Gå til innhold

Sophie Elise

Anbefalte innlegg

Skrevet
Era Vulgaris skrev (På 16.12.2024 den 22.16):

Huden er så strekt at hvis hun fortsetter det her, så har hun snart hårfestet i bakhodet og øynene i panna. 

Allo skrev (På 16.12.2024 den 22.22):

😃 Ikke meningen å le, men det er bare tragisk å se. 

Missy1 skrev (På 16.12.2024 den 22.26):

Blir vel hårtransplantasjon da 🤓

Era Vulgaris skrev (På 17.12.2024 den 10.12):

Hairplugs i panna 😁

Lorieen skrev (På 17.12.2024 den 17.09):

Ja, hun har vært i Los Angeles og pønta seg igjen. Ser helt jævlig ut.

Allo skrev (På 18.12.2024 den 18.50):

Hun har likevel en usedvanlig lang panne. 

Rev. Revenge skrev (På 20.12.2024 den 10.35):

Oida, resultatet nå ser helt feilproporsjonert ut.

Isild skrev (På 20.12.2024 den 11.02):

Herregud, hva er det hun har gjort! 😮 

@Måne Rampelyset @Sol Rampelyset

Hvorfor får slike kommentarer stå? Latterliggjøring og krenkende kommentar er på utseende 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
pocahontas88 skrev (1 time siden):

Les om når separasjonsangst oppstår og så kom med kilder som viser til at dette er tull. Din subjektive mening er ubetydelig.

Hva skjer med folk her. Er det noen som kan diskutere og snakke uten å være nedlatende mot andre?

Når det ikke er en troverdig kilde bør den heller ikke brukes. Da det ikke er min subjektive mening men godt dokumentert forskning. 

Det er ikke slik at jo mer man separerer barnet fra mor, desto «tøffere» blir det til å klare seg selv – tvert imot. Angst oppstår ofte når barnet ikke har fått nok trygghet hjemme og dermed ikke er trygt nok i seg selv til å mestre separasjoner. I tillegg avhenger mye av hvem som passer barnet. Det må være utrolig forvirrende og potensielt skadelig å ha stadig skiftende tilknytningspersoner uten en konsistent og varig tilknytning. Dette kan i verste fall påvirke barnets evne til å ta trygge valg i relasjoner senere i livet.

Endret av millak
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

Uenige i hva? Ingen har sagt, som jeg har fått med meg, at SE bør fratas barnet. Man kan melde til barnevernet for at foreldrene skal få veiledning, omsorgsovertakelse er jo noe helt annet. Om de har fått litt  veiledning om at det ikke er heldig for barnet at både mor og far drar fra ham så ofte og så tidlig, mission accomplished. Det er hensikten med å melde til barnevernet, ikke omsorgsovertakelse.

Man kan være en bra nok forelder selv om ting ikke er optimalt, og man kan bli en bedre forelder med litt veiledning. 

Folk er uenige om hva som er god nok tilknytning og ikke. Hvor grensa går for hvor mye man kan være borte fra et barn. Det er det nok ingen fasit på, for det kommer an på så mye. Ingen vet heller alt om saken til SE. Målet hennes er bare å tjene penger på alt dette. Vi kan spekulere og mene så mye vi vil. Det er jo det hun vil.

• Liker 1
Skrevet
Lana01 skrev (5 minutter siden):

@Måne Rampelyset @Sol Rampelyset

Hvorfor får slike kommentarer stå? Latterliggjøring og krenkende kommentar er på utseende 

Et kosmetisk skapt utseende. Hun var helt normalt søt før alle disse inngrepene og behandlingene, og jeg hadde ikke kommentert noe som helst angående hennes naturlige utseende. Det finnes ikke spor igjen av det. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
millak skrev (27 minutter siden):

Jeg kan være enig i at det i noen få tilfeller finnes en legitim grunn til å ta barna. Men dette er ytterst sjeldent. I stedet for å fokusere på å hjelpe foreldrene, velger barnevernet ofte å fjerne barna, noe som er traumatiserende for både foreldre og barn. Hvis dere mener at det alltid er riktig å ta barna, tror jeg ikke dere har satt dere godt nok inn i de ulike sakene. Barnevernet har fått massiv kritikk for dette, og dessverre tjener enkelte kommuner økonomisk på å ta barn fra foreldrene. Systemet er dessverre preget av korrupsjon enkelte steder. Det er ikke bare foreldre som reagerer på dette, men også andre – som for eksempel meg selv.

