Gå til innhold

Besteforeldre som uteblir


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ett barn og siden vi ikke har kontakt med barnefar og hans familie, er mine foreldre de eneste besteforeldrene hun har. Hun er eldst av mange søskenbarn og her kommer spørsmålet. Besteforeldrene (som er skilt, med nye foreldre), spør aldri om å ha henne. Bestefar bor 3 timer unna men jeg tenker på ferier etc. Bestemor bor 2 km unna og hun har aldri spurt om å ha henne. Hun svarer ja dersom jeg spør om hun kan ha henne, men jeg opplever at min egen mamma overlater henne mye til seg selv. Min mor har mye hun skal gjøre som hun sier dersom jeg spør ok hun kan komme på besøk, bli med oss et sted etc. Hun er veldig avhengig av mannen sin (min stefar) og bruker (mye) tid på han og hans familie. 

 

Jeg syns dette er så sårt og ønsker å få tips og råd på hva jeg kan gjøre!!! 

 

Tusen takk!

Anonymkode: e602e...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan ikke barnefar ha kontakt med barnet deres? Det er du som må opprette det forholdet og da etterhvert vil også besteforeldrene på den siden komme inn i livet til ditt barn.

Anonymkode: db5d8...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange besteforeldre tråder skal det lages her 😳

Anonymkode: b319c...5df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som har valgt å få barn, og det er ditt ansvar å ta deg av det.

Er det barnevakt du trenger, så gå sammen noen småbarnsforeldre og bytt på å passe hverandres barn. Eller du kan betale en ungdom for å sitte barnevakt. Begge deler vil kreve noe av deg, men det er krevende å ha barn. 

Ttenger du at barnet får en relasjon til besteforeldrene, er det ditt ansvar å sørge for at barnet får tilbringe tid med dem, ved enten å dra til de eller invitere de til deg. 

Anonymkode: b319c...5df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet skal ikke ha kontakt med far av grunner som jeg ikke ønsker å oppgi her. 

Jeg elsker henne og bruker all min tid på henne så ta ikke den tonen der med at det er mitt ansvar. Det er jeg hjertelig, kjærlig og heldigvis klar over, og det er det jeg gjør. Jeg er ikke, og jeg understreker _ikke_ opptatt av avlastning. Men stiller meg undrende til det hele da jeg har stor omgangskrets forøvrig med unger som stadig er hos besteforeldre.

 

Spørsmålet er: hvorfor er ikke besteforeldrene mer på banen? Og hva kan jeg si el gjøre for å engasjere de?

Og hvor mange besteforeldretråder det skal være, antar jeg er ca like mange som det finnes av andre tråder her inne. 

 

Ellers takk for svar. Og kom gjerne med konkrete tips.

Anonymkode: e602e...338

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har en besteforeldre i byen vi bor. Hen har vært barnevakt noen enkelte ganger, men de har likevel et veldig godt forhold. Vi tilbringer mye tid sammen alle sammen: middag hos hverandre, hyttetur, kulturopplevelser ++ Så tilbring tid sammen uten at det handler om barnevakt?

Anonymkode: cf64f...21d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Spørsmålet er: hvorfor er ikke besteforeldrene mer på banen? Og hva kan jeg si el gjøre for å engasjere de?

Ellers takk for svar. Og kom gjerne med konkrete tips.

Anonymkode: e602e...338

Tja, hva med å spørre de om hvorfor de er fraværende. Vi her på KG veit jo ikke, men er du like nebbete mot de som du er her, så skjønner jeg at de ikke stiller opp. 

Anonymkode: b319c...5df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å skjule seg bak anonynknapper. 

Det er for barnets del jeg spør altså, ikke for å ha barnevakt selv. Er gift og har et stort nettverk. Er virkelig ikke kjent for å kreve mye av folk eller å være nebbete. Men ønsker altså ikke barnevakt men heller engasjement.

Takk for de svarene som var konstruktive!

 

Anonymkode: e602e...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor sier ja til å ha henne, selv om hun er travelt opptatt? Likevel er det ikke bra nok fordi hun ikke spør? Det burde snart bli en samletråd av alle innleggene her inne om at foreldre ikke synes besteforeldre bidrar nok. Konklusjonen er den samme hver gang, barn er foreldrenes ansvar, om andre er begeistret for å passe dem er det en bonus.

Anonymkode: e50b7...960

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ett barn og siden vi ikke har kontakt med barnefar og hans familie, er mine foreldre de eneste besteforeldrene hun har. Hun er eldst av mange søskenbarn og her kommer spørsmålet. Besteforeldrene (som er skilt, med nye foreldre), spør aldri om å ha henne. Bestefar bor 3 timer unna men jeg tenker på ferier etc. Bestemor bor 2 km unna og hun har aldri spurt om å ha henne. Hun svarer ja dersom jeg spør om hun kan ha henne, men jeg opplever at min egen mamma overlater henne mye til seg selv. Min mor har mye hun skal gjøre som hun sier dersom jeg spør ok hun kan komme på besøk, bli med oss et sted etc. Hun er veldig avhengig av mannen sin (min stefar) og bruker (mye) tid på han og hans familie. 

 

Jeg syns dette er så sårt og ønsker å få tips og råd på hva jeg kan gjøre!!! 

 

Tusen takk!

Anonymkode: e602e...338

Dagens beste foreldre er en haug med egoister!!

Seg seg seg seg!!

Mange fantastiske besteforeldre og.Men enkelte.... Og de som ikke jobber og ikke hsr noe å gjøre i tilegg.De er mest opptatt....Selv om de ikke er gammel..Forskjellsbehandling og... På datteren sine barn og sønnen..

