Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
15 minutter siden, SupaWoman skrev:

Hva gjør somaliske kvinner?   Er de i jobb?

De fleste er ikke det, men det er ikke noe grunnlag for å hevde at de spekulerer i å føde mange barn for å motta ytelser. Tallene viser at de ikke føder så mange flere barn enn norske kvinner.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, Paramount skrev:

Det er kanskje et poeng at det er noen som betaler for det, og har betalt for dette sikkerhetsnettet i årevis.

Bare lurer på hva har det å si at litt av våre skattepenger går til å betale for folk som flykter fra krig og elendighet for å få et sikrere liv for seg selv og sine barn. Jammen kommer de skattepengene oss selv til gode den dagen vi trenger det uansett, enten det gjelder sykemeldinger, sykehusinnleggelse, operasjoner eller til og med den dagen man selv kanskje ender opp som arbeidsledig og ender opp med arbeidsledighetstrygd og andre goder. Hva med barnetrygd man selv får for sine barn og støtteordningene om man skulle bli enslig forsørger.

Ingenting av det innvandrere får, går på bekostning av norges befolkning på noen måte.

Skrevet
36 minutter siden, GaiusMarius skrev:

De fleste er ikke det, men det er ikke noe grunnlag for å hevde at de spekulerer i å føde mange barn for å motta ytelser. Tallene viser at de ikke føder så mange flere barn enn norske kvinner.

Da er det jo enda mer betenkelig at nesten ingen av de er i jobb.

• Liker 5
Skrevet

Tror vi hadde hatt råd til å bevilge mer til eldreomsorg og skoleutstyr, gratis lunsj for eksempel, hvis det ikke hadde vært for disse trygdesnylterene. Det er sjukt at regjeringen tillatter import av navere, som igjen føder haugevis av nye navere. Det er flaut å være vitne til en så naiv regjering, ødeleggende er det også.. Tør ikke tenke på hvordan det blir på sikt dette sirkuset her. 

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, SupaWoman skrev:

Regnet meg fram til at de kan få inn så mye som 33 500 kr pr måned.  Er vel en høyere måneds"lønn" enn mange nordmenn har. Er det ikke?

Det er en sinnsyk inntekt når man aldri har jobbet, og heller aldri kommer til å gjøre det.. Er ikke rart alle vil hit når slektningene finner ut hva slags luksus man får ved å kunne nav-reglementet utenatt 🙄

• Liker 5
Skrevet
På 11.8.2019 den 1.50, Made4u skrev:

Og du TS har kanskje ikke tenkt på at holdningene dine er et problem som er med på å vanskeliggjøre at Somaliere kommer seg i jobb? Dessverre tenker mange som deg, de ansetter derfor ikke somaliere - med en slik holdning bidrar du bare til at integrering blir vanskeligere.

Har du ikke tenkt over at holdninger som det jeg har kommer av at de er et tafatt folkeslag (i Norge hvertfall)? Det kan selvfølgelig være rett det du sier, men tror ikke det er enten eller. Jeg er rimelig sikker på at mye kommer av at de velger å leve på staten enn å jobbe, noe som er nokså provoserende for oss som står på og jobber for at disse skal slippe. 

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, solsnartsommer skrev:

Det er en sinnsyk inntekt når man aldri har jobbet, og heller aldri kommer til å gjøre det.. Er ikke rart alle vil hit når slektningene finner ut hva slags luksus man får ved å kunne nav-reglementet utenatt 🙄

Helt korrekt. I en av artiklene jeg linket til står det om somaliske ungdom som skryter av å gå på nav. Det er et slags statussymbol for de. Når det har nådd media sier det meg at det er et omfattende problem, noe som ikke er overraskende når de får snyltementaliteten gjennom morsmelken. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Lumberjack skrev:

Helt korrekt. I en av artiklene jeg linket til står det om somaliske ungdom som skryter av å gå på nav. Det er et slags statussymbol for de. Når det har nådd media sier det meg at det er et omfattende problem, noe som ikke er overraskende når de får snyltementaliteten gjennom morsmelken. 

Ufattelig trist. 

• Liker 4
Skrevet
På 9.8.2019 den 17.51, KapteinJ skrev:

Jeg sa ikke at det var et problem heller da...