Jeg tror du har hengt for mye i anti-barnevernsgrupper altså
Dette er jo helt hårreisende påstander som virkelig ikke hører hjemme i denne tråden! 

• Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet
pocahontas88 skrev (10 timer siden):

Du skriver at fagpersoner fraråder å gjøre som Sophie Elise. Hva, hvor? Har du lest saken?

Fagpersoner går ut mot å bruke influenser som kilder til info i graviditet. Det er noe ganske forskjellig på å si at fagpersoner har gått ut mot hvordan SE oppdrar sitt barn. 

Jeg spurte bare om kilder på det du sa. 

Jeg har pedagogisk psykologisk utdanning og er godt skolert om dette. Orker virkelig ikke bruke tid på mennesker som ikke har peiling og bruker en tilfeldig googleside som kilde. Les deg opp på skikkelig fagstoff, så kan vi snakke. 

Hva tenker du om det faktum at de hadde barnevakt over natten da baby var to uker gammel? To uker. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
millak skrev (31 minutter siden):

Jeg kan være enig i at det i noen få tilfeller finnes en legitim grunn til å ta barna. Men dette er ytterst sjeldent. I stedet for å fokusere på å hjelpe foreldrene, velger barnevernet ofte å fjerne barna, noe som er traumatiserende for både foreldre og barn. Hvis dere mener at det alltid er riktig å ta barna, tror jeg ikke dere har satt dere godt nok inn i de ulike sakene. Barnevernet har fått massiv kritikk for dette, og dessverre tjener enkelte kommuner økonomisk på å ta barn fra foreldrene. Systemet er dessverre preget av korrupsjon enkelte steder. Det er ikke bare foreldre som reagerer på dette, men også andre – som for eksempel meg selv.

Dette er jo fullstendig på jordet, og så langt fra sannheten som man kan komme. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
pocahontas88 skrev (10 timer siden):

Leste du om separasjonsangst, beskrevet av store norske leksikon?

Ellers engelske kilder fordi det var svært lite å finne på norsk som ikke henviste til forum hvor folk spurte om overnatting er ok. 

Tilbake til separasjon og at babyer blir mer skeptisk når de er fra 6 mnd og utover —> logikk tilsier derfor at det ikke er noen krise å la dem forsøke overnatting hos besteforeldre. 
Hvorfor så utrolig nedlatende og frekk egt?

Gjerne legg ved kilder til påstandene over her også.

Du klager over kilder - men legger ikke inn noe selv, på noe du har sagt. 

Jeg har studert psykologi og fordypet meg i traume og tilknytning hos spedbarn og barn. Dette er åpenbare kilder som du vil finne om du søker etter tilknytning og teorier rundt dette på nett. F eks Bowlby og Ainsworth de største pionerer innen feltet. 

seperajonsangst er sunt og helt naturlig, det avatar etterhvert som barnet forstår at mor kommer tilbake.  Så nei, svaret er ikke å separere babyen fra mor før 6 måneder for å “unngå” separasjonsangst. Tvert imot er nærhet og trygg tilknytning i de første månedene helt avgjørende for barnets emosjonelle utvikling.

Separasjonsangst er en naturlig fase som oppstår fordi barnet utvikler forståelse for hvem det er knyttet til og frykter å miste denne tryggheten. Det beste du kan gjøre for å støtte barnet er å skape en trygg base, hvor det gradvis lærer at separasjoner er midlertidige og at omsorgspersoner alltid kommer tilbake.

Tidlig separasjon kan i verste fall ha motsatt effekt, ved å skape utrygghet

Endret av millak
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
millak skrev (34 minutter siden):

Hva er dette for noe tull? Barnevernet gidder ikke hjelpe foreldrene og bare tar barnet fra de isteden? Det her stemmer ikke. 

Det skal utrolig mye til før omsorgsovertakelse er et tema. 
Dette skjer som regel når bv har forsøkt å hjelpe foreldrene med tiltak i lang tid (flere år) og foreldrene ikke evner å se seg selv og hva problemet er, derfor klarer de heller ikke nyttegjøre seg tiltakene. 
Det gjenspeiles i disse anti-barnevernsgruppene hvor foreldre sitter og deler saksopplysninger og sensitive opplysninger om barna sine til offentligheten for å selv få sympati. Det er tydelig hvorfor disse foreldrene har mista barna sine, for de evner ikke å se barnets beste. 

