Gå til innhold

Sophie Elise

Anbefalte innlegg

Gjest IreneV
Skrevet (endret)
Justlooking skrev (På 30.4.2023 den 12.34):

Jeg har vært i akvariet og ser ikke problemene. Pingviner er sosiale og liker å bo tett. De virket fornøyde og glade. Man har ikke lov til å banke på vinduene noe sted, det står det oppslag om. Det er en stiftelse som driver akvariet og de har ikke noe overskudd etter som jeg forstår. Det kan være delte meninger om det meste. Men akkurat Sofie, som er dronningen av dobbeltmoral, tror jeg går ut med dette for å skape blest om seg selv. Det har vært stille om henne i media noen uker nå …

Det er mange problematiske forhold når det kommer til mennesker og deres benyttelse av dyr. Jeg er enig i at akvarium og zoologiske hager kanskje er noe som burde høre fortiden til. Men hva med hester? Har de nok plass i sine båser? Bør de benyttes til feks sprangridning og veddeløp, der skadeomfanget er stort? Bør de som jobber hele dagen, og er mye borte også ellers  ha hund? osv osv.

Problemet her, er at  SE AS, legitimerer sin business, grønnvasker seg gjennom å late som om hun engasjerer seg.
Dette er sikkert noe hun gjør for å opprettholde sitt samarbeid med Dyrevernalliansen og diverse. 

Endret av IreneV
Skrevet

Ironien i å være head to toe dekt i skinn og lær,mens man belærer andre om dyrevelferd,lol.

Screenshot_20230430_131217_Jodel.jpg

• Liker 19
  • Nyttig 6
Skrevet
J.. skrev (19 minutter siden):

Ironien i å være head to toe dekt i skinn og lær,mens man belærer andre om dyrevelferd,lol.

Screenshot_20230430_131217_Jodel.jpg

Det er «bare» skai = plastprodukt (med hva det innebærer).

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Pust skrev (12 minutter siden):

Nettopp! 

Det er skadelig for dyr/planeten uansett om det er ekte eller fake.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest IreneV
Skrevet (endret)
Pust skrev (57 minutter siden):

Ikke sant. Ikke noe bedre for verken dyr eller miljøet, men veganere er ikke alltid så opptatt av helheten, de vil bare ikke at dyr har blitt skadet i  produksjonen av det de kjøper/konsumerer.
Men hun har Chanel-vesker og diverse vel?  Chanel-vesker er  laget av kalv-og lammeskinn, som er ekstra etisk problematisk. Chanel tester også sminke på dyr,  så det er et merke hun bør boikotte i sin helhet.

Flere influencere som hevder å være veganere fronter Chanel noe voldsomt, Polliani blant andre. Merkverdig. Men de er opptatt av status, og det er vel viktigere å vise seg med en veske til 90k...som i tillegg er av middels kvalitet. Idioti spør du meg.

Endret av IreneV
Skrevet
Honey Dew skrev (1 time siden):

Jeg er faktisk enig med SE her. Dyrene lever i knøttsmå innhengninger. Krokodillene har knapt lys i innhengningene. Slanger lever i så små bur at de ikke har mulighet til å strekke seg ut.

Jeg er helt enig jeg også. Dyrene lever alt for trangt på akvariet i Bergen. De eneste som har en nogenlunde grei plass er oterene.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
IreneV skrev (21 minutter siden):

Ikke sant. Ikke noe bedre for verken dyr eller miljøet, men veganere er ikke alltid så opptatt av helheten, de vil bare ikke at dyr har blitt skadet i  produksjonen av det de kjøper/konsumerer.
Men hun har Chanel-vesker og diverse vel?  Chanel-vesker er  vel laget av kalv-og lammeskinn, som er ekstra etisk problematisk. Chanel tester også sminke på dyr,  så det er et merke hun bør boikotte i sin helhet.

Flere influencere som hevder å være veganere fronter Chanel noe voldsomt, Polliani blant andre. Merkverdig. Men de er opptatt av status, og det er vel viktigere å vise seg med en veske til 90k...som i tillegg er av middels kvalitet. Idioti spør du meg.

Det er pengene som rår og da går moral og etikk ut vinduet rimelig kjapt.

• Liker 2
Skrevet
Sullamitt skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig jeg også. Dyrene lever alt for trangt på akvariet i Bergen. De eneste som har en nogenlunde grei plass er oterene.

Er også enig i dette. Mange dyr som burde hatt bedre plass. Synes mange akvarier og dyrehager burde utvidet litt mer for dyrene sine. Men SE kommer nok med dette nå for å forsøke å komme inn i varmen igjen.. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
IreneV skrev (3 timer siden):

Det er mange problematiske forhold når det kommer til mennesker og deres benyttelse av dyr. Jeg er enig i at akvarium og zoologiske hager kanskje er noe som burde høre fortiden til. Men hva med hester? Har de nok plass i sine båser? Bør de benyttes til feks sprangridning og veddeløp, der skadeomfanget er stort? Bør de som jobber hele dagen, og er mye borte også ellers  ha hund? osv osv.

