2 år, men han har hatt lengre opphold der det ikke har vært noe. Har derfor ikke fått noe diagnose. Etter samtaler med lege og skole, har jeg fått forståelse av at dette er noe som er "vanlig". Spesielt blant gutter. Nå i sommer har det vært noen nakkebeveglser og noe som kan mine om lav hundeklynking. Vi har fått beskjed om å ignorere, ignorere og ignorere. Det kan bli verre om vi kommenterer det. Skal dog sies at min gutt ikke lager eller gjør bevegelsene frivillig. Vi venter og håper at det skal få over av seg selv. Ofte gjør det det når de kommer i puberteten. 

Anonymkode: 629e0...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, send han på rommet og si at han får lage lyder der. Så han hadde søsken, deler han rom? Hvis de gjør, så plager det kanskje det andre barnet når de skal sovne? Da er det kanskje ikke så lurt å be han gjøre det på rommet.. 

Ellers er det vel bare å holde ut, prøve å blokke det unna og prise deg lykkelig for at skolen starter igjen nå og du har «fri» på jobb/hjemme🙈

Anonymkode: 296df...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er touretts og ganske vanlig. Har en sønn er slik. Dette er noe du må tilpasse deg. 

Anonymkode: 14d4a...0fe

Det er veldig vanlig å ha forbigående tics i løpet av barndommen. Det betyr ikke at det er Tourette. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er touretts og ganske vanlig. Har en sønn er slik. Dette er noe du må tilpasse deg. 

Anonymkode: 14d4a...0fe

Trenger ikke å være det altså, har også en sønn på TS alder lager også mye lyder... det er ofte når han spiller eller kjeder seg. Han gjør det ubevisst og klarer å slutte om jeg ber han om det, men noen ganger syns han det er gøy å fortsette for han merker at det gir effekt igjennom å irritere oss andre i huset...har aldri slått meg at det er noe annet en lyder og at det er irriterende. Alt trenger ikke å være en diagnose selv ikke på KG 🙈😅

Anonymkode: a8ca7...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Kontakt fastlegen. Sånn holder nevøen min på å og han fikk akkurat diagnosen Tourettes 

Anonymkode: acb1b...a1f

Skulle foreslå dette, jeg også. Hilsen, helsefagarbeider. 

Anonymkode: 360e1...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Eplejuice123 skrev:

Jeg tenker umiddelbart at han, og kameraten, er to fantasifulle og kreative unger med auditiv sans! ❤️ 

Ja, men gutten min lager altså en god del rare lyder, men disse er altså "musikk" ergo sanger i hodet hans. Det er litt annerledes enn kompisen hans som bare er skikkelig god på å etterligne lydeffekter fra filmer og sånn.

Ang barnet mitt har han mye lyd når han leker. Det skal sies at han elsker electro musikk. Jeg har vurdert å skaffe han et program han kan lage denne musikken på. Kansje en ipad og et evt et el piano han kan koble til. Han tar også opp stemmen sin og lager "remix", sånt synes han er veldig gøy.

Anonymkode: f578f...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 10 år som lager plagsomme/slitsomme lyder X antall ganger ila dagen, hver dag.. slik har det vært nå LENGE å jeg går snart på veggen. Blir rett og slett tappet for energi og mister fokus, har 0 sjangs for å konsentrere meg om hva jeg leser eller samtaler rundt.

Føler selv at jeg har forsøkt ALT, iallfall alt jeg selv kan komme på, men det her blir rett og slett ikke bedre. Det værste med det hele er at jeg får avsmak på mitt eget barn..

Noen som har noen tips eller råd eller har vært bort lignende?

Hilsen en VELDIG slitsom mamma!

Anonymkode: 6aad2...3cd

Har en gutt med Tourettes. Og det er mye tics med lyd og andre ting.Kan det tenkes at det er tics? De kan ha det uten Tourettes og.

