Gå til innhold

Er dere obs på å lære sønner om husarbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg vokste opp var det ingen som lærte sønnene sine "kvinneoppgaver".  Fikk med meg noe basisk matlaging ved å sitte på benken og følge med mine bestemødre.  Resten av det jeg kan kom ved prøving og feiling senere.

Renhold av meg sjøl og rommet mitt og oppvask for hånd måtte jeg likevel gjøre.  Men som ung voksen følte jeg at det var så mye jeg ikke kunne.  Så igjen..prøving og feiling samt å spørre bestemødrene. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, sønnen min på 8 hjelper til med vasking, rydding og støvsuging og tar klesvasken alene av og til. Han har lært seg å brette klær på youtube og er mye flinkere til det enn meg. ;)

Men jeg har vært dårlig på å ta ham med på matlaging, det er vel på høy tid at han begynner å lære det også.

Like viktig tenker jeg det er at han ser at jeg og pappaen gjør like mye hjemme. Vi har noen faste ansvarsområder som den andre så og si aldri gjør, men de følger ikke det gammeldagse kjønnsrollemønsteret. Mannen vasker f.eks. alltid badet og har hovedansvaret for oppvasken.

Anonymkode: bd001...85b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, men det er likefullt drittoppgaver. Jeg foretrekker å legge panel eller male, men jeg skjønner så klart at jeg må vasket toalettet også. Den ene anser jeg som en drittoppgave, den andre som noe gøy. Begge er oppgaver som MÅ gjøres og jeg gjør så klart begge to. 

Og igjen, for tredje gang. De kan gjøre alle oppgavene. De velger bare hvilke de vil gjøre. 

Du kan ikke velge om du lever alene. Det er poenget. Det er heller ikke sikkert at de kan velge sammen med en partner heller, det blir da kilde til konflikter om de tror at dette er noe de bare kan skyve over på andre. Lærer de gode rutiner og at dette er nødvendigheter som må gjøres? Da slipper de unna mange problemer videre i livet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er kun 1.5 år, men vi har allerede begynt å lære han å rydde leker, rydde ut tallerken og vaske bordet. Vi gjør det jo til en lek nå, men jeg vil alltid ha fokus på renhold, rydding og matlaging uansett kjønn på barna.

Anonymkode: 1125f...69b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn skal læres opp til å bli menn, ikke femikladder.

Pissprat. En ekte mann klarer seg selv, klarer å gjøre de fleste ting i livet. Det samme gjelder for kvinner. Ellers er de ikke annet en bortskjemte drittunger. Det er fakta. Ikke kom til meg med det der "mannemann" tullet ditt. Dette lærte jeg i forsvaret, og der var det ikke mye "kjære mor" Mine foreldre var mer slepphendt med det. Jeg takker forsvaret for god og iherdig opplæring både i førstegangstjeneste og i felten utenlands. Var ingen som ryddet dritten etter deg der, det kan jeg love deg. Funger eller forsvinn var heller gjennomgangstonen der.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Lærer de gode rutiner og at dette er nødvendigheter som må gjøres?

Selvfølgelig.

Anonymkode: c42a7...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker said:

De lærer faktisk etter interesser her i huset. Hun liker å lage mat og støvsuge, han liker ikke å gjøre noenting, men foretrekker å klippe gresset og måke snø fremfor å kutte salat og støvsuge. Jeg gidder ikke tvinge på drittoppgaver de ikke ønsker å gjøre. 
Satser på at de klarer å finne en partner som matcher sånn oppgavemessig og at alle kan gjøre de oppgavene de foretrekker fremfor at alle må gjøre alt i likestillingens navn.

De gjør like mye og de lærer alle tingene. Feks så kan sønnen min bytte på senga osv. Han bare vil ikke. Han bytter heller det bort mot en uteoppgave søsteren har fått feks.

Anonymkode: c42a7...1ef

Hvor ofte måker man snø og klipper gresset i løpet av et år kontra vanlig husarbeid?

Anonymkode: 86a55...e0d

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte måker man snø og klipper gresset i løpet av et år kontra vanlig husarbeid?