Problemet her, er at  SE AS, legitimerer sin business, grønnvasker seg gjnneom å late som om hun engasjerer seg.
Dette er sikkert noe hun gjør for å opprettholde sitt samarbeid med Dyrevernalliansen og diverse. 

Jeg er enig, men tematikken rundt dyr i akvarium og zoologiske hager fortjener egentlig en egen tråd et sted.

Hovedproblemet her er at Sofie Steen Isachsen som bedriftseier av SE bevisst og kynisk forsøker å grønnvaske egen bedrift, for å skjule hva både bedriften SE gjør og hun som privatperson (her relevant siden hun selv blander privat/bedriftsavatar for å tjene penger).

Hun viser i praksis gjennom SE at hun ikke er opptatt av dyrevelferd, men kun bruker det som et argument eller "fanesak" når hun selv har noe å tjene på det. I praksis viser hun i virkeligheten helt andre holdninger. Det viser at hun har null respekt for disse sakene, dyr som lider - for hun selv utnytter disse sakene for å skape seg et falskt image slik at hun kan få mer oppmerksomhet og kan tjene mer penger selv.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Minitroll skrev (3 timer siden):

Er også enig i dette. Mange dyr som burde hatt bedre plass. Synes mange akvarier og dyrehager burde utvidet litt mer for dyrene sine. Men SE kommer nok med dette nå for å forsøke å komme inn i varmen igjen.. 

Enig ang. SE, og at hun er den siste som skal snakke dyrevelferd eller få oppmerksomhet i den sammenheng, men samtidig klarer jeg ikke se at det skader dyrene at det blir satt fokus på at de har det dårlig - uavhengig av hvem som kommer med det? Kan ikke huske sist jeg så noe nevnt ang dyrevelferden til dyrene på Akvariet, og nå er det ihvertfall kommet opp. Hvilken skade skulle det gjøre at det akkurat denne gangen er pga SE, om enn så upassende, men likevel? Er selvfølgelig lydhør om noen har noe reelt med at det er pga henne, men hvis ikke tenker jeg det er positivt at det blir satt fokus på det. Hvis det skulle komme noe godt ut av en av SE sine fuckups, så er det ingenting jeg heller ser enn at det kan føre til noe positivt for dyr som ikke har det bra.

• Liker 2
Gjest IreneV
Skrevet (endret)
dårligbrukernavn skrev (7 minutter siden):

Enig ang. SE, og at hun er den siste som skal snakke dyrevelferd eller få oppmerksomhet i den sammenheng, men samtidig klarer jeg ikke se at det skader dyrene at det blir satt fokus på at de har det dårlig - uavhengig av hvem som kommer med det? Kan ikke huske sist jeg så noe nevnt ang dyrevelferden til dyrene på Akvariet, og nå er det ihvertfall kommet opp. Hvilken skade skulle det gjøre at det akkurat denne gangen er pga SE, om enn så upassende, men likevel? Er selvfølgelig lydhør om noen har noe reelt med at det er pga henne, men hvis ikke tenker jeg det er positivt at det blir satt fokus på det. Hvis det skulle komme noe godt ut av en av SE sine fuckups, så er det ingenting jeg heller ser enn at det kan føre til noe positivt for dyr som ikke har det bra.

Det fører til såkalt grønnvasking av bedriften SE AS. En bedrift som tjener penger på å selge store mengder produkter som skader miljø og dyr. Engasjementet er falskt. Og det gjør mer skade enn nytte, hvis man tenker på den store helheten.

Endret av IreneV
Skrevet
dårligbrukernavn skrev (25 minutter siden):

Enig ang. SE, og at hun er den siste som skal snakke dyrevelferd eller få oppmerksomhet i den sammenheng, men samtidig klarer jeg ikke se at det skader dyrene at det blir satt fokus på at de har det dårlig - uavhengig av hvem som kommer med det? Kan ikke huske sist jeg så noe nevnt ang dyrevelferden til dyrene på Akvariet, og nå er det ihvertfall kommet opp.

Det skader ikke dyrene at "det kommer opp",det sier jo seg selv.

Men at det kommer til å bli noen revolusjonerende forandringer fordi SE grønnvasker seg ut av enda en skandale?

Nei.

SE får pluss i boka for å "bry seg",samtidig som folk "glemmer" alle skandalene.

Men reelle forandringer blir det ikke,bare tomprat.

