Gå til innhold

Sjekk mann eller mann med sjekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer folk til slite med å forstå forskjellen? 

Anonymkode: b598c...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, alle forstår forskjellen mellom «han er en ‘sjekk’ mann» og «han er en mann med ‘sjekk’». Det ligger i konteksten hva du mener, selv om du ville uttalt ‘kjekk’ som ‘sjekk’.

I eksempel nr to er ordet ‘sjekk’ bak preposisjonen ‘med’, og vi forstår at ordet er et substantiv. Dermed må det være snakk om en sånn sjekk som har med penger å gjøre. I første eksempel står ordet foran et substantiv. Det er ikke et sammensatt ord (sjekkmann), og vi vil da tolke det som et adjektiv. Det uttales ikke likt som ‘kjekk’, men er ganske nære, og vi vet at mange har en tendens til sammenfall mellom kj og sh. Vi tolker det derfor dithen at det er ‘kjekk’ som menes. 

Dessuten er det ingenting som heter sjekkmann, men hvis det hadde gjort det så hadde ordet hatt annen uttalemåte enn «sjekk/kjekk mann».

Det kommer også an på i hvilken kontekst disse ytringene er i. Hvis jeg peker på en pen mann og sier «det er en ‘sjekk’ mann», så vil den mulige tolkningen at jeg mener ‘kjekk’ være mest riktig. Det er ingen sjekker der, og jeg har ikke snakket om sjekker, så at det er en «sjekkmann» (mann med sjekk) jeg prater om er lite sannsynlig.

Det er altså veldig mye som hjelper deg i å forstå hva personen mener i kontekst og grammatikk, selv om to ord ender opp med å høres like ut.

Anonymkode: 0540a...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk mann bety at noen sier at en eller annen mann må sjekkes for et eller annet.

Anonymkode: 6e408...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen i den generasjonen som sier «sjekk» når de mener kjekk aner hva en sjekk eller et sjekkhefte er, er ikke dette noen problemstilling. 

For øvrig vil det være lett å forstå ut fra sammenhengen. Det er ikke verre enn f.eks: «han har en stol» eller «stol på ham». 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...