Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Rose11
1 time siden, Milio skrev:

Drikker SE hele tiden? Tre glass vin til lunsj og en hel kartong vin for å "kose seg i parken"? 

Tre glass vin til lunch hørtes drøyt ut og heller hun i seg en hel vin kartong i parken?!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medeus
14 timer siden, BeautyBox skrev:

Jeg tenker at det finnes mange andre kjendiser som kan påvirke unge jenter minst like mye eller enda mer, som for eksempel Kardashian-jentene. Og andre kjendiser i Norge.. Å prøve å bekjempe kjendisdamer/jenter for deres verdier, holdninger og utseende er ikke mulig, og heller ikke noe som er greit i mine øyne. Vi vil bli respektert for den vi er, og da må vi være forsiktige med hvordan vi tilnærmer oss andre, selv om de er kjendiser. Det er min mening. 

Derfor tenker jeg at det vi som er voksne og foreldrene til disse jentene kan gjøre, er å snakke mye med dem om press på kropp og utseende og ikke minst verdier i livet. Det er ikke så alt for mange år siden jeg var i denne alderen selv, og jeg vet med meg selv at verdiene som foreldrene mine ga meg fra første dag, alltid var der selv om jeg ville løsrive meg fra dem og selv om presset på ungdomsskolen ble større. Jeg visste alltid at det var andre ting i livet som var viktigere, selv om jeg ble mobbet og selv om jeg var aldri så sårbar og mottakelig for påvirkning. 

Denne tråden er om SE, derfor syntes jeg det var unødvendig å trekke inn for eksempel Lady Gagas rumpeimplantater eller Kardashian-damenes utallige justeringer av ansikt og kropp. Forskjellen mellom for eksempel Kardashians og SE er at småjentene leser hennes venninneaktige blogg og Instagramkonto, der hun snakker direkte til jentenes hjerte og sjel, mens Kardashians er "ukjente" og fremmede. Derfor er de "verste" rosabloggene farlige, de som fokuserer på kunstige idealer og som formidler at det er slik man skal se ut for å bli vellykket. 

Jeg tror du har vært heldig med dine voksne veiledere og ser ut til å bli/er en god veileder selv, men det finnes mange som ikke er så heldig. Dersom vi ikke skal kommentere og kritisere SE og hennes likesinnede i de fora vi kan - i håp om å nå dem som ikke får veiledning ellers - er vi bare med på å forsterke inntrykket av at det er OK å være så misfornøyd med en normal kropp / et normalt ansikt at man velger å ty til kirurgiske inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med deg @medeus

kan egentlig ikke sammenligne bloggere som SE med kjendiser i USA når det gjelder å påvirke unge jenter. SE er norsk og snakker til disse unge jentene som om de var hennes venninner. Hun forteller om alt det hun har oppnådd og at alt dette startet fra jenterommet i lille Harstad. Hun sier på en måte: "se hva en gang ubetydelige lille meg har klart å oppnå. Hvis jeg kan klare det så kan du også". Det er jo greit i seg selv hvis det bare hadde gjeldt det å tørre å være seg selv, stå på selv når ting går imot deg osv, men hun fronter samtidig de ikke fult så gode valgene hun tar i livet. Som det å operere seg for å kvitte seg med kompleksene sine, det å være ute og "rølpe" (for ja, hun er mye ute på "fylla" for tiden ser det ut som) osv.

Hun fronter rett og slett usikkerheten sin. Når hun sitter på videoblogg og klager over at hun ikke ser bra ut, selvom hun har brukt lang tid på å style seg i forkant. Hva tenker unge jenter når de ser at SE- til tross for all den perfekte makeupen- ikke syns hun ser bra nok ut? Mange unge jenter vil da tenke at de ikke er bra nok når SE som er pent stylet sitter og sier hun selv ikke er fornøyd. 