Og sånn liten sidenote - alle vet at dyr i fangeskap ikke lever opptimalt.

Én måte å vise hva man tenker om slikt er å IKKE besøke dyreparker og lignende.

• Liker 12
Skrevet
J.. skrev (41 minutter siden):

Det skader ikke dyrene at "det kommer opp",det sier jo seg selv.

Men at det kommer til å bli noen revolusjonerende forandringer fordi SE grønnvasker seg ut av enda en skandale?

Nei.

SE får pluss i boka for å "bry seg",samtidig som folk "glemmer" alle skandalene.

Men reelle forandringer blir det ikke,bare tomprat.

Og sånn liten sidenote - alle vet at dyr i fangeskap ikke lever opptimalt.

Én måte å vise hva man tenker om slikt er å IKKE besøke dyreparker og lignende.

Tror du folk er så lettlurte fortsatt, etter alle år med samme strategi fra SE da? 

Hjelper ikke å si det til meg, men hvis ingen besøker får de vel heller ikke midler til å gjøre noe med det? Akkurat hva gjelder Akvariet mener jeg de bygger nytt nå, men generelt. Om det ikke var tilfellet, og alle sluttet å besøke de, ville vel dyrene måttet overføres til andre parker? De kan jo ikke settes ut i det fri etter så lang tid i fangenskap, og om det går an å oppgradere fasilitetene der de bor er det vel gjerne mindre inngripende? Noen dyreparker har jo faktisk også greie forhold for dyrene, men det vet man gjerne ikke før man har sett? (Aner ikke hvordan SE tenkte med akvariumsbesøket, så det kan ikke jeg svare for :P)  Jeg vet ikke, jeg går ikke i dyreparker selv, så skal ikke påstå noe altså.  

Skrevet
IreneV skrev (7 timer siden):

Problemet her, er at  SE AS, legitimerer sin business, grønnvasker seg gjnneom å late som om hun engasjerer seg.

I sidestille dyrehager og hestehold slik du gjør blir for dumt i mine øyne. 

• Liker 3
Gjest IreneV
Skrevet (endret)
Tripptrapp1 skrev (47 minutter siden):

I sidestille dyrehager og hestehold slik du gjør blir for dumt i mine øyne. 

Tja. Dette blir en digresjon, men det er mye fælt som foregår innen feks sprangridning og veddeløp. Hester som trenes i mørket, der bommene heves i det de hopper så de slår bena og hopper høyere neste gang osv.
Du kan jo lese denne:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hestesportens-skjulte-lidelser/o/5-95-964940

Jeg elsker hester, og har drevet med hest, men har sett mye vondt, og jeg liker ikke hvordan hestene står isolert i sine bokser. Mange utvikler stresslidelser der de sluker luft og slikker ustanselig på saltstein.

Jeg vet ikke så mye om dyrehager, annet enn at jeg helst ser dem avviklet. Det kan kanskje ikke sidestilles.
Men vi er vel enige om at SE antagelig viser et falskt engasjement. 

Endret av IreneV
Annonse
Skrevet
IreneV skrev (20 minutter siden):

Tja. Dette blir en digresjon, men det er mye fælt som foregår innen feks sprangridning og veddeløp. Hester som trenes i mørket, der bommene heves i det de hopper så de slår bena og hopper høyere neste gang osv.
Du kan jo lese denne:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hestesportens-skjulte-lidelser/o/5-95-964940

Jeg elsker hester, og har drevet med hest, men har sett mye vondt, og jeg liker ikke hvordan hestene står isolert i sine bokser. Mange utvikler stresslidelser der de sluker luft og slikker ustanselig på saltstein.

Jeg vet ikke så mye om dyrehager, annet enn at jeg helst ser dem avviklet. Det kan kanskje ikke sidestilles.
Men vi er vel enige om at SE antagelig viser et falskt engasjement. 

Ja, dette er en digresjon, men å spre usannheter er uansett ikke greit.

Uansett hvilken bransje, sport eller aktivitet man ser på, så kan man grave frem dårlige utøvere. Den praksisen du beskriver overfor er dog hverken representativt hverken for normalen eller akseptert i miljøet. 

Normalen er at konkurransehester forvaltes på en god måte både gjennom trening og oppfølging av helse, mye på lik linje med menneskelige (topp)idrettsutøvere. Og hestene er positivt innstilt til sporten de utøver, ellers hadde de ikke ytt på høyt nivå. 

Krav til bl.a størrelse på bokser, lys, støynivåer, luftkvalitet, mosjon, stell, kontakt ned andre hester, utforming av stallanlegg, størrelse og tid i luftegård/fri bevegelse er regulert av MTs regelverk og forskrift om velferd for hest. Hester står ikke «isolert i bokser» slik du påstår. 