• Liker 10
  • Nyttig 8
Skrevet
Era Vulgaris skrev (11 minutter siden):

Et kosmetisk skapt utseende. Hun var helt normalt søt før alle disse inngrepene og behandlingene, og jeg hadde ikke kommentert noe som helst angående hennes naturlige utseende. Det finnes ikke spor igjen av det. 

Og det gjør det greit? Man kan fin diskutere kosmetiske inngrep, og negative sider ved det uten å ty til stygge og nedverdigende  kommentarer. Nettmobbing blant barn og unge er et voksende problem, slike kommentarer i ulike kommentarfelt og forum bidrar ikke til  godt nettvett blant dagens unge 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Lana01 skrev (32 minutter siden):

Takk for påminnelsen fra desember ifjor om resultatet av enda en ny operasjon, hvilket er hva jeg kommenterte.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Har lest de siste sidene her nå og en ting som jeg synes mangler i debatten er at SE selv har sagt at hun sleit med tilknytning den første tiden. Så i tillegg til at hun sleit med det så har hun valgt å reise bort fra han flere ganger. Mener å huske han bare var noen uker gammel når de lå på hotell i harstad for å pleie forholdet. Prioriteringene henger ikke på greip. Hun burde jobbet med tilknytningsvanskene SINE istedet. 
Skjønner godt kritikken hun får og media tar ordene hennes for god fisk. Latterlig. 

Endret av Eyr
Skriveleif
  • Liker 15
  • Nyttig 27
Skrevet

Husker da hun sa at han sov nesten hele tiden likevel ( med barnevakt), gråt aldri, var super sosial, and so on. For å rettferdiggjøre at hun dro vekk/var på dates/egenpleie. 
Med tanke på følgerantallet hennes  er det med skrekk og gru jeg tenker på dem som bruker hennes handlinger som en bekreftelse på at det er greit å være borte fra barnet. Bare at det ikke er sikkert de drar på kafé eller spa, de kan være på dagsfylla i stedet. De bruker kanskje ikke besteforeldre eller spinndyre nannyer, men nabojenta på 15 år som barnevakt.  Hvis man skal leve opp til yrket sitt, «influencer», så MÅ man tenke litt altså. 

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
millak skrev (1 time siden):

Når det ikke er en troverdig kilde bør den heller ikke brukes.

Som om Jodel og "gamerapp" er sikrekilder,ref "10 dager" ryktet..

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Era Vulgaris skrev (1 time siden):

Jeg har pedagogisk psykologisk utdanning og er godt skolert om dette. Orker virkelig ikke bruke tid på mennesker som ikke har peiling og bruker en tilfeldig googleside som kilde. Les deg opp på skikkelig fagstoff, så kan vi snakke. 

Hva med å bringe inn nevnte solide kilder selv? Hvis du sitter på så mye faglig tyngde,må du jo gjerne dele av den,med kilder.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
millak skrev (1 time siden):

Jeg har studert psykologi og fordypet meg i traume og tilknytning hos spedbarn og barn. Dette er åpenbare kilder som du vil finne om du søker etter tilknytning og teorier rundt dette på nett. F eks Bowlby og Ainsworth de største pionerer innen feltet. 

seperajonsangst er sunt og helt naturlig, det avatar etterhvert som barnet forstår at mor kommer tilbake.  Så nei, svaret er ikke å separere babyen fra mor før 6 måneder for å “unngå” separasjonsangst. Tvert imot er nærhet og trygg tilknytning i de første månedene helt avgjørende for barnets emosjonelle utvikling.

Separasjonsangst er en naturlig fase som oppstår fordi barnet utvikler forståelse for hvem det er knyttet til og frykter å miste denne tryggheten. Det beste du kan gjøre for å støtte barnet er å skape en trygg base, hvor det gradvis lærer at separasjoner er midlertidige og at omsorgspersoner alltid kommer tilbake.

Tidlig separasjon kan i verste fall ha motsatt effekt, ved å skape utrygghet

Hvilken kilde siterer du her,uten å merke siteringen?

