Gå til innhold

Guttungen lager slitsomme lyder gjennom hele dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror absolutt ikke guttungen har en diagnose, hadde han hatt det ville det vært vanskeligere for han å kontrollere det i andre settingen også, det er jeg rimelig sikker på. Når ingen andre foreldre eller lærere merker seg noe og han line gjør det hjemme, kan han umulig ha en diagnose. Dette er rett og slett en uvante. Jeg skrev mer her for å få tips og råd til hvordan jeg skal gå frem/håndtere det ettersom det er et ganske stort problem for meg nå.

Har forsøkt å ignorere det, men når han har to søsken som også blir plaget av dette og at det stadig blir starten på en konflikt, så er ikke det det enkleste heller.

Ser deg blir forslått ørepropper. Det har jeg faktisk forsøkt, men det taklet jeg svært dårlig, ble veldig anspent og fokusert på min egen pust, det gikk rett og slett ikke. Klarer heller ikke å ha musikk på ørene, så jeg er vell kanskje «rar» sånn.

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei TS,

Hvor lenge dette kan vare vet man jo ikke, for det skjer jo ikke heletiden? Du bør hvertfall ikke koble inn helsevesenet, da kan han fort ende opp med en diagnose fra mennesker som tror dette er noe. Det kan bli farlig.

Så la det gå av seg selv, men snakk med han om dette hver dag. At dere skal fokusere på det sammen, hver gang han føler for å lage disse lydene skal han stoppe det. Handler om å bli bevisst på sine egne handlinger. Mental trening, hver gang han føler trangen skal han stoppe det selv.

Snakk med han om dette. På en ordentlig måte.

- jeg jobber med adferd.

Anonymkode: 3e8d1...8d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Jeg har et barn med konsentrasjonsvansker som svirrer med hender og lager mye lyd. Han sier hrrrn hrrn og yrrr yrr vrrrrr hnnn osv. Jeg spør hva det er og han sier det er "musikk". Jeg er nå vant til lydene men han driver faktisk andre til vannvidd med det til tider. Og nei det er klart jeg ikke kan fokusere når han er der. He he...

Nå har han fått en bestevenn som har lydeffekter. Han lager ganske kule Hurrrr fn fn fn fn fn robot type lyder når han leker. De er 7 og 8 år og sitter hver for seg med sine lyder. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. 

Anonymkode: f578f...476

"Lydeffekter"..nå humret jeg. Søtt 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS,

Jeg er hun som har lydeffekt gutt med konsentrasjonsproblemer. Her vet vi at mannen lagde mye lyder som barn, og nå er han stille som graven. Eneste er at han synger litt / nynner om han prøver å skjule noe eller tenker på noe han ikke vil si.  Så dette kan nok gå over av seg selv. 

 

Anonymkode: f578f...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eplejuice123 skrev:

"Lydeffekter"..nå humret jeg. Søtt 🙂 

Ja og han er veldig flink på dette. Lydene hørest akkurat ut som flyene i star wars filmene feks. De har ekko og greier. Jeg nevnte det for foreldrene hans og da ble de veldig beklagende, så jeg tenker at de sikkert synes det er slitsomt selv. Men jeg synes det er litt kult at gutten har venner som også har mye lyd. Da er han jo ikke alene om det.

Anonymkode: f578f...476

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be ham med en forbannet stemme om å holde kjeften sin igjen, nok et eksempel på tafatte foreldre som oppfostrer tapere av unger fordi grensesetting ikke blir gjort.

Hadde tatt meg 10 min å fått skikk på den ungen

Anonymkode: 01b8d...d5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be ham med en forbannet stemme om å holde kjeften sin igjen, nok et eksempel på tafatte foreldre som oppfostrer tapere av unger fordi grensesetting ikke blir gjort.

Hadde tatt meg 10 min å fått skikk på den ungen

Anonymkode: 01b8d...d5e

Det er nok sånn de gjorde det før i tiden, når man ikke hadde pedagogisk innsikt og viten som at å bruke agressivitet og sinne for å oppdra var ille.

Anonymkode: f578f...476

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller litt mot å ta en tur til legen, hvis dere har prøvd "alt" og ingenting hjelper. Men, hvis du er sikker på at dette bare er dårlig oppførsel / ubetenksomhet... Sprutekanne med vann. En sprut i fleisen hver gang du hører lyden. 

Han burde gå lei ganske fort... 

Men igjen, når det har pågått lenge, så hadde jeg virkelig vurdert å koble inn noe faginstans. Jeg har ikke så mye peiling på slikt så jeg hadde nok startet hos fastlegen. 

Anonymkode: 44194...970

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammas venninne har en sønn med Tourettes. Han er sånn her i perioder. Hans tics varierer litt i perioder, så i noen perioder er det bare vokale (ord, setninger, lyder), noen bare motoriske (f.eks. knipsing, blunking, beveging av nesa) og i andre er det en god blanding.