Så kan man selvfølgelig argumentere for at reglene og minstekravene til plass og fri utfoldelse kan, eller burde, være enda bedre, men det forandrer ikke at påstandene dine om hestehold ovenfor ikke har hold som representativt for det gjengse hestehold i virkeligheten. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Dessverre tror jeg dette er for å opprettholde statusen som dyrevernsforkjemper og et aldri så lite stunt for å å få (positiv) oppmerksomhet etter all negativ kontroverser fra SE. 

Budskapet er jo innafor, da jeg selv er negativ til dyreparker etter hva jeg selv har observert. Nå har jeg ikke vært i Akvariet i Bergen siden barnsben av, så kan ikke huske så mye, men har i voksen alder vært i diverse parker som har gjort at jeg har tatt standpunkt om å ikke sponse det mer. Jeg vet alle argument om å bevare arter, øke kunnskap osv .. Men kunnskapen ligger i naturen. Å se ville dyr, og da spesielt rovdyr som krever mye plass i areal for å kunne utøve sine naturlige instinkter i tillegg til habiat er nesten ikke mulig i en dyrepark. En av de verste var København Zoo som gjennomgående hadde altfor liten plass til dyrene, hvorpå de store rovdyrene knapt hadde bevegelsesfrihet. De hadde også isbjørn, et dyr som krever et helt annet klima enn hva Danmark kan by på, i tillegg hadde dette store og flotte dyret en bitteliten vannpytt å svømme i. Nedverdigende og etter mitt syn dyreplageri. Så er enig i budskapet, men SE er en kynisk bedrift som jeg anser som å gjøre hva som helst for et pluss i boka og penger inn.  Om dette kan få positive følger for dyrene eller SE gjenstår å se.

Endret av K_mb
  • Liker 11
Skrevet

Jeg håper bare ikke media biter på agnet og gir henne grønn spalteplass for dette lille stuntet. 

• Liker 3
Skrevet
dårligbrukernavn skrev (6 timer siden):

Tror du folk er så lettlurte fortsatt, etter alle år med samme strategi fra SE da? 

Hjelper ikke å si det til meg, men hvis ingen besøker får de vel heller ikke midler til å gjøre noe med det? Akkurat hva gjelder Akvariet mener jeg de bygger nytt nå, men generelt. Om det ikke var tilfellet, og alle sluttet å besøke de, ville vel dyrene måttet overføres til andre parker? De kan jo ikke settes ut i det fri etter så lang tid i fangenskap, og om det går an å oppgradere fasilitetene der de bor er det vel gjerne mindre inngripende? Noen dyreparker har jo faktisk også greie forhold for dyrene, men det vet man gjerne ikke før man har sett? (Aner ikke hvordan SE tenkte med akvariumsbesøket, så det kan ikke jeg svare for :P)  Jeg vet ikke, jeg går ikke i dyreparker selv, så skal ikke påstå noe altså.  

Så lenge bedriften SE AS fortsetter å dra inn millioner årlig så er det jo opplagt at både "folk" og annonsøerer er akkurat så lettlurte at de kjøper Sofie Steen Isachsens imagestunt hvor hun grønnvasker bedriften for så skjule råttenheten med måten bedriften drives og alt det farlige og negative den står for.

Hadde det ikke fungert hadde ikke SE gjort det...

Hun har gjort det før, flere ganger, det har fungert. Nå forsøker hun det igjen.

Om det lykkes gjenstår å se...

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært i akvariet i Bergen og så ikke noe jeg reagerte på der. Rakk riktignok ikke å se alt men akkurat pingvinene trives antagelig når den eldste i verden bodde akkurat der og ble dobbelt så gammel som gjennomsnittlig leveår for arten. Har ikke vært i aqualand eller dyreparker i utlandet på over 20 år. Heller ikke sirkus her i Norge de siste nesten 20 årene. Har vært i Dyreparken i Kristiansand og altså akvariet i Bergen. 

Akvariet i Bergen ligger sammen med havforskningsinstituttet og har aldri lest noe negativt om det. Erna Solberg var der vel for et par år siden også. Det ble vedtatt bygget nytt og mye større akvarium på et annet større sted i Bergen i 2020. I grunnen er Sofie litt sent ute med kritikken.

Så et sted noen kommenterte at hvor var hun da kjæresten drev med selslakt og at hun selv har vært med ham på jakt og vist frem resultatet på sosiale medier. Boikottet ikke hun også HM og rettet hard skyts mot de om hvordan de tjener pengene et par år før hun selv begynte å selge Glød hos dem 😊 Det finnes utallige eksempler der ute på hennes dobbeltmoral når det gjelder å tjene penger og gjøre seg relevant i media med jevne mellomrom.

• Liker 16
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...