Gå til innhold

Må jeg (far) fremdeles betale barnebidrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 9.8.2019 den 18.30, MollyJones skrev:

Om han ikke ønsker seg barn, burde han virkelig ikke sette seg i en situasjon der det kan skje. Det er ikke en menneskerett å ligge rundt uten å måtte ta konsekvensene av det som eventuelt skjer. 

 Om han ikke er faren stiller saken seg selvfølgelig annerledes, men i HI gav vedkommende uttrykk for at han var faren, så dermed tok jeg ikke høyde for det. Det er jo ikke slik at jeg tenker at helt tilfeldige menn skal betale bidrag - men det var heller ikke spørsmålet. 

Om TS virkelig er en empatisk egnet far burde han, nå som mor har mistet omsorgen for barnet, trå til , istedenfor å tenke at å havne i barnevernsystemet er det som er best for dette barnet, og samtidig lure på om det er noe penger å spare. Det er det EGNEDE fedre gjør i min bok iallefall.

Synes litt synd på deg. Du er svært trangsynt...

Anonymkode: 808a7...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes litt synd på deg. Du er svært trangsynt...

Anonymkode: 808a7...a07

Du må gjerne forklare meg på hvilke punkter du mener jeg er trangsynt. Jeg er alltids villig til å diskutere sak. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja hipp hurra vi kan dermed avskaffe abort... For det burde hun tenkt på før hun hadde ubeskyttet sex... For det er jo tross alt ikke noen menneskerett...

Anonymkode: 0430e...775

Nå er det faktisk slik at en mann ikke kan ta abort når et svangerskap først er i gang. På godt og vondt. Dette er selvfølelig ikke lett i alle enkeltsaker, både der kvinnen bestemmer seg for å ta abort mot mannens vilje, eller motsatt der hun beholder et barn mannen ikke vil ha. Men det er ingen annen måte å løse dette på - man kan ikke slepe en kvinne til abort, eller nekte henne å bestemme dette selv. Det er iallefall de aller aller fleste enige i. 

Deretter kan man diskutere hvorvidt en mann burde kunne ta juridisk abort, altså å fraskrive seg alle rettigheter og ansvar, slik som noen argumenterer for. Jeg ser også at dette kan være en fristene utvei og løsning på et vanskelig og intrikat problem. Jeg skal ikke være veldig bombastisk på noe slik, men med det verdisynet jeg innehar så veier barnets rettigheter tyngst. Altså at hverken far eller mor har lov å fraskrive seg ansvar og plikter. 

Det er ikke noe menneskerett å ha ubeskytta sex uten å måtte ta konsekvensene av det. Kvinnen må ta konsekvensen enten ved å ta abort eller ei. Mannens valg kommer inn før dette, da han ikke kan bestemme over aborten (selv hvor urettferdig det kan føles). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 13.30, MollyJones skrev:

Nei, det hadde du ikke. Hadde du vært en kar som var egnet hadde du hatt kontakt med ditt eget barn. Og nå som barnevernet har ansett mor som usikket til å ha barnet for en kortere eller lenger periode, og du sitter her å tenker på PENGER istedenfor å gjøre det rette, som er å være en trygg far for ditt barn, viser også at du IKKE ER EGNET til å være far. 

Kanskje man ikke skal være så snar til å dømme, det kan tross alt være mange grunner til at far ikke har kontakt. Vi vet ikke hva som ligger til grunne for at ting er som det er. Det er nok mørdre som saborterer samvær og ødelegger for far/barn relasjon. 

Anonymkode: 1cc5c...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje man ikke skal være så snar til å dømme, det kan tross alt være mange grunner til at far ikke har kontakt. Vi vet ikke hva som ligger til grunne for at ting er som det er. Det er nok mørdre som saborterer samvær og ødelegger for far/barn relasjon. 

Anonymkode: 1cc5c...520

Ja, men når denne moren så blir fratatt barnet av barnevernet, og faren mener han er egnet - hva er det en egnet far bør gjøre i denne situasjonen? Er det å komme på banen og hindre barnet i å havne i helt tilfeldig fosterhjem, eller er å tenke på hvorvidt han fortsatt må betale barnebidrag?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars, stakkars unge. Vokse opp slik. En mor som ikke klarer å ta vare på, og en far som ikke bryr seg. Barnevernet er forhåpentlig det beste. 

Anonymkode: 95f0b...728

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.8.2019 den 10.53, AnonymBruker skrev:

Når bv har tatt ungen? Må moren også starte å betale barnebidrag da? 

Anonymkode: 3da66...386

Ja om hun er bidragadyktig. Det er det samme regelverket for bidrag som gjelder når barna bor hos bv.

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 12.33, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hatt kontakt med barnet. Jeg hadde vært egnet om jeg ønsket kontakt. 

Ts

Anonymkode: 3da66...386

And winner of " Dad of the year" goes to........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...