Gå til innhold

Sophie Elise

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

SE er en dem som har forsørget seg lengst på innholdsmarkedsføring og som vet hvordan man pynter på sannheten for å få gode avtaler (= godt betalt). Hvis hun beviselig lyver om utsikten fra rommene på campus, er dette brudd på markedsføringsloven og er straffbart. Fordi hun vet at FT ikke gidder/har kapasitet til å følge opp alt snusket som foregår, fortsetter hun med skjult markedsføring og halvsannheter/løgner. Målgruppen er unge og litt naive folk som tror på henne, særlig fordi hun er så opptatt av miljø og kjærlighet og meditasjon og sånt. (Les: Troverdighetsfremmende blogginnlegg som pøses ut med jevne mellomrom, spesielt i etterkant av offentlig kritikk eller en avsløring.)

Endret av Pust
  • Liker 16
Gjest Fridakahlo
Skrevet
10 timer siden, Gul_gul skrev:

Må ikke. Det er villledende markedsføring (ettersom turen er et salgssamarbeid). Hvis utsikten fra rommet er et stygt garasjeanlegg kan hun pynte på sannheten og si det er verdens smukkeste garasjeanlegg, men hun må ikke lure folk til å tro hun har havutsikt. (Eks. ved å si hun har 'verdens smukkeste utsikt' og deretter vise et bilde med havutsikt som er annetsteds fra, uansett om hun ikke direkte skriver at bildet viser utsikten). 

Må ikke hva da? Villedende markedsføring? Har du akkurat landet på planeten?

Gjest lillesnøfnugg
Skrevet

Holzweiler appellerer ikke til meg. Og det på grunn av måten de skal hjernevaske folk til å kjøpe produktet på. Til og med på «sommerhytta» på TV2 brukte «vinnerne» dette merket. Mye snikreklame for dette merket. 

Skrevet
1 hour ago, Fridakahlo said:

Må ikke hva da? Villedende markedsføring? Har du akkurat landet på planeten?

Jeg skjønner ikke helt hva du vil krangle om? Hawaii-turen er sponset, og alle blogginnlegg, instagram-poster osv. om turen er reklame. Hun kan ikke bare oppdikte havutsikt, gratis pedicures og konsertbilletter og si (eller insinuere) at det følger med når man kjøper en språkreise til Hawaii. 

Skrevet (endret)
3 timer siden, lillesnøfnugg skrev:

Holzweiler appellerer ikke til meg. Og det på grunn av måten de skal hjernevaske folk til å kjøpe produktet på. Til og med på «sommerhytta» på TV2 brukte «vinnerne» dette merket. Mye snikreklame for dette merket. 

Er glad jeg er ferdig med å kjøpe Holzweiler til halv pris, og har den ulla jeg trenger. Etter at de fikk en kleshenger til varemerkelogo og "alle" brukte tøy derfra var det nok. Du verden så enkelt det er å selge skjerfene selv om de er brukte. 

Tøtta fra Harstad bygger nettverk, hvor godt inne i miljøet hun er strides de lærde om jfr. Thodesen-perioden. Det er mye gjennomtrekk i Sofies verden. Hvem som utnytter hvem er litt uklart.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 9
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet
2 timer siden, Gul_gul skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva du vil krangle om? Hawaii-turen er sponset, og alle blogginnlegg, instagram-poster osv. om turen er reklame. Hun kan ikke bare oppdikte havutsikt, gratis pedicures og konsertbilletter og si (eller insinuere) at det følger med når man kjøper en språkreise til Hawaii. 

Jo man kan det, i blogglandia. Du skulle visst hva de kan komme unna med. 

Skrevet

Skulle hun ikke operere bort igjen rompa? 

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, Gul_gul skrev:

Det er annonse-merkede innlegg. SE kan ikke bare oppdikte en utsikt som ikke eksisterer. 

Hun kan tydeligvis det når de av oss kjenner igjen utsikten og vet at den ikke er fra EF sin campus.

• Liker 10
Skrevet
14 timer siden, Gul_gul skrev:

Må ikke. Det er villledende markedsføring (ettersom turen er et salgssamarbeid). Hvis utsikten fra rommet er et stygt garasjeanlegg kan hun pynte på sannheten og si det er verdens smukkeste garasjeanlegg, men hun må ikke lure folk til å tro hun har havutsikt. (Eks. ved å si hun har 'verdens smukkeste utsikt' og deretter vise et bilde med havutsikt som er annetsteds fra, uansett om hun ikke direkte skriver at bildet viser utsikten). 

