Gå til innhold

Er dere obs på å lære sønner om husarbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når jeg gikk på barneskolen var jeg veldig glad i vaske, støvsuge, rydde og ommøblere 😂Her hjemme støvsuger pappa (når han er hjemme, noe som stort sett bare er i helgene), lager middag her og der, og er hovedansvarlig for hage, uteområdet og grilling. Han tar også søppelen.

En gang i fremtiden, hvis jeg velger å få barn, vil jeg forsøke å vise at det kan være gøy samtidig som det er viktig å holde huset pent og reint. Jeg skal fortelle om den gang jeg var åtte år og synes det var så spennende å flytte sofaen rundt omkring. 

 

Anonymkode: acd2f...08c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ingen talsperson for noen annen enn meg. Men jeg ytrer meg om fakta. Kvinner like ikke femitøffelkladder, det er fakta. Kvinner like menn som gjør det de vil. Det er også fakta.

Anonymkode: 11dc6...fc6

Klart det er mye mer attraktivt med en mann selv vil tilegne seg og opprettholde normal boevne. Ingenting er mer uattraktivt enn å få rollen som moren til en voksen mann. Eller sersjanten, eventuelt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, å snekre, vedlikeholde, skru, og så videre, i hjemmet, er på ingen måte femi. Men å drive med vaskejobb annenhver dag, skure og skrubbe for at alt skal skinne til en hver tid, klage over at det er blitt fingeravtrykk på kjøkkenbenken, klage over at kald drikke settes rett på bordet, er ikke mannlig. Kvinner velger ikke til seg slike.

Anonymkode: 11dc6...fc6

Jo, det er akkurat slike kvinner velger seg. De mennene som ingen vil ha er de som oppfører seg som deg - og tror det er sexy. Det finnes ikke større turn-off enn et mannebarn på jakt etter en ny mamma. 

Anonymkode: b214c...cc3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært mange tråder om menn som ikke bidrar hjemme, og hvor kvinnen føler seg som en hushjelp - gjerne med mesteparten av ansvaret for barna i tillegg. Det får meg til å tenke på om foreldre er flinke nok til å oppdra sønner til å mestre husarbeid, og som ikke forventer at mor (og senere kona) skal ta seg av alt?

Mannen min er i hvert fall innstilt på at vi skal være likestilt og PRØVER, men jeg merker at vi har ulik bagasje med oss hjemmefra. Mens jeg hadde faste oppgaver i oppveksten, som å lage middag én dag i uka, vaske badet og ta inn/ut oppvaskmaskin, hadde ikke mannen min kokt en potet før han var over 25 og må idag ofte bli mast på for at han skal huske å ta ut søpla eller sette på en vask. Når vi er hos svigermor, ser jeg at hun duller med ham og han setter f.eks. bare fra seg tallerken som hun deretter rydder inn i oppvaskmaskin, tilbyr seg aldri å hjelpe med middagen etc. Slikt irriterer meg litt, for jeg føler svigers kunne spart oss en del gnisninger i parforholdet om de hadde giddet å oppdra ham litt strammere. 

Har en sønn på 2 år, som jeg ønsker å lære slike ting i løpet av oppveksten. Tenker det vil gagne ham senere i kjærlighetslivet, i kollektiv med venner osv. Hva tenker dere om saken, og er dere obs på å ikke la gutter bli unnasluntrere?

Anonymkode: bd825...076

Venter min tredje gutt, og ja, det er jeg. Er altfor lat til å bo med en gjeng gutter som ikke kan gjøre grunnleggende husarbeid. Og kjenner jeg blir pinlig berørt på folks vegne når jeg hører om tenåringer som flytter hjemmefra og ikke vet hvordan man skal vaske gulvet. 

Det er foreldres plikt å lære ungene å klare voksenlivet, og det innebærer slike ting som grunnleggende husarbeid. Uansett kjønn.

Anonymkode: 5a7d2...7d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn...min treåring gjør mer husarbeid enn faren sin.

Han rydder bort lekene sine, hiver søppel i dunken, setter tallerken og bestikk på benken, hjelper inn og ut av oppvaskmaskinen, hjelper å lage mat, hjelper med støvsuging osv. Vi pusler mye sammen. Ettåringen min er å med. Så tar sats på at de skal lære seg husarbeid som en naturlig del av hverdagen så deres fremtidige kone slipper den enorme frustrasjonen jeg har hatt med min rotete (men snille) mann.

Anonymkode: bfd8a...a52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig tror jeg det er sunt å kjenne på at noe er kjedelig og dritt å gjøre. Livet er ikke en dans på roser og man kan ikke alltid velge det morsomste eller minst ubehagelige.

