Gå til innhold

Overlever flått innendørs?


Tough cookie

Anbefalte innlegg

Hvor lenge kan en flått som har blitt med inn på sko/klær overleve inne? Da tenker jeg at den er på tekstiler eller gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Anne 69 skrev:

Hvor lenge kan en flått som har blitt med inn på sko/klær overleve inne? Da tenker jeg at den er på tekstiler eller gulv.

Jeg er ingen flåttekspert, så ikke se på dette som en fasit, men litt fakta og noen tanker: 

Flått trives på fuktige steder ute, og vil muligens ikke være så aktive under andre "ugunstige" forhold, som f.eks inne. De tåler derimot både ganske lave (minusgrader) og temmelig høye temperaturer, så jeg vil tro at de ikke bukker under før de går i underskudd på næring. I sesongen går jeg over kroppen 2-3 ganger om dagen, selv om jeg ikke har vært noe særlig ute, om jeg er i et område med mye flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anne 69 skrev:

Hvor lenge kan en flått som har blitt med inn på sko/klær overleve inne? Da tenker jeg at den er på tekstiler eller gulv.

Flått fester seg ikke på harde materialer som sko. Den lever i naturen og overlever på å suge blod av mennesker og dyr. 

Har du mye flått der du bor, så rister du klærne godt før du går inn når du har vært ute i naturbeiteområder eller skauen.

Anonymkode: cdcbc...2eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flått kan fint overleve ganske lenge innendørs. Spesielt dersom du har dyr som bruker flåttmiddel (flåttmiddelet gjør bare at den ikke biter seg fast, den kravler fortsatt rundt i pelsen og haiker inn i stua di). Snakker av erfaring😣 Hvis du har sett en som sitter på enten klær eller pels, så har du kanskje sett hvor flink den er til å klamre seg fast hvis du prøver å børste den vekk. Den er også så bitteliten før den begynner å suge blod, så den er ikke lett å oppdage heller. 

Anonymkode: 01b82...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En flått kan fint overleve ganske lenge innendørs. Spesielt dersom du har dyr som bruker flåttmiddel (flåttmiddelet gjør bare at den ikke biter seg fast, den kravler fortsatt rundt i pelsen og haiker inn i stua di). Snakker av erfaring😣 Hvis du har sett en som sitter på enten klær eller pels, så har du kanskje sett hvor flink den er til å klamre seg fast hvis du prøver å børste den vekk. Den er også så bitteliten før den begynner å suge blod, så den er ikke lett å oppdage heller. 

Anonymkode: 01b82...f9b

For noe tull!! Flåtten biter seg fast, selv med flåttmiddel, men den dør omgående. Flått som "haiker" inn, forekommer uansett om kjæledyret har fått flåttmiddel eller ikke.

Anonymkode: fe2bb...ccf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evig lenge.  Og lever på deg når du sover.

Anonymkode: e4a30...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull!! Flåtten biter seg fast, selv med flåttmiddel, men den dør omgående. Flått som "haiker" inn, forekommer uansett om kjæledyret har fått flåttmiddel eller ikke.

Anonymkode: fe2bb...ccf

Vel ok😂 Aldri opplevd at den biter seg fast med flåttmiddel. Uten derimot, plukker jeg flått hver dag.. 

Anonymkode: 01b82...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...