Anglofil Skrevet 17. juni 2016 #1481 Del Skrevet 17. juni 2016 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner og person/brukerdebatt, samt svar til dette. Yvonne (mod) Endret 20. juni 2016 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsi Skrevet 18. juni 2016 #1482 Del Skrevet 18. juni 2016 (endret) Jeg lar meg egentlig mest provosere over at VG og Seher.no lar seg bruke som mikrofonstativ for denne jentungen. En ting er hva hun skriver på sin egen blogg. Hun har ytringsfrihet og mulighet for å publisere hva hun vil på bloggen sin. Men jeg synes VG, som en av landets største aviser, har et mye større ansvar for hva de skriver. Her velger faktisk voksne mennesker, med journalist-utdannelse å gi denne oppmerksomhetssyke jenta enda mer oppmerksomhet. Det virker som om oppmerksomhet er like viktig for henne, som luften hun puster i. Tragedien i USA er på ingen måte relevant i sammenheng med Sophie Elise. Det er snakk om unge mennesker som er drept på brutalt vis her. Å linke dette til Sophie Elise er ikke bare tabloid, det er kvalmt og krenkende med tanke på de uskyldige ofrene. Endret 18. juni 2016 av Kelsi 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medeus Skrevet 18. juni 2016 #1483 Del Skrevet 18. juni 2016 (endret) 2 timer siden, Kelsi skrev: Jeg lar meg egentlig mest provosere over at VG og Seher.no lar seg bruke som mikrofonstativ for denne jentungen. En ting er hva hun skriver på sin egen blogg. Hun har ytringsfrihet og mulighet for å publisere hva hun vil på bloggen sin. Men jeg synes VG, som en av landets største aviser, har et mye større ansvar for hva de skriver. Her velger faktisk voksne mennesker, med journalist-utdannelse å gi denne oppmerksomhetssyke jenta enda mer oppmerksomhet. Det virker som om oppmerksomhet er like viktig for henne, som luften hun puster i. Tragedien i USA er på ingen måte relevant i sammenheng med Sophie Elise. Det er snakk om unge mennesker som er drept på brutalt vis her. Å linke dette til Sophie Elise er ikke bare tabloid, det er kvalmt og krenkende med tanke på de uskyldige ofrene. Både Dagbladet og VG har jobbet seg aktivt ned i en intetsigende gjørme av klipp-og-lim-stoff fra andre medier og kjendisvrøvl. De kan takke seg selv når konkursene nærmer seg og det de sitter igjen med er en variant Se og hør. Jeg har aldri vært aktiv VG-leser, så det kan hende de alltid har vært sånn, men Dagbladet var en god avis før den sakte men sikkert har blitt det de anser som kul: Kjendiser, kjendiser og kjendiser. Det vil si: De LAGER seg noen kjendiser de kan skrive om. Her har de funnet en rosablogger som er såpass spektakulær (operasjoner, psykiske problemer. You name it) at de kan hente henne fram stadig vekk. Tanken på det redaksjonelle arbeidet i VG er morsom, der de sitter med hentekaffe fra Starbucks og klipper litt fra en rosablogg ... Hvor er integriteten? Jeg syns N E S T E N litt synd på SE som blir brukt på denne måten. Men det skjønner hun kanskje ikke selv og er sannsynligvis såre fornøyd. Hvis hun ikke vil ha det sånn er det bare å legge ned bloggen. Det vil jo bare gå ut over VG, som må hente "nyheter" andre steder. Kanskje de til og med må anstrenge seg litt for å finne noe annet vrøvl å fylle spaltene med. Endret 18. juni 2016 av medeus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milio Skrevet 18. juni 2016 #1484 Del Skrevet 18. juni 2016 Dette vil ikke endre seg med mindre folk faktisk tar til ordet mot VG. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsi Skrevet 18. juni 2016 #1485 Del Skrevet 18. juni 2016 2 timer siden, Milio skrev: Dette vil ikke endre seg med mindre folk faktisk tar til ordet mot VG. Det var visst mange som gjorde det under artikkelen om SE, men kommentarene ble slettet av VG... 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fredrikba Skrevet 19. juni 2016 #1486 Del Skrevet 19. juni 2016 (endret) Noenn som vet hvem som faktisk tok bildet? Virker som det er litt forskjellige oppfatninger av det... Endret 19. juni 2016 av fredrikba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 19. juni 2016 #1487 Del Skrevet 19. juni 2016 Sikkert flere som har nevnt det, men jeg tror selvmotsigende atferd og innlegg er bloggens "clickbait". Hun drar til Tyrkia for rompeløft samtidig som hun skriver kritisk om kirurgi, og nå senest skriver hun innlegg om alle de andre dumme bloggerne som drar på event, samtidig som hun selv neste kveld gjør akkurat det samme. Slikt skaper engasjement og det har hun erfart.. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 19. juni 2016 #1488 Del Skrevet 19. juni 2016 Lenge siden jeg har vært innom bloggen til SE og sjekket merkingen. Ingen overraskelse, den er like dårlig som den alltid har vært. Jeg tipset derfor FO: https://forbrukerombudet.no/tips-eller-klage/tips-oss og håper andre også kan ta seg tid til det. Det er fort gjort, og man kan velge å være anonym hvis man ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medeus Skrevet 19. juni 2016 #1489 Del Skrevet 19. juni 2016 Nå er det andre gang i løpet av kort tid at hun legger ut tekster på insta uten å kreditere forfatter. Fansen tror det er SE sine tekster og er fulle av beundring. Det er ufint og respektløst. Håper noen gjør det samme med hennes tekster når /om boken kommer ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 19. juni 2016 #1490 Del Skrevet 19. juni 2016 33 minutter siden, medeus skrev: Nå er det andre gang i løpet av kort tid at hun legger ut tekster på insta uten å kreditere forfatter. Fansen tror det er SE sine tekster og er fulle av beundring. Det er ufint og respektløst. Håper noen gjør det samme med hennes tekster når /om boken kommer ut. Tusen takk på forhånd når det gjelder skjermdump. Det lyder kanskje litt teit, men jeg - og flere med meg - ønsker ikke å bidra til økonomisk gevinst gjennom klikk. Spesielt ikke når det gjelder brudd på "Lov om opphavsrett", der SE har tråkket utfor tidligere. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medeus Skrevet 19. juni 2016 #1491 Del Skrevet 19. juni 2016 https://imgur.com/a/bbLec Vet ikke helt om dette funker ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 19. juni 2016 #1492 Del Skrevet 19. juni 2016 10 minutter siden, medeus skrev: https://imgur.com/a/bbLec Vet ikke helt om dette funker ... Funka helt fint Hvem sin tekst er dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisaday Skrevet 19. juni 2016 #1493 Del Skrevet 19. juni 2016 12 minutter siden, Cornucopia skrev: Funka helt fint Hvem sin tekst er dette? Kristian Bergquist. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medeus Skrevet 19. juni 2016 #1494 Del Skrevet 19. juni 2016 (endret) 21 minutter siden, Cornucopia skrev: Funka helt fint Hvem sin tekst er dette? Kristian Bergquist. 😜Ser at flere har svart og får ikke slettet Endret 19. juni 2016 av medeus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 19. juni 2016 #1495 Del Skrevet 19. juni 2016 Takk SE gjengir altså (her) Kristian Bergquist sin tekst uten i det hele tatt kreditere ham eller tilkjennegi at det er noen andre enn SE selv som har skrevet teksten?! Enhver som leser dette vil automatisk tro at SE har skrevet dette selv, spesielt nå i oppløpet for publisering av sin egen bok. Jeg hadde klikket i flere vinkler om det ikke samtidig ble publisert en erklæring om avtale om gjengivelse av opphavsrettslig åndsverk - selv med mikroskopisk tekst . Er tekstforfatteren klar over bruken, tro? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medeus Skrevet 19. juni 2016 #1496 Del Skrevet 19. juni 2016 https://imgur.com/a/FcbtO Dette er noe hun gjør om og om igjen uten å kreditere forfatter. Dessverre vet jeg ikke hvor hun har hentet disse fra, kanskje det er samme forfatter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 19. juni 2016 #1497 Del Skrevet 19. juni 2016 Om alt dette som vises til er gjengitt innhold på SE's blogg uten kreditering/avtale, er bloggeieren seriøst ute og sykler mtp. åndsverksloven. Og virkelig usedvanlig frekk. Eller bare dum. Det sistnevnte tror jeg ikke på selv. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medeus Skrevet 19. juni 2016 #1498 Del Skrevet 19. juni 2016 37 minutter siden, Cornucopia skrev: Om alt dette som vises til er gjengitt innhold på SE's blogg uten kreditering/avtale, er bloggeieren seriøst ute og sykler mtp. åndsverksloven. Og virkelig usedvanlig frekk. Eller bare dum. Det sistnevnte tror jeg ikke på selv. Dette er hva jeg har sett på Instagram. Hva som er på bloggen vet jeg ikke, det er sjelden jeg klikker meg inn der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 19. juni 2016 #1499 Del Skrevet 19. juni 2016 (endret) 7 minutter siden, medeus skrev: Dette er hva jeg har sett på Instagram. Hva som er på bloggen vet jeg ikke, det er sjelden jeg klikker meg inn der. Åndsverkloven gjelder også på insragram, FB, og alle andre medier. Den loven er gresselig enkel: Har du tatt bildet eller skrevet teksten selv? Nei? Da spør du eieren om lov til å gjengi, og loven tilsier at eieren skal krediteres. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2 Jeg fatter ikke hvorfor enkelte bloggere føler seg høyt hevet over lovverk og nekter å følge den. SE bryter ikke bare markedsføringsloven stup i ett med å nekte å merke innlegg, hun bryter i tillegg lov om opphavsrett. Lover hun som AS og mediekvinne for lengst bør ha gjort seg kjent med. Endret 19. juni 2016 av Cornucopia 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 19. juni 2016 #1500 Del Skrevet 19. juni 2016 8 minutter siden, Cornucopia skrev: Åndsverkloven gjelder også på insragram, FB, og alle andre medier. Den loven er gresselig enkel: Har du tatt bildet eller skrevet teksten selv? Nei? Da spør du eieren om lov til å gjengi, og loven tilsier at eieren skal krediteres. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2 Jeg fatter ikke hvorfor enkelte bloggere føler seg høyt hevet over lovverk og nekter å følge den. SE bryter ikke bare markedsføringsloven stup i ett med å nekte å merke innlegg, hun bryter i tillegg lov om opphavsrett. Lover hun som AS og mediekvinne for lengst bør ha gjort seg kjent med. Tru dat. Men jeg tror ikke SE føler at lovene gjelder for henne med mindre hun blir gjort spesifikt oppmerksom på dem. Standardunnskyldningen hennes har brukt å være: "Jammen, jeg visste jo ikke at den loven gjaldt for meg også - det er ingen som har skrevet til meg og fortalt det." 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå