Gå til innhold

Den norske drømmen om NAV


Lumberjack

Anbefalte innlegg

Hvor mange afrikanere, spesielt somaliere ville bodd i Norge om det ikke var for nav og stønadene de får derifra? Det er mange som nekter å tro at noen kommer til Norge for å leve på trygd og ytelser, noe som er nokså naivt. Reisen går gjennom flere trygge europeiske land, eneste unntak er at de ikke har like velferdsordninger som Norge har. Sysselsettingen blant somaliere i Norge er 10-15% mens resten nyter late dager med sugerøret i statskassen. 

Hva er dine tanker om dette? 

Dette er ikke kun personlig observasjoner, les gjerne disse. Tallene om sysselsetting er hentet fra SSB - Norges statistiske sentralbyrå 

https://www.dagbladet.no/kultur/hun-hater-norge-men-hun-er-veldig-glad-i-pengene-hun-far-fra-nav/63975422

https://www.tv2.no/a/10286330/

https://www.nrk.no/kultur/mener-nav-er-en-sovepute-for-mange-somaliere-1.13383773

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kunnskap/Analyser+fra+NAV/Arbeid+og+velferd/Arbeid+og+velferd/innvandrere-og-økonomisk-sosialhjelp

Endret av Lumberjack
Lagt ved link
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt om at mange fattige terrorister måtte flytte fra Tsjetsjenia til Norge for å få gode støtteordninger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror veldig mange fortsatt ville kommet da en drittjobb i Norge korresponderer med topplønn i afrikanske land og Midtøsten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, KapteinJ skrev:

Tror veldig mange fortsatt ville kommet da en drittjobb i Norge korresponderer med topplønn i afrikanske land og Midtøsten.

Du har et godt poeng der. I USA er de angivelig svært arbeidsomme da eneste måte å tjene til livets opphold er ved å jobbe. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lumberjack skrev:

Du har et godt poeng der. I USA er de angivelig svært arbeidsomme da eneste måte å tjene til livets opphold er ved å jobbe. 

I USA er de fleste ganske flittige fordi ingen tar vare på de om de ikke er det. Nå skal det sies at somaliere ikke gjør det så bra i USA heller, men for eksempel nigerianere er så høyt utdannet og arbeidssom som noen annen gruppe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, KapteinJ said:

Tror veldig mange fortsatt ville kommet da en drittjobb i Norge korresponderer med topplønn i afrikanske land og Midtøsten.

Det er jo ikke noe problem hvis de jobber, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, hind skrev:

Det er jo ikke noe problem hvis de jobber, da.

Jeg sa ikke at det var et problem heller da...

Nå har det seg slik at jeg er mot ufaglært arbeidsinnvandring og heller ønsker et poengsystem som Australia. Jeg tar gjerne i mot all de indiske legene og de kinesiske forskerne som vil komme hit.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du TS har kanskje ikke tenkt på at holdningene dine er et problem som er med på å vanskeliggjøre at Somaliere kommer seg i jobb? Dessverre tenker mange som deg, de ansetter derfor ikke somaliere - med en slik holdning bidrar du bare til at integrering blir vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Made4u said:

Og du TS har kanskje ikke tenkt på at holdningene dine er et problem som er med på å vanskeliggjøre at Somaliere kommer seg i jobb? Dessverre tenker mange som deg, de ansetter derfor ikke somaliere - med en slik holdning bidrar du bare til at integrering blir vanskeligere.

Nei det har dere gjort ved ikke å stille krav, og behandle ikke vestlige som barn. Litt sent nå snu skuta. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2019 at 5:18 PM, Lumberjack said:

Du har et godt poeng der. I USA er de angivelig svært arbeidsomme da eneste måte å tjene til livets opphold er ved å jobbe. 

USA velger vel ut blant de beste somaliere\afrikanere. Da er det ikke rart hvis det er slik at flesteparten av somalierne eller afrikanerne i USA jobber. Mesteparten av de somalierne som Norge må ta til takke med, er da tydeligvis dem som ikke gidder jobbe.

Endret av TrekStar
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Nei det har dere gjort ved ikke å stille krav, og behandle ikke vestlige som barn. Litt sent nå snu skuta. 

Om du tenker at det å komme hit som innvandrer er sammenstilt med det å bli behandlet som barn, da har du seriøse vrangforestillinger. Å kommentere noe så dumt gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Made4u skrev:

Og du TS har kanskje ikke tenkt på at holdningene dine er et problem som er med på å vanskeliggjøre at Somaliere kommer seg i jobb? Dessverre tenker mange som deg, de ansetter derfor ikke somaliere - med en slik holdning bidrar du bare til at integrering blir vanskeligere.

Hvem vanskeliggjør og hvis vi gjør det vanskeliggjør vi mer for somaliere enn vi gjør for f.eks vietnamesere og på hvilken måte?  Vietnamesere gidder å jobbe.   Hvorfor tror du Somaliere er den innvandrergruppen som gidder å jobbe minst?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Made4u said:

Om du tenker at det å komme hit som innvandrer er sammenstilt med det å bli behandlet som barn, da har du seriøse vrangforestillinger. Å kommentere noe så dumt gidder jeg ikke.

Ikke jeg som gjør det, du mener at somaliere blir rasistisk behandlet i Norge av samfunn eller stat. Dette mener du at holdninger holder tilbake der samfunn og stat må komme inn å rette på denne situasjonen. Da følger spørsmålet hvorfor jobber personer ifra Etiopia dobbelt så mye som folk ifra Somalia, hvorfor jobber øst-asiater mer enn etniske nordmenn. 

Det enste er jeg må konkludere med er at du tror at disse personene ikke klarer seg selv i Norge aka barn og staten Norge må steppe inn.

Om du syns Norge er rasistisk så kan du flytte til et mindre rasistisk land. 

Kvinner (18-65 år) ifra Somalia så er det 80% som ikke jobber og over 50% av menn som ikke jobber. Hver immigrant fra ikke vestlig koster 3,5 millioner kr per person for Norge over 25 år periode sammenlagt. En flykting koster 4,7 millioner kr. Dette koster hver husstand 13-14 000 kr per år.                      

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.8.2019 den 17.51, KapteinJ skrev:

Jeg sa ikke at det var et problem heller da...

Nå har det seg slik at jeg er mot ufaglært arbeidsinnvandring og heller ønsker et poengsystem som Australia. Jeg tar gjerne i mot all de indiske legene og de kinesiske forskerne som vil komme hit.

Enig! Vi har en naiv innvandringspolitikk der vi slipper inn folk på flukt fra svært trenge straffer i hjemlandet. Noen av disse har begått såpass uskyldige ting som homofili, mens andre kan ha drept folk.  Drapsmenn/terrorister vil jeg ikke ha inn uansett om de har krav på asyl. Det går an å legge om innvandringspolitikk slik at man sørger for å skaffe seg berikende og kompetente folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Ikke jeg som gjør det, du mener at somaliere blir rasistisk behandlet i Norge av samfunn eller stat. Dette mener du at holdninger holder tilbake der samfunn og stat må komme inn å rette på denne situasjonen. Da følger spørsmålet hvorfor jobber personer ifra Etiopia dobbelt så mye som folk ifra Somalia, hvorfor jobber øst-asiater mer enn etniske nordmenn. 

Det enste er jeg må konkludere med er at du tror at disse personene ikke klarer seg selv i Norge aka barn og staten Norge må steppe inn.

Om du syns Norge er rasistisk så kan du flytte til et mindre rasistisk land. 

Kvinner (18-65 år) ifra Somalia så er det 80% som ikke jobber og over 50% av menn som ikke jobber. Hver immigrant fra ikke vestlig koster 3,5 millioner kr per person for Norge over 25 år periode sammenlagt. En flykting koster 4,7 millioner kr. Dette koster hver husstand 13-14 000 kr per år.                      

Kvinner fra Somalia får mange barn og når engangstøtten pr barn er på over 83 000 kr og kontantstøtta er på 7500 i mnd  er det ikke rart de ikke gidder å lære seg norsk og komme seg i jobb.    I tillegg er det mange som er "single og alene" med barna.  Noe mange selvsagt ikke er, da hever de 18 700 kr pr måned.  I tillegg får de utvidet barnetrygd og garantert bostøtte. De får jo kasta penger etter seg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, SupaWoman said:

Kvinner fra Somalia får mange barn og når engangstøtten pr barn er på over 83 000 kr og kontantstøtta er på 7500 i mnd  er det ikke rart de ikke gidder å lære seg norsk og komme seg i jobb.    I tillegg er det mange som er "single og alene" med barna.  Noe mange selvsagt ikke er, da hever de 18 700 kr pr måned.  I tillegg får de utvidet barnetrygd og garantert bostøtte. De får jo kasta penger etter seg.

Det er omtrent et hån mot unge personer som ikke har råd til barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med det været vi har og kulden , og hvor vanskelig mange nordmenn er å komme inn på, så ser jeg ikke hva som er så fantastisk med Norge. Egentlig et veldig lite spennede land i forhold til andre europeiske steder. Byene våre har heller ikke særlig med sjel. Jeg liker Oslo, men den er jo egentlig bare en stor arbeidsplass, hvis man skal sammenligne med andre byer. Jeg er norsk så det er naturlig at jeg er her, men om nav forsvinner og ingen støtteordninger er her lenger, skal du se det minker fort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SupaWoman skrev:

Kvinner fra Somalia får mange barn og når engangstøtten pr barn er på over 83 000 kr og kontantstøtta er på 7500 i mnd  er det ikke rart de ikke gidder å lære seg norsk og komme seg i jobb.    I tillegg er det mange som er "single og alene" med barna.  Noe mange selvsagt ikke er, da hever de 18 700 kr pr måned.  I tillegg får de utvidet barnetrygd og garantert bostøtte. De får jo kasta penger etter seg.

De samme godene kan etnisk norske også få, akkurat de samme. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SupaWoman skrev:

Kvinner fra Somalia får mange barn og når engangstøtten pr barn er på over 83 000 kr og kontantstøtta er på 7500 i mnd  er det ikke rart de ikke gidder å lære seg norsk og komme seg i jobb.    I tillegg er det mange som er "single og alene" med barna.  Noe mange selvsagt ikke er, da hever de 18 700 kr pr måned.  I tillegg får de utvidet barnetrygd og garantert bostøtte. De får jo kasta penger etter seg.

Alt det du nevner her får jo nordmenn også. Du snakker som at dette er egne goder for innvandrere. Og akkurat som for oss nordmenn så er det alltid mer lønnsomt å jobbe. Ingen blir rik av ytelser fra nav, og flere av ytelsene er også tidsbegrenset. Får heller ikke glemme at Norge er det tredje dyreste landet i europa å leve i, dette gjelder også for innvandrere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, GaiusMarius skrev:

De samme godene kan etnisk norske også få, akkurat de samme. 

Ja men så er det kanskje ikke så mange norske kvinner som spekulerer i det og får 9 unger og er hjemmeværende resten av livet mens de er "alenemødre". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...