Anonymkode: 86a55...e0d

Det var eksempler, han sorterer også sokker og legger vekk egne klær, holder rommet sitt i orden osv. Som sagt tidligere, de gjør like mye.

Anonymkode: c42a7...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skapt sånn at jeg vil helst lære å gjøre alt mulig, og mener at barn bør lære å kunne gjøre mest mulig selv sånn at de klarer seg best mulig selv. Jeg er veldig glad for at jeg har vokst opp i et hjem der jeg har lært så ufattelig mye forskjellig, så jeg er god til å både bake og strikke og snekre og skifte dekk på bilen. Min bror var med på akkurat de samme "juleverkstedene" som meg, så han lærte seg også å bake og div håndarbeid. Jeg er nå i en alder der jeg bør tenke på å få barn snart, og kommer absolutt til å oppfordre dem til å tilegne seg mest mulig kunnskap slik at de er mest mulig selvgående som individer. 

Anonymkode: 2c84b...ba3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er usexy å si til henne, "nei du, jeg orker ikke ikveld, det var så rotete på kjøkkenet etter at du spiste kveldsmat". Så viser det seg at det er snakk om at hun har lot en tallerken stå i oppvaskkummen.

Menn skal være menn og bare bry seg om det er noe som er skadelig for huset eller i veien. Men ikke bry seg om småting som litt oppvask eller litt støv. Å bry seg om den slags er kvinnesak.

Anonymkode: 11dc6...fc6

Du mener kvinnens plass er i hjemmet også da sikkert? Tror ikke det finnes mange kvinner som går fra full jobb, hjem til alt husarbeid og barn, for så å orke ... 

Anonymkode: 460f0...5ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De lærer faktisk etter interesser her i huset. Hun liker å lage mat og støvsuge, han liker ikke å gjøre noenting, men foretrekker å klippe gresset og måke snø fremfor å kutte salat og støvsuge. Jeg gidder ikke tvinge på drittoppgaver de ikke ønsker å gjøre. 
Satser på at de klarer å finne en partner som matcher sånn oppgavemessig og at alle kan gjøre de oppgavene de foretrekker fremfor at alle må gjøre alt i likestillingens navn.

De gjør like mye og de lærer alle tingene. Feks så kan sønnen min bytte på senga osv. Han bare vil ikke. Han bytter heller det bort mot en uteoppgave søsteren har fått feks.

Anonymkode: c42a7...1ef

TS her,

Noe av problemet i mange parforhold slik jeg ser det, er at kvinner typisk tar mesteparten av innearbeidet, mens menn tar utearbeidet - og så mener mannen at han gjør sin del, for han klipper jo gresset noen ganger om sommeren og bytter til vinterdekk på bilen og måker snø de få gangene det er mye snø. Sånn er det i hvert fall hos oss, mannen "foretrekker" disse oppgavene, men skjønner ikke at det i sum er mye mindre arbeid enn å holde orden inne. Støvsuging, matlaging, klesvask, rydding må gjøres i en evig loop når man er en familie med barn, hver uke eller hver dag året rundt. Det er altså ikke rettferdig at dama skal stå alene med dette, etter mitt syn.

Nå kan det være at dine barn tar like mye ansvar, jeg bare påpeker at denne ute/inne-greia ofte er en typisk felle hvor arbeidet i realiteten er vanvittig skjevfordelt selv om man i teorien har fordelt oppgaver mellom seg.

Anonymkode: bd825...076

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er usexy å si til henne, "nei du, jeg orker ikke ikveld, det var så rotete på kjøkkenet etter at du spiste kveldsmat". Så viser det seg at det er snakk om at hun har lot en tallerken stå i oppvaskkummen.

Menn skal være menn og bare bry seg om det er noe som er skadelig for huset eller i veien. Men ikke bry seg om småting som litt oppvask eller litt støv. Å bry seg om den slags er kvinnesak.

Anonymkode: 11dc6...fc6

Tror du det er underholdende å lese slike patetiske provokasjonsforsøk? 