Det er faktisk litt flaut å si det, men noen ganger merker jeg at jeg også blir påvirket. At jeg kunne ønske meg fyldigere lepper eller litt lengre hår osv. Og jeg er snart 30 år gammel. Heldigvis (for meg) så klarer jeg samtidig å se at fillers i leppene som regel bare ser bra ut på bilder (med mye styling og mest sannsynlig litt Photoshop) for når jeg ser SE live på TV så syns jeg ikke det ser bra ut. Men jeg hadde nok ikke klart å se det da jeg var i tenårene. 

Jeg ble så glad da SE såvidt var innom det at hun "angret" på inngrepene fordi de ikke fikset kompleksene hennes. At hun måtte jobbe med seg selv for å fikse de problemene fordi de sitter i hodet og at uansett hvor mange inngrep man tar så vil man ikke bli perfekt i sine egne øyne. Men det varte vel bare en dag eller to :-/

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rose11 skrev:

Tre glass vin til lunch hørtes drøyt ut og heller hun i seg en hel vin kartong i parken?!  

Hun skriver det på bloggen, så hun vil vel at vi skal tro det. De som har henne på snap kan hver kveld se henne ute på byen eller på fest et sted. Svart/hvitt og 9/10 ganger med vinglasset i umiddelbar nærhet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men også bloggere som SE lar seg påvirke.
Hvor kommer alle de enkle løsningene fra, når det gjelder å fikse på eget utseende og kropp?
De oppstod ikke inne i hodet til SE helt av seg selv.
Hun er bare litt mer heldig stilt enn de fleste 18-21-åringer med hensyn til penger, når behovet for enda en injeksjon oppstår.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og med litt for god tid til å se seg i speilet og studere bilder av seg selv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
16 timer siden, BeautyBox skrev:

Jeg tenker at det finnes mange andre kjendiser som kan påvirke unge jenter minst like mye eller enda mer, som for eksempel Kardashian-jentene. Og andre kjendiser i Norge.. Å prøve å bekjempe kjendisdamer/jenter for deres verdier, holdninger og utseende er ikke mulig, og heller ikke noe som er greit i mine øyne. Vi vil bli respektert for den vi er, og da må vi være forsiktige med hvordan vi tilnærmer oss andre, selv om de er kjendiser. Det er min mening. 

Derfor tenker jeg at det vi som er voksne og foreldrene til disse jentene kan gjøre, er å snakke mye med dem om press på kropp og utseende og ikke minst verdier i livet. Det er ikke så alt for mange år siden jeg var i denne alderen selv, og jeg vet med meg selv at verdiene som foreldrene mine ga meg fra første dag, alltid var der selv om jeg ville løsrive meg fra dem og selv om presset på ungdomsskolen ble større. Jeg visste alltid at det var andre ting i livet som var viktigere, selv om jeg ble mobbet og selv om jeg var aldri så sårbar og mottakelig for påvirkning. 

Jeg synes det er viktig at alle mennesker bør tenke på hvilken påvrkning de har. Særlig de som når ut til mange eller som har mange som ser opp til dem (unngår ordet forbilde, fordi det gir meg en vond smak i munnen å bruke det om rosabloggere). Hvis alle skal fraskrive seg ansvaret for den påvirkningen de har, så får vi et veldig navlebeskuende og egosentrert samfunn. Jeg nekter å være med på at bloggere som tjener pengene sine på at andre ser opp til dem og vil bli som dem, skal få lov til å fortsette med negativ påvirkning fordi "det er foreldrene som til syvende og sist har ansvaret for ungene sine". 

Mange av disse bloggerne burde selv se hvordan de har blitt påvirket til voldsomt fokus på utseende og kropp. Mange av dem sliter med eget selvbilde også. Du er jammen meg relativt kort i huet hvis du ikke greier å se parallellen til det du som blogger gjør mot dine lesere, og det du selv har opplevd av påvirkning fra andre. Modenhet handler om å kunne ta dette perspektivet. 

