Gå til innhold

Det blir lettere med barn!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er i alle fall min og mannens opplevelse. Ser dette også i vennekretsen, med de som har enebarn eller stor aldersforskjell mellom barna. 

Jeg var ofte helt på felgen fra ungen var 1 til ca 2,5 år, og lette desperat på nett med søkeord av typen "blir det bedre med barn". Ble litt desperat da jeg så at mange på div. forum påstår at det "bare blir annerledes, men ikke lettere" og den klassiske "små barn, små problemer. Store barn, store problemer". Ble veldig skemt, da jeg fryktet 18 år på samme viset. 

Ville bare dele at det absolutt ikke har vært vår erfaring, selv om alle er forskjellige, og andre har rett på sin opplevelse. Her har det blitt merkbart lettere og mer fornøyelig for hver måned som går! Vi har nå en fireåring, og det er en verdensforskjell.

Tror mange ikke merker at det blir lettere, for innen trykket letter rundt 3 år, har de fleste fått eller har flere barn på vei. Tror også mange glemmer slitet og strevet når de får småbarnsårene litt på avstand, og at det man står oppi alltid vil virke mer omfattende fordi det er nåtid. Og så blir man jo mer vant til rollen, og omveltninger blir mindre. 

Takk for meg 😉

 

Anonymkode: bc7dd...4f1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Supert å stoppe på et barn. Helt fantastisk med den friheten man har i forhold til å få flere barn. 

Anonymkode: 6d766...c5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det trengte jeg å høre i dag😄

Anonymkode: f8578...fb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det generelt blir lettere for mor, og tyngre for far. Med baby, og mor i permisjon, ligger hovedtyngden på mor. Alltid.

Når ungene skal kjøres til fotballtreninger osv, er gjerne da pappa bidrar mest. Da syns mange fedre det er såååå tøft å ha barn. Min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Supert å stoppe på et barn. Helt fantastisk med den friheten man har i forhold til å få flere barn. 

Anonymkode: 6d766...c5b

Hvordan vet du det, har du prøvd begge deler? ;)

Jeg synes ikke friheten min har blitt veldig begrenset av å ha tre barn kontra ett, men det er bare min erfaring. For meg kom den store omveldtningen mellom null og ett barn, det var da jeg måtte legge om hele livet og lære meg å danse etter lillesjefens pipe.

Derimot er jeg helt enig i TS sin betraktning. Det er tøffest de første 3 årene.

Ikke at større barn ikke krever sitt. Ofte er det travlere med større barn, de skal mer og det er mer å følge opp og henge med på. Ungdomstiden har også sitt av utfordringer for de fleste. Likevel, det er noe spesielt utmattende ved den perioden der du aldri har fri. Aldri får sove lenge i helgen etter en lang jobbuke med henting i barnehagen. Alt fra måltider til påkledning krever innsats fra foreldre, og snur du ryggen til i to sekunder kan barnet skade seg eller tegne med tusj på veggen... alt det slipper du når barnet blir litt større. Det er ikke like intenst.

Anonymkode: 4e4f6...6f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper de som sier det ikke blir lettere enten har glemt hvordan det var å ha småbarn, eller de har ikke hatt småbarn av den typen man må fotfølge absolutt HELE tiden. Bare vill gjetning altså. ;) Har en 7-åring selv, og det er ferie sammenlignet med da han var 1 år.

Anonymkode: 7831d...6a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Tatja skrev:

Tror det generelt blir lettere for mor, og tyngre for far. Med baby, og mor i permisjon, ligger hovedtyngden på mor. Alltid.

Når ungene skal kjøres til fotballtreninger osv, er gjerne da pappa bidrar mest. Da syns mange fedre det er såååå tøft å ha barn. Min erfaring. 

Lurer på når folk skal slutte å kjøre ungene over alt... 

Anonymkode: d077a...829

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig deilig uten barn! 😄

Anonymkode: 72e4b...13c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lurer på når folk skal slutte å kjøre ungene over alt... 

Anonymkode: d077a...829

I store deler av Norge er det spredt bosetning.  Da er det ofte langt til trening og man har ikke noe valg.  Kjøring er nødvendig.  I tillegg er det ofte veldig trafikkerte veier uten gå eller sykkelfelt.  Uansvarlig å slippe ungene avgårde langs sånne veier.  Det er kun i storbyene at det er mulig å gå/reise kollektivt til trening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på når folk skal slutte å kjøre ungene over alt... 

Anonymkode: d077a...829

Ikke alle bor i byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tatja skrev:

Ikke alle bor i byer.

Hvis de som bor i byene slutter å kjøre overalt der det både går an å gå, sykle og ta buss er det en fin begynnelse. Ellers er det ofte mulighet til dette utenfor byene også. 

Anonymkode: d077a...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så var det tenårene som var det desidert tøffeste. Var selvfølgelig krevende da barnet var lite og, for hadde et barn som bare løp, utrolig sta og aktiv. Barnet har ADHD.

Anonymkode: 065e4...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Da gutten var baby googlet jeg uke for uke panisk bare for å se positive forandringer som oppstår, det var et helvete. Slitsomt 1-3 år og, men bedre. Nå som han er 4 er det en ferie. Men et helvete å frakte til bhg før jobb, må stå opp kl 5 hver dag pga det. Misunner de som har bhg i bakgården!!

Anonymkode: 4a93f...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...