Gå til innhold

Guttungen lager slitsomme lyder gjennom hele dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 10 år som lager plagsomme/slitsomme lyder X antall ganger ila dagen, hver dag.. slik har det vært nå LENGE å jeg går snart på veggen. Blir rett og slett tappet for energi og mister fokus, har 0 sjangs for å konsentrere meg om hva jeg leser eller samtaler rundt.

Føler selv at jeg har forsøkt ALT, iallfall alt jeg selv kan komme på, men det her blir rett og slett ikke bedre. Det værste med det hele er at jeg får avsmak på mitt eget barn..

Noen som har noen tips eller råd eller har vært bort lignende?

Hilsen en VELDIG slitsom mamma!

Anonymkode: 6aad2...3cd

Hei :)

Jeg har et barn med konsentrasjonsvansker som svirrer med hender og lager mye lyd. Han sier hrrrn hrrn og yrrr yrr vrrrrr hnnn osv. Jeg spør hva det er og han sier det er "musikk". Jeg er nå vant til lydene men han driver faktisk andre til vannvidd med det til tider. Og nei det er klart jeg ikke kan fokusere når han er der. He he...

Nå har han fått en bestevenn som har lydeffekter. Han lager ganske kule Hurrrr fn fn fn fn fn robot type lyder når han leker. De er 7 og 8 år og sitter hver for seg med sine lyder. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. 

Anonymkode: f578f...476

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han kan først bare ignorere det, før han gjerne blir irritert etterhvert som vi blir mer strenge eller krever at han hører på og har fokus mens vi prater til han. 

Har «truet» gjentatte ganger med å ta det til legen, men da blir han nærmest sint. Han påstår hardnakket selv at han kan kontrollere det, noe jeg også egentlig har inntrykk av.

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

Hva med å hverken ignorere eller gi tilsnakk. Si helt enkelt at han må gå på rommet sitt om han skal lage lyder, og si det på en vanlig måte hver gang han lager lyder. 

Anonymkode: d4430...a0a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min hadde vokale tics i flere år. Han vokste det av seg. Jeg har hørt at gutter «ofte» har slike tics av en vernepleier men et kjapt Googlesøk ga ingen resultater. Jeg jobber nå med unge gutter og flere av dem har tics men ikke vokale. 

Om disse lydene er den eneste utfordringen sønnen din har tror jeg du bare må holde ut og håpe at det gir seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er touretts og ganske vanlig. Har en sønn er slik. Dette er noe du må tilpasse deg. 

Anonymkode: 14d4a...0fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud jeg skal aldri ha barn 

Anonymkode: 0de74...b40

Om dette er nok til å avskrekke deg så er det sikkert det beste at du ikke formerer deg. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske overdrevent av folk å si at det er touretts uten å ha møtt gutten. Som mor merker du nok om noe er galt, og det føler du at det ikke er, men slitsomt. Og det er forståelig! Det går helt sikkert over, men du kan jo dra på legen om du er bekymret. Men ikke la deg skremme av hva folk sier, tror ikke det der er en uvanlig oppførsel som tyder på noen diagnose.

Anonymkode: 60b3f...9f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, kg diagnostiserer igjen! Jeg sitter å synger og gjentar fraser høyt for meg selv, lager lyder og sånn, vettu hva det er? Uvane!! Ikke en diagnose. Spesielt de dagene jeg har mye energi og er glad. 

Anonymkode: d26e6...bae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er ganske overdrevent av folk å si at det er touretts uten å ha møtt gutten. Som mor merker du nok om noe er galt, og det føler du at det ikke er, men slitsomt. Og det er forståelig! Det går helt sikkert over, men du kan jo dra på legen om du er bekymret. Men ikke la deg skremme av hva folk sier, tror ikke det der er en uvanlig oppførsel som tyder på noen diagnose.

Anonymkode: 60b3f...9f3

Mine foreldre/min familie prøvde å skyve alle mine rariteter, plagsom atferd, plagsomme følelser og plagsomme problemer unna, de var jo de som kjente meg best og opplevde mesteparten av det, i tillegg hadde de skremt og kjeftet nok på meg til at jeg klarte å holde meg noe mer i skinnet på skolen og i offentlighet ellers, men de nektet plent å tenke tanken engang at det var noe galt med meg.

Ingen som "møtte meg" skjønte at noe var galt, skolen prøvde å hinte om det, men mine foreldre nektet å høre på det, og mine foreldre nektet å være åpen for at noe kunne være galt, nei, ikke med DERES unge!

Nå som jeg er voksen og har søkt helsehjelp på egen hånd og funnet ut at jeg har høytfungerende autisme så kan moren min, til nød, innrømme at jo, de hadde kanskje en anelse om at det var noe galt med meg, men de visste ikke hva.

Uten at hun har gått så langt å innrømme noe videre, så er min opplevelse at de håndterte det ved å nekte, nekte, nekte, og kjefte på og skylde på meg for at jeg ikke klarte å oppføre meg som normale folk og dermed bragte skam over dem som foreldre.