Anonymkode: 7c2e1...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 17.18, AnonymBruker skrev:

Er 99% sikker på at dette ikke er tics. Varierer hva han lager av lyder, er vell ikke direkte lyder heller, men fraser fra sanger og mer sammensatte lyder, plystring osv. Ikke lett å forklare skrivende akkurat. Men pr nå har han en som går igjen «ras, dang, ding, ding, ding, ding, dong». En periode gikk det mye i «what does the fox say» og lydene fra den sangen. Kan også gå rundt og si «meh, meh, meh, meh». 

Spesielt slitsomt toneleie og veldig høyt gjerne. Syntes det er forferdelig synd, for nå blir det veldig mye negativt fokus og tilsnakk pga det. I tillegg merker jeg at jeg er lite på tilbudssiden når han spør om ting som egentlig er hyggelig å bli med på.

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

Og dette er ikke tics?? Mange ting kan være det..Lyder.Ord.Setninger.og rare lyder og vokaler.. 

Det rare er at du ikke går videre med det.Til lege,bup,helsesøster feks.Og får hjelp. Stakkars barnet ditt som får så mye negativ energi fra deg.Som er moren. Og avsmak fra eget barn??Og tilsnakk??Hva med å være den voksne og få hjelp??

Er vel en grunn til det.

Les deg opp om tics og Tourettes feks.

Mye mer enn du tror.

Og negativitet og tilsnakk om det er tics gjør det bare verre..

 

Anonymkode: 7c2e1...f88

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 17.42, AnonymBruker skrev:

Har hatt flere samtaler med lærer som har fulgt han siden han startet på barneskolen, han har aldri reagert på lyder eller fått tilbakemeldinger fra andre lærere på dette. Når han feks ligger helt for seg selv å lese eller ser på ipad, altså gjør noe han må konsentrere seg om eller er interessert i gjør han det heller ikke.

Tenkte i starten at det var en oppmerksomhetsgreie. Problemet er bare at det å gi mer og positiv oppmerksomhet aldri hjalp. Det å ignorere lydene hjalp heller aldri. Så jeg er ganske rådvill nå.

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

På skolen og andre plasser kan de ofte og holde tilbake for så slippe ut alt hjemme.I trygge omgivelser.Eller kanskje bare tics andre ting du ikke ser eller hører.Ta han ned til legen.Få hjelp av bup.Lykke til.

Anonymkode: 7c2e1...f88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var stesønnen min også, gikk over sv seg selv. Heldigvis, holdt på p bli gal..!

Anonymkode: d722d...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touretts og tics.... 

Mulig det er på tide å slutte å sykeliggjøre alt man ikke helt forstår eller liker?Det er ganske vanlig at barn, og særlig gutter, lager lyder uten annen grunn at de kan lage disse lydene. Og noen mer en andre. Jeg lagde mye rare lyder når jeg var i tidlig barneskole alder, men har nesten klart åslutte nå :) . Men jeg har hverken touretts  eller ADHD eller noen annen TBF/FBF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.8.2019 den 17.18, AnonymBruker skrev:

Er 99% sikker på at dette ikke er tics. Varierer hva han lager av lyder, er vell ikke direkte lyder heller, men fraser fra sanger og mer sammensatte lyder, plystring osv. Ikke lett å forklare skrivende akkurat. Men pr nå har han en som går igjen «ras, dang, ding, ding, ding, ding, dong». En periode gikk det mye i «what does the fox say» og lydene fra den sangen. Kan også gå rundt og si «meh, meh, meh, meh». 

Spesielt slitsomt toneleie og veldig høyt gjerne. Syntes det er forferdelig synd, for nå blir det veldig mye negativt fokus og tilsnakk pga det. I tillegg merker jeg at jeg er lite på tilbudssiden når han spør om ting som egentlig er hyggelig å bli med på.

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

 

Whatdafuck 😂han nekter/klarer ikke la være ?