Ser jo på skriftstørrelsen at du copy+paster noe,uten å referere til kilde.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Her er det nesten rart at ikke admin rydder mer.

«Forskning peker på….» er ikke nok for å anklage noen eller varsle om omsorgssvikt. Her er det helt åpenbart at det ble gjort av noen som ikke liker SE, og ikke av hensyn til Helmer. Ser dere er en fin gjeng her om å dømme henne opp og ned. Det dere diskuterer er en samfunnsdebatt (blitt veldig vanlig å både reise bort, eksponere barn på sosiale medier og gjøre mye av dette andre dere kritiserer henne for). Det burde være egen tråd på det og ikke på henne som person og mor. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
velociraptor skrev (18 timer siden):

Du kødder nå? Hvis du oppriktig mener at 6 måneder en en ideell alder å begynne med barnevakt om natten så håper jeg inderlig du ikke har barn selv 💔 Så utrolig trist å lese.

Nei, det er overhodet ikke å dra det langt å si at man da har manglende foreldreevne. Psykopati vil jeg derimot ikke kalle det.

At både hun og babyens far forlot ham da han var bare 2-3 uker gammel, for å sove på hotell og ha kjærestetid, har hun selv skrevet, det er ikke spekulasjoner. Selvsagt mulig at hun lyver og de faktisk ikke var så grusomme men kun bruker dette som rage bait, men DET er jo derimot spekulasjoner.

Jeg har en baby på 6 uker og vi var nylig borte fra han maks 4 timer sammen med farmor. Dette er det lengste og eneste oppholdet vi har hatt. Jeg kunne aldri tenke meg å reise fra babyen en hel natt og tenk bare 2 uker da de dro … bittelille spedbarnet. 😔

• Liker 4
  • Hjerte 6
Skrevet
Jentemamma88 skrev (32 minutter siden):

Her er det nesten rart at ikke admin rydder mer.

«Forskning peker på….» er ikke nok for å anklage noen eller varsle om omsorgssvikt. Her er det helt åpenbart at det ble gjort av noen som ikke liker SE, og ikke av hensyn til Helmer. Ser dere er en fin gjeng her om å dømme henne opp og ned. Det dere diskuterer er en samfunnsdebatt (blitt veldig vanlig å både reise bort, eksponere barn på sosiale medier og gjøre mye av dette andre dere kritiserer henne for). Det burde være egen tråd på det og ikke på henne som person og mor. 

Enig, dette er helt klar for å ramme SE. Enkelte virker helt besatte. Det ironiske er at de beskylder SE for å svikter barnet , men ser ikke at de selv bruker nettopp barnet ,  for å ramme SE. Noen har til og med meldt hun til barnevernet. Tenker noen har godt av å logge av. 

• Nyttig 4
Skrevet
Bacteria skrev (På 25.2.2025 den 10.06):

https://tryggere.no/artikler/tilknytning/

Det jeg vet er at det nå er mer snakk om tilknytningsstiler. 
Og at det ikke er snakk om «feil» og «rett» tilknytningsstil, noe som blir meningsløst all den tid vi snakker om et barn som tilpasser seg etter omverdenen og måte omsorg blir gitt på. 
I lenken her står det at 3-5% av befolkningen har såkalt desintegrert tilknytningsstil, og det er vel denne som er helt krise. Selv om man skulle ønske at alle hadde såkalt «trygg» tilknytning. Men slik er ikke verden. 
Det står i lenken at desintegrert tilknytningsstil oftest sees hos folk som har blitt utsatt for overgrep hos barn. 

Det er ingen fasit hva gjelder tilknytning. Å dømme ut fra blikkontakt og hvordan barnet reagerer på fremmede er skummelt. Barnevernet har tidligere brukt en såkalt «fremmed»-test for å vurdere «kvaliteten» på tilknytning, ut fra det jeg har forstått er dette nå gått bort fra. 

Dette er tester utviklet fra forskning på «fremmedsituasjonen» og den er fortsatt høyest aktuell. Desorganisert tilknytning heter den tilkytningsstilen du nevner og det er en av tre kategorier som er svært uheldig for barnet, sammen med engstelig ambivalent og engstelig unnvikende tilknytning til sin omsorgsperson.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...