Samfunnsutvikling og trender skapes når mange nok hiver seg på den, noen starter, andre følger opp. Da er det viktig at det finnes kritiske stemmer som diskuterer og påpeker det usunne i trender som er skadelige. At foreldre alene skal kunne greie å være en motvekt er utopi! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rose11 skrev:

Hun kan vel ikke ha drukket 3 liter vin alene?   Det er det vel svært få som tåler å drikke på noen få timer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver jo at hun og Joakim skal kjøpe en kartong vin, og møte folk i parken. Altså kan det godt være hun deler ;) Dessuten går det fint å spare resten altså, tror virkelig ikke hun heller i seg alt alene uansett.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hun deler kartongen på snap. Men hun virker rimelig full og klokka var vel ikke blitt ettermiddag engang. Hun får gjøre som hun vil, men blir litt bekymra når jeg ser mengdene og hyppigheten av alkohol. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er bare 21 eller noe? Er vel ikke så uvanlig med en periode der man fester og drikker en del.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dacini

Det er vår, det er sol og det er varmt. Hun er 21 år. Ingenting unormalt med å drikke vin i parken og være på en buzz på ettermiddagen. De aller fleste har da en slik periode! Ah, jeg lengter tilbake til den tiden, jeg! Ingen bekymringer, masse latter, vin og sang! Helt nydelig!

-dacini-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt inne i sola å leste til eksamen i går jeg, kan tro jeg kjente misunnelsen stikke når jeg så SE satt i parken med vin ( og Stig Frode Henriksen  ) men på den måten at jeg kunne gjerne tenke meg å gjort det selv. Det at hun fester mye tror jeg ikke man skal "ta" henne så mye for, så lenge hun ikke tyr til sterkere ting enn alkohol så klart :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DreamOn skrev:

Er det lov til å drikke i offentlige parker?

I Oslo er det iallfall ikke noe politiet slår ned på så lenge man er litt diskret + ikke er dritings og plager andre. (Edit: Og gammel nok da)

Endret av SoftKitty
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, Milio skrev:

Nei hun deler kartongen på snap. Men hun virker rimelig full og klokka var vel ikke blitt ettermiddag engang. Hun får gjøre som hun vil, men blir litt bekymra når jeg ser mengdene og hyppigheten av alkohol. 

Syns ikke hun virket rimelig full jeg. Igjen tror jeg mye går på hva man vil se. Det er nok å ta SE på, ikke begynn å ta henne på at hun er ung og nyter sommeren med venner.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.5.2016 at 19.11, CecilieX skrev:

Jeg synes det er viktig at alle mennesker bør tenke på hvilken påvrkning de har. Særlig de som når ut til mange eller som har mange som ser opp til dem (unngår ordet forbilde, fordi det gir meg en vond smak i munnen å bruke det om rosabloggere). Hvis alle skal fraskrive seg ansvaret for den påvirkningen de har, så får vi et veldig navlebeskuende og egosentrert samfunn. Jeg nekter å være med på at bloggere som tjener pengene sine på at andre ser opp til dem og vil bli som dem, skal få lov til å fortsette med negativ påvirkning fordi "det er foreldrene som til syvende og sist har ansvaret for ungene sine". 

Nei. Hvis alle skal skylde på andre menneskers påvirkning for sine egne handlinger, får vi et navlebeskuende og egosentrisk samfunn.

Det er mange milliarder mennesker i verden. Det vil alltid være noen som kan påvirke i den ene retningen eller den andre. Man kan ikke skylde på dem om man velger å la seg påvirke.

Det man kan gjøre er å lære folk å ta egne valg og ikke la seg påvirke. Litt som "give a man a fish, and he will have food for a day. Teach a man to fish, and he will have food for the rest of his life."
"Remove one media star, and your kids won't be negatively influenced for a day. Teach your kids not to be negatively influenced, and they won't be negatively influenced for the rest of their lives."

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...