Endret av Jr.Garcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 17.42, AnonymBruker skrev:

Har hatt flere samtaler med lærer som har fulgt han siden han startet på barneskolen, han har aldri reagert på lyder eller fått tilbakemeldinger fra andre lærere på dette. Når han feks ligger helt for seg selv å lese eller ser på ipad, altså gjør noe han må konsentrere seg om eller er interessert i gjør han det heller ikke.

Tenkte i starten at det var en oppmerksomhetsgreie. Problemet er bare at det å gi mer og positiv oppmerksomhet aldri hjalp. Det å ignorere lydene hjalp heller aldri. Så jeg er ganske rådvill nå.

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

Dette høres ut som det kan være Tourettes syndrom. Jeg begynte å få tics som 5-åring. Og det var gjerne spesifikke ord/setninger/lyder, feks plystring, pipelyder, synging osv. Det er veldig vanlig at barn klarer å holde inne/skjule tics på skolen eller hos legen feks. eller når de konsentrerer seg om noe spesifikt- men så kommer det ut for fullt hjemme. Jeg vil absolutt anbefale å lære mer om TS og kontakte en spesialist (leger har generelt liten kunnskap om dette). Hvis dette er Tourettes er det ekstremt viktig å ikke kjefte/uttrykke frustrasjon og at dere får god info om hva det innebærer. Ja det er sikkert irriterende å høre på, men det er nok enda værre for sønnen din. Kan også anbefale å sjekke ut nettsidene til Tourettes foreningen og podcasten til foreldrerådet som handler om TS (på Spotify).

Mvh voksen dame med Tourettes 

Anonymkode: 8c147...eff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som det kan være Tourettes syndrom. Jeg begynte å få tics som 5-åring. Og det var gjerne spesifikke ord/setninger/lyder, feks plystring, pipelyder, synging osv. Det er veldig vanlig at barn klarer å holde inne/skjule tics på skolen eller hos legen feks. eller når de konsentrerer seg om noe spesifikt- men så kommer det ut for fullt hjemme. Jeg vil absolutt anbefale å lære mer om TS og kontakte en spesialist (leger har generelt liten kunnskap om dette). Hvis dette er Tourettes er det ekstremt viktig å ikke kjefte/uttrykke frustrasjon og at dere får god info om hva det innebærer. Ja det er sikkert irriterende å høre på, men det er nok enda værre for sønnen din. Kan også anbefale å sjekke ut nettsidene til Tourettes foreningen og podcasten til foreldrerådet som handler om TS (på Spotify).

Mvh voksen dame med Tourettes 

Anonymkode: 8c147...eff

Helt enig!Har en gutt med det.Og blir helt feil å ikke ta tak i dette. Forståelse og omsorg ikke kjefte og snakke sånn til for noe han gjerne ikke kan noe for en gang. Det må være lov å få være seg selv og få ut som må ut uten å bli kjeftet for.OM DET Er tourettes eller tics.

Anonymkode: 7c2e1...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Hvis «fasen» har vart i ca 6 år.. hvor lenge kan jeg regne med at den henger i da? Har lenge tenkt nettopp det samme.. at dette kun er en fase, men det virker ikke slik lenger

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

Høres ut som tics spør du meg. er det like ille alltid eller mer/mindre i perioder?   Hos oss ble det verre ved stress. Kom og gikk i ganske mange år. Men det er helt borte nå (15 år). Var hos legen han sa det ikke er unormalt for gutter å ha slike tics i perioder. 

Anonymkode: 69a6b...332

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som tics spør du meg. er det like ille alltid eller mer/mindre i perioder?   Hos oss ble det verre ved stress. Kom og gikk i ganske mange år. Men det er helt borte nå (15 år). Var hos legen han sa det ikke er unormalt for gutter å ha slike tics i perioder. 

Anonymkode: 69a6b...332

Vil tro barnet blir stresset når mor kjefter hele tiden. For noe barnet ikke kan noe for engang.Så håper hun søker hjelp..

Anonymkode: 7c2e1...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...