Dette går jo direkte videre til arbeidslivet. Har en veldig spennende jobb, men det er også kjedelige rutineoppgaver som bare må gjøres. Det er ingen andre som gjør de for meg for å si det slik. Slik er det med alt, bare skumme fløten er det bare barnslig barn som forventer. Selv de mest ekstreme jobber har sine kjedelige arbeidsoppgaver som rapportskrivinger og dokumentasjon som er drittkjedelig å utføre. Men det bare må gjøres, og det er bare å få det gjort. Slik er det også med kjedelige oppgaver i heimen. Vaske, male, snekre og diverse andre ting er kjedelige greier. Men det må bare gjøres for at du skal ha tak over hodet, og trives.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har en datter på 18 og en sønn på 15. De er oppdratt likt, men fordelingen av hva vi gjør har tilpasset seg etter som årene har gått. De må ikke gjøre veldig mye, og har ikke faste oppgaver, men så lenge de tar i et tak når det trengs. Sønnen min er flink til å lage mat, vaske opp og støvsuge. Datteren min gjør nesten aldri dette. Derimot er hun veldig flink til å rydde :) så et lite superteam de der to hehe...

Anonymkode: c2328...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også valgt å måke snø, klippe plenen, vaske og polere bilen i det fine sommerværet, bytte dekk, heller enn å gjøre husarbeid. Jeg ville vært i stallen og møkket. Men handy er jeg dog ikke, da må jeg be om hjelp, blant annet spørre min sønn, men liker ikke plage andre så utsetter ting stadig vekk. Han må faktisk minne meg på ting jeg har spurt om hjelp til selv. Jeg er flink til å utsette og overse ting som ikke virker så viktige. 

Handy, høy stilling, nerd, huslig, mandig? Man kan vel være alle disse tingene og i tillegg være god til å lage mat. Grunnen til at jeg ikke er handy skyldes en kronisk sykdom, ikke latskap og uvitenhet. 

 

Anonymkode: f9771...b9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jerry Lee said:

Da jeg vokste opp var det ingen som lærte sønnene sine "kvinneoppgaver".  Fikk med meg noe basisk matlaging ved å sitte på benken og følge med mine bestemødre.  Resten av det jeg kan kom ved prøving og feiling senere.

Renhold av meg sjøl og rommet mitt og oppvask for hånd måtte jeg likevel gjøre.  Men som ung voksen følte jeg at det var så mye jeg ikke kunne.  Så igjen..prøving og feiling samt å spørre bestemødrene. 

 

Såvidt jeg har fått med meg er du i 50-årene? Hvis det stemmer er jeg eldre enn deg og brødrene mine hadde sine "plikter" i huset, på lik linje som meg og mine søstre i oppveksten. Det var ikke uvanlig i venneflokken min på den tiden.

Anonymkode: 86a55...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper at jeg klarer det like godt med gutt nummer to og tre, som med sønn nr en, som underlig nok har blitt et prakteksemplar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn...min treåring gjør mer husarbeid enn faren sin.

Han rydder bort lekene sine, hiver søppel i dunken, setter tallerken og bestikk på benken, hjelper inn og ut av oppvaskmaskinen, hjelper å lage mat, hjelper med støvsuging osv. Vi pusler mye sammen. Ettåringen min er å med. Så tar sats på at de skal lære seg husarbeid som en naturlig del av hverdagen så deres fremtidige kone slipper den enorme frustrasjonen jeg har hatt med min rotete (men snille) mann.

Anonymkode: bfd8a...a52

Når barna dine blir eldre, kan det bli mer utfordrende å få dem til å holde orden og gjennomføre egne oppgaver dersom faren fortsatt roter og generelt unnlater å bidra. Kanskje særlig guttene ser til mannlige rollemodeller, og om pappa ikke må, hvorfor i all verden skal trettenåringen gidde?

Jeg merker allerede nå med syvåringen at det ikke lenger er så interessant å gå og pusle med husarbeid med mamma, mens fireåringen fortsatt elsker det. Begge mine må bidra uansett, men tror jeg hadde fått mye mer motstand fra syvåringen om pappaen ikke bidro på lik linje med meg (og fortsatt langt mer enn ungene).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såvidt jeg har fått med meg er du i 50-årene? Hvis det stemmer er jeg eldre enn deg og brødrene mine hadde sine "plikter" i huset, på lik linje som meg og mine søstre i oppveksten. Det var ikke uvanlig i venneflokken min på den tiden.