Det vil vel alltid være sånn..Desverre.. Men de sitter der snart på gamelhjemmet alene og lurer på hvorfor ingen besøker de.Ensom og forlatt.. Lurer på hvorfor...

Anonymkode: e338f...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du velger å ikke la far og hans familie få ha kontakt får du ta det på egen kappe. At dine foreldre ikke engasjerer seg kan være fordi de anser barnet ditt som ditt ansvar og det har de lov til. Besteforeldre i dag liker å engasjere seg i ting de interesserer seg for. Mange besteforeldre er lei av barn da egne har vokst opp. Du kan evt be om hjelp fra røde kors, der kan du finne en bestemor og bestefar som vil engasjere seg noen timer i uka.

Anonymkode: db5d8...709

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har kjempe godt forhold til sine besteforeldre, selv om de ikke er der på overnatting uten oss foreldre. Vi er ofte på besøk og tilbringer dager, helger og uker sammen. 

Anonymkode: cc0e7...65a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

sitter selv alene med barn, barnefar kan heller ikke ha kontakt her heller. Ser mange i tråden her ser seg blind på at mangle de kontakt MÅ være mors feil 🙄

mine ser bestemor gjevnlig så de oppretter en relasjon. Men opplever i stor grad som deg, jeg og barna er et ork som i stor grad skal holdes ut ...

føler meg låst selv, og skulle gjerne hatt en mal på hvordan endre relasjonene!

forventer å ta oppdragelse mm selv, men som jeg opplever deg. Så har jeg et savn om å føle oss ønsket, om de bare en og annen gang ble invitert med på noe gøy, innimellom fikk spm om hvordan det gikk..

Anonymkode: 49564...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For din egen skyld er det best å bare akseptere at de ikke er interessert. Vondt å gå med forventninger å bli skuffet. 

Jeg følte hvertfall at alt ble mye lettere når jeg sluttet å prøve å skape et forhold mellom mine barn og deres besteforeldre.  

Anonymkode: f3675...d41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldre er individer. Til syvende og sist er folk som de er, og man kan neppe forandre dem. Så lenge besteforeldrene viser noe interesse, får man slå seg til ro med det. Ikke alle bestemødre er typen til å sentrere livet sitt rundt barnebarn, mase om å få være barnevakt og komme på døra med nybakte muffins, og det må jo være greit. Skjønner at det er sårt når venninner som har mega-entusiastiske besteforeldre som aldri får nok av barna, men til syvende og sist er det like meningsløst som å være misunnelig på at andre har arvet et stort hus eller vinner i Lotto. Alle kan ikke være like superheldige på alle områder. At du har foreldre som faktisk sier ja når du virkelig trenger pass gjør deg jo i utgangspunktet ganske heldig, etter mitt syn.

Anonymkode: 329e8...b8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

forventer å ta oppdragelse mm selv, men som jeg opplever deg. Så har jeg et savn om å føle oss ønsket, om de bare en og annen gang ble invitert med på noe gøy, innimellom fikk spm om hvordan det gikk..

Anonymkode: 49564...0f8

Hva med deg da, inviterer du besteforeldrene med på noe morsomt, og spør du dem om hvordan det går? Eller skal det kanskje bare gå den ene veien? 

Anonymkode: b319c...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med deg da, inviterer du besteforeldrene med på noe morsomt, og spør du dem om hvordan det går? Eller skal det kanskje bare gå den ene veien? 

Anonymkode: b319c...5df

Jeg gjorde det, gav opp!

ikke noe kjekt reise på tur sammen, feire bursdager sammen, kino ol når det kun kommer fra oss. Og det blir møtt med off ok, Gud så bortskjemte dere er, himling med øynene ol..

min søster har «bodd» hjemme i sommer pga jobb, hun har hatt åpen invitasjon hele sommeren (maste på henne en stund) illøpet av 2,5 mnd har hun ikke klart finne noen annledning..

føler meg ikke særlig ønsket, og har et brennende behov for å skjerme ungene for den følelsen.

kan legge til at mellomste i lengre tid ba om å få komme på overnatting (ikke behov for pass, barnets ønske) fikk stort sett nei passer ikke, med et par greit da .... så kommer minste og opplever dette urettferdig, ønsker det samme (minste er fire om det har betydning) han fikk være med en gang er par timer, det ble for mye ha han på overnatting 🙄 begge har nært sluttet spørre

Anonymkode: 49564...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det, gav opp!

ikke noe kjekt reise på tur sammen, feire bursdager sammen, kino ol når det kun kommer fra oss. Og det blir møtt med off ok, Gud så bortskjemte dere er, himling med øynene ol..

min søster har «bodd» hjemme i sommer pga jobb, hun har hatt åpen invitasjon hele sommeren (maste på henne en stund) illøpet av 2,5 mnd har hun ikke klart finne noen annledning..

føler meg ikke særlig ønsket, og har et brennende behov for å skjerme ungene for den følelsen.

kan legge til at mellomste i lengre tid ba om å få komme på overnatting (ikke behov for pass, barnets ønske) fikk stort sett nei passer ikke, med et par greit da .... så kommer minste og opplever dette urettferdig, ønsker det samme (minste er fire om det har betydning) han fikk være med en gang er par timer, det ble for mye ha han på overnatting 🙄 begge har nært sluttet spørre

Anonymkode: 49564...0f8

Skjønner at det er sårt ja. Kontakten burde gå begge veier. 

Anonymkode: b319c...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...