Han kan av og til henge seg opp i setninger, ord og sanger, og da går det ofte i det. Da han lærte hva "faen" betydde, hang han seg opp i ordet fordi han visste han ikke skulle si det. Da gikk han rundt og sa "faen, faen, faen" og kunne prestere å brase ut med "Hei, *navn*! Faen, kommer dere på besøk?" når vi kom på besøk. Oppdager han en ny sang som han liker kjempegodt, kan han gå rundt og synge på en eller to strofer til han "er ferdig".

Han legger ikke selv merke til at han sier og gjør sånt. Han kan sitte og lage lyder, synge eller rope banneord uten at han er klar over det selv før han blir fortalt at han gjør det. For han hjelper det å bli avledet når han har hang ups (si at han sier det samme ordet ørten ganger eller banker mange ganger i bordet) og å ikke bli retta på om han braser ut med et "Hei, bitch!" når han gir deg en klem og hilser. Knipser han på en kopp etpar ganger før han "er ferdig", er det best for han å la det gå.

Når han blir påmint om at han sier stygge ord innimellom i setninger blir han flau, og da får han hang ups på det ordet fordi han konsentrerer seg sånn om å ikke si det. Det stresser han.

Han sier selv at han føler at det bobler inni kroppen til han får utført ticsene sine. Når han har gjort dem, så er kroppen rolig og fin igjen. Noen ganger bobler det lengre enn andre ganger, og da må han gjøre det flere ganger. Men ved hang ups trenger han litt hjelp til å roe ned boblene sine. :)

Anonymkode: 2e70a...1a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke så mye peiling på slikt så jeg hadde nok startet hos fastlegen. 

Anonymkode: 44194...970

Da burde du la være å svare, barnet kan bli en kasteball i systemet. Ende opp med en diagnose som ikke stemmer. Derfor skal man være veldig forsiktig med å koble inn systemet: helsevesenet.

I dag er det få avvik du kan ha før du får et stempel som kan ødelegge hele livet ditt.

Anonymkode: 3e8d1...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du la være å svare, barnet kan bli en kasteball i systemet. Ende opp med en diagnose som ikke stemmer. Derfor skal man være veldig forsiktig med å koble inn systemet: helsevesenet.

I dag er det få avvik du kan ha før du får et stempel som kan ødelegge hele livet ditt.

Anonymkode: 3e8d1...8d6

For en dramatisering. 

Anonymkode: 6b673...d1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For en dramatisering. 

Anonymkode: 6b673...d1d

Nei, jeg jobber i systemet å vet hvor galt det kan gå.

Anonymkode: 3e8d1...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg jobber i systemet å vet hvor galt det kan gå.

Anonymkode: 3e8d1...8d6

Ingen blir påtvingt en diagnose pga. Lyder.

Det er heller ikke pålagt av foreldre å samtykke utredning, og om lege skulle være uenig så er ikke dette en BV sak. 

De kan fint forlate bygget og klare seg selv uten de som på død og liv vil gi diagnose. 

Anonymkode: 6b673...d1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen blir påtvingt en diagnose pga. Lyder.

Det er heller ikke pålagt av foreldre å samtykke utredning, og om lege skulle være uenig så er ikke dette en BV sak. 

De kan fint forlate bygget og klare seg selv uten de som på død og liv vil gi diagnose. 

Anonymkode: 6b673...d1d

Vi snakker ikke om BV sak.

Vi snakker om at legen kan henvise barnet videre til for eks BUPA, som merkelapper barnet. Er det som er problemet.

Anonymkode: 3e8d1...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen blir påtvingt en diagnose pga. Lyder.

Det er heller ikke pålagt av foreldre å samtykke utredning, og om lege skulle være uenig så er ikke dette en BV sak. 

De kan fint forlate bygget og klare seg selv uten de som på død og liv vil gi diagnose. 

Anonymkode: 6b673...d1d

Riktig.

For at helsevesenet skal kunne tvinge foreldre til å gå med på en utredning eller behandling, trengs det tvangsvedtak fra fylkesmannen. Det vedtaket gis kun når det er snakk om reell fare for liv. Er barnet 16+ og saken er innen for psykiatri, har ikke foreldrene noe de skulle sagt uansett, det er barnet som bestemmer om det ikke er satt noen vedtak. :)

Hilsen en som har foreldre som ble truet med søknad om tvangsvedtak til fylkesmannen, men som det ikke ble noe av fordi legene innså at det ikke var noen fare for liv om jeg ikke ble utredet for Asperger. :fnise:

Anonymkode: 2e70a...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror absolutt ikke guttungen har en diagnose, hadde han hatt det ville det vært vanskeligere for han å kontrollere det i andre settingen også, det er jeg rimelig sikker på. Når ingen andre foreldre eller lærere merker seg noe og han line gjør det hjemme, kan han umulig ha en diagnose. Dette er rett og slett en uvante. Jeg skrev mer her for å få tips og råd til hvordan jeg skal gå frem/håndtere det ettersom det er et ganske stort problem for meg nå.

Har forsøkt å ignorere det, men når han har to søsken som også blir plaget av dette og at det stadig blir starten på en konflikt, så er ikke det det enkleste heller.