Nå har det seg slik at jeg er mot ufaglært arbeidsinnvandring og heller ønsker et poengsystem som Australia. Jeg tar gjerne i mot all de indiske legene og de kinesiske forskerne som vil komme hit.

Der er jeg helt enig. Jeg ønsker de som vil bidra til velferdssystemet velkommen, og de som vil utnytte det ut. 

• Liker 4
Skrevet
På 11.8.2019 den 6.31, ElinX0Xpoliti skrev:

En flykting koster 4,7 millioner kr. Dette koster hver husstand 13-14 000 kr per år

Enda en ting som ville skjedd hvis ikke velferdsmigranter fikk opphold - lavere skatt for oss som faktisk jobber.. 

• Liker 3
Skrevet

Burde ikke overskriften heller vært Den somaliske drømmen om det norske NAV? 🤔🤔🤔

Innvandringen som skjer nå, ikke bare fra Somalia, (men de er visst verstingene når det kommer til ikke å bidra, men ta ut), ser vi allerede innvirkning av på velferden. 

Det er en ærlig sak å si at man gjerne ofrer egen velferd, egen trygghet for å hjelp de fra Somalia, (og andre fjerntliggende steder), her i vårt eget land.

Dette bør etter min mening komme frem i diskusjonen, for det er realiteten. Da kan diskusjonen flytte seg videre til å vurdere hvor mye forringing vi tåler. 

• Liker 3
Skrevet
På 9.8.2019 den 16.15, Lumberjack skrev:

Hvor mange afrikanere, spesielt somaliere ville bodd i Norge om det ikke var for nav og stønadene de får derifra? Det er mange som nekter å tro at noen kommer til Norge for å leve på trygd og ytelser, noe som er nokså naivt. Reisen går gjennom flere trygge europeiske land, eneste unntak er at de ikke har like velferdsordninger som Norge har. Sysselsettingen blant somaliere i Norge er 10-15% mens resten nyter late dager med sugerøret i statskassen. 

Hva er dine tanker om dette? 

Dette er ikke kun personlig observasjoner, les gjerne disse. Tallene om sysselsetting er hentet fra SSB - Norges statistiske sentralbyrå 

https://www.dagbladet.no/kultur/hun-hater-norge-men-hun-er-veldig-glad-i-pengene-hun-far-fra-nav/63975422

https://www.tv2.no/a/10286330/

https://www.nrk.no/kultur/mener-nav-er-en-sovepute-for-mange-somaliere-1.13383773

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kunnskap/Analyser+fra+NAV/Arbeid+og+velferd/Arbeid+og+velferd/innvandrere-og-økonomisk-sosialhjelp

Hvor mange somaliere og eritreere har tilstrekkelige skolekunnskaper fra hjemlandet, så det det «bare» er norsken som gjenstår? Man kan skylde på manglende vilje og intergrering men har du ikke lært å lese og skrive fra før, så kan du ikke fungere i et norsk arbeidsliv etter bare to år med introduksjonsprogrammet. Jeg vil tro at analfabeter og de med veldig liten skolegang utgjør en forholdsvis stor gruppe av afrikanske asylsøkere 

Ja man kan få de ut i språkpraksis og arbeidspraksis men erfarer at arbeidsgivere ønsker å ansette noen som kan forstå og signere en arbeidskontrakt 

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, Pipaluk skrev:

Jeg vil tro at analfabeter og de med veldig liten skolegang utgjør en forholdsvis stor gruppe av afrikanske asylsøkere 

Når ble det Norge sin oppgave å importere analfabeter? Det har jo vist seg at de ikke kommer i jobb. 

De viser lav vilje til å lære. Hvorfor fortsetter vi da å importere en så grov belastning av velferdssystemet? 

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Lumberjack skrev:

Når ble det Norge sin oppgave å importere analfabeter? Det har jo vist seg at de ikke kommer i jobb. 

De viser lav vilje til å lære. Hvorfor fortsetter vi da å importere en så grov belastning av velferdssystemet? 

Det er vel plikt.

Skrevet (endret)
17 timer siden, Lumberjack skrev:

asylsøkere kan ikke sendes tilbake. Flyktninger i Norge kan også få innvilget familiegjenforening. Da tror jeg ikke det stilles noe krav om at de som kommer har skolegang. 