Du skal ikke ta så lett på foreldres evne til å stikke fingrene i ørene og late som ingenting når de ikke egentlig er klare for å innse at det faktisk er noe galt med barnet deres.

Anonymkode: 6bfe1...38a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes, syns det ble litt drøyt. Tror ikke han har touretts!  Det er bare en kultur greie, nesten hvert eneste familiemedlem og venner under 25 holder på sånn, noen over også sånn som mannen min. Jeg er 24 å har holt på sånn på samme måte lenge! 

Han ser sikkert mye på memes, nokk der han har det fra. Er ihvertfall der jeg og de jeg kjenner som holder på sånn har det fra 😉

Prøv å se på noe memes på YouTube, se om du finner noe fraser/lyder du har hørt han si.  

Anonymkode: e15a5...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yes, kg diagnostiserer igjen! Jeg sitter å synger og gjentar fraser høyt for meg selv, lager lyder og sånn, vettu hva det er? Uvane!! Ikke en diagnose. Spesielt de dagene jeg har mye energi og er glad. 

Anonymkode: d26e6...bae

Skulle til å si det samme.. Hva er det med folk og diagnostisering her inne? For alt vi vet er disse lydene barnet til TS lager, noe som han kanskje gjør når han føler seg trygg hjemme; fordi han er et barn med livlig fantasi.

 

 

Anonymkode: d0b97...53a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle til å si det samme.. Hva er det med folk og diagnostisering her inne? For alt vi vet er disse lydene barnet til TS lager, noe som han kanskje gjør når han føler seg trygg hjemme; fordi han er et barn med livlig fantasi.

 

 

Anonymkode: d0b97...53a

En av mine vanligste "stims" er verbal stimming, jeg kan gjenta ord, fraser eller korte snutter av et sangrefreng eller en annen del av en sang jeg liker godt, bare fordi det føles godt i stemmen/kroppen å lage akkurat den lyden og jeg liker følelsen av vibrasjonen det gir når jeg får det til riktig, så må jeg gjenta det på nytt, og prøve å få det til akkurat likt neste gang, og neste gang....

Men jeg vet også at dette er noe jeg kun må passe på å gjøre når jeg alene, siden andre syns det er rart eller plagsomt.

Det var hjemme jeg lærte at jeg måtte være for meg selv om jeg skulle gjøre dette, at det var noe jeg skulle være flau over eller skamme meg for.

Jeg sluttet ikke med det, siden det er en del av min autisme og en stim som er nyttig for meg når jeg blir overveldet, men jeg lærte meg at det er noe jeg må gjemme, skjule og skamme meg for og aldri gjøre når andre kan se eller høre meg.

Anonymkode: 6bfe1...38a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler selv at jeg har forsøkt ALT

Her mangler det informasjon. Hva har du forsøkt? Hva slags lyder lager han? Er det kremting, snufsing, ord? Kommer det når han er stresset? Høres ut som Tourettes. 

Anonymkode: 931a5...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjør han det uansett hva han gjør? Når han ser på TV? Hva om dere har på musikk som han kan nynne til i stedet? Han kan selvsagt også bare oppholde seg i et annet rom. Kanskje bør han begynne å spille et instrument eller synge?

Anonymkode: b4d9d...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt flere samtaler med lærer som har fulgt han siden han startet på barneskolen, han har aldri reagert på lyder eller fått tilbakemeldinger fra andre lærere på dette. Når han feks ligger helt for seg selv å lese eller ser på ipad, altså gjør noe han må konsentrere seg om eller er interessert i gjør han det heller ikke.

Tenkte i starten at det var en oppmerksomhetsgreie. Problemet er bare at det å gi mer og positiv oppmerksomhet aldri hjalp. Det å ignorere lydene hjalp heller aldri. Så jeg er ganske rådvill nå.

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

Barn med tics, også vokale tics, kan til en viss grad «ta seg sammen» slik at det ikke kommer så sterkt til uttrykk i f.eks skole. Det er veldig krevende for barnet, og kan føre til at det blir mer tics når han/hun kommer hjem. 

Synes du bør drøfte det med fastlegen. Muligens be om henvisning til BUPP for utredning. 

Anonymkode: 18153...e16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men gjør han det uansett hva han gjør? Når han ser på TV? Hva om dere har på musikk som han kan nynne til i stedet? Han kan selvsagt også bare oppholde seg i et annet rom. Kanskje bør han begynne å spille et instrument eller synge?

Anonymkode: b4d9d...048

Nei, har skrevet litt lenger frem her ift situasjoner han gjør det i. Virker til å være en «kjede seg» greie, men så skal det sies at han «kjeder seg» den tiden han feks bruker å gå fra leken, til do og tilbake til leken. Hvert lille «tomrom» i hverdagen blir fylt med slike lyder.

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...