Ser deg blir forslått ørepropper. Det har jeg faktisk forsøkt, men det taklet jeg svært dårlig, ble veldig anspent og fokusert på min egen pust, det gikk rett og slett ikke. Klarer heller ikke å ha musikk på ørene, så jeg er vell kanskje «rar» sånn.

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

Jeg går ut fra at  du har snakket skikkelig med ham om det?

Datteren min på 8 'lyder' en del i perioder. Hun er fullt klar over at dette er noe hun gjør, men det er likevel ubevisst. For henne er det ikke tics, men muligens overskytende mental energi (hun har ADHD). Vi har snakket grundig om hvorfor hun gjør det, om hun selv legger merke til det når hun setter i gang, men også om hvordan dette påvirker andre rundt henne. At man blir sliten i ørene/hodet av å høre på henne, og at hun må finne alternative måter.

Jeg sier gjerne 'vennen, nå lyder/skråler du, kan du stoppe, jeg blir sliten i hodet av å høre på'. Da stopper hun som regel umiddelbart. Hun begynner gjerne på igjen i løpet av få minutter, da holder det å si navnet, vennen, gullet så stopper hun igjen.

Om det er ren uvane (sannsynlig), bør bevisstgjøring og vennlig korrigering være nok, selv om det kan ta lang tid før det opphører helt. 

Anonymkode: 17c93...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje jeg kan bidra med noe. Jeg hadde en lignende uvane som barn. Årsaken var at det kjentes ut som en irritasjon på stemmebåndene og den eneste måten jeg kunne løse den irritasjonen var ved å lage en lyd. Jeg holdt på å drive søsknene mine til vanvidd jeg da, og etter kanskje et år eller to så gikk det vekk av seg selv.

Anonymkode: ea0d5...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi snakker ikke om BV sak.

Vi snakker om at legen kan henvise barnet videre til for eks BUPA, som merkelapper barnet. Er det som er problemet.

Anonymkode: 3e8d1...8d6

Nei, men du som er i systemet bør vel vite at enkelte ganger blir BV koblet inn når foreldre nekter å innse faktum. Så derfor mener jeg at det bare er å ta tingene sine å gå fordi en har ingen å frykte i systemet om en ikke vil ha hjelpen de tilbyr. 

Å få hjelp av BUP er ikke en merkelapp. Dere som tenker slik bidrar til negativt.

Jeg har mange merkelapper om en skal lage en liste, men jeg setter ikke merkelapp på andre eller meg selv. Det er noe jeg har, samme med humor, fregner og blondt hår.

Merkelapp er ett uttrykk som brukes av de som ikke har eller velger å la være å utnytte ordforrådet sitt og fagfolk bruker ikke dette. Så på tide å tenke over hvordan en fremmer situasjoner, det hjelper ikke med å ordlegge seg dårlig. 

Lege kan henvise ja, men foreldrene kan velge å avslutte om de er uenig med fagfolk de møter. 

Ja, ting kan gå galt, men unødvendig å delta skremmende, i mangel på bedre ord, ut i fra hva HI har opplyst oss. Så derfor mener jeg det er dramatisering. 

Anonymkode: 6b673...d1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig.

For at helsevesenet skal kunne tvinge foreldre til å gå med på en utredning eller behandling, trengs det tvangsvedtak fra fylkesmannen. Det vedtaket gis kun når det er snakk om reell fare for liv. Er barnet 16+ og saken er innen for psykiatri, har ikke foreldrene noe de skulle sagt uansett, det er barnet som bestemmer om det ikke er satt noen vedtak. :)

Hilsen en som har foreldre som ble truet med søknad om tvangsvedtak til fylkesmannen, men som det ikke ble noe av fordi legene innså at det ikke var noen fare for liv om jeg ikke ble utredet for Asperger. :fnise:

Anonymkode: 2e70a...1a9

Takk for svar. 

Det siste jeg ønsker at at mennesker skal bli redde helsevesenet og systemet. For en person som ikke har fått hjelp av BUP så oppleves slike uttalelser skremmende og truende. At mennesker blir feil diagnosert skjer, men at systemet er her for å ødelegge og bryte oss ned er ikke tilfelle. Det finnes gale mennesker i alle system, men det skal ikke hindre oss i å søke hjelp. 

Alltid bra med råd for og i mot og hva som er bra og ikke bra så jeg er ikke i mot å dele egen erfaring, men vi har ikke fasiten, vi har vår opplevelse. 

 

Anonymkode: 6b673...d1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja og han er veldig flink på dette. Lydene hørest akkurat ut som flyene i star wars filmene feks. De har ekko og greier. Jeg nevnte det for foreldrene hans og da ble de veldig beklagende, så jeg tenker at de sikkert synes det er slitsomt selv. Men jeg synes det er litt kult at gutten har venner som også har mye lyd. Da er han jo ikke alene om det.

Anonymkode: f578f...476

Jeg tenker umiddelbart at han, og kameraten, er to fantasifulle og kreative unger med auditiv sans! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...