Endret av Pipaluk
Skrevet
På 9.8.2019 den 17.23, KapteinJ skrev:

I USA er de fleste ganske flittige fordi ingen tar vare på de om de ikke er det. Nå skal det sies at somaliere ikke gjør det så bra i USA heller, men for eksempel nigerianere er så høyt utdannet og arbeidssom som noen annen gruppe. 

De har vel noen sosiale støtteordninger der også?

Det hadde vært interessant å vite om de håndplukkede flyktningene som kommer  dit også er analfabeter eller om myndighetene i USA har lov til å være selektive og ta imot de som kan jobbe og har skolegang de før?

Skrevet
På 12.8.2019 den 15.50, SupaWoman skrev:

Hva gjør somaliske kvinner?   Er de i jobb?

På min arbeidsplass (en sykehusavdeling) så har vi hatt to sykepleiere, som er fra somalisk opprinnelse. Svært flinke og kompetente sykepleier. Nå har vi en fordi en av tok en videreutdanning og nå jobber et annet sted. 

På 12.8.2019 den 16.44, SupaWoman skrev:

Da er det jo enda mer betenkelig at nesten ingen av de er i jobb.

Har du tall på at - nesten ingen av de er i jobb. 

Eller om de som ikke er i jobb er første eller annen generasjon somaliere? Personlig så kjenner jeg ikke så mange somaliere, men de jeg kjenner (noen få til, utenom de to jeg har jobbet med), er enten i jobb, eller sliter med å få seg jobb. Kjenner til bla en pilot som jobber som tolk, fordi han ikke får seg jobb. Flere andre som får seg en ufaglært stilling selv om de HAR en høy utdanning fra Somalia. 

Jeg sier ikke at det ikke er folk bla den gruppa som ikke jobber eller ikke gidder å jobbe, men for mange som ikke får jobb, så kan det bli ganske demotiverende etterhvert. 

Skrevet
2 timer siden, sonush skrev:

På min arbeidsplass (en sykehusavdeling) så har vi hatt to sykepleiere, som er fra somalisk opprinnelse. Svært flinke og kompetente sykepleier. Nå har vi en fordi en av tok en videreutdanning og nå jobber et annet sted. 

Har du tall på at - nesten ingen av de er i jobb. 

Eller om de som ikke er i jobb er første eller annen generasjon somaliere? Personlig så kjenner jeg ikke så mange somaliere, men de jeg kjenner (noen få til, utenom de to jeg har jobbet med), er enten i jobb, eller sliter med å få seg jobb. Kjenner til bla en pilot som jobber som tolk, fordi han ikke får seg jobb. Flere andre som får seg en ufaglært stilling selv om de HAR en høy utdanning fra Somalia. 

Jeg sier ikke at det ikke er folk bla den gruppa som ikke jobber eller ikke gidder å jobbe, men for mange som ikke får jobb, så kan det bli ganske demotiverende etterhvert. 

5638747.jpg?chk=FE170F

• Liker 1
Skrevet

Dette har vært kjent lenge men dessverre har ikke politikerne mot nok til å ta opp problemstillingen.  

Det burde stilles krav om at innvandrere skal inn i arbeidslivet og kunne brødfø seg og sin familie innen en fastsatt periode.  Kun tungtveiende grunner skulle kunne åpne for NAVstøtte.  

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Pipaluk skrev:

De har vel noen sosiale støtteordninger der også?

Det hadde vært interessant å vite om de håndplukkede flyktningene som kommer  dit også er analfabeter eller om myndighetene i USA har lov til å være selektive og ta imot de som kan jobbe og har skolegang de før?

De har «noen», men tilnærmet lik ingenting i forhold til Norge, du får medicaid for helse og du kan få social security (som er litt som den norske folketrygden, men her også med opptjente rettigheter) slik at noen som ikke har jobbet og ikke har hatt «unemployment» insurance så står du på ganske bar bakke.

I forhold til flyktninger får de ikke selektere, og bare til en hvis grad på legale innvandrere også. Trump ønsker å innføre et australsk stil poengsystem som gjør at de kan velge innvandrere som bidrar til staten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...