Anonymkode: b8acc...0c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er usexy å si til henne, "nei du, jeg orker ikke ikveld, det var så rotete på kjøkkenet etter at du spiste kveldsmat". Så viser det seg at det er snakk om at hun har lot en tallerken stå i oppvaskkummen.

Menn skal være menn og bare bry seg om det er noe som er skadelig for huset eller i veien. Men ikke bry seg om småting som litt oppvask eller litt støv. Å bry seg om den slags er kvinnesak.

Anonymkode: 11dc6...fc6

Så flott at alle verdens menn har utpekt deg til talsperson om hva de skal bry seg om å ikke da. 😂

Anonymkode: b214c...cc3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Renhold av meg sjøl og rommet mitt og oppvask for hånd måtte jeg likevel gjøre.  Men som ung voksen følte jeg at det var så mye jeg ikke kunne.  Så igjen..prøving og feiling samt å spørre bestemødrene. 

 

Selvfølgelig er det mye man ikke kan som ung. Men det å vaske og rydde etter seg klarer alle om de vil, og vil man finne gode rutiner og følge de? Ja idag kan man ringe bestemødre også :) Men man har nettet som er fulle av tips og gode forslag. Det har aldri vært lettere. Det er bare snakk om å ta initiativ og få tingene gjort. I stedet å sitte foran tv eller pc hele forbanna tiden :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Selvfølgelig er det mye man ikke kan som ung. Men det å vaske og rydde etter seg klarer alle om de vil, og vil man finne gode rutiner og følge de? Ja idag kan man ringe bestemødre også :) Men man har nettet som er fulle av tips og gode forslag. Det har aldri vært lettere. Det er bare snakk om å ta initiativ og få tingene gjort. I stedet å sitte foran tv eller pc hele forbanna tiden :) 

*kremt*    ...det fantes ikke noen pc eller nett å sitte foran konstant den gang, og TV var begrenset. Vi kunne ikke bare google noe som helst.  Vi måtte lære det lille vi kunne av faktiske mennesker.

Og sjøl vaske og rydde for gutter måtte læres, og det ble sjelden gjort siden det var "kvinneoppgaver".   Men du opplevde nok ikke 60- og 70-tallet.   ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

kremt*    ...det fantes ikke noen pc eller nett å sitte foran konstant den gang, og TV var begrenset. Vi kunne ikke bare google noe som helst.  Vi måtte lære det lille vi kunne av faktiske mennesker.

Og sjøl vaske og rydde for gutter måtte læres, og det ble sjelden gjort siden det var "kvinneoppgaver".   Men du opplevde nok ikke 60- og 70-tallet.   ☺

Jeg snakker om idag som tråden handler om :) Joda jeg opplevde iallefall hele 70 tallet, selv om 60 tallet blir litt diffust :) 

Men så kom 1980 tallet og man ble ungdom og litt senere voksen. Forsvaret vet du, det laget mann av meg :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener kvinnens plass er i hjemmet også da sikkert? Tror ikke det finnes mange kvinner som går fra full jobb, hjem til alt husarbeid og barn, for så å orke ... 

Anonymkode: 460f0...5ab

Kvinnen velger selv hva hun vil. Men hun vil ikke ha en femitøffel som er hennes tjener, nei. Hun vil ha en mann som gjør som han vil og det han vil. Samme hva hun sier til han.

Anonymkode: 11dc6...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev:

Jeg snakker om idag som tråden handler om :) Joda jeg opplevde iallefall hele 70 tallet, selv om 60 tallet blir litt diffust :) 

Men så kom 1980 tallet og man ble ungdom og litt senere voksen. Forsvaret vet du, det laget mann av meg :) 

Ok.   

Og du verden..du var nok den eneste valpen fra ditt kull som var i Forsvaret...   hva faen har det med saken å gjøre? At sjersanten din måtte lære deg å vaske gulv?   :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du det er underholdende å lese slike patetiske provokasjonsforsøk? 

Anonymkode: b8acc...0c4

Tror du fakta bryr seg om dine følelser?

Anonymkode: 11dc6...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

At sjersanten din måtte lære deg å vaske gulv?   :fnise:

Iallefall å følge opp at det ble gjort skikkelig og til rett tid :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...