Anonymkode: 86a55...e0d

Plikter, ja.   Det som var "manneoppgaver".   Gressklipping, snømåking, maling, sykkelvedlikehold og slikt.   Men som sagt ikke "kvinneoppgaver".   Vel...sånn var det for meg og jevnaldrende gutter den gangen.  Ingen vits i å krangle om det.  😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Jerry Lee said:

Plikter, ja.   Det som var "manneoppgaver".   Gressklipping, snømåking, maling, sykkelvedlikehold og slikt.   Men som sagt ikke "kvinneoppgaver".   Vel...sånn var det for meg og jevnaldrende gutter den gangen.  Ingen vits i å krangle om det.  😊

Jeg snakker om husarbeid. Lage middag, vaske gulv, rydde etc. Utearbeid var vi alle med på, jenter som gutter.

Anonymkode: 86a55...e0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hactar skrev:

Når barna dine blir eldre, kan det bli mer utfordrende å få dem til å holde orden og gjennomføre egne oppgaver dersom faren fortsatt roter og generelt unnlater å bidra. Kanskje særlig guttene ser til mannlige rollemodeller, og om pappa ikke må, hvorfor i all verden skal trettenåringen gidde?

Jeg merker allerede nå med syvåringen at det ikke lenger er så interessant å gå og pusle med husarbeid med mamma, mens fireåringen fortsatt elsker det. Begge mine må bidra uansett, men tror jeg hadde fått mye mer motstand fra syvåringen om pappaen ikke bidro på lik linje med meg (og fortsatt langt mer enn ungene).

Du er oppegående, og ikke fire på akkurat de kravene. La de få bidra, om de ikke alltid leverer kvalitet sett pris på at de er med og gjøre sitt beste, og så tar de det videre selv automatisk etterhvert. Når de eventuelt nekter forklare de hvorfor , og at det å leve i et rent og trivelig hjem er noe som krever en innsats fra alle som lever i det. Far må som alle gå frem som et godt eksempel akkurat som alle andre må det. Om ikke er det helt håpløst. Barn merker fort eksempelets makt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må guttene bidra hjemme. Her må guttene gå ut med søpla, ta ut og inn av oppvaskmaskinen, lage mat, støvsuge, vaske gulv og vaske badet. Ikke alt på en dag da ;) 

Alle må bidra i husholdningen.  

Anonymkode: 8ae6a...3ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp.

Vokste opp med 4 søstre og 1 bror - og jeg ser HELT tydelig at det er store kjønnsforskjeller på hvordan vi er oppdratt. Min mor ser det nok også.

Han kone tar nok ingen skade av det tror jeg, for hun finner seg ikke i å være hushjelp og jeg tipper de deler likt - men jeg ser at han absolutt tror en del ting kommer rekende av seg selv. 

Men hos oss er også ting likt hos oss foreldre ang husarbeid osv (om noe gjør far mer synlig for ham) - så han får jo se det i praksis også.

Anonymkode: c9aa1...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De lærer faktisk etter interesser her i huset. Hun liker å lage mat og støvsuge, han liker ikke å gjøre noenting, men foretrekker å klippe gresset og måke snø fremfor å kutte salat og støvsuge. Jeg gidder ikke tvinge på drittoppgaver de ikke ønsker å gjøre. 

Så du lærer ham jobber som må gjøres en gang i uka om sommeren og (avhengig av hvor han bosetter seg) én gang/aldri eller ofte i noen få vintermåneder? Mens hun læres opp i matlaging (en oppgave som må gjøres flere ganger per dag året rundt) og husrengjøring (flere ganger per uke). Og så lurer dere på hvorfor kvinner, generelt, er drittlei av sløve og late menn. Jaja. 

Anonymkode: d87a8...3a1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann hadde flere oppgaver hjemme i oppveksten, som for eksempel å vaske badet. Hos oss er det han som vasker badet 80% av gangene, han skifter på senga, han bretter rene klær, jeg lager mat og vasker klær. Han gjør ting relatert til bil, plen og snø, jeg handler mat til husholdningen og klær til barn. Støvsuging, vask av gulv og forefallende på kjøkkenet og rydding tar vi halvparten hver av. 

Vi lærer sønnene våre å gjøre alle typer husarbeid. 

Anonymkode: 1f786...0ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nøye på å lære både sønnene mine og datteren min viktigheten av å lage gode rutiner for rydding og holde det rent hjemme. 

Mannen kommer fra en familie med bare gutter og moren der gjorde alt. Sånn holder hun på fortsatt med svigerfar men han er den eneste som ikkr har lært. Heldigvis er samboer og hans brødre flinke til å se hva som må gjøres.

Men hjemme hos svigermor blir jeg så kvalm av svigerfar.  Latere gubbe skal du lete lenge etter. Har aldri i løpet av de 12 årene vi har vært sammen sett han lage noe på kjøkkenet utenom brødskiver til seg selv. Aldri tatt i støvfille, støvsuger, kost eller klut av noe slag. Vasker ikke etter seg i do heller. Kommanderer kona rundt hele tiden. Nei fysj 

Anonymkode: de5bd...8ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...