Men det er nettopp det hun gjør, hun lyver så det renner av henne. Den utsikten hun viste frem er fra et hotellrom, utsikten fra campus er veldig lett å kjenne igjen og det var ikke den hun viste på bildene.

• Liker 13
Skrevet
7 timer siden, Pøbelkråka skrev:

Skulle hun ikke operere bort igjen rompa? 

Nei. Bare mindre implantat,akkurat som puppene.

• Liker 8
Skrevet

Hvordan øke kroppspress blandt unge enda mer?

Stappe (ja,stappe) den ihjelopererte kroppen inn i barneklær,for så å dele ut rabattkoder til leserne sine til nevnte barneklær.

Klærne ser jo ut som de er på kanten til å revne i sømmene,men på skal de..

Skikkelig skrytematrialet der altså..

• Liker 24
Gjest Fridakahlo
Skrevet
10 timer siden, Gul_gul skrev:

Jeg vil absolutt ikke krangle, jeg beklager uttrykket om planetlanding. Det jeg ville frem til er at markedsføring og reklame, spesielt der hvor influencere brukes opererer mye i gråsoner.  Salgsbransjen bruker mye psykologi i måten den utfører sitt arbeid.

Gjest Gul_gul
Skrevet
9 hours ago, Sweet_me said:

Men det er nettopp det hun gjør, hun lyver så det renner av henne. Den utsikten hun viste frem er fra et hotellrom, utsikten fra campus er veldig lett å kjenne igjen og det var ikke den hun viste på bildene.

Tips Forbrukertilsynet om at hun lyver om utsikten. (Kan gjøres anonymt). 

Screen-Shot-2019-12-01-at-11-12-48.png

Spoiler

Faksimile fra SE's Instragram-konto 2019-11-29.

Screen-Shot-2019-12-01-at-11-21-31.png

Gjest Gul_gul
Skrevet
1 hour ago, Fridakahlo said:

Jeg vil absolutt ikke krangle, jeg beklager uttrykket om planetlanding. Det jeg ville frem til er at markedsføring og reklame, spesielt der hvor influencere brukes opererer mye i gråsoner.  Salgsbransjen bruker mye psykologi i måten den utfører sitt arbeid.

Ok, så er vi stort sett enige. 

Her er for øvrig avsnittet om villedende reklame fra Forbrukertilsynets veileder for merking av reklame i sosiale medier. Ang. ansvar heter det, "I tillegg kan alle som vesentlig medvirker til markedsføringen holdes ansvarlig for brudd på markedsføringsloven, inkludert den som legger ut reklamen." Jeg vil si at SE 'vesentlig medvirker' ettersom hun selv står for tekst og bilder.  

Screen-Shot-2019-12-01-at-11-06-22.png

Faksimile fra Forbrukertilsynet, 2019-12-01.

(...)

Slik er loven:

Screen-Shot-2019-12-01-at-11-26-58.png

Faksimile fra Forbrukertilsynet, 2019-12-01.

Skrevet (endret)

Skryter av nydelig natur på EF reise..

Hva får leserne se?

9 bilder av dette..

20191201_125949.png

Endret av J..
  • Liker 21
Gjest Keikolina
Skrevet (endret)

.Ser hun har på seg selvbruningen sin, ikke akkurat bra reklame, veldig skjoldete.

Endret av Keikolina
Skrevet

"Og noen sier “vi vil se bilder av Hawaii”, men er man ikke på bloggen min for å se bilder av meg samt lese om min opplevelse?"

Åh hjelped meg... 😂

• Liker 36
Skrevet
4 minutter siden, J.. skrev:

"Og noen sier “vi vil se bilder av Hawaii”, men er man ikke på bloggen min for å se bilder av meg samt lese om min opplevelse?"

Åh hjelped meg... 😂

Hun har virkelig høye tanker om seg selv 

• Liker 24
Skrevet
13 minutter siden, J.. skrev:

Åh hjelped meg... 😂

Tenk å skrive noe sånt i full alvorlighet. Ikke tvil om at noe er helt galt hvertfall... 

• Liker 22
Skrevet
22 minutter siden, DianaV skrev:

Tenk å skrive noe sånt i full alvorlighet. Ikke tvil om at noe er helt galt hvertfall... 

Kunne ikke annet enn